Δύσκολη η σχέση ανάμεσα στο Ισλάμ και τους Τουρκοκυπρίους

Ολοκληρώθηκε η επίκαιρη σειρά διαλέξεων με θέμα την τ/κ κοινότητα

 

Η σχέση της τ/κ κοινότητας με το Ισλάμ, καθώς και οι σχέσεις των Τουρκοκυπρίων με τις πολιτικές οργανώσεις του ισλαμικού κινήματος ήταν το θέμα της τελευταίας από μια ενδιαφέρουσα και επίκαιρη σειρά διαλέξεων με θέμα την τ/κ κοινότητα, που οργάνωσε το Κέντρο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις αντιλήψεις του Ισλαμικού κινήματος της Τουρκίας για την τ/κ κοινότητα και στη δημόσια παρουσία του Ισλάμ στην Κύπρο. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο της σειράς των διαλέξεων, Δρα Νίκο Μούδουρο, (Τουρκικές και Μεσανατολικές Σπουδές), βασικός άξονας για τη δύσκολη σχέση ανάμεσα στο Ισλάμ και τους Τ/κ είναι η περίοδος διακυβέρνησης του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ).

Θέματα της παρουσίασης ήταν επίσης οι νέες στρατηγικές που αναπτύσσει το Ισλαμικό Κίνημα τα τελευταία χρόνια σε σχέση με την οικονομική, πολιτική και πολιτισμική δραστηριότητα στα κατεχόμενα, αλλά και οι οργανωμένες αντιδράσεις των Τουρκοκυπρίων. «Σκοπός αυτών των διαλέξεων ήταν η μελέτη της τ/κ κοινότητας, ιδιαίτερα μετά το 1974 μέχρι και σήμερα» υπέδειξε ο Δρ Μούδουρος, επισημαίνοντας πως η επιλογή της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου δεν ήταν τυχαία. «Η στρατιωτική εισβολή της Τουρκίας το 1974 προκάλεσε σημαντικές ανακατατάξεις τόσο στο σύνολο του κοινωνικού και πολιτικού ιστού της Κύπρου όσο και πιο συγκεκριμένα στην κοινωνική δομή, στην πολιτική οργάνωση, αλλά και στη συλλογική ταυτότητα της τ/κ κοινότητας» είπε, προσθέτοντας πως το περιεχόμενο των διαλέξεων αναπόφευκτα έφερε στοιχεία σύνδεσης με επίκεντρο την πορεία της αναδιαμόρφωσης των σχέσεων της τ/κ κοινότητας με την Τουρκία. «Η Κύπρος για τον Νετσμετίν Ερμπακάν το 1974 ήταν τόπος της ισλαμικής ιστορίας. Από το 2009 και μετά, στα κατεχόμενα παρατηρείται ένας πολιτικόςθρησκευτικός μετασχηματισμός.

Πρώτη φορά εμφανίστηκε στην τ/κ κοινότητα Θεολογική Σχολή. Είναι όμως χαρακτηριστικό πως τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας της δεν έχει ούτε έναν Τουρκοκύπριο απόφοιτο. Φανερά αποτελεί αντικείμενο αντιπαράθεσης ανάμεσα στους Τουρκοκυπρίους και τη σημερινή ηγεσία της Άγκυρας.

Το ίδιο συμβαίνει και με την εμφάνιση ισλαμικών οργανώσεων» εξήγησε. Ο ομιλητής αναφέρθηκε στα καλοκαιρινά μαθήματα για το Κοράνι που έχουν αρχίσει στα κατεχόμενα με οργανωμένες επισκέψεις μικρών παιδιών (κυρίως των εποίκων) στην Τουρκία, ενώ στα δημόσια σχολεία παρατηρείται δραστική αλλαγή της διδακτέας ύλης και έχει επιβληθεί ειδικό μάθημα για τη ζωή του Προφήτη.

Η «Αγία Γέννησή» του γιορτάζεται μια ολόκληρη βδομάδα στη διάρκεια της οποίας, με σημαντικό ρόλο της τουρκικής πρεσβείας, μοιράζονται δωρεάν το Κοράνι και φαγητό. «Η τουρκοκυπριακή κοινότητα δεν στέλνει τα παιδιά της σε θρησκευτικά σχολεία. Αλλά η φτωχοποίηση των περισσότερων μελών της μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα. Επίσης, τα τουρκικά τηλεοπτικά δίκτυα, που ελέγχονται πλέον ολοκληρωτικά από το κυβερνητικό Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ), έχουν μπει στη ζωή των Τουρκοκυπρίων, καθώς τα τ/κ κανάλια δεν έχουν την οικονομική δύναμη για να αντέξουν στον ανταγωνισμό» πρόσθεσε.

Ο Δρ Μούδουρος, στην τελευταία διάλεξή του, επικεντρώθηκε επίσης στις θρησκευτικές, ιστορικές και πολιτικές διαφοροποιήσεις του Ισλάμ, τις τέσσερις «μορφές» ανάπτυξης του Ισλάμ, τα χαρακτηριστικά του Σουφισμού, την εξέλιξη του Ισλάμ στην Κύπρο κ.λπ.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy