Ας μιλήσουμε για τη Λάρνακα, κε πρύτανη

Του Αντρέα Πασιουρτίδη*

Η Λάρνακα είναι όμορφη πόλη… Η ιστορία της πλούσια: Στην κοινότητα της Χοιροκοιτίας ανακαλύφθηκε ο πρώτος νεολιθικός συνοικισμός της Κύπρου, τον οποίο δημιούργησαν λαοί που ήρθαν από την Ασία και ονομάστηκαν Ετεοκύπριοι…

Η Λάρνακα στην αρχαιότητα συγκαταλεγόταν στα δέκα βασίλεια της Κύπρου και έφερε το όνομα Κίτιον. Γνωστός Κιτιεύς ήταν ο φιλόσοφος Ζήνωνας, ο μοναδικός Κύπριος που ίδρυσε φιλοσοφική σχολή στην Αθήνα, τη Στοά και έτρεφε μεγάλης εκτίμησης, αν και ήταν φοινικίδιον, όπως τον κορόιδευαν οι ρατσιστές της Αθήνας, για το λόγο ότι στο Κίτιον κατοικούσαν αρκετοί Φοίνικες (Λιβανέζοι).

Το Κίτιον έμεινε στην ιστορία και από τη μάχη που έδωσαν οι Αθηναίοι, με αρχηγό τον Κίμωνα, για να το απελευθερώσουν από τους Πέρσες, γι’ αυτό και η φράση «ο Κίμων και νεκρός ενίκα».

Το ενετικό κάστρο αποτελεί εκτός από στολίδι ομορφιάς και τεκμήριο της στρατηγικής αξίας που προσέδιδαν οι διάφοροι κατακτητές στη Λάρνακα. Στην πόλη του Ζήνωνα (του φιλόσοφου του στωικισμού), του τετραήμερου Αγίου Λαζάρου και του ασκητή Αγίου Νεοφύτου, βρίσκεται το 3ο σε ιερότητα τέμενος των μουσουλμάνων, γνωστό ως Τεκκές Χαλά Σουλτάν.

Στη Λάρνακα βρίσκεται ακόμη ο εθνικός αερολιμένας, παραπλεύρως της Αλυκής…

Δε θυμήθηκα βέβαια τυχαία την ιστορία της πόλης που γεννήθηκα, μεγάλωσα και εργάζομαι. Αφορμή υπήρξε η υποτιμητική άποψη που εξέφρασε γι’ αυτήν ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, ότι η Λάρνακα είναι χωριό και για να τεκμηριώσει, πιστεύοντας την απαξίωσή του, αναφέρθηκε στους «απαίδευτους» και «στενόμυαλους» Λαρνακείς, οι οποίοι «το 1905 εμπόδισαν το πέρασμα του πρώτου κυπριακού σιδηροδρόμου από τη Λάρνακα», με αποτέλεσμα έκτοτε να μείνει η πόλη υπανάπτυκτη.

Αυτό αποτελεί διαστρέβλωση της αλήθειας γιατί ο σιδηρόδρομος που κατασκευάστηκε επί Αγγλοκρατίας έγινε για να εξυπηρετήσει αποκλειστικά τα εμπορικά συμφέροντα της τότε αστικής τάξης και ειρήσθω εν παρόδω ξεκινούσε από το εμπορικό λιμάνι της Αμμοχώστου, διέσχιζε τη Μεσαορία, περνούσε από τη Μόρφου και κατέληγε στην κοιλάδα της Σολέας.

Ο σιδηρόδρομος, κύριε πρύτανη, δεν είχε καμία σχέση με την τουριστική ανάπτυξη, όπως ανιστόρητα ισχυρίζεστε, γιατί ο τουρισμός άρχισε να αναπτύσσεται μετά το 1960, στην Αμμόχωστο αρχικά και όχι από το 1905!

Ο Πρύτανης του Π.Κ. επιχείρησε να διασυνδέσει τη μη εμπορική ανάπτυξη της πόλης και επαρχίας Λάρνακας με το αντιπροοδευτικό DNA των Λαρνακέων(!) κι όχι με τη διαχρονική εγκατάλειψη της πόλης από τους κρατούντες!

Αστοχη είναι και η άποψή του πως αν δεν δεχτούν οι Λαρνακείς να μετατραπεί το λιμάνι τους από εμπορικό σε βιομηχανικό και τη μόνιμη χρήση του από τις εταιρείες υδρογονανθράκων, τότε εκτός από οικονομικές επιπτώσεις θα έχουν και πολιτικές.

Η δημιουργία του βιομηχανικού λιμανιού, λέει ο πρύτανης, «αποτελεί προϋπόθεση για τη δημιουργία πανεπιστημιακής σχολής χημικών μηχανικών».

Ποια σχέση όμως μπορεί να έχουν τα δύο, αγαπητέ πρύτανη, και γιατί τα διασυνδέετε; Γιατί δεν προτείνετε να μεταφερθεί ολόκληρη η ιατρική σχολή στη Λάρνακα, η οποία και λόγω της γεωγραφικής της θέσης και του αεροδρομίου θα εξυπηρετεί τόσο τους Κύπριους φοιτητές όσο και τους αλλοδαπούς;

Ιδού ένας τρόπος ανάπτυξης της Λάρνακας!

*Δικηγόρος , Β’ Γ.Γ. Ομόνοιας Λευκωσίας, υποψήφιος βουλευτής ΑΚΕΛ-Αριστερά-Ν.Δ Λάρνακας

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy