Cyprus Airways: Απογείωση-αναταράξεις-ανώμαλη προσγείωση

Τα προβλήματα των Κυπριακών Αερογραμμών έχουν ταυτότητα. Δεν προέκυψαν ούτε χθες ούτε προχθές, αλλά πηγαίνουν σε βάθος χρόνου. Τα μεγάλα γλέντια και οι επιπόλαιες αποφάσεις που λαμβάνονταν με κριτήριο την ιδιοτέλεια και όχι το γνήσιο συμφέρον του Οργανισμού, δημιούργησαν τέτοια καρκινώματα στον εθνικό αερομεταφορέα, τα οποία ήταν πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν, κάτω από τις αντίξοες συνθήκες που εμφανίζονταν στην πορεία.

Θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μια αναδρομή στην πορεία των Κυπριακών Αερογραμμών εστιάζοντας στους κυριότερους σταθμούς, οι οποίοι οδήγησαν την εταιρεία σ’ αυτή την κατάντια που υπάρχει σήμερα.

Την πενταετία 1988-1993 οπότε και έγινε αίτηση για ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ενωση, η τότε διοίκηση των Κ.Α. (Κίκη Λαζαρίδη) προείδε την επιβαλλόμενη φιλελευθεροποίηση των αιθέρων και κατέβαλε προσπάθειες να προετοιμάσει την εταιρεία για τον επερχόμενο ανταγωνισμό. Σ’ αυτό το πλαίσιο είχαν μετακαλέσει εμπειρογνώμονες, οι οποίοι αποφάνθηκαν ότι η εταιρεία είχε υπεράριθμο προσωπικό και γίνονταν αχρείαστες σπατάλες. Μέσω συγκεκριμένου σχεδίου προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα.

Αυτό ήταν το πρώτο σχέδιο και εφαρμόστηκε γύρω στο 1992. Τότε αποχώρησαν εκατοντάδες εργαζόμενοι, στους οποίους όμως δόθηκαν πλουσιοπάροχες αποζημιώσεις. Στο μεταξύ, τότε είχε δημιουργηθεί και η Γιουροσύπρια, η οποία ανέλαβε να πραγματοποιεί ναυλωμένες πτήσεις. Ωστόσο, οι όροι εργοδότησης των εργαζομένων ήταν εντελώς διαφορετικοί, ιδιαίτερα για τους πιλότους. Στην πορεία δημιουργήθηκαν μεγάλες συγκρούσεις και εργασιακές επιπλοκές με αποτέλεσμα σε κάποια φάση να εξισωθούν οι όροι εργοδότησης της μιας εταιρείας με την άλλη. Ωστόσο, αυτή η περίοδος της αναπροσαρμογής και αναδιάρθρωσης δεν είχε συνέχεια γιατί την κυβέρνηση Βασιλείου, διαδέχθηκε η κυβέρνηση Κληρίδη.

Αρχισαν τα «γλέντια»

Για μια δεκαετία (1993-2003) έγιναν πράγματα και θαύματα στον εθνικό αερομεταφορέα, ο οποίος μετατράπηκε σε χώρο βολέματος ημετέρων. Αρχισαν οι ανεξέλεγκτες προσλήψεις με τη δημιουργία τμημάτων και υποτμημάτων, ανεξαρτήτως αν χρειάζονταν ή όχι. Παράλληλα, γίνονταν και αλόγιστες και καταστροφικές για τον αερομεταφορέα δαπάνες.

Οι Κ.Α. παρόλο που απολάμβαναν απόλυτου προστατευτισμού εκείνη τη δεκαετία, εντούτοις στις ετήσιες εκθέσεις διαπιστώνεται ότι ελάχιστες ήταν οι χρονιές που δημιουργούσαν κέρδη. Και αυτά πραγματοποιούνταν, όχι γιατί είχαν πραγματικά κέρδη από τις εργασίες, αλλά γιατί η κυβέρνηση είχε παραχωρήσει στις Κ.Α. το Τμήμα Αφορολογήτων Ειδών, το οποίο ήταν μια χρυσοφόρα πηγή και αντιστάθμιζε τις μεγάλες ζημιές που κατέγραφε η εταιρεία, λόγω των ανεξέλεγκτων δαπανών (διοίκηση Βασίλη Ρολόγη). Μέχρι τότε τα αφορολόγητα είδη ανήκαν στο κράτος.

Ομως, επειδή η εταιρεία παρουσίαζε ζημιές και για να τις αποκρύψει η κυβέρνηση του ΔΗΣΥ απέδωσε τα κερδοφόρα καταστήματα αφορολογήτων ειδών στις Κ.Α., με απώλεια δεκάδων εκατομμυρίων λιρών για τα δημόσια ταμεία (περίπου 10 εκατομμύρια λίρες το χρόνο από το 1996 μέχρι το 2003).

Επαρση, αλαζονεία και πλιάτσικο

Το αποκορύφωμα του πλιάτσικου, με το οποίο εκτραχύνθηκαν τα δεδομένα για τις Κυπριακές Αερογραμμές, σημειώθηκε επί προεδρίας Χάρη Λοϊζίδη. Τότε αποφασίστηκε και μεθοδεύτηκε με ένα εντελώς ανορθόδοξο και απαράδεκτο τρόπο η ίδρυση της Hellas Jet με το σκεπτικό… να δημιουργηθεί βάση της εταιρείας στην Αθήνα και από εκεί να πραγματοποιηθούν δρομολόγια, δήθεν, σε όλη την Ευρώπη. Επίσης, τότε άρχισαν και τα μεγάλα «γλέντια» με τις μεγάλες παραγγελίες αεροπλάνων.

Η έπαρση και η αλαζονεία των διοικούντων των Κ.Α. αλλά και του Προέδρου κ. Λοϊζίδη έφτασε σε τέτοιο σημείο, που πήγαινε στην Αθήνα και διαπραγματευόταν για την εξαγορά δήθεν της ζημιογόνας τότε Ολυμπιακής, με τον Υπουργό Μεταφορών της Ελλάδας κ. Βερελή. Η διάρκεια εκείνης της περιόδου έπαιξε τον πιο καθοριστικό ρόλο για την καταστροφή των Κυπριακών Αερογραμμών.

Για λόγους σκοπιμότητας και εξυπηρέτησης διαφόρων άλλων συμφερόντων υπέκυψαν σε πιέσεις και προμήθευσαν τις δύο εταιρείες (Κ.Α.- Γιουροσύπρια) με διαφορετικού τύπου αεροσκάφη. Για την Γιουροσύπρια προμηθεύτηκαν τα Boeing και για τις Κ.Α. τα Airbus, μεταξύ των οποίων και δύο Α330. Η πιο πάνω απόφαση ήταν αχρείαστη αφού για μια θυγατρική πολύ μικρή εταιρεία, τα διαφορετικού τύπου αεροσκάφη είναι ασύμφορα, δεδομένου ότι χρειάζονται διαφορετική μηχανική υποστήριξη και συντήρηση, καθώς και διαφορετικές εκπαιδεύσεις προσωπικού.

Οσον αφορά στα τεράστια αεροσκάφη Α330 στην πορεία έγινε η τραγική διαπίστωση, αλλά ήταν αργά καθώς τα συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφη μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μόνο για υπερατλανατικά ταξίδια, γιατί σε πιο κοντινές αποστάσεις το κόστος ήταν ασύμφορο. Ωστόσο οι Κ.Α. τα χρησιμοποιούσαν για τα δρομολόγια του Λονδίνου και όσον καιρό πετούσαν, δημιουργούσαν τεράστιες ζημιές πάντοτε, έστω και αν τα αεροσκάφη ταξίδευαν γεμάτα.

Προσλήψεις στις… καφετέριες

Αλλη μια πονεμένη και ματωμένη ιστορία της συγκεκριμένης διοίκησης ήταν και η δημιουργία της εταιρείας Hellas Jet, η οποία ασφαλώς συνοδεύτηκε με την πρόσληψη εκατοντάδων ημετέρων. Τόση ήταν η ασυδοσία και η αναξιοκρατία που αν ανατρέξουμε στα δημοσιεύματα της εποχής, θα διαπιστώσουμε συγκεκριμένη περίπτωση που η πρόσληψη μιας εκ των διευθυντών έγινε από τον πρόεδρο της εταιρείας κ. Λοϊζίδη σε καφετερία της Λευκωσίας!

Οι διοικούντες εξόπλισαν την εταιρεία και με τρία αεροπλάνα Airbus 320, τα οποία ναι μεν πετούσαν, πλην όμως δημιουργούσαν τεράστιες ζημιές. Με συνοπτικές διαδικασίες και σε χρόνο-εξπρές εξανεμίστηκαν τα αποθεματικά των Κ.Α. Η Hellas Jet τελικά χρεοκόπησε στοιχίζοντας στην εταιρεία και στο δημόσιο 80 εκατομμύρια ευρώ!

Συνυπεύθυνος ο Α. Νεοφύτου

Απογείωση-αναταράξεις-ανώμαλη προσγείωση-2

Παρόλον ότι σήμερα ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου καμώνεται ότι τα προβλήματα των Κ.Α. είναι των τελευταίων χρόνων και τα φορτώνει κύρια στη διακυβέρνηση Χριστόφια, να υπενθυμίσουμε ότι τη συγκεκριμένη περίοδο όταν γινόταν και το μεγάλο φαγοπότι ήταν Υπουργός Συγκοινωνιών και ως εκ τούτου συναρμόδιος για το κατάντημα του εθνικού αερομεταφορέα.

Αξίζει να αναφέρουμε μόνο ότι ο αριθμός των υπαλλήλων εκτοξεύτηκε στους 2.200 με την κατά συρροή εργοδότηση ημετέρων. Επίσης, οι προαγωγές ημετέρων παραχωρούνταν μαζικά και με συνοπτικές διαδικασίες, ενώ σε μεγάλους σταθμούς του εξωτερικού όπως Αθηνών και Λονδίνου, οι εργαζόμενοι ξεπερνούσαν τους 100.

Πολλές φορές, οι εργαζόμενοι μόνο των παραρτημάτων στο εξωτερικό θα μπορούσαν να συγκροτήσουν δική τους αεροπορική εταιρεία, αφού διέθεταν μέχρι και δικό τους λογιστή! Ολα τα πιο πάνω ετοίμασαν το ανώμαλο έδαφος για τη μετέπειτα πορεία των Κ.Α. που αντί o κεντρικός στόχος να είναι η προετοιμασία της εταιρείας στον επερχόμενο ανταγωνισμό, οι τότε διοικούντες περί άλλα τύρβαζαν ροκανίζοντας τα αποθεματικά της εταιρείας με αλόγιστες σπατάλες…

Αφησαν απροετοίμαστη την εταιρεία στον ανταγωνισμό

Απογείωση-αναταράξεις-ανώμαλη προσγείωση-3

Οπως ήταν φυσικό στην πενταετία 2003-2008 επί προεδρίας Τάσσου Παπαδόπουλου η εταιρεία ήταν εντελώς απροετοίμαστη για τον ανταγωνισμό, αφού το 2004 η Κύπρος εντάχθηκε στην ΕΕ και φιλελευθεροποιήθηκαν οι αιθέρες. Επίσης, το 2004 σταμάτησε η χρυσοφόρα πηγή των αφορολογήτων ειδών, αφού στην Ευρώπη δεν επιβάλλονται φόροι.

Δέκα χρόνια κάποιοι που έχουν όνομα και ταυτότητα έτρωγαν και έπιναν, εξυπηρετώντας ημετέρους, εξ ου και το ότι το μεγαλύτερο μέρος των υπαλλήλων των Κ.Α. ανήκει στον ΔΗΣΥ. Η ανεξέλεγκτη πρόσληψη προσωπικού, η γραφειοκρατία, οι αχρείαστες σπατάλες ήταν τα δεδομένα που στιγμάτισαν το σκηνικό της εποχής.

Δάνειο 70 εκ. με κυβερνητική εγγύηση

Η νέα διοίκηση τα βρήκε όλα ξεχαρβαλωμένα και πλέον η εταιρεία αντιμετώπισε τρομερό πρόβλημα επιβίωσης. Για τις ατασθαλίες και τα σκάνδαλα διορίστηκαν ερευνώντες λειτουργοί, ωστόσο και σε εκείνες τις έρευνες επικράτησαν σκοπιμότητες και στο τέλος δεν έδειξαν αντικειμενικά την κατάσταση όπως εξελίχθηκε.

Την περίοδο 2006-2007 η εταιρεία απευθύνθηκε εκ νέου στην ΕΕ με νέο σχέδιο δράσης και αναδιάρθρωσης με νέες περικοπές για όλο το προσωπικό. Ομως δεν το αποδέχονταν οι εργαζόμενοι και υπήρξε μια παρατεταμένη κατάσταση απραξίας μέχρι να μπει το νερό στο αυλάκι.

Η ΕΕ ενέκρινε οικονομική βοήθεια, όχι όμως απευθείας, αλλά δάνειο 70 εκ. ευρώ με κυβερνητική εγγύηση, το οποίο μέχρι σήμερα εξοφλείται από τις Κ.Α. Απολύθηκε μεγάλο μέρος του προσωπικού και από τότε ελάχιστες έως και μηδαμινές προσλήψεις έγιναν.

Αναταράξεις και από εξωγενείς παράγοντες

Με το νέο στάτους οι Κ.Α. ξεκίνησαν και πάλι μια δυναμική πορεία, όμως, εξωτερικοί παράγοντες αυτή τη φορά, φρέναραν εκ νέου την πορεία της. Το 2008 η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύτηκε στα ύψη, με την τιμή του να φτάνει στα 150 δολάρια το βαρέλι. Τότε εμφανίστηκαν και οι εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες σε συνδυασμό με τα ακριβά καύσιμα γονάτισαν τις εταιρείες, όχι μόνο τις Κ.Α. αλλά και πολλές άλλες αεροπορικές εταιρείες πολλών χωρών, όπως Alitalia, Air France, British Airways, Loufthansa, KLM κ.ά.

Οι εν λόγω εταιρείες αναγκάστηκαν να συγχωνευθούν σε ομίλους με άλλες εταιρείες προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Επίσης, την περίοδο 2007-2008 ήλθε καπάκι η οικονομική κρίση, η οποία κτύπησε καίρια τις παραδοσιακές εταιρείες με αποτέλεσμα να βάλουν λουκέτο πέραν των 150 αεροπορικών εταιρειών.

Ωστόσο, αυτό δεν είναι δικαιολογία γιατί η Κύπρος «δεν έστρωσε για να κοιμηθεί καλά», αφού η εταιρεία είχε στη διάθεσή της μια περίοδο 10 χρόνων, για να προετοιμαστεί. Ομως, οι διοικήσεις έκαναν οτιδήποτε άλλο εκτός από αυτά που έπρεπε.
Κάποιοι σήμερα ακόμη και στη Βουλή φωνάζουν ότι πρέπει να γίνει έρευνα για την κατάντια της εταιρείας, δακτυλοδείχνοντας την εποχή Μαυρόκωστα, όμως τα προβλήματα όπως επισημάναμε και πιο πάνω έχουν ρίζες και νοοτροπία σε βάθος χρόνου.

Οξύς ανταγωνισμός από εταιρείες χαμηλού κόστους

Οι Κ.Α. βρέθηκαν και πάλι επί ξυρού ακμής και σε πολύ άσχημη και συνάμα ευαίσθητη κατάσταση. Το 2010, κάτω από το βάρος των οικονομικών προβλημάτων, έκλεισε η Γιουροσύπρια. Ο ανταγωνισμός από τις εταιρείες χαμηλού κόστους κτύπησε κόκκινο, με τις αεροπορικές εταιρείες Ryanair, Aegean, Easyjet, Monarch και άλλες να παίρνουν μερίδιο από τις Κ.Α. προσφέροντας λίγα φτηνά ναύλα «κράχτες» εξοστρακίζοντας τον εθνικό αερομεταφορέα από πολύ σημαντικούς προορισμούς.

Αν και οι πολίτες φωνάζουν ότι επιχορηγούν τις Κυπριακές Αερογραμμές, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην ουσία επιχορηγούν τις χαμηλού κόστους εταιρείες. Και αυτό γιατί με πρόσχημα των νέων προορισμών και για να προσελκύσουν νέους τουρίστες, ο ΚΟΤ σε συνεργασία με την Hermes και την κυβέρνηση προέβηκαν σε συμφωνία με την οποία για κάθε επιβάτη που μεταφέρεται από ή προς την Κύπρο επιδοτείται με 25 ευρώ. Αποτέλεσμα τούτου, είναι ότι τις εν λόγω εταιρείες τις επιδοτούν και οι Κύπριοι, αφού δεν υπάρχει σύστημα να αναγνωρίζει ποιοι είναι οι ταξιδιώτες που επισκέπτονται την Κύπρο για τουριστικούς λόγους και ποιοι όχι.

Αυτό το προτέρημα δεν το έχουν οι Κυπριακές Αερογραμμές, παρόλον ότι η βάση της εταιρείας είναι η Κύπρος και τα αεροδρόμια της Hermes. Η άνιση μεταχείριση κατά των Κ.Α. αλλά και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες δεν επέτρεψαν στην εταιρεία να έχει ευελιξία και να γίνουν έγκαιρα οι αναπροσαρμογές και η σωστή τιμολόγηση με αποτέλεσμα η εταιρεία να περιπέσει σε νέα αδιέξοδα, τα οποία ήταν δύσκολο να απεγκλωβιστεί.

Αναπροσαρμογές από Μαυρόκωστα

Η νέα διοίκηση κλήθηκε να διοικήσει την εταιρεία μέσα σ’ ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον και κατάφερε να την κρατήσει εν μέσω μιας μεγάλης οικονομικής κρίσης. Λειτούργησε σε μια περίοδο με ιδιαίτερα ψηλές τιμές καυσίμων, παρέλαβε υπεράριθμο προσωπικό με 2200 άτομα καθώς και ένα στόλο με ασύμφορα αεροσκάφη και ετεροβαρή συμβόλαια ενοικίασης, ως επίσης και ζημιογόνα δρομολόγια αλλά και ορισμένες τάξεις εργαζομένων με προνομιακά ωφελήματα.

Εχοντας ενώπιόν της αυτά τα δεδομένα η διοίκηση Μαυρόκωστα κατάφερε και προχώρησε στη μείωση του στόλου, στον περιορισμό του αριθμού των υπαλλήλων στους 1140, στην κατάργηση ζημιογόνων προορισμών, με μεγάλες περικοπές λειτουργικών δαπανών αλλά και με περικοπές μισθών και ωφελημάτων. Ολα τα πιο πάνω έγιναν σε συνεργασία με την πλειοψηφία του Συνδικαλιστικού Κινήματος, το οποίο επέδειξε γι’ άλλη μια φορά σοβαρότητα και υπευθυνότητα.

Διαπιστευτήρια προς Aegean… στη Βουλή

Τον Ιούλιο του 2012 οι Κ.Α. χρειάστηκαν αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και το θέμα οδηγήθηκε στη Βουλή για συζήτηση. Ομως έκπληξη και πολλά ερωτηματικά προκάλεσε η πρόσκληση της Aegean Airways, του κύριου ανταγωνιστή του εθνικού αερομεταφορέα στη συνεδρία.

Ο Πρόεδρος της Aegean κ. Βασιλάκης δήλωσε ενώπιον των βουλευτών ότι η εταιρεία του είναι έτοιμη να αναλάβει το πτητικό πρόγραμμα των Κ.Α. σε περίπτωση που δεν εγκριθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης και κλείσει η εταιρεία, γεγονός που προκάλεσε την οργή των συντεχνιών όχι μόνο για την πιο πάνω τοποθέτηση αλλά και γιατί προσκλήθηκε στη συνεδρία, καθότι το θέμα συζήτησης ήταν μόνο η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Εκπληξη, επίσης, προκάλεσε η δήλωση του αναπληρωτή προέδρου του ΔΗΣΥ, ο οποίος δεν δίστασε μπροστά στους κύριους ανταγωνιστές των Κ.Α. να μιλήσει υποτιμητικά για τον εθνικό αερομεταφορέα και να χαρακτηρίσει παράτυπες και παράνομες, δήθεν, τις επιδοτήσεις που δόθηκαν στο παρελθόν στην εταιρεία. Οπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων ο κ. Βασιλάκης είχε διαβεβαιώσεις πως δεν θα εγκριθεί η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των Κ.Α., γι’ αυτό και κλήθηκε στην Επιτροπή για να δώσει διαπιστευτήρια συνετού συνεργάτη και βοηθού…

Χαριστική βολή από κυβερνώσα βουλή

Ομως για πρώτη φορά στην Ιστορία του τόπου μια συγκυριακή κοινοβουλευτική πλειοψηφία ευνόησε τόσο ξεδιάντροπα μια ιδιωτική εταιρεία και αποφάσισε και ψήφισε το στραγγαλισμό του εθνικού αερομεταφορέα. Η κυβερνώσα βουλή έδωσε τη χαριστική βολή στις Κ.Α ψηφίζοντας την πολιτική των ανοικτών αιθέρων για όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στην Κύπρο που προκλητικά ευνοήθηκε ο βασικός ανταγωνιστής των Κ.Α. που είναι η Aegean.

Επίσης, για πρώτη φορά στην Ιστορία, η κυβερνώσα βουλή ψήφισε νόμο με τον οποίο καθαίρεσε και αποκεφάλισε το Διοικητικό Συμβούλιο και τη Διεύθυνση των Κ.Α. και δεν ενέκρινε το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας και απαίτησε να διοριστεί νέο. Η Βουλή, επίσης, αποφάσισε να διοριστούν ξένοι εμπειρογνώμονες για να κάνουν νέο σχέδιο δράσης.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά

Οι «ευαισθησίες» των βουλευτών τής τότε αντιπολίτευσης για τα χρήματα των φορολογουμένων, όμως, είχαν περιοριστεί μόνο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των Κυπριακών Αερογραμμών, ύψους 31 εκ. ευρώ που συνοδεύτηκε με όλους τους ιδιαίτερα σκληρούς όρους.

Να υπενθυμίσουμε ότι για την έγκριση του σχεδίου διάσωσης της Λαϊκής Τράπεζας ύψους 1.8 δις ευρώ οι όροι… που επέβαλαν οι βουλευτές ήταν σαφώς ηπιότεροι και εγκρίθηκαν στο «άψε-σβήσε». Το νέο συμβούλιο ανέλαβε τον Αύγουστο του 2012 και το σχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή τέλος Νοεμβρίου.

Σχέδια δράσης και… σχέδια… αντί-δρασης!

Ωστόσο, το Φεβρουάριο του 2013 ανέλαβε την εξουσία του κράτους η κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη και δεν εφαρμόστηκε ούτε αυτό το σχέδιο και είναι απίστευτο αυτό που συνέβη στις Κ.Α. Στη διάρκεια ενός χρόνου περίπου οι κυβερνώντες είχαν προβεί σε τέσσερα διαφορετικά σχέδια δράσης και είχαν μετακαλέσει ομάδες εμπειρογνωμόνων από τέσσερις διαφορετικούς οίκους του εξωτερικού, τα οποία στοίχισαν μερικά εκατομμύρια ευρώ.

Κλήθηκαν οι διάφοροι οίκοι, τάχα για να προβούν σε σενάρια προκειμένου να «σώσουν» την εταιρεία, αλλά το αποτέλεσμα είναι μηδέν εις το πηλίκον. Για να φρεσκάρουμε κάπως τη μνήμη να σημειώσουμε ότι η πρώτη ομάδα ξεκίνησε με απόφαση της κυβερνώσας βουλής πέρσι, για αντικατάσταση του προηγούμενου διοικητικού συμβουλίου, τοποθετώντας στη θέση του ένα «δικό» της διοικητικό συμβούλιο.

Υποχρέωσαν, επίσης, τις Κυπριακές Αερογραμμές να εγκαταλείψουν το σχέδιο δράσης, το οποίο είχε εκπονήσει η εταιρεία με τους τεχνοκράτες που διέθετε, με το πρόσχημα πως αυτό το σχέδιο θα έπρεπε να είχε την έξωθεν καλή μαρτυρία. Επέβαλαν με νομοσχέδιο (πρώτη φορά τα χρονικά) ότι σε τακτά χρονικά διαστήματα θα έπρεπε να υλοποιηθεί το νέο σχέδιο.

Το νέο συμβούλιο επέλεξε τον οίκο KLM Air France, ο οποίος εκπόνησε νέο στρατηγικό σχέδιο, ωστόσο με την κατάθεσή του διαπιστώθηκε ότι είχε πάρα πολλές αδυναμίες και δεν ανταποκρινόταν στις ανάγκες που είχε η εταιρεία το συγκεκριμένο διάστημα. Γι’ αυτό και πολλές πτυχές του δεν ήταν δυνατό να υλοποιηθούν. Στο μεσοδιάστημα, συμφώνησαν και με άλλους εμπειρογνώμονες, αυτή τη φορά τον οίκο της Lufthansa Consaldings Group για επιμέρους θέματα.

Τον Ιούλιο του 2013 όταν θα έπρεπε να υποβάλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετακάλεσαν άλλους εμπειρογνώμονες από την KPMG Uk, οι οποίοι σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα «σκάρωσαν» ένα νέο σχέδιο δράσης, το οποίο ακριβοπλήρωσαν και πάλι οι Κ.Α. και το υπέβαλαν στην ΕΕ.

Προς έκπληξη των πάντων και ενώ υποβλήθηκε το σχέδιο στην ΕΕ και επί αυτού στηρίζονται οι ενέργειες της νέας διοίκησης, καθώς το δέχθηκε και το υπέγραψε, μετά από δύο μήνες μετακάλεσαν άλλο οίκο εμπειρογνωμόνων, τη Nyras στην οποία έδωσαν νέους όρους εντολής για να «κατασκευάσει» άλλο σχέδιο αναδιάρθρωσης. Αυτή τη φορά οι όροι εντολής ήταν να δοθεί έμφαση σε θέματα εμπορικού προσανατολισμού…

Οι κυβερνώντες συμπεριφέρονται και στις Κυπριακές Αερογραμμές, όπως η σουπιά η οποία ρίχνει το μελάνι της και φεύγει, γιατί διαλαλούσαν ότι έγνοια τους είναι ο φορολογούμενος πολίτης που πληρώνει για τους «χαραμοφάηδες» των Κ.Α. Οταν πέτυχαν το στόχο, έβαλαν στο περιθώριο τούς πολίτες, αφού με την προπαγάνδα και κριτική που άσκησαν, έστρεψαν την κοινή γνώμη εναντίον του εθνικού αερομεταφορέα.

Αλαλούμ δηλώσεων

Απογείωση-αναταράξεις-ανώμαλη προσγείωση-4Απογείωση-αναταράξεις-ανώμαλη προσγείωση-5

Μετά από τα αποτυχημένα σχέδια από τα οποία κανένα δεν εφαρμόστηκε, στη συνέχεια οι κυβερνώντες ανακοίνωσαν ότι έχουν και σχέδιο Β. Το αλαλούμ στα κυβερνητικά δώματα αποτυπώνεται με τις διαβεβαιώσεις του Υπουργού Συγκοινωνιών και του Κυβερνητικού Εκπροσώπου ότι είναι επικεντρωμένοι αποκλειστικά στην προσπάθεια διάσωσης των Κ.Α. -δηλαδή στο σχέδιο Α’- αλλά την ίδια μέρα ο πρόεδρος του εθνικού αερομεταφορέα Τώνης Αντωνίου, τους διέψευδε προτάσσοντας δημόσια την επιλογή της πλήρους ιδιωτικοποίησης της εταιρείας ως το σχέδιο Β’.

Οσα-όσα τα περιουσιακά στοιχεία Στο μεταξύ, το ένα σκάνδαλο διαδέχεται το ένα στο άλλο στον εθνικό αερομεταφορέα, ενώ τα περιουσιακά στοιχεία άρχισαν να ξεπουλιούνται όσα-όσα. Συγκεκριμένα πωλήθηκε το κτήριο των Κυπριακών Αερογραμμών στη Λευκωσία, προς 3.1 εκ. ευρώ.

Αρχικά ο Τ. Αντωνίου δήλωνε ότι το κτήριο θα πωληθεί προς 4.3 εκ. ευρώ και τελικά τα χρήματα που μπήκαν στο Ταμείο Προνοίας των υπαλλήλων ήταν μόνο 2.5 εκ. ευρώ καθώς τα υπόλοιπα αποκόπηκαν ως φόροι. Η εταιρεία δεν προκήρυξε προσφορές και πώλησε το κτήριο στα μουλωχτά αλλά οι κυβερνώντες δεν ζήτησαν εξηγήσεις, παρόλον που ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όταν ανέλαβε την Προεδρία διακήρυσσε ότι θα εφαρμόσει χρηστή διοίκηση.

Θα μπορούσε για την πώληση του κτηρίου να υπήρχαν και άλλοι ενδιαφερόμενοι και η τιμή να ήταν κατά πολύ ψηλότερη. Στη συνέχεια ξεπουλήθηκαν και πάλι χωρίς προσφορές οι δύο χρονοθυρίδες στο Χίθροου του Λονδίνου σε εξευτελιστικές τιμές και παρ’ όλον ότι η Βουλή ζήτησε να συζητηθεί το θέμα στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου, που ενδεχομένως να απέτρεπε την πώληση και της τελευταίας χρονοθυρίδας, εντούτοις ο Πρόεδρος Γ. Γεωργίου ετσιθελικά ακύρωσε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Να υπενθυμίσουμε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές διέθεταν τρεις χρονοθυρίδες στο Λονδίνο. Επί προεδρίας Μαυρόκωστα είχε πωληθεί η μία στη Vergin Atlantic στην τιμή των 22 εκ. ευρώ. Μάλιστα για να κλείσει αυτή η συμφωνία οι Κ.Α. επωφελήθηκαν από προσφορά δικαιωμάτων προσγείωσης και απογείωσης προς και από το Χίθροου τρεις φορές τη βδομάδα από τη Vergin Atlantic σε συγκεκριμένη ώρα.

Η πώληση των τελευταίων χρονοθυρίδων στο Λονδίνο χαρακτηρίστηκε ως μια μαύρη σελίδα στην ιστορία των Κ.Α. καθώς ήταν από τις αρχαιότερες εταιρείες που πετούσαν στο Χίθροου. Ομως τα προβλήματα στον εθνικό αερομεταφορέα δεν λένε να κοπάσουν αφού μετά το ξεπούλημα των περιουσιακών στοιχείων βγήκαν στην επιφάνεια και καταγγελίες για τον πρόεδρο της εταιρείας, ο οποίος φαίνεται να χρέωνε προσωπικά του έξοδα χιλιάδων ευρώ στις Κ.Α. ενώ στη συνέχεια διαπιστώθηκε ότι ανέθετε εργασίες και ανακαινίσεις των Κ.Α. σε δικούς τους και πάλι χωρίς προσφορές. Μετά τα πιο πάνω σκάνδαλα το κλίμα έγινε πολύ πολύ βαρύ κατά του Προεδρικού, το οποίο αποφάσισε ένα βελούδινο διαζύγιο με τον κ. Τώνη Αντωνίου, ο οποίος δήλωσε ότι παραιτείται από την προεδρία της εταιρείας.

Αθηνά Ξεοφώντος

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy