Δέσμιο των εξετάσεων και των βαθμών το δημόσιο σχολείο

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

 Αρχισε η κωδικοποίηση στο ΥΠΠ. Υπό ατμόν Διευθυντές Μέσης και Τεχνικής 

Με ταχείς διαδικασίες προχωρά το Υπουργείο Παιδείας σε σχέση με τις διάφορες πρόνοιες των νέων Κανονισμών Λειτουργίας των σχολείων Μέσης σε μια προσπάθεια να είναι όλα έτοιμα πριν την εφαρμογή τους. Ηδη στο Υπουργείο πραγματοποιήθηκε μια διευρημένη σύσκεψη με τους Διευθυντές Μέσης και Τεχνικής και στους οποίους ανατέθηκε να oρίσουν ομάδες εργασίας οι οποίες θα πάρουν τους κανονισμούς και θα τους μελετήσουν σελίδα προς σελίδα καταστρώνοντας πλάνο εφαρμογής τους. 

Οπως δήλωσε στην Χαραυγή ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής η αρχή θα γίνει με όσες πρόνοιες έχουν άμεση εφαρμογή όπως για παράδειγμα οι ανεξετάσεις του Ιουνίου. Στη συνέχεια είπε ο κ.Καδής ζήτησε από τους αρμόδιους λειτουργούς του Υπουργείου Παιδείας να κωδικοποιήσουν όλες τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν. Επίσης όπως μας ανάφερε ο κ.Καδής με την επιστροφή του στην Κύπρο από τις Βρυξέλλες όπου έχει μεταβεί για το Συμβούλιο Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ορίσει τα πρόσωπα που θα απαρτίζουν την Επιτροπή Προετοιμασίας και Αξιολόγησης των νέων διαδικασιών αξιολόγησης του μαθητή. 

Ωστόσο την ίδια ώρα παραμένουν καταγραμμένες οι διαφωνίες για αρκετές από τις πρόνοιες των νέων Κανονισμών. 

Οπως μας αναφέρθηκε από άτομα που ασχολούνται εδώ και χρόνια με τα ζητήματα αυτά ανάμεσα ιδιαίτερα στους εκπαιδευτικούς κύκλους επικρατεί ανησυχία για το πως θα γίνει τελικά η εφαρμογή. Μάλιστα θεωρούν ότι είναι δύσκολο για αρκετούς να καταφέρουν να ξεφύγουν από την κουλτούρα που επικρατεί σήμερα και θέλει τα γραπτά διαγωνίσματα να αποτελούν το Α και το Ω για την αξιολόγηση του μαθητή. Συνεπώς εκτιμάται ότι αυτό που θα γίνει είναι οι καθηγητές να δώσουν ακόμη επιπλέον βάρος πάνω στα διαγωνίσματα αλλά και την προετοιμασία των μαθητών για τις εξετάσεις οι οποίες μάλιστα θα γίνονται μέσα σε ασφυκτικά πλαίσια. «Το ανθρωποκεντρικό στοιχείο που υπάρχει σήμερα μέσα στα σχολεία θα χαθεί, μας λέχθηκε χαρακτηριστικά, αφού πλέον οι εκπαιδευτικοί θα επιζητούν και οι ίδιοι επιτυχή αποτελέσματα για τους 

μαθητές τους». 

Παράλληλα μεγάλο θα είναι το στοίχημα εαν τελικά με αυτές τις αλλαγές θα μειωθεί η παραπαιδεία. Η αντίθετη άποψη εκτιμά ότι τα αποτελέσματα θα είναι αντίθετα αφού πλέον όλοι θα κυνηγούν τους βαθμούς. Οι εξετάσεις θα αυξηθούν συνεπώς και η παραπαιδεία ώστε να μπορέσουν οι μαθητές να ανταπεξέλθουν. Χαρακτηριστικές είναι άλλωστε και οι τοποθετήσεις των ίδιων των μαθητών οι οποίοι όπως μας δήλωσαν σήμερα αρκετοί είναι αυτοί που μόνο για τα διαγωνίσματα «τρέχουν» στα φροντηστήρια για να καλύψουν ύλη και αδυναμίες. Πόσο μάλλον αύριο με τα νέα δεδομένα. 

Οι αλλαγές όπως κωδικοποίηθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας 

  • Καθιερώνονται σταδιακά στη Μέση Εκπαίδευση Εξετάσεις Τετραμήνων (2018-19 για την Α’ και Β’ Λυκείου, 2019-20 για την Γ’ Λυκείου και 2020-21 για το Γυμνάσιο) για σκοπούς προαγωγής και απόλυσης, αντί των Τελικών Εξετάσεων που γίνονται σήμερα. Με την προώθηση αυτού του μέτρου το Υπ.Παιδείας υποστηρίζει πως η ύλη ανά εξέταση θα μειωθεί στη μισή.Επιπλέον, θα παρέχεται έγκαιρα στους υστερούντες μαθητές βοήθεια για αντιμετώπιση των διαγνωσμένων μαθησιακών τους αναγκών. 

  • Εφαρμόζεται πρόγραμμα ενισχυτικής /υποστηρικτικής διδασκαλίας στο τέλος κάθε τετραμήνου, για πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση των μαθησιακών αναγκών. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της ρύθμισης αυτής   ακολουθεί   το   χρονοδιάγραμμα   εφαρμογής   των   εξετάσεων τετραμήνων. Ερωτηθείς σχετικά ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής είπε πως θα δίνονται λίγες μέρες στους εκπαιδευτικούς μετά τις εξετάσεις για να «δουλέψουν» πάνω στις αδυναμίες που θα έχουν εντοπίσει αφού οι μαθησιακές ανάγκες θα είναι πλέον διαγνωσμένες. 

  • Υιοθετούνται εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης του μαθητή (πχ εργασίες, έρευνες – εργαστηριακές ασκήσεις, projects, πορτφίλιο, ολιγόλεπτες εξεταστικές δοκιμασίες). 
  • Διαχωρίζονται οι Παγκύπριες Εξετάσεις σε Εξετάσεις Απόλυσης από τη Μέση Εκπαίδευση και σε Εξετάσεις Πρόσβασης στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (από τη σχολική χρονιά 2019-20). Με αυτό τον τρόπο ξεχωρίζει η συγκριτική από τη διαμορφωτική αξιολόγηση και αξιοποιούνται καλύτερα τα πλεονεκτήματα της καθεμιάς προς όφελος του μαθητή σημειώνει το Υπ.Παιδείας. 
  • Οι Ανεξετάσεις και οι Κατατακτήριες Εξετάσεις μεταφέρονται τον Ιούνιο. Η ρύθμιση αυτή υιοθετείται από την τρέχουσα σχολική χρονιά. Σύμφωνα με το Υπ.Παιδείας η αλλαγή αυτή θα βοηθήσει στην πιο έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων αλλά και θα συμβάλει στη πάταξη της παραπαιδείας. 

Επίσης από την επόμενη σχολική χρονιά 2017-2018 θα εφαρμοστούν οι πιο κάτω αλλαγές: 

  • Εφαρμόζεται αριθμητική βαθμολογία και στο Γυμνάσιο, ώστε η αξιολόγηση του μαθητή σύμφωνα με το Υπ.Παιδείας να είναι πιο αντικειμενική. 
  • Αναδομείται και αναβαθμίζεται ο θεσμός «Δημιουργικότητα – Δράση – Κοινωνική Προσφορά» (Δ.Δ.Κ.) και επεκτείνεται και στο Γυμνάσιο. 
  • Καταργείται το δικαίωμα των αδικαιολόγητων απουσιών των μαθητών από το σχολείο. Συγκεκριμένα Θεσπίζεται το ανώτατο όριο των 120 απουσιών ετησίως. Μαθητής με 120-134 απουσίες παραμένει ανεξεταστέος, και με πάνω από 134 απουσίες στάσιμος. Μειώνεται ο αριθμός των επιτρεπομένων απουσιών για το Β’ τετράμηνο (μέχρι 60. Μαθητής με 60-67 απουσίες παραμένει ανεξεταστέος, και με πάνω από 68  στάσιμος),  για  να  αποτρέπεται   η  συνήθεια  των  μαθητών να απουσιάζουν συνεχόμενες μέρες στο τέλος της χρονιάς με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ομαλή λειτουργία του σχολείου και να προάγεται η παραπαιδεία. Οι νέοι κανονισμοί δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία για τις περιπτώσεις μαθητών με σοβαρά προβλήματα υγείας, τεκμηριωμένα από γιατρούς. Συγκεκριμένα, ο Καθηγητικός Σύλλογος έχει τη διακριτική εξουσία να αποφασίζει διαφορετικά για τις περιπτώσεις των μαθητών αυτών (δηλ. δεν υπάρχει όριο απουσιών, νοουμένου ότι ο μαθητής θα επιτύχει στις προαγωγικές εξετάσεις). 
  • Απλοποιούνται οι διαδικασίες παρακολούθησης των απουσιών των μαθητών . Ωστόσο, όλες πρέπει να δικαιολογούνται από τους γονείς ή από γιατρό. 

• Προωθείται η έγκαιρη ενημέρωση των γονιών για τις απουσίες των παιδιών τους και αυξάνεται ο βαθμός της γονικής εποπτείας στον τομέα αυτό. 

• Επαναπροσδιορίζεται η αποβολή του μαθητή. Σε περίπτωση αποβολής πάνω από μια μέρα: ο μαθητής μένει στο σπίτι. Αν υπάρχει αδυναμία να παραμείνει σπίτι, μένει στο σχολείο, εκτός της τάξης, υπό επίβλεψη και ασχολείται με συγκεκριμένες κοινωφελείς δραστηριότητες. 

• Βελτιώνονται οι διαδικασίες διαχείρισης μαθητών υε ιδιαιτερότητες που υστερούν στον μαθησιακό τομέα ή παρουσιάζουν ελλιπή φοίτηση. Παιδιά με ειδικές ανάγκες εγγράφονται και αξιολογούνται κανονικά στη Μέση Εκπαίδευση με βάση τον νόμο περί Ειδικής Εκπαίδευσης. 

• Αναβαθμίζεται η συμμετοχή των Ορνανωμένων Γονέων και Μαθητών στις εκπαιδευτικές διαδικασίες, όπως για παράδειγμα στην Ετοιμασία Εσωτερικών Κανονισμών Λειτουργίας και στο Πειθαρχικό Σώμα των Σχολείων. 

• Βελτιώνεται το πλαίσιο των μαθητικών εκλογών, για ανάδειξη τόσο των Συμβουλίων τάξης  και  του   Κεντρικού  Μαθητικού  Συμβουλίου  του σχολείου, όσο και των ΕΣΕΜ  και της ΠΣΕΜ, ώστε να αποφεύγονται προβλήματα που προέκυψαν τα τελευταία χρόνια. Οι εκλογές της ΠΣΕΜ και των ΕΣΕΜ διεξάγονται υπό την εποπτεία ανώτερου διοικητικού του ΥΠΠ. 

• Καθορίζονται με σαφέστερο τρόπο τα καθήκοντα των Διευθυντικών στελεχών και των Υπευθύνων Τμημάτων της σχολικής μονάδας, και θεσμοθετείται η Διευθυντική Ομάδα. 

• Βελτιώνεται   το  πλαίσιο  εγγραφών   και   μετεγγραφών στα  Δημόσια Σχολεία και γίνεται ευκολότερη η εγγραφή σε αυτά μαθητών από τα Ιδιωτικά σχολεία. 

• Ρυθμίζεται η ηλικία εγγραφής στον γυμνασιακό και λυκειακό κύκλο: Μαθητές ηλικίας μέχρι 15 χρονών μπορούν να εγγράφονται στην Α’ Γυμνασίου, μέχρι 16 στη Β’ και μέχρι 17 στην Γ’. Στο Λύκειο: μέχρι 18 χρονών στην Α’, μέχρι 19 στη Β’, μέχρι 20 στην Γ’ τάξη. 

  • Προβλέπεται η ετοιμασία Σχεδίου Δράσης από κάθε σχολική μονάδα για την αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς, σε συνεργασία με διάφορες υπηρεσίες του ΥΠΠ και άλλων Υπουργείων. Το Σχέδιο Δράσης λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τα δεδομένα που αφορούν την κάθε περίπτωση ξεχωριστά. 

Οι εκπαιδευτικοί προειδοποιούν γι’ αυτά που έρχονται 

Την διαφωνία τους για τις εξετάσεις τετραμήνων έχουν εκφράσει ήδη οι εκπαιδευτικές παρατάξεις Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών, Δημοκρατική Κίνηση Καθηγητών (ΔΗΚΙ) και Νέα Πνοή. Οπως επισημαίνει ο Πρόεδρος της Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών Σωτήρης Χαραλάμπους αυτό που θα γίνει είναι να μετατραπεί το σχολείο σε ένα  διαρκές εξεταστικό κέντρο όπου οι πραγματικοί στόχοι του δημόσιου σχολείου μπαίνουν στο περιθώριο, υποσκάπτοντας τον δημοκρατικό και ανθρώπινο χαρακτήρα του.

Μάλιστα όπως εκτιμά τόσο ο ίδιος όσο και μια πολύ μεγάλη μερίδα του εκπαιδευτικού κόσμου δεν βλέπει πως θα μειωθούν είτε τα διαγωνίσματα είτε το άγχος των μαθητών αφού στην πραγματικότητα οι γραπτές αξιολογήσεις πολλαπλασιάζονται.  Οι μαθητές θα υποχρεώνονται να παρακαθίσουν σε εξετάσεις τετραμήνων για τα 4 ή 5 εξεταζόμενα μαθήματα, ανάλογα με την τάξη  στην οποία φοιτούν, μέσα σε ελάχιστες μόνο μέρες, με κίνδυνο να δίνουν κάθε μέρα ένα ή ακόμα και δύο μαθήματα. Τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα αναμένεται να εκτοξεύσουν το άγχος μαθητών και γονιών, δεδομένου ότι η βαρύτητα των εξετάσεων στην τελική βαθμολογία φθάνει το 40%.

Η παραπαιδεία τονίζει ο Σωτήρης Χαραλάμπους  αναμένεται να καταγράψει κατακόρυφη αύξηση, επιβαρύνοντας σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Παράλληλα δημιουργείται ένα εξαιρετικά πιεστικό και βεβαρημένο σχολικό πρόγραμμα, που εκ των πραγμάτων θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στους εκπαιδευτικούς, στους μαθητές και στη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Ο διδακτικός χρόνος θα μειωθεί δραστικά. μετατρέποντας ουσιαστικά τα δύο τετράμηνα σε δύο τρίμηνα, την ίδια στιγμή που ο όγκος της διδακτέας ύλης αυξάνεται. Συνεπώς, η διδασκαλία θα αναγκαστεί να ευθυγραμμιστεί με τα παραδοσιακά δασκαλοκεντρικά μοντέλα, καθώς δε θα υπάρχει ο χρόνος για καινοτόμες μαθητοκεντρικές προσεγγίσεις, για βιωματικές και ενεργητικές μορφές μάθησης, για project κ.λπ. όπως δήθεν λέει το Υπουργείο Παιδείας. 

Ελένη Κωνσταντίνου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy