Ασύμβατο με το Κεκτημένο το συμβόλαιο για το λιμάνι Λεμεσού

Με τον κίνδυνο επιβολής προστίμου βρίσκεται αντιμέτωπη η Κυπριακή Δημοκρατία στην περίπτωση που μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου του 2017 το Κοινοβούλιο δεν ψηφίσει τον περί της Ανάθεσης Συμβάσεων Παραχώρησης και για Συναφή Θέματα νόμο.

Ως εκ τούτου, το νομοσχέδιο οδηγείται αύριο κατεπειγόντως στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου αναμένεται η υπερψήφιση ή η καταψήφιση του. Το ν/σ ήταν έτοιμο από το 2014, έμεινε ωστόσο στα συρτάρια. Στο μεσοδιάστημα, το κράτος υπέγραψε διάφορες συμβάσεις, περιλαμβανομένης αυτής για την παραχώρηση των εμπορικών δραστηριοτήτων και των θαλάσσιων υπηρεσιών στο λιμάνι Λεμεσού σε ιδιωτικές εταιρείες.

Με το υπό εξέταση νομοσχέδιο, μεταφέρονται οι διατάξεις της οδηγίας 2014/23/ΕΕ στο εθνικό δίκαιο, οι οποίες θέτουν ένα γενικό πλαίσιο υποχρεώσεων των αναθετουσών αρχών του κλασσικού τομέα και των αναθετόντων φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς κοινής ωφελείας, για τη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης έργων και υπηρεσιών, των οποίων η εκτιμώμενη αξία ισούται ή υπερβαίνει το κατώτατο όριο εφαρμογής της υπό εναρμόνιση οδηγίας (5.225.000 ευρώ).

Στο μεταξύ, μέλη της Επιτροπής Ελέγχου της Βουλής έκαναν λόγο για απαράδεκτη καθυστέρηση από πλευράς κυβέρνησης, δηλώνοντας ότι είναι σύνηθες φαινόμενο στην Κύπρο από κυβερνητικής πλευράς να φέρνει νομοσχέδια την εσχάτη στη Βουλή και να ζητά να ψηφιστούν άμεσα, χωρίς την προαπαιτούμενη ενδελεχή μελέτη τους.

Σε δηλώσεις του, μετά από τη συζήτηση του θέματος, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου, Ζαχαρίας Κουλίας, ανέφερε ότι είναι καθαρά εναρμονιστικό το νομοσχέδιο, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με το Γενικό Ελεγκτή και τη Γενική Λογίστρια είναι συμβατό με τα άλλα δύο νομοσχέδια, τα οποία έχουν περάσει και ψηφιστεί και αφορούν το ίδιο θέμα.

“Θα πάει Ολομέλεια. Έχουμε τοποθετηθεί θετικά μετά που το είδαμε με τους Υπηρεσιακούς και τις διαβεβαιώσεις που πήραμε από το Γενικό Ελεγκτή ότι είναι καθαρά εναρμονιστική νομοθεσία και είναι το τρίτο νομοσχέδιο, σε σχέση με τα άλλα δύο που περάσαμε πριν τα Χριστούγεννα”, είπε ο κ. Κουλίας.

Σε ό,τι αφορά στη καθυστέρηση που υπήρξε, ο κ. Κουλίας είπε ότι η συγκεκριμένη οδηγία εκκρεμεί από το 2014, για να προσθέσει ότι “κάποιοι το ξέχασαν στα συρτάρια τους και ήρθε καθυστερημένα ενώπιον της Βουλής”.

“Εκκρεμούσε από το 2014. Το ξέχασαν φαίνεται και τώρα βρισκόμαστε υπό πίεση. Έχει δίκαιο η Χαραλαμπίδου για την καθυστέρηση. Η Βουλή είναι το τελευταίο καταφύγιο. Συνηθισμένο φαινόμενο στην Κύπρο από κυβερνητικής πλευράς να αφήνουν τα θέματα την τελευταία στιγμή”, είπε.

Σε σχέση με τις αιχμές που αφέθηκαν ότι εάν αυτό το νομοσχέδιο ψηφιζόταν πιο νωρίς θα ήταν διαφορετική η τροπή με τις προσφορές στα λιμάνια, ο κ. Κουλιάς είπε ότι “είναι άσχετο με το Λιμάνι Λεμεσού αυτό το θέμα”, επαναλαμβάνοντας ότι “είναι μια εναρμονιστική νομοθεσία που σε καμιά περίπτωση δεν επηρεάζει τα θέματα αυτά”.

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι “την αμέλεια αυτή στο τέλος την πληρώνει ο φορολογούμενος πολίτης, διότι αν επιβληθεί από την ΕΕ πρόστιμο είναι οι πολίτες που θα το πληρώσουν”.

Κληθείς η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αννίτα Δημητρίου, να σχολιάσει την καθυστέρηση που υπήρξε, είπε πως “δεν είναι σωστό αυτή τη στιγμή να προβαίνουμε σε αυθαίρετα συμπεράσματα που καμιά σχέση έχουν με την πραγματικότητα”.

“Υπήρξε”, εξήγησε, “καθυστέρηση νοουμένου ότι κατατέθηκε για νομοτεχνικό έλεγχο από τη Νομική Υπηρεσία και στη συνέχεια προέκυψε θέμα, λόγω αιτήματος της Ελληνικής Ενιαία Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, η οποία υπέβαλε αίτημα στην ΕΕ, για εκτεταμένες τροποποιήσεις στο λεκτικό και τη ορολογία των τριών ευρωπαϊκών οδηγιών. Άρα έγινε το τελικό διορθωμένο κείμενο στη συνέχεια, το οποίο δημοσιεύτηκε και έπρεπε να υιοθετηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και μετά επανακατατέθηκε πέρασε από το Υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκε στις 8 Δεκεμβρίου στη Βουλή”.

Ερωτηθείσα εάν αυτό το νομοσχέδιο ψηφιζόταν πιο νωρίς αν θα ήταν διαφορετική η τροπή με τις προσφορές στα λιμάνια, η κ. Δημητρίου είπε: “Καμιά απολύτως. Εξάλλου πρέπει να σας ξεκαθαρίσω ότι το νομοσχέδιο αυτό έχει εγκριθεί και από το Γενικό Ελεγκτή και τη Γενική Λογίστρια, άρα αντιλαμβάνεστε ότι δεν φέρουν καμιά ένσταση επί τούτου”.

Για τις αιχμές που αφέθηκαν σε σχέση με το Λιμάνι Λεμεσού, κ. Δημητρίου είπε ότι “αυτά είναι αυθαίρετα συμπεράσματα και δεν ισχύουν και εξάλλου αν ο νόμος αυτός θα ήταν σε ισχύ θα κάλυπτε στην προκειμένη περίπτωση το Λιμάνι Λεμεσού, αλλά η διαδικασία, η αναθέτουσα δηλαδή αρχή θα ήταν αυτή που θα καθόριζε τη διαδικασία και θα είχαμε ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα. Άρα δεν υπάρχει και δεν ισχύει το αποτέλεσμα αυτό”.

Η βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, δήλωσε ότι “είναι απαράδεκτο να μπαίνει το πιστόλι στον κρόταφο τω βουλευτών και η Κυπριακή Δημοκρατία να βρίσκεται λόγω της καθυστέρησης της πλέον αντιμέτωπη με πρόστιμα σοβαρά από την ΕΕ”.

“Να έχουμε στα χέρια μας τις οδηγίες από το 2014 και να τις καταθέτουμε την υστάτη. Από το Υπουργικό Συμβούλιο η έγκριση γα το συγκεκριμένο νομοσχέδιο πέρασε στις 2 Δεκεμβρίου και κατατέθηκε στο Κοινοβούλιο στις 9 Δεκεμβρίου. Εάν δεν είναι ψηφισμένο μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου και δημοσιευμένο στην γκαζέτα, για να είναι εν ισχύ, θα βρεθούμε αντιμέτωπη με πρόστιμα”, είπε.

Όπως είπε η κ. Χαραλαμπίδού δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, για να προσθέσει ότι “έχει γίνει συνήθης πρακτική της κυβέρνησης να φέρνει τα θέματα την εσχάτη στη Βουλή και να μας ζητά να ψηφίσουμε νομοσχέδια, τα οποία δεν έχουμε μελετήσει ενδελεχώς”.

“Αυτό θα πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να πως ότι η συγκεκριμένη οδηγία αν εφαρμόζετο θα οδηγούσε και σε διαφορετική διαχείριση θεμάτων που άπτονται και του λιμανιού της Λεμεσού και άλλων συμβάσεων που έχουν κατακυρωθεί” σημείωσε.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy