Ανησυχίες στην Επ. Παιδείας για το θέμα των Παγκύπριων Εξετάσεων

Εν μέσω ανησυχιών συζητήθηκε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και στην παρουσία του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού Κώστα Καδή, το ολοκληρωμένο κείμενο της νομοθεσίας που αφορά τη διεξαγωγή των Παγκύπριων Εξετάσεων, ενώ διαφωνίες υπάρχουν σε ό,τι αφορά την υποχρεωτική ή όχι διδασκαλία των θρησκευτικών και των αρχαίων ελληνικών.

Σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνεδρίας, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής συζητήθηκε το θέμα των Παγκύπριων, ουσιαστικά τον διαχωρισμό των Παγκύπριων Εξετάσεων σε απολυτήριες και σε εξετάσεις πρόσβασης στα Πανεπιστήμια, όπως και το τελικό κείμενο των κανονισμών λειτουργίας των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης.

«Στη βάση και της συζήτησης που έγινε σήμερα, σε μια εβδομάδα θα κατατεθούν τα κείμενα, όπως έχουν οριστικοποιηθεί, ούτως ώστε στη συνέχεια να προωθηθούν στην Βουλή. Θεωρούμε ότι οι ρυθμίσεις των δύο αυτών νομικών κειμένων θα συμβάλλουν καθοριστικά και στην βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας των σχολείων μας αλλά και στην αναβάθμιση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών μας», πρόσθεσε.

Το πρώτο σημείο το οποίο αλλάζει, συνέχισε ο Υπουργός Παιδείας, είναι το θέμα των ανεξετάσεων.

«Οι ανεξετάσεις του Σεπτέμβρη του 2017 θα έρθουν στο τέλος του Ιούνη. Και αυτό θα έλεγα ότι αυτό παρέχει τρία σημαντικά πλεονεκτήματα. Οι μαθητές μας οι οποίοι θα κάθονταν κανονικά τον Σεπτέμβριο στις ανεξετάσεις, αντί να προετοιμάζονται το καλοκαίρι χάνοντας στις διακοπές τους στα φροντιστήρια, θα προετοιμάζονται τον Ιούνιο μέσα στο σχολείο, δε θα στηρίζονται από τα φροντιστήρια αλλά θα στηρίζονται από τους καθηγητές τους και η ολοκλήρωση της διαδικασίας των ανεξετάσεων στο τέλος του Ιούνη θα δώσει την ευχέρεια στο Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στην έγκαιρη στελέχωση των σχολείων για την επόμενη σχολική χρονιά. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα αλλάξει από το ερχόμενο καλοκαίρι», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι σύμφωνα με τις ρυθμίσεις που προβλέπουν οι κανονισμοί, η καθημερινή λειτουργία των σχολείων θα ρυθμίζεται από τους κανονισμούς λειτουργίας που θα τεθούν σε εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά, ενώ οι εξετάσεις των τετραμήνων όπως και ο διαχωρισμός των Παγκύπριων Εξετάσεων σε εξετάσεις πρόσβασης και σε εξετάσεις απόλυσης θα γίνει από το σχολικό έτος 2018-2019.

«Αυτό θα δώσει την ευκαιρία και την δυνατότητα στο Υπουργείο να προετοιμαστεί πλήρως για αυτή την σημαντική αλλαγή. Επίσης, θα έρθει να υιοθετηθεί αυτή η αλλαγή με την ολοκλήρωση της εφαρμογής του νέου λυκείου στα σχολεία μας», σημείωσε.

Ο κ. Καδής είπε ότι το κατά γενική ομολογία αναχρονιστικό περιβάλλον του ενιαίου λυκείου αντικαθίσταται από την περσινή χρονιά σταδιακά και δίνει την θέση του, σε ένα σύγχρονο σχολείο, το λύκειο με κατευθύνσεις επιλογής μαθημάτων που δίνει και γερές βάσεις και προσανατολισμό στα παιδιά για να προχωρήσουν στη συνέχεια στην μετέπειτα σταδιοδρομία τους.

«Όταν λοιπόν θα ολοκληρωθεί αυτή η μεταρρύθμιση που αφορά το νέο λύκειο θα συμπληρωθεί θα έλεγα με τις ρυθμίσεις που γίνονται στα θέματα των εξετάσεων και εάν ληφθεί υπόψη ότι αυτές οι αλλαγές πλαισιώνονται με άλλες σημαντικές αλλαγές που έχουν να κάνουν και με την ποιότητα των εκπαιδευτικών μας, όπως το νέο σύστημα διορισμών, το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που έχουμε προτείνει πού πρόσφατα και το νέο πλαίσιο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας σε συνδυασμό και με την εφαρμογή των νέων εκσυγχρονισμένων αναλυτικών προγραμμάτων, θεωρούμε ότι όλα αυτά μαζί θα δώσουν την ώθηση που χρειάζεται στην παιδεία μας, την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και στο τέλος της ημέρας την βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών μας», πρόσθεσε.

Σε ερώτηση του ΚΥΠΕ για το θέμα της θεματοθέτησης των Παγκύπριων Εξετάσεων, ο κ. Καδής είπε ότι στη βάση και των συζητήσεων που γίνονται με την ΟΕΛΜΕΚ για ένα τεχνικής φύσης ζήτημα που αφορά την θεματοθέτηση και στη βάση και κάποιων ανησυχιών που ακούστηκαν , το θέμα ακριβώς της διαδικασίας της θεματοθέτησης, θα ρυθμιστεί σύμφωνα και με σημερινή απόφαση της Επιτροπής Παιδείας με κανονισμούς τους οποίους θα καταθέσει πολύ σύντομα το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ενώπιον της Βουλής.

«Όλο το υπόλοιπο κομμάτι της νομοθεσίας που αφορά την ουσία ουσιαστικά θα προωθηθεί στην Ολομέλεια πολύ σύντομα», ανέφερε.

Σε παρατήρηση ότι στους κανονισμούς υπάρχει θέμα εξαίρεσης μαθητών από συγκεκριμένα μαθήματα για το οποίο υπάρχουν αντιπαραθέσεις, ο κ. Καδής είπε ότι υπάρχουν διάφοροι ειδικοί λόγοι για τους οποίους ένας μαθητής θα πρέπει να εξαιρείται από κάποιο μάθημα.

«Αναφέρονται κάποια συγκεκριμένα μαθήματα στους κανονισμούς λειτουργίας. Η εξαίρεση από αυτά τα μαθήματα γίνεται και για πρακτικούς λόγους και για λόγους συμμόρφωσης της πολιτείας με τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Συζητήθηκε το θέμα της απαλλαγής από τα Θρησκευτικά, την Φυσική Αγωγή, τα Αρχαία Ελληνικά και το ενδεχομένως και από άλλα μαθήματα. Μέχρι την ερχόμενη εβδομάδα πιστεύω ότι θα καταλήξουμε και σε αυτό το ζήτημα. Πάντως, δεν μπορούμε ως πολιτεία να αγνοήσουμε τις συμβατικές μας υποχρεώσεις, ούτε και ειδικές περιπτώσεις παιδιών που για πρακτικούς λόγους δεν μπορούν να παρακολουθήσουν ένα μάθημα. Ένα παιδί που έχει συγκεκριμένα προβλήματα υγείας, για παράδειγμα, θα πρέπει να εξαιρεθεί από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Με αυτό το σκεπτικό πιστεύω ότι θα καταλήξουμε στις τελευταίες ρυθμίσεις που θα γίνουν, ούτως ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα γύρω από αυτό το ζήτημα», ανέφερε.

Η θέση του Υπουργείου, συνέχισε ο κ. Καδής, είναι ότι θα πρέπει να δίνεται η ευελιξία στο Υπουργείο Παιδείας με την συγκεκριμένη τεκμηρίωση και στη βάση ιδιαίτερων συνθηκών και λόγων που υπάρχουν να μπορεί να απαλλάξει ένα μαθητή από την παρακολούθηση ενός συγκεκριμένου μαθήματος.

Ερωτηθείς για την απαλλαγή στο μάθημα των θρησκευτικών και γενικά που μπαίνει η γραμμή της εξαίρεσης κάποιου μαθητή από μαθήματα, ο κ. Καδής είπε ότι και σήμερα το Υπουργείο Παιδείας σε συνεννόηση και συνεργασία με την Επίτροπο Διοικήσεως διαμορφώνει εγκυκλίους με βάση τις οποίες μπορούν κάποιοι μαθητές να απαλλάσσονται για πολύ συγκεκριμένους λόγους από το μάθημα των θρησκευτικών.

«Αυτό θα πρέπει να συνεχίσει να υφίσταται για να μπορούμε να εναρμονιστούμε με τις συμβατικές μας υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας», συμπλήρωσε.

Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Κυριάκος Χατζηγιάννης αναφέροντας ότι οι προβλεπόμενες διαδικασίες για τις παγκύπριες εξετάσεις προκαλούν ανησυχίες για το αδιάβλητο, πρόσθεσε προς συμπλήρωση των κενών που διαπιστώθηκαν είτε θα ετοιμαστούν νέοι κανονισμοί, είτε με άλλον τρόπο.

Σε δηλώσεις του είπε ότι την ερχόμενη εβδομάδα η Επιτροπή Παιδείας θα εξετάσει το νέο κείμενο του νομοσχεδίου όπως αυτό διαμορφωθεί με ενδεχόμενη παραπομπή σε κανονισμούς και εξέφρασε την ελπίδα ότι με συμβιβαστικές λύσεις το νομοσχέδιο θα οδηγηθεί το συντομότερο στην Ολομέλεια της Βουλής για να ψηφιστεί σε νόμο.

Περαιτέρω ο κ. Χατζηγιάννης είπε ως Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας ουδεμία ευθύνη φέρει για την όποια καθυστέρηση, προσθέτοντας ότι η ευθύνη βαραίνει εκείνους, οι οποίοι αντί να ενδιατρίψουν στην ουσία, προκαλούν αχρείαστες συζητήσεις.

Ο κ. Χατζηγιάννης ανέφερε επίσης ότι οι κανονισμοί για τη λειτουργία των δημοσίων σχολείων μέσης εκπαίδευσης διασφαλίζουν πλήρως τα δικαιώματα του παιδιού όπως αυτά απορρέουν από την Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του παιδιού και πρόσθεσε ότι θα συνεχιστεί ο προβληματισμός σε ό,τι αφορά την εξαίρεση από τη διδασκαλία των θρησκευτικών και των αρχαίων ελληνικών.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Γεωργίου κάνοντας λόγο για παιδαγωγικό έγκλημα, εξηγώντας ότι με την επιβολή εξετάσεων ανά τετράμηνο ουσιαστικά μεθοδεύεται η δημιουργία ενός γνωσιοκεντρικού σχολείου, αγχοτικού, εξετασιοκεντρικού χωρίς την όποια έγνοια για τη διαμόρφωση ανθρώπων, προσωπικοτήτων, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και ταλέντων μέσα στα σχολεία.

Πρόσθεσε ότι το σχολείο μετατρέπεται σε εργοστάσιο στείρων, άγονων και σε μεγάλο βαθμό ανώφελων γνώσεων.

Ο κ. Γεωργίου είπε ότι επιπλέον το ΑΚΕΛ έχει μεγάλη έγνοια για το νέο σύστημα διεξαγωγής των παγκυπρίων εξετάσεων και για το αδιάβλητο του, προσθέτοντας ότι για την προστασία του αδιάβλητου το κόμμα του κατέθεσε κάποιες εισηγήσεις τις οποίες, ο Υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε να εξετάσει τα κενά που προκαλούν ανησυχίες για το αδιάβλητο και να επανέλθει με νέα πρόταση που θα κατευνάζει τις ανησυχίες.

“Εμείς συντασσόμαστε με τους γονείς, του μαθητές και τη μεγάλη μερίδα του εκπαιδευτικού κόσμου που ανησυχούν και με την ανάγκη διαμόρφωσης ενός σύγχρονου σχολείου, ευχάριστου, δημιουργικού, δημοκρατικού” συνέχισε ο κ. Γεωργίου.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου ανέφερε ότι υπάρχει ομογνωμία σε όλα τα κόμματα ότι οι παγκύπριες εξετάσεις πρέπει να διεξάγονται με διαφάνεια και να είναι αδιάβλητες, αντικειμενικές και να ενισχύουν τη δημοκρατική αρχή.

Πρόσθεσε επίσης ότι θα πρέπει να διασφαλίζεται η ακεραιτότητα των προσώπων που θα μετέχουν σε όλες τις βαθμίδες της διαδικασίες εξέτασης και διευκρίνισε ότι εισήγηση του ΔΗΚΟ είναι να δημιουργηθούν δύο βαθμίδες (επιτροπές) θεματοθετών και η μία θα ετοιμάζει τα θέματα και σε μεγαλύτερο αριθμό από ότι θα είναι αυτά που θα περιληφθούν στην εξέταση, σε πρώτη φάση και η δεύτερη, βαθμίδα θα επιλέγει τα θέματα που θα τεθούν στις εξετάσεις.

Σε ό,τι αφορά τους κανονισμούς για τη λειτουργία των δημοσίων σχολείων μέσης εκπαίδευσης, ο κ. Λεωνίδου είπε ότι αναμένονται οι διευκρινίσεις για το θέμα της εξαίρεσης από την παρακολούθηση κάποιων μαθημάτων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα θρησκευτικά και τα αρχαία ελληνικά.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy