Δεν πείθει τον βρετανικό Τύπο η συμφωνία του Eurogroup

Οι διεθνείς πιστωτές της Ελλάδας εξασφάλισαν περισσότερο χρόνο για τη διασφάλιση του οικονομικού μέλλοντος της χώρας, συμφωνώντας «ευρείες αλλά μη ακριβείς» αρχές ελάφρυνσης του χρέους και την άρση του αδιεξόδου στη σχέση μεταξύ Γερμανίας και ΔΝΤ, είναι το συμπέρασμα των Financial Times από το χθεσινό Eurogroup.

Η οικονομική εφημερίδα σημειώνει πως οι Υπουργοί Οικονομικών κατέληξαν σε μια σειρά μέτρων αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους όταν το τρέχον πρόγραμμα λήξει το 2018, αλλά χωρίς να ορίσουν το μέγεθος των παραχωρήσεων και αφήνοντας τα μέτρα αυτά υπό την αίρεση μελλοντικών πολιτικών αποφάσεων.

Μάλιστα αναφέρεται πως στη Γερμανία η συμφωνία ερμηνεύεται ως νίκη του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, καθώς πέρασε η θέση του ότι δεν ήταν απαραίτητη η ουσιαστική μείωση του ελληνικού χρέους πριν από το 2018.

Το δημοσίευμα σημειώνει πως η υλοποίηση των συμφωνηθέντων θα εξαρτηθεί από την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων από την ελληνική πλευρά με τον αναλυτή της Eurasia Group Μιτζ Ραχμάν, που συχνά σχολιάζει τα της Ελλάδος για τον βρετανικό Τύπο, να δηλώνει ότι «η φρασεολογία της συμφωνίας δείχνει ότι οι πιστωτές κάλυψαν πρόχειρα τις διαφορές τους, αλλά ότι θα απαιτηθεί και νέα εξέταση της κατάστασης».

Σε άλλο δημοσίευμα των Financial Times γίνεται λόγος για μία «ακατάστατη και παρατεταμένη κατάληξη μίας ακατάστατης και παρατεταμένης διαπραγμάτευσης», η οποία ναι μεν «αποκλιμάκωσε την αντιπαράθεση μεταξύ της Ελλάδας και των διεθνών πιστωτών, αλλά άφησε ανοιχτά ορισμένα από τα πλέον διαφιλονικούμενα σημεία ως προς τη μείωση του χρέους».

Αναφέρεται ενδεικτικά ότι δε συμφωνήθηκαν αριθμοί ως προς το μέγεθος της ελάφρυνσης του χρέους. Επίσης σημειώνεται ότι αν και το ΔΝΤ εγκατέλειψε την επιμονή του για αυτόματα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους μετά το 2018, παρόλα αυτά θα πρέπει πριν την οριστικοποίηση της συμμετοχής του στο ελληνικό πρόγραμμα να εγκρίνει μία νέα έκθεση βιωσιμότητας του χρέους.

Από την πλευρά της Γερμανίας, ο κ. Σόιμπλε ναι μεν πέτυχε να μη συμφωνηθεί μία ψηφοφορία για το ελληνικό χρέος στην Μπούντεστακ πριν από τις γερμανικές εκλογές, αλλά άφησε να εννοηθεί ότι θα αποδεχθεί την αξιολόγηση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους από το Ταμείο και αποδέχθηκε την επανεξέταση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα μετά το 2018. «Για αυτούς τους αλληλένδετους πολιτικούς λόγους οι διαπραγματευτές βλέπουν τη συμφωνία ως πιο φιλόδοξη από όσο υπονοεί η έλλειψη αριθμών», σχολιάζει η εφημερίδα.

Για τους Times η συμφωνία του Eurogroup αποτελεί μία ακόμα αναβολή λήψης των δύσκολων αποφάσεων για το ελληνικό χρέος έως το φθινόπωρο, ώστε να έχει περάσει το βρετανικό δημοψήφισμα για την ΕΕ και αναβολή λήψης πολιτικά αμφιλεγόμενων μέτρων έως μετά τις γερμανικές εκλογές του 2017 (όπως η επιστροφή στην Ελλάδα των κερδών της ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα, η εξαγορά δανείων που κατέχει το ΔΝΤ και η σημαντική παράταση του χρόνου ωρίμανσης των δανείων).

Ο Guardian σχολιάζει ότι το σχέδιο ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους που παρουσιάστηκε χθες απέχει πολύ από την εμπροσθοβαρή και χωρίς όρους ελάφρυνση που είχε απαιτήσει τη Δευτέρα το ΔΝΤ.

Παρασκήνια από τις Βρυξέλλες

Η συμφωνία που επετεύχθη χθες ήταν ένας συμβιβασμός μεταξύ του ΔΝΤ και των κρατών μελών, στο τέλος, όμως δεν ήταν “ζήτημα επιβολής ισχύος” και το ΔΝΤ κατάλαβε τελικά ότι “το πλαίσιο με το οποίο λειτουργούμε στην ΕΕ είναι διαφορετικό τυπικά συμβαίνει στις άλλες περιοχές του πλανήτη όπου το ΔΝΤ έχει προγράμματα”.

Αυτό προκύπτει σύμφωνα με απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες του ΚΥΠΕ σε σχέση με το παρασκήνιο της χθεσινής διαπραγμάτευσης στο Eurogroup.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η αρχική στάση του ΔΝΤ άλλαξε σε σχέση με την αρχική του προσέγγιση. Πηγές εξήγησαν στο ΚΥΠΕ ότι όταν ένα πρόγραμμα του ΔΝΤ τελειώσει σε μια τυπική χώρα εκτός ΕΕ, το ΔΝΤ δεν έχει κανονικά δυνατότητα άλλης επιβολής και για αυτό, κανονικά, ζητά προκαταβολικά τα μέτρα για το χρέος. Όμως στην ΕΕ, τα κράτη μέλη και ο ESM αποτελούν το βασικό επενδυτή στο ελληνικό χρέος. Συνεπώς οι συνθήκες είναι εντελώς διαφορετικές.

Το ΔΝΤ τελικά κατάλαβε ότι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν σκοπό να αποσυρθούν και πως οι συνθήκες στην Ελλάδα δεν έχουν σχέση με το τι γίνεται αλλού.

“Όσα αποφασίστηκαν χθες είναι πολύ όμοια με ότι έχουμε συζητήσει τους τελευταίους μήνες”, ανέφερε μια κοινοτική πηγή. Η Ελλάδα επιτάχυνε τους τελευταίους μήνες την εφαρμογή των συμφωνηθέντων, ειδικά με το πακέτο της Κυριακής, σημείωσε.

Σε σχέση με τα νομοθετικά προαπαιτούμενα για τις εκταμιεύσεις οι άνθρωποι που έχουν άμεση εμπλοκή με το ζήτημα δεν ανησυχούν, καθώς οι μικρές αλλαγές στη νομοθεσία που απαιτούνται “είναι μικρής σημασίας” και “ουδείς ανησυχεί καθώς τέτοιες εξελίξεις υπάρχουν συχνά στα προγράμματα προσαρμογής”.

Για παράδειγμα το Ταμείο αποκρατικοποιήσεων πρέπει να γίνει πλήρως επιχειρησιακό, ο υπολογισμός της απόδοσης του ΕΚΑΣ στο συνταξιοδοτικό και κάποιες μικρολεπτομέρειες σε σχέση με τα κόκκινα δάνεια.

“Επιβεβαιώθηκε ότι το ΔΝΤ θα συμμετέχει, όπως αναμέναμε όλοι”, αναφέρει κοινοτικός αξιωματούχος. “Δεν είναι έκπληξη πως δεν έχουμε άμεσες αποφάσεις για το χρέος, καθώς δεν υπάρχουν άμεσες λήξεις”, σημείωσε. “Είναι σημαντικό να πάρουμε αποφάσεις σε δύο χρόνια που θα ξέρουμε περισσότερα για το πακέτο και τις αγορές”, είπε και επιβεβαίωσε ότι το ΔΝΤ “αντελήφθη” τη συλλογιστική.

Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η ΕΕ έκανε ήδη πολλά από το 2012, η Ελλάδα μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος της, και δεν υπάρχει ανάγκη να συντελεστεί κάτι σχετικό με το χρέος σήμερα.

Ένας κοινοτικός αξιωματούχος επεσήμανε ότι οι αγορές είχαν την πρόθεση να αγοράσουν ελληνικά ομόλογα από το 2014, μια δυναμική που αντιστράφηκε από το “σοκ του Βαρουφάκη”. Σημείωσε ότι από τα μισά του 2018 η Ελλάδα θα έχει επιστρέψει πλήρως στις αγορές, αλλά θα έχει αρχίσει να χτίζει την καμπύλη αποδόσεων από το 2017. Η σταδιακή αυτή διαδικασία θα ξεκινήσει σύντομα.

Όταν λέμε “βιωσιμότητα του χρέους”, εμείς μιλάμε για το διάστημα ως το 2060, οι επενδυτές που αγοράζουν ελληνικά ομόλογα δεν ενδιαφέρονται για πέραν της δεκαετίας, εξηγούν κύκλοι των Βρυξελλών.

Επί της ουσίας οι Βρυξέλλες αναμένουν πως τα 10,3 δις της δόση θα καλύψουν την αποπληρωμή του χρέους ως το τέλος του Οκτώβρη, περιλαμβανομένων των πληρωμών στο εσωτερικό που έχουν συσσωρευτεί.

H Ευρωζώνη εκτιμά ότι μετά την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγηση, που θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο, μια 3η δόση θα μπορούσε να δοθεί στην Ελλάδα πριν από το τέλος του χρόνου.

Για τη 2η αξιολόγηση, οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι “δεν είναι και τόσα πολλά, ή τόσο απαιτητικά αυτά που θα πρέπει να γίνουν, αν κανείς τα συγκρίνει με ό,τι ζητήθηκε από την Ελλάδα στην 1η αξιολόγηση”.

Κάποια στιγμή στο μέλλον κοντά στο 2018 η ευρωζώνη εκτιμά ότι 19,6 δις που χαρακτηρίζονται ως “αδιάθετα” από το συνολικό πακέτο των 86 του ελληνικού δανείου, (λόγω της χρήσης λιγότερων τελικά από το υπό – πακέτο των 25 δις που ήταν προδιαγεγραμμένα για τις τράπεζες), θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επαναγορά χρέους από το ΔΝΤ ή τα διμερή δάνεια του 2010, 2011.

Επιπλέον οι Βρυξέλλες και το Λουξεμβούργο εκτιμούν ότι τα ελληνικά spreads θα πέσουν και στη συνέχεια να ανέβουν, αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για την άνοδο των επιτοκίων στην αγορά (διότι αυτή είναι η γενική παραδοχή). Σε γενικές όμως γραμμές όσο πιο συνετή είναι η δημοσιονομική πολιτική στην Ελλάδα τόσο περισσότερο θα πέσουν τα spreads.

Επιπλέον υπάρχουν εκτιμήσεις πως η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποδειχθεί υψηλότερη από τις προβλέψεις, βραχυπρόθεσμα, όμως τα χρονικά όρια ως το 2060 είναι ένα πολύ μακρύ το διάστημα για πιο λεπτομερείς προβλέψεις.

Σε σχέση με την πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα της δεκαετίας αμέσως μετά το 2018, η πρόβλεψη παραμένει πως μεσοπρόθεσμα θα είναι οι 3,5 μονάδες, όμως το ακριβές χρονικό περιθώριο για όλα αυτά δεν έχει αυστηρά προσδιοριστεί και το ίδιο το νούμερο μπορεί να επαναπροσδιοριστεί με βάση τις συνθήκες.

ΚΥΠΕ

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy