Ευθύνες στις συντεχνίες έριξε ο Τάκης Κυριακίδης

Το σύστημα και η νοοτροπία που επικρατούσε την περίοδο λίγο πριν το 2000, δεν επέτρεψε στο τότε ΔΣ των Κυπριακών Αερογραμμών να ολοκληρώσει το στρατηγικό σχέδιο που εκπονήθηκε τότε και να οδηγήσει σε ένα πιο βιώσιμο δρόμο την εταιρεία, σύμφωνα με όσα ακούστηκαν σήμερα στην ad hoc Κοινοβουλευτική Επιτροπή για τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Κατά τη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής, φιλοξενούμενος ήταν ο Πρόεδρος του ΔΣ των ΚΑ την περίοδο από τις 8 Ιανουαρίου 1997 μέχρι τις 29 Νοεμβρίου το 1999, Τάκης Κυριακίδης, περίοδος κατά την οποία εφαρμόστηκε η πολιτική της ΕΕ για ελευθεροποίηση των αιθέρων, κάτι που έδωσε το δικαίωμα σε εταιρείες χαμηλού κόστους και τσάρτερ εταιρείες να μπουν στην αγορά και να αναγκάσουν πολλές κρατικές εταιρείες να αναδιαρθρωθούν για να καταστούν πιο βιώσιμες.

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Κυριακίδης ανέφερε πως κατά καιρούς εκπονήθηκαν πολλά στρατηγικά σχέδια, όμως εκείνο που εκπονήθηκε το 1997 με τον τίτλο σχέδιο “Απογείωση 2000”, θα μπορούσε, αν προχωρούσε στην πλήρη υλοποίηση του, να επιτρέψει στις ΚΑ να πετά βιώσιμα τον 21ο αιώνα.

Οπως είπε, το στρατηγικό σχέδιο προνοούσε δραστικά μέτρα με στόχο την αύξηση των κερδών κατά 22 εκ λίρες και τη μείωση του κόστους κατά 17 εκ μέχρι το 2001. Στον τομέα των εσόδων, όπως ανέφερε ο κ. Κυριακίδης, η υλοποίηση του σχεδίου πήγε αρκετά καλά στο σκέλος της αύξησης των κερδών, αλλά όχι της μείωσης του κόστους, και σημείωσε πως τη διετία 1998-99 η εταιρεία κατέγραψε κέρδη ρεκόρ, τα οποία οφείλονταν στην αύξηση των εσόδων.

Ο κ. Κυριακίδης ανέφερε ωστόσο πως και 100% να πετύχαινε το σκέλος των εσόδων, η εταιρεία θα είχε πρόβλημα ακόμη και αν εφαρμοζόταν το 50% του σκέλους της μείωσης του κόστους. Πρόσθεσε πως παρόλο που υπήρξε εξοικονόμηση μέσω αναδιαρθρώσεων δανείων, βελτίωσης της ρευστότητας, μείωσης των τόκων κλείσιμο κάποιων γραφείων και μείωση προσωπικού στο εξωτερικό, δεν υπήρξε η αναμενόμενη μείωση του κόστους. Και αυτό, συνέχισε, καθώς το στρατηγικό σχέδιο προέβλεπε μείωση προσωπικού κατά 500-700 άτομα, επαναδιαπραγμάτευση των συλλογικών συμβάσεων, παγοποίηση μισθών για 3 χρόνια, και μείωση των μισθών των πιλότων κατά 10%.

Αν και ήταν η πρώτη Διοίκηση που δεν προχώρησε σε αύξηση του προσωπικού κατά τη θητεία της, δεν κατάφερε να υλοποιήσει τη μείωση του κόστους της εταιρείας, με αποτέλεσμα την περίοδο εκείνη το εργατικό κόστος να αυξηθεί κατά 10 εκ λίρες και να αποτελεί το 33% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Τη στιγμή, συνέχισε, που το κόστος αυτό στις άλλες εταιρείες μειωνόταν σταθερά, όπως για παράδειγμα στην British Airways (23%) και στη Lufthansa (19%).

Ο πρώην Πρόεδρος της εταιρείας παραδέχθηκε πως απέτυχε στο να πείσει τις συντεχνίες να εφαρμόσουν το σχέδιο παρά τις προσπάθειες για καταβλήθηκαν, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι πήγαιναν στις συναντήσεις για να τους ζητήσουν μειώσεις σε μισθούς και ωφελήματα και οι συντεχνίες ζητούσαν αυξήσεις. Οπως εξήγησε, αυτή ήταν η νοοτροπία που επικρατούσε τότε, καθώς οι υπάλληλοι των ΚΑ έβαζαν τους εαυτούς τους στην ίδια κατηγορία με τους δημόσιους υπαλλήλους, οι οποίοι εκείνο το διάστημα λάμβαναν αυξήσεις καθώς η κατάσταση της οικονομίας ήταν καλή. “Ηταν ξεκάθαρο ότι ήταν υπεράριθμο το προσωπικό αλλά υπήρχε η προστασία από τις συντεχνίες”, είπε.

Απαντώντας σε άλλα ερωτήματα των βουλευτών, ο κ. Κυριακίδης είπε πως έγινε επίσης έγινε επίσης προσπάθεια για μείωση της συμμετοχής του κράτους στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, όμως απέτυχε.

Σε ερώτηση για τα δωρεάν εισιτήρια που προσέφεραν οι Κυπριακές Αερογραμμές και κατά πόσο αυτά είχαν μεγάλο κόστος στην εταιρεία, ο κ. Κυριακίδης είπε πως όλες οι εταιρείες έδιναν δωρεάν εισιτήρια στους υπαλλήλους τους και σημείωσε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στις ΚΑ σε αυτόν τον τομέα δεν ήταν τα δωρεάν εισιτήρια, αλλά οι εύκολες αναβαθμίσεις θέσεων σε αξιωματούχους και άλλους.

Ο κ. Κυριακίδης έκανε λόγο επίσης για πρόνοιες που υπήρχαν στις συλλογικές συμβάσεις και δεν μπορούσαν να αλλάξουν όπως η διανυκτερεύσεις των πληρωμάτων στο εξωτερικό σε κάποια από τα δρομολόγια, στα πρόσθετα επιδόματα, καθώς και σε ελέγχους, τους οποίους δεν έκαναν οι πιλότοι όπως σε άλλες εταιρείες, αλλά τεχνικοί. “Υπήρχε η νοοτροπία ότι οι ΚΑ δεν θα αφεθούν να κλείσουν ποτέ”, είπε.

Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Τορναρίτης είπε πως η συγκεκριμένη περίοδος ήταν κρίσιμη και η τότε διοίκηση αντέδρασε σωστά εκπονώντας ένα στρατηγικό σχέδιο που θα την έθετε στο σωστό δρόμο.

Ο κ. Τορναρίτης πρόσθεσε πως η Διοίκηση υπό τον Τάκη Κυριακίδη προσπάθησε να μειώσει το κόστος των ΚΑ με αλλεπάλληλες συνεννοήσεις και συνεδρίες με τις συντεχνίες. “Δυστυχώς, υπήρξε ανεπάρκεια όχι εκ μέρους της Διοίκησης αλλά εκ μέρους των τότε συντεχνιών να αντιληφθούν το περιβάλλον στο οποίο εισέρχονταν οι ΚΑ και να προστατεύσουν μέσα από την ελαφριά μείωση των απολαβών των υπαλλήλων την εργασία τους”, είπε.

Καταλήγοντας, ο κ. Τορναρίτης είπε η Επιτροπή θεωρεί πως η Προεδρία Τάκη Κυριακίδη ήταν επωφελής για τις ΚΑ. “Δυστυχώς, το δαιδαλώδες σύστημα δεν την άφησε να εφαρμόσει όλα όσα επεξεργάστηκε”, είπε.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy