Από την Amelia Earhart στο μαλαισιανό μυστήριο

Δέκα μυστηριώδεις εξαφανίσεις αεροπλάνων

Του Τάσου Περδίου

Στις 12 Μαρτίου 2014, τέσσερις μέρες μετά την εξαφάνιση της πτήσης MH 370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών- η τύχη της οποίας ακόμα αγνοείται- το BBC δημοσίευσε ένα ρεπορτάζ- αξιολόγηση με δέκα από τις πιο μυστηριώδεις εξαφανίσεις αεροπλάνων στην ιστορία, οι έρευνες για εντοπισμό των οποίων χαρακτηρίστηκαν από σύγχυση και χάος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε. Η τραγωδία που ακολούθησε τέσσερις μήνες μετά με την κατάρριψη της πτήσης ΜΗ 17 και πάλι των Μαλαισιανών Αερογραμμών πάνω από την Ουκρανία και η εξαφάνιση του αεροσκάφους της AirAsia την περασμένη Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014, καθιστούν το ρεπορτάζ εξαιρετικά επίκαιρο.

Amelia Earhart

amelia-earhart-02

Η πιο διαβόητη εξαφάνιση αεροπλάνου όλων των εποχών ανήκει στην Amelia Earhart, Αμερικανίδα πρωτοπόρο της αεροπορίας, το αεροπλάνο της οποίας εξαφανίστηκε στις 2 Ιουλίου του 1937 κατά τη διάρκεια της προσπάθειάς της να πραγματοποιήσει το γύρο της Υδρογείου. Πετούσε με τον πλοηγό της Fred Noonan πάνω από τον Ειρηνικό όταν εξαφανίστηκε. Μετά από μια τεράστια αλλά αποτυχημένη προσπάθεια ανεύρεσης της ιδίας ή του δικινητήριου αεροσκάφους της, κηρύχθηκε νεκρή δύο χρόνια αργότερα. Η Amelia Earhart είναι η πρώτη γυναίκα που πραγματοποίησε υπερατλαντική πτήση στις 17 Ιουνίου του 1928.

Air France πτήση 447

AIR FRANCE

Την 1η Ιουνίου 2009, το αεροσκάφος Airbus Α 330 της Air France που εκτελούσε την πτήση Ρίο Ντε Τζανέιρο – Παρίσι συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό παρασύροντας στο θάνατο τους 228 επιβάτες του. Πέντε μέρες αργότερα εντοπίστηκαν τα πρώτα συντρίμμια, ωστόσο χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια για να βρεθούν τα μαύρα κουτιά, τα οποία ανασύρθηκαν από βάθος τεσσάρων χιλιομέτρων τον Μάιο του 2011.

Σύμφωνα με τις γαλλικές ερευνητικές αρχές, υπήρξε μια καταστροφική αποσύνδεση του αυτόματου πιλότου, λόγω του ότι πάγωσαν τα όργανα ταχύτητας αέρα. Στη συνέχεια οι πιλότοι πλοήγησαν το αεροπλάνο σε κατακόρυφη πορεία, αλλά σε μεγαλύτερη της κανονικής γωνίας, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να μην μπορεί να διατηρήσει την ταχύτητά του και να υποστεί απώλεια στήριξης παρόλον ότι στο πιλοτήριο ηχούσε προειδοποιητικό σήμα για σχεδόν ένα λεπτό. Η Air France απέρριψε αυτές τις κατηγορίες.

EgyptAir πτήση 990

Στα βαθιά νερά του Ατλαντικού χάθηκε και η πτήση 990 της Egypt Air η οποία πραγματοποιούσε τη διαδρομή Λος Αντζελες-Κάιρο στις 31 Οκτωβρίου 1999 σκοτώνοντας 217 ανθρώπους. Λόγω του ότι το δυστύχημα συνέβη σε διεθνή ύδατα, τη διερεύνηση ανέλαβαν οι αιγυπτιακές αρχές. Οι Αιγύπτιοι ζήτησαν αρχικώς από τις αμερικανικές αρχές να διερευνήσουν το συμβάν εκ μέρους των.

Oι Αμερικανοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο Αιγύπτιος συγκυβερνήτης Gameel El Batouty έριξε το αεροσκάφος επίτηδες στον Ατλαντικό ωκεανό στηριζόμενοι στον ισχυρισμό πρώην Αιγύπτιου πιλότου ότι το κίνητρο για τη συντριβή αυτοκτονίας του συγκυβερνήτη ήταν ότι είχε δεχθεί παρατήρηση για σεξουαλική παρενόχληση από αξιωματούχο της εταιρείας που βρισκόταν στην πτήση. Οι Αιγύπτιοι απέρριψαν το πόρισμα αυτό και διεξήγαγαν δική τους έρευνα με βάση την οποία το αεροπλάνο συνετρίβη λόγω μηχανικής βλάβης.

British South American Airways Star Dust

Στις 2 Αυγούστου 1947, το αεροσκάφος Star Dust της εταιρείας British South American Airways συνετρίβη στο βουνό Tupungato στις Αργεντίνικες Ανδεις, κατά της διάρκεια πτήσης ρουτίνας από το Μπουένος Άιρες στο Σαντιάγο της Χιλής σκοτώνοντας τους έξι επιβάτες και τα πέντε μέλη του πληρώματός του.

Η τύχη του αεροπλάνου παρέμενε άγνωστη για περισσότερα από 50 χρόνια και οι θεωρίες κυμαίνονταν από βιομηχανικό σαμποτάζ μέχρι απαγωγή από εξωγήινους λόγω του ακατανόητου τελευταίου σήματος που έστειλε πριν την εξαφάνισή που ήταν η λέξη “Stendec” σε σήματα μορς!

Οι θεωρίες έληξαν το 1998 όταν δύο Αργεντίνοι ορειβάτες ανακάλυψαν τα συντρίμμια του αεροσκάφους σε υψόμετρο 4,6 χιλιομέτρων στις Ανδεις. Οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο πιλότος συγχύστηκε από τις κακές καιρικές συνθήκες και άρχισε πρόωρα την κάθοδο για προσγείωση.

Το Τρίγωνο των Βερμούδων

Οι μυθολογικές διαστάσεις του Τριγώνου των Βερμούδων, το οποίο φέρεται να καταπίνει πλοία και αεροπλάνα, παραμένουν μέχρι σήμερα παρ’ όλες τις διαψεύσεις για τις μεταφυσικές συνθήκες εξαφάνισης των σκαφών, συμπεριλαμβανομένων και των σεναρίων για απαγωγή από εξωγήινους.

Στην περιοχή, η οποία οριοθετείται με αδιευκρίνιστους όρους ανάμεσα στη Χερσόνησο της Φλόριδα των ΗΠΑ, το νησί Βερμούδα στη μέση του Ατλαντικού και στο Πουέρτο Ρίκο, εξαφανίστηκαν δύο αεροπλάνα της British South American Airways τον Ιανουάριο του 1948 και τον Ιανουάριο του 1949. Μια έρευνα του BBC το 2009 κατέδειξε ότι το ένα αεροσκάφος υπέστη καταστροφική μηχανική βλάβη, ενώ το άλλο έμεινε από καύσιμα. Ο μύθος του Τριγώνου των Βερμούδων όμως συνεχίζεται.

Uruguayan Air Force πτήση 571

Γνωστή και ως «Η Τραγωδία των Ανδεων» και «Το θαύμα των Ανδεων», η πτήση 571 της εταιρείας Uruguayan Air Force συνετρίβη επίσης στις Ανδεις στις 13 Οκτωβρίου του 1972. Στην πτήση από την Ουρουγουάη στη Χιλή επέβαινε ομάδα ράγκμπι και ο αριθμός των επιβατών ήταν συνολικά 45. Το αεροσκάφος καρφώθηκε στις Ανδεις, σε υψόμετρο 3,6 χιλιομέτρων όταν έχασε και τα δύο φτερά κτυπώντας στις βουνοκορφές.

Από τους 45 επιβαίνοντες, οι μισοί πέθαναν είτε στη συντριβή είτε υποκύπτοντας στα τραύματά τους ή στο πολικό ψύχος. Αλλοι 8 σκοτώθηκαν από χιονοστιβάδα, ενώ οι 16 επιζήσαντες διασώθηκαν στις 23 Δεκεμβρίου 1972, δυόμισι μήνες μετά. Για 72 μέρες ήταν αποκλεισμένοι στο βουνό και οι διασώστες έμαθαν για τους επιζήσαντες όταν δύο από τους επιβάτες, οι Nando Parrado και Roberto Canessa, μετά από δεκαήμερη ανάβαση στο βουνό συνάντησαν ένα Χιλιανό μεταφορέα.

Μετά τη διάσωσή τους, οι 16 επιζήσαντες παραδέχθηκαν ότι κατέφυγαν στον κανιβαλισμό τρώγοντας ανθρώπινο κρέας από τους νεκρούς συνεπιβάτες τους για να κρατηθούν στο ζωή! H ιστορία μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη το 1993 με την ταινία Alive!

TWA πτήση 800

TWA FLIGHT 800

Στις 17 Ιουλίου 1996, ένα Μπόιγκ 747-100 της εταιρείας Trans World Airlines απογειώθηκε από το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης για να εκτελέσει τη πτήση 800 με προορισμό τη Ρώμη με ενδιάμεση στάση στο Παρίσι. Δώδεκα λεπτά μετά την απογείωση το αεροσκάφος εξερράγη στον αέρα σκοτώνοντας τους 230 επιβάτες του.

Το τελικό πόρισμα των ερευνητικών αρχών απέδωσε την έκρηξη σε βραχυκύκλωμα που προκάλεσε έκρηξη σε μια από τις δεξαμενές καυσίμων. Ωστόσο, πάρα πολλοί αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε. Αυτές οι μαρτυρίες οδήγησαν σε θεωρίες ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε με πύραυλο είτε με τρομοκρατική επίθεση είτε από το ίδιο το ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών με αποτυχημένη δοκιμή πυραύλου εδάφους – αέρος. Οι θεωρίες αυτές απορρίφθηκαν από τις ομοσπονδιακές αρχές των ΗΠΑ.

Lady Be Good – Πρώτη και τελευταία αποστολή

LadyBeGood-04

Η εξαφάνιση του αμερικανικού βομβαρδιστικού Lady Be Good κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και κυρίως η διαλεύκανση του μυστηρίου είναι από τις ιστορίες που δύσκολα μπορεί να πιστέψει άνθρωπος. Το αεροσκάφος απογειώθηκε με εννιαμελές πλήρωμα στις 4 Απριλίου του 1943 από τη βάση του στη Λιβύη για να πραγματοποιήσει βομβαρδισμούς στη Νάπολη της Ιταλίας, αλλά δεν επέστρεψε ποτέ στη βάση του.

Η αρχική θεωρία ήταν ότι συνετρίβη στη Μεσόγειο. Αργότερα αποδείχθηκε ότι επιστρέφοντας, λόγω καταιγίδας άμμου σε συνδυασμό με τεχνική βλάβη, το αεροσκάφος πέταξε πάνω από τη βάση την οποία δεν εντόπισε το πλήρωμα και συνέχισε να πετά για δύο ώρες με νότια κατεύθυνση στην Αφρική. Ενόψει της εξάντλησης των καυσίμων, τα μέλη του πληρώματος το εγκατέλειψαν με ασφάλεια πραγματοποιώντας πτώση με αλεξίπτωτα.

Αφού περπάτησαν απόσταση περίπου 160 χιλιομέτρων πέθαναν από τη ζέστη και έλλειψη νερού. Το αεροπλάνο συνέχισε να πετά ακυβέρνητο για περίπου άλλα 26 χιλιόμετρα και πραγματοποίησε από μόνο του αναγκαστική προσγείωση στην έρημο της Λιβύης!

Τα συντρίμμια εντοπίστηκαν 15 χρόνια μετά, το 1958, τυχαία, από συνεργείο της BP που πραγματοποιούσε έρευνες για πετρέλαιο. Το εκπληκτικό είναι ότι το αεροσκάφος βρέθηκε σε καλή κατάσταση και τον ασύρματό του σε λειτουργήσιμη κατάσταση! Βρέθηκαν επίσης προμήθειες και ένας θέρμος με τσάι σε καταναλώσιμη κατάσταση!! Το 1960, βρέθηκαν τα λείψανα οκτώ μελών του πληρώματος.

Η εξαφάνιση του Steve Fosset

STEVE FOSSET

Ο Στιβ Φόσετ ήταν πασίγνωστος Αμερικανός επιχειρηματίας αλλά και μανιώδης άνθρωπος της περιπέτειας και κυνηγός των ρεκόρ. Μεταξύ άλλων ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πραγματοποίησε το γύρο του κόσμου με αερόστατο χωρίς στάση, ενώ πραγματοποίησε επίσης το γύρο της υδρογείου πέντε φορές. Κατείχε επίσης 15 άλλα παγκόσμια ρεκόρ.

Στις 3 Σεπτεμβρίου του 2007 όμως, στα 63 του χρόνια απογειώθηκε για τελευταία φορά μ’ ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο από ένα ιδιωτικό δίαυλο στη Νεβάδα. Τα συντρίμμια βρέθηκαν στις 29 Σεπτεμβρίου του 2008 στην οροσειρά Σιέρα Νεβάδα στην Καλιφόρνια. Στις 3 Νοεμβρίου 2008 λείψανα που βρέθηκαν σε απόσταση 800 μέτρων από τα συντρίμμια ταυτοποιήθηκαν με το DNA. Οι έρευνες κατέδειξαν ότι η συντριβή προκλήθηκε από ισχυρούς ανέμους.

To μυστήριο «Βιτόριο Μισόνι»

VITTORIO MISSONI

Ο Βιτόριο Μισόνι ήταν ιδιοκτήτης του ομώνυμου ιταλικού οίκου μόδας και η αρχή του τέλους του ήταν οι χειμερινές διακοπές στη Βενεζουέλα το 2013. Στις 4 Ιανουαρίου του 2013 το μικρό ιδιωτικό του αεροσκάφος που μετέφερε τον ίδιο, τη σύζυγό του Μαουρίτσια Καστιλιόνι και δύο φίλους, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Los Roques στο ομώνυμο αρχιπέλαγος με προορισμό την πρωτεύουσα Καράκας.

Το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τα ραντάρ λίγο μετά την απογείωση. Οι έρευνες διήρκεσαν έξι μήνες. Στις 27 Ιουνίου 2013 το πλήρωμα ενός ωκεανογραφικού πλοίου εντόπισε τα συντρίμμια στη θάλασσα της Καραϊβικής.

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy