«Δώρα» εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε εργολάβους

«Ξέχασε» εγγυητικές για δύο δημόσια έργα η Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας

Του Τάσου Περδίου

Αμέλεια που θα επιβαρύνει τους φορολογούμενους με ποσό σχεδόν 300 χιλιάδων ευρώ φέρεται να επέδειξε η Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας μέσα από κακοδιαχείριση δύο δημόσιων έργων.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, λόγω παράλειψης του Γραφείου του Επάρχου Λάρνακας να μεριμνήσει για την κατάσχεση τραπεζικών εγγυήσεων που είχαν εξασφαλιστεί από δύο εργολάβους για την υλοποίηση έργων στην επαρχία Λάρνακας, στην ουσία χαρίστηκαν στους εργολάβους οι υποχρεώσεις καταβολής των εγγυήσεων που συμποσούνται σε 282.500 ευρώ. Οι εγγυητικές επιστολές είχαν δοθεί στην Επαρχιακή Διοίκηση ως Αναθέτουσα Αρχή κατά τη διαδικασία κατακύρωσης των συμβολαίων για την ανέγερση του Πολυδύναμου Κέντρου Λευκάρων και του Πολιτιστικού Κέντρου και Κοινοτικών Κτιρίων Οδούς. Κατά τη διάρκεια των συμβολαίων προέκυψαν σοβαρά προβλήματα με τους εργολάβους και μολονότι το κράτος, λόγω μη πιστής εκτέλεσης εργασιών, απέκτησε δικαίωμα κατάσχεσης των τραπεζικών εγγυήσεων, δεν το έπραξε με ευθύνη της Επαρχιακής Διοίκησης Λάρνακας. Ως αποτέλεσμα τούτου, παρά το ότι στη μια περίπτωση τερματίστηκε το συμβόλαιο, χρειάστηκαν επιπρόσθετα κονδύλια για αποπεράτωση των έργων, αφού οι εγγυητικές επιστολές αφέθηκαν να λήξουν, με αποτέλεσμα το λαβείν του δημοσίου να μην μπορεί να εξασφαλιστεί για να χρησιμοποιηθεί για την αποπεράτωση των εργασιών.

Στην περίπτωση του Πολυδύναμου Κέντρου Λευκάρων, είναι χαρακτηριστικό ότι η Εγγυητική Επιστολή Πιστής Εκτέλεσης εξασφαλίστηκε από τη Μονάδα Εγγυητικών Επιστολών της Λαϊκής Τράπεζας από τις 27 Δεκεμβρίου του 2012. Το έργο είχε κατακυρωθεί σε εταιρεία (σ.σ. κατέχουμε το όνομα) με ποσό συμβολαίου 1.650.000 ευρώ και η τράπεζα παραχώρησε εκ μέρους της εταιρείας εγγύηση πιστής εκτέλεσης συμβολαίου για ποσό ίσο με το 10% του ποσού του συμβολαίου, δηλαδή 165 χιλιάδες ευρώ. Σύμφωνα με την εγγύηση, η Αναθέτουσα Αρχή, δηλαδή η Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας, είχε το δικαίωμα να εισπράξει ποσό μέχρι τις 165 χιλιάδες ευρώ μέσα σε τρεις εργάσιμες μέρες από την υποβολή σχετικής γραπτής αίτησης προς την τράπεζα. Η εγγυητική επιστολή είχε ημερομηνία λήξης τις 31 Δεκεμβρίου του 2013, αλλά, μετά τα γεγονότα στη Λαϊκή Τράπεζα, δεν υπήρξε καμία ενέργεια εξασφάλισης του κράτους. Ενδεικτικό της αμέλειας είναι το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο παραμένει ημιτελές μέχρι σήμερα, πέντε χρόνια μετά. Λόγω παραβίασης όρων του συμβολαίου από τον εργολάβο, η Επαρχιακή Διοίκηση τερμάτισε το συμβόλαιο, χωρίς όμως να κατάσχει την τραπεζική εγγύηση έναντι μη πιστής εκτέλεσης. Ως αποτέλεσμα, η Επαρχιακή Διοίκηση αναγκάστηκε να ζητήσει επιπρόσθετες πιστώσεις για να τελειώσει το έργο.

Η υπογραφή συμβολαίου αποπεράτωσης με τον νέο εργολάβο αναμένεται να γίνει τις επόμενες μέρες και οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το καλοκαίρι του 2018. Το Πολυδύναμο Κέντρο, εκτός από τις αίθουσες πολιτισμού και θεάτρου, θα φιλοξενήσει και το Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη, κάτι που αναμένεται να διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τη διεκπεραίωση καθημερινών εργασιών από τους πολίτες.

Παρόμοια αμέλεια επιδείχθηκε και στο έργο του Πολιτιστικού Κέντρου και Κοινοτικών Κτιρίων στην κοινότητα Οδούς της ορεινής Λάρνακας. Η τραπεζική εγγύηση παραχωρήθηκε στην Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος (Κύπρου) για ποσό 117.500 ευρώ και επίσης αφέθηκε να λήξει χωρίς να γίνουν ενέργειες κατάσχεσης, παρά το ότι φέρονται να υπήρξαν κακοτεχνίες.

Κακοδιαχείριση με βούλα του Γενικού Ελεγκτή

Η κακοδιαχείριση συμβολαίων υλοποίησης δημοσίων έργων από την Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας έχει καταγγελθεί από τον Γενικό Ελεγκτή στην ετήσια έκθεση του 2014.

Στην έκθεση εκείνη είχαν καταγραφεί συγκεκριμένα τρία συμβόλαια για έργα στην επαρχία Λάρνακας, η επέκταση και διαμόρφωση εξωτερικών χώρων στο Κέντρο Νεότητας Πυργών, Β’ Φάση, η αποκατάσταση διατηρητέων οικοδομών (παλαιών δημοτικών σχολείων) και μετατροπή τους σε Αίθουσα Συσκέψεων και Πολιτιστικό Κέντρο στην κοινότητα Κάτω Δρυ και η κατασκευή Κοινοτικού Πάρκου στη Μελίνη. Μεταξύ άλλων καταγγέλθηκαν υπερχρεώσεις, διπλές χρεώσεις εργασιών, αποκλίσεις από τις συμβάσεις, κωλυσιεργία και καθυστέρηση στην προάσπιση των συμφερόντων του δημοσίου και πολλά άλλα.

Για το Κέντρο Νεότητας Πυργών, κατόπιν δειγματοληπτικού ελέγχου, διαπιστώθηκαν ουσιαστικές αποκλίσεις μεταξύ των ποσοτήτων που περιλήφθηκαν στον τελικό λογαριασμό του έργου και των πραγματικών επιτόπου μετρήσεων, έγιναν δηλαδή χρεώσεις από τον εργολάβο πέραν των πραγματικών επιτόπου μετρήσεων. Ουσιαστικές αποκλίσεις διαπιστώθηκαν και από μετρήσεις στις οποίες προέβη η ίδια η Επαρχιακή Διοίκηση κατόπιν συστάσεων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να ζητηθεί από την Επαρχιακή Διοίκηση επαναμέτρηση όλων των εργασιών του τελικού λογαριασμού του έργου.

Επιπλέον, έγινε σύσταση στην Αναθέτουσα Αρχή να ζητήσει γραπτώς εξηγήσεις από τον ιδιώτη Σύμβουλο παρακολούθησης του έργου για τη μη ορθή τήρηση των καθηκόντων του.

Ο Γενικός Ελεγκτής κατήγγειλε πλήγμα στα συμφέροντα του δημοσίου από την πλημμελή διαχείριση του συμβολαίου και κάλεσε την Επαρχιακή Διοίκηση να προβαίνει η ίδια σε ελέγχους ποσοτήτων και εργασιών στα έργα όπου εμπλέκονται ιδιώτες Σύμβουλοι και στη συνέχεια να αποστέλλει τον τελικό λογαριασμό στις αρμόδιες αρχές, όπως η Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων για έλεγχο.

Παρόμοιες καταγγελίες έγιναν και για το έργο της αποκατάστασης διατηρητέων οικοδομών και μετατροπής τους σε Αίθουσα Συσκέψεων και Πολιτιστικό Κέντρο στον Κάτω Δρυ. Η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπίστωσε επιπλέον εργασίες 20 χιλιάδων ευρώ χωρίς την έγκριση των αρμοδίων οργάνων ενώ υποδείχθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις και υλοποίηση μόλις του 50% της σύμβασης με τη λήξη του σχετικού χρονοδιαγράμματος. Λόγω αυτής της καθυστέρησης, ο Γενικός Ελεγκτής συνέστησε κατάσχεση του έργου εκφράζοντας την άποψη ότι λόγω της κακής διαχείρισης που έγινε στο στάδιο εκτέλεσης του έργου, το δημόσιο παρέμεινε εκτεθειμένο.

Ο Ελεγκτής σημείωσε αδυναμία της Επαρχιακής Διοίκησης Λάρνακας στην ορθή διαχείριση των έργων και εφαρμογή των όρων των συμβάσεων, που αφενός αφήνει εκτεθειμένο το δημόσιο και, αφετέρου, την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ) να καλείται εκ των υστέρων να εξεύρει λύσεις/τρόπους απάμβλυνσης των ζημιών από τα λάθη/παραλείψεις της Επαρχιακής Διοίκησης.

Για την κατασκευή του Κοινοτικού Πάρκου στη Μελίνη, η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2014 κατέγραψε επίσης ουσιαστικές αποκλίσεις ανάμεσα στις πραγματικές εργασίες και τον τελικό λογαριασμό του έργου.

Πέραν τούτου όμως, έγινε σύσταση προς την Επαρχιακή Διοίκηση να αποταθεί στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λάρνακας και να ζητήσει αναστολή απόφασης που εξασφάλισε ο εργολάβος για εξόφληση του υπολοίπου του τελικού λογαριασμού μέχρι να ολοκληρωθεί η επαναμέτρηση ποσοτήτων και εργασιών και να οριστικοποιηθούν οι απαιτήσεις της Αναθέτουσας Αρχής. Επί τούτου, η Επαρχιακή Διοίκηση καταγγέλθηκε για κωλυσιεργία στη μέτρηση των αλλαγών με αποτέλεσμα να εκδοθεί η προαναφερθείσα απόφαση του δικαστηρίου υπέρ του εργολάβου.

 

Καταγγελίες και για τη διαχείριση στερεών και επικίνδυνων αποβλήτων

 

Στην ίδια έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είχε γίνει και παρατήρηση για τη διαχείριση των στερεών και επικίνδυνων αποβλήτων από εργολάβους στους οποίους ανατίθενται δημόσιες συμβάσεις από την Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας, με τον Γενικό Ελεγκτή να ζητά εξηγήσεις για καταγγελία ότι η Επαρχιακή Διοίκηση, ως Αναθέτουσα Αρχή, δεν υποχρεώνει τους εργολάβους που αναλαμβάνουν συμβόλαια εκσκαφών, κατασκευών ή κατεδαφίσεων να διαχειρίζονται τα στερεά και επικίνδυνα απόβλητα με βάση τις δέουσες πρακτικές. Η σχετική καταγγελία έγινε από τον Οργανισμό Ανακύκλωσης Κύπρου από τον Δεκέμβριο του 2014 και μεταφέρθηκε από τον Γενικό Ελεγκτή στην Επαρχιακή Διοίκηση.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy