Αυξημένες κεφαλαιακές απαιτήσεις τα επόμενα χρόνια για τον Συνεργατισμό

  • Το ΥΠΟΙΚ βλέπει τέσσερις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα

 

Το Υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι «το νέο εποπτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο του χρηματοπιστωτικού τομέα σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα οδηγήσει μετά βεβαιότητας τα επόμενα χρόνια σε αυξημένες κεφαλαιακές απαιτήσεις». Μάλιστα εκτιμά ότι «οι εποπτικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις για τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα πιθανότατα να είναι ιδιαίτερα αυξημένες, λόγω, κυρίως, του υψηλού ποσοστού Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων καθώς και του επιχειρηματικού μοντέλου λειτουργίας τους».

Σύμφωνα με σημείωμα του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, οι κυριότερες μελλοντικές κεφαλαιακές απαιτήσεις θα προέλθουν: από τον προσδιορισμό εντός του 2017 του ύψους της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων (MREL), την πλήρη εφαρμογή της Οδηγίας CRD IV με την εισδοχή διαφόρων κεφαλαιακών αποθεμάτων μέχρι την 1ην Ιανουαρίου 2019, την προσαρμογή των οικονομικών αποτελεσμάτων στο νέο λογιστικό πρότυπο 9 (IFRS 9 – εφαρμογή από 1/1/2018), το οποίο προνοεί υπολογισμό μελλοντικών ζημιών από δάνεια (τόσο από μη εξυπηρετούμενα όσο και από εξυπηρετούμενα) με επακόλουθο να επηρεαστεί η κερδοφορία και την υιοθέτηση μηδενικής αύξησης του δείκτη τιμών ακινήτων για υπολογισμό των προβλέψεων.

Όπως αναφέρεται στο σημείωμα η ΣΚΤ αντιμετωπίζει μεγάλο αριθμό προκλήσεων, τις οποίες θα πρέπει να διαχειριστεί άμεσα.

Οι κυριότερες προκλήσεις αφορούν την υλοποίηση του Σχεδίου Αναδιάρθρωσης στη βάση των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την εκπόνηση ενός   φιλόδοξου πλάνου για δραστική μείωση των Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων, τη δραστική διαφοροποίηση του επιχειρηματικού της πλάνου, ώστε να καταστεί ανταγωνιστική και βιώσιμη και την εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου.

Πλάνο εξόδου του κράτους

Σε ό,τι αφορά το πλάνο για έξοδο του κράτους από την ιδιοκτησιακή δομή της ΣΚΤ, το Υπουργείο αναφέρει ότι κατά τη δεύτερη ανακεφαλαιοποίηση της ΣΚΤ η Κυπριακή Δημοκρατία και η ΣΚΤ δεσμεύτηκαν να υλοποιήσουν συγκεκριμένο σχέδιο το οποίο προνοεί ότι: Η ΣΚΤ θα πρέπει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2018 να εισαγάγει στο ΧΑΚ μετοχές, μέσω αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, η αξία των οποίων θα ανέρχεται τουλάχιστον στο 25% του καταβληθέντος μετοχικού κεφαλαίου της, ως έχει πριν την αύξησή του.

Η τιμή αγοράς των νέων μετοχών στο πλαίσιο αυτού του δικαιώματος θα πρέπει να καθορίζεται με βάση την αποτίμηση της ΣΚΤ κατά την αρχική δημόσια προσφορά. Επίσης το πλάνο προβλέπει ότι η ΣΚΤ θα προχωρήσει σε πρόσθετη αύξηση κεφαλαίου ίση προς το 25% της συνολικής αξίας των μετοχών της εντός 9 μηνών, δηλαδή μέχρι τον Ιούνιο του 2019 το αργότερο και στη συνέχεια σε επιπρόσθετη έκδοση νέου κεφαλαίου άλλου 25% της συνολικής αξίας των μετοχών, μέχρι τον Ιούνιο του 2020.

Με την ολοκλήρωση της τελευταίας έκδοσης νέων μετοχών, η υπολειπόμενη συνδυασμένη συμμετοχή της Δημοκρατίας και του Ταμείου Ανακεφαλαιοποίησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 25%.

Σε σχέση με την παραχώρηση μετοχών σε φυσικά πρόσωπα, για την οποία προέκυψαν νομικά προβλήματα, το Υπουργείο επιμένει ότι «έχει ληφθεί σχετική έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία συναινεί στην δωρεάν παραχώρηση μετοχών στην βάση της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, παραχώρηση η οποία δεν συνιστά νέα κρατική ενίσχυση».

Επίσης «παράλληλα με τις διαδικασίες για ένταξη των μετοχών της ΣΚΤ στο ΧΑΚ και την δωρεάν παραχώρηση του 25% των μετοχών της Κυπριακής Δημοκρατίας, η ΣΚΤ, για εκπλήρωση των δεσμεύσεων έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και για συμμόρφωση με τις εποπτικές απαιτήσεις, θα προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου».

Σημειώνεται ότι η ΣΚΤ προχώρησε ήδη στο διορισμό της Citigroup για να ενεργήσει ως παγκόσμιος συντονιστής (Global Coordinator) στην αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου εντός του 2018.

Συμφωνία με Altamira

Σε σχέση με τη συμφωνία με την ισπανική Altamira Asset Management για τη σύσταση κοινοπραξίας, η οποία θα αναλάβει την αποκλειστική διαχείριση των χορηγήσεων σε καθυστέρηση και του σχετικού χαρτοφυλακίου ακινήτων της Τράπεζας, το Υπουργείο αναφέρει ότι «χρειάζεται άμεσα η λήψη ριζοσπαστικών λύσεων λαμβάνοντας υπόψη τη συνεχή απαίτηση των εποπτικών αρχών για αύξηση του ρυθμού των αναδιαρθρώσεων, ενώ η Τράπεζα φαίνεται να έχει φτάσει στα όρια των δυνατοτήτων της».

Σύμφωνα με το Υπουργείο τη διετία 2015-2016 πραγματοποιήθηκαν αναδιαρθρώσεις ύψους 2,3 δισ. ευρώ με το ποσοστό ίασης να ανέρχεται στο 77%. Παρά ταύτα, προσθέτει, το ποσοστό των ΜΕΧ παρουσιάζεται αυξημένο, αφού ανέρχεται στο 60,1%.

Η απόφαση για σύναψη συμφωνίας με την Altamira «βασίστηκε μεταξύ άλλων σε εισήγηση της Επιτροπείας της ΣΚΤ, σε μελέτη συμβουλευτικού οίκου για τη δημιουργία της κοινοπραξίας, καθώς επίσης και σε fairness opinion επενδυτικού οίκου όσον αφορά κυρίως στις οικονομικές πτυχές της προτεινόμενης συνεργασίας».

Κλείσιμο υποκαταστημάτων

Το Υπουργείο Οικονομικών στο σημείωμά του προς τη Βουλή τοποθετείται επίσης για το φλέγον θέμα με το κλείσιμο υποκαταστημάτων, το οποίο έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις ιδιαίτερα στις κοινότητες των ορεινών περιοχών.

Ουσιαστικά το Υπουργείο δεν αφήνει κανένα περιθώριο για επανεξέταση του θέματος. Αντίθετα αναφέρει ότι «το κλείσιμο ενός σημαντικού αριθμού των υποκαταστημάτων της ΣΚΤ αποτελεί φυσικό επακόλουθο της νομικής συγχώνευσης της ΣΚΤ και των ΣΠΙ καθώς και του νέου επιχειρηματικού στρατηγικού σχεδίου της ΣΚΤ για την επόμενη πενταετία».

«Οι νέες πραγματικότητες και το νέο τραπεζικό περιβάλλον που δημιουργείται στην Κύπρο δεν επιτρέπουν τη διατήρηση του υφιστάμενου αριθμού υποκαταστημάτων του Συνεργατισμού», όπως αναφέρει το Υπουργείο Οικονομικών.

Σημειώνει επίσης ότι «ο εξορθολογισμός του δικτύου βασίστηκε σε μελέτη που πραγματοποίησε εξωτερικός ανεξάρτητος ελεγκτικός οίκος καθώς και σε εισηγήσεις των νέων Περιφερειακών Διευθυντών, οι οποίοι θα αναλάβουν καθήκοντα με την πλήρη υλοποίηση της νομικής συγχώνευσης. Η επιλογή των καταστημάτων που ανέστειλαν τη λειτουργία τους», όπως αναφέρεται, «έγινε κατόπιν ενδελεχούς μελέτης που ετοίμασαν για τη ΣΚΤ εξωτερικοί ειδικοί σύμβουλοι με βάση συγκεκριμένα κοινωνικο – οικονομικά κριτήρια, μεγέθους, πελατολογίου και τοποθεσίας».

Τον Ιούνιο του 2016 η ΣΚΤ διατηρούσε 243 υποκαταστήματα σε παγκύπρια βάση, ενώ μετά το κλείσιμο των υποκαταστημάτων της υπαίθρου έχουν απομείνει 160.

Σε σχέση με το αίτημα πολλών κοινοτήτων για αξιοποίηση κτιρίων που ανήκουν στη ΣΚΤ, το Υπουργείο αναφέρει ότι «η κατεύθυνση είναι όπως δίδεται προτεραιότητα στις κοινότητες για αγορά ή μακρόχρονη ενοικίαση ακινήτων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τις βασικές λειτουργίες των κοινοτήτων, νοουμένου ότι η ΣΚΤ δεν θα αντιμετωπίσει ζημιές από τις εν λόγω πωλήσεις ή ενοικιάσεις».

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy