Επεκτείνουν τη συμφωνία με τον Σιακόλα

Το Υπουργικό Συμβούλιο εξετάζει αίτημα της Hermes για επέκταση της συμφωνίας για τα αεροδρόμια πέραν του 2031!

Συνέντευξη στον Νεόφυτο Νεοφύτου

Σε συνέντευξή του στη «Χαραυγή» ο Υπουργός Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Εργων, Μάριος Δημητριάδης, τοποθετείται για το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων και αναφέρει ότι την επόμενη εβδομάδα ξεκινά η δεύτερη φάση ιδιωτικοποιήσεων των υπηρεσιών στο λιμάνι Λεμεσού. Ο κ. Δημητριάδης τοποθετείται επίσης για το πτητικό τοπίο μετά το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, ενώ αποκαλύπτει ότι εξετάζεται αίτημα από τον στρατηγικό επενδυτή των κυπριακών αεροδρομίων για επέκταση της συμφωνίας και πέραν του 2031. Αναφέρεται ακόμη στις δημόσιες συγκοινωνίες και για την επιχορήγηση που δίνεται στις εταιρείες λεωφορείων. Ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχουν τα χρήματα για την κατασκευή του τραμ στη Λευκωσία, ούτε του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ενώ μειώνονται τα εμβαδά -άρα και το οικονομικό κόστος- ούτως ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός ανέγερσης του κρατικού μουσείου.

Με το νέο καθεστώς στο λιμάνι της Λεμεσού, μιλάμε πλέον για ξεπούλημα του λιμανιού σε ιδιώτες;

marios demetriades

Δεν συμφωνώ με τη λογική ότι ξεπουλάμε τους κερδοφόρους οργανισμούς. Οι οργανισμοί είναι κερδοφόροι, επειδή είναι μονοπώλιο και όχι επειδή λειτουργούν αποτελεσματικά.

Μέχρι την άλλη εβδομάδα θα εισέλθουμε στη δεύτερη και τελική φάση της προκήρυξης για εμπορευματοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού και οι απαιτούμενες διαδικασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν το πρώτο τρίμηνο του επόμενου χρόνου. Με την εμπορευματοποίηση του λιμανιού θα προσελκύσουμε έμπειρους επενδυτές. Θα μειώσουμε το κόστος λειτουργίας στα λιμάνια και θα αυξήσουμε τις εμπορικές εργασίες.

Παράλληλα προχωρεί και η αναδιοργάνωση της Αρχής Λιμένων Κύπρου. Θα παραμείνει η Αρχή οργανισμός δημοσίου δικαίου, αλλά με το νέο καθεστώς προβλέπεται κυρίως η μετατροπή της σε Εποπτική Αρχή. Δεν μπορεί η ΑΛΚ να ασκεί λειτουργία και εποπτεία.
Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε σε διάλογο με τους εργαζομένους για διασφάλιση των εργατικών δικαιωμάτων και πιστεύω ότι είμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία. Στις επόμενες λίγες ημέρες αναμένω να υπάρξει τελική κατάληξη και να οδηγηθεί η σχετική πρόταση ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου. Ελπίζω να καταλήξουμε σε συμφωνία και με τις άλλες τάξεις των εργαζομένων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στα λιμάνια.

Γιατί μιλάτε για εμπορευματοποίηση και όχι ιδιωτικοποίηση των υποδομών;

Η ΑΛΚ παραμένει ιδιοκτήτης του λιμανιού. Στους ιδιώτες θα δοθεί μόνο η διαχείριση των λιμανιών για μια χρονική περίοδο, όπως συμβαίνει και με τα αεροδρόμιά μας, τα οποία δόθηκαν σε στρατηγικούς επενδυτές για 25 χρόνια και θα επανέλθουν στην ιδιοκτησία του κράτους το 2031.

Ωστόσο, κύριε Υπουργέ, οι πληροφορίες μας λένε ότι υπάρχει νέο αίτημα από την Hermes για νέα παράταση της συμφωνίας πέραν του 2031. Ποια είναι η πρόθεσή σας;

Εχει σταλεί ένα τέτοιο αίτημα από πλευράς της Hermes και ζητήσαμε γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα. Ως θέμα αρχής, αν είναι προς όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας και μπορεί να γίνει στα πλαίσια της νομοθεσίας, θα το εξετάσουμε.

Ποιο είναι σήμερα το νέο πεδίο στις αερομεταφορές μετά το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών;

Υπήρχαν ανησυχίες ότι δεν θα μπορούσαν να καλυφθούν δρομολόγια που έκαναν οι Κυπριακές Αερογραμμές, οι οποίες ωστόσο δεν επιβεβαιώθηκαν. Τα αεροπορικά δρομολόγια αυξήθηκαν κατά 3%.

Το μοντέλο των κρατικών αερογραμμών στην Ευρώπη έχει αποτύχει. Εκείνο που έχει σημασία για τους πολίτες είναι να υπάρχει η μέγιστη δυνατή συνδεσιμότητα σε λογικές τιμές.

Μετά την αναστολή των εργασιών των Κυπριακών Αερογραμμών δημιουργήθηκε ενδιαφέρον και από καινούργιους παίκτες για να ενταχθούν στην κυπριακή αγορά. Υπάρχει μεγάλος αριθμός αιτήσεων που εξετάζουμε.

Σήμερα, λειτουργούν περισσότερες από 40 αερογραμμές από τις οποίες οι δύο εδρεύουν μόνιμα -Aegean και Blue Air.

Υπάρχουν δρομολόγια των Κυπριακών Αερογραμμών που δεν καλύπτονται; Θα υπάρξει επιχορήγηση για το δρομολόγιο των Βρυξελλών;

Τα δύο δρομολόγια που έκαναν οι Κυπριακές Αερογραμμές και δεν έχουν αναπληρωθεί είναι προς το Παρίσι, το οποίο τώρα καλύπτεται από την Aegean, αλλά όχι με την ίδια συχνότητα και το δρομολόγιο προς το Αμστερνταμ, το οποίο κάνει η Transavia μόνο για το καλοκαίρι.

Σε ό,τι αφορά το δρομολόγιο προς τις Βρυξέλλες, έχει προκηρυχθεί ως άγονη γραμμή και στόχος είναι μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο να λειτουργεί δύο φορές την εβδομάδα. Υπήρξαν προσφορές και αναμένεται η αξιολόγησή τους.

Εκδηλώθηκε, όμως, πρόθεση από τη Ryanair να κάνει το δρομολόγιο χωρίς επιχορήγηση…

Είναι ένα θέμα, το οποίο εξετάζουμε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είτε είναι αυτοί που θα κερδίσουν το διαγωνισμό είτε είναι η Ryanair, θα πρέπει το δρομολόγιο να λειτουργήσει. Θα έλεγα ότι έχουμε ένα ευχάριστο πρόβλημα και σύντομα θα αποφασίσουμε.

Από τη στιγμή που υπάρχει φιλελευθεροποίηση των δρομολογίων γιατί να δίνεται κρατική χορηγία;

Δεν είναι βέβαια το ιδεατό να υπάρχει κρατική επιχορήγηση, αλλά υπάρχει αυτό το «όπλο» που δίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διασφαλίσουμε ως κράτος συγκεκριμένες αεροπορικές συνδέσεις, τις οποίες θεωρούμε εθνικά αναγκαίες.
Υπάρχουν αρχικές σκέψεις και προβληματιζόμαστε να κηρύξουμε και άλλες άγονες αερογραμμές.

Κύριε Υπουργέ, είχατε επικριθεί για εμπλοκή σας σε συμφέροντα. Είχατε ή όχι οποιαδήποτε παρέμβαση και διασύνδεση με τον αντιπρόεδρο της Aegean, κ. Ευτύχιο Βασιλάκη, σε σχέση τότε με το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών;

Κύριε Νεοφύτου, ήρθα σε επαφή με τον κ. Βασιλάκη μια φορά στη ζωή μου. Δεν μπορώ να αντιληφθώ πώς έγινε αυτή η διασύνδεση. Ισως με την έννοια ότι ήμουν πρώην υπάλληλος της Τράπεζας Πειραιώς και ο κ. Βασιλάκης είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της τράπεζας; Αλίμονο αν ένας υπάλληλος μιας θυγατρικής τράπεζας έχει τέτοια σχέση, όπως μου αποδίδουν, με ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου. Επρόκειτο για μια ανήθικη κατηγορία. Με δική μου παράκληση έγινε έρευνα από τον Γενικό Ελεγκτή, ο οποίος διαπίστωσε ότι δεν υπήρξε τίποτα το μεμπτόν και δεν υπάρχει πλέον λόγος για περαιτέρω σχολιασμό αυτών των συκοφαντιών.

Πριν λίγους μήνες, κύριε Υπουργέ, δηλώνατε ότι υπάρχει δυνατότητα για κατασκευαστικά έργα στην Αίγυπτο από Κύπριους επιχειρηματίες πέραν των €6 δις. Τι έγινε;

Στη συνάντηση που είχα με τον Υπουργό Μεταφορών της Αιγύπτου, μας λέχθηκε ότι προγραμματίζονται μεγάλα κατασκευαστικά έργα και ενθάρρυνε τις κυπριακές εργοληπτικές εταιρείες να δραστηριοποιηθούν στην Αίγυπτο. Δεν υπήρξε ανταπόκριση. Υπάρχει μόνο μια κυπριακή εταιρεία που επέδειξε ενδιαφέρον. Οι προοπτικές υπάρχουν και είναι θέμα των ιδιωτών να τις αξιοποιήσουν.

Μεγάλο κεφάλαιο αποτελούν τα σοβαρά προβλήματα με τις επιχορηγήσεις που δίνονται σε εταιρείες λεωφορείων. Δώσατε πολλά χρήματα χωρίς να έχουμε τα ανάλογα αποτελέσματα…

Η κρατική ενίσχυση των δημοσίων συγκοινωνιών είναι επιβαλλόμενη. Είναι, όμως, γεγονός ότι δίνουμε αρκετά χρήματα χωρίς την ανάλογη απόδοση. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτιώσεων. Οι έλεγχοι πλέον έχουν φύγει από το ΤΟΜ και συστάθηκε ειδική ομάδα στο Υπουργείο. Γίνονται ενέργειες, αλλά δεν φθάσαμε ακόμη στο σημείο που θέλουμε.
Αρχίσαμε να εξετάζουμε όλες τις οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών λεωφορείων και δεν δίνονται πλέον χρήματα χωρίς ελέγχους. Δίναμε χρήματα στη βάση προκαταρκτικών εκτιμήσεων χωρίς να κλείνουν οι οικονομικές καταστάσεις. Θα πρέπει μέχρι τέλος του χρόνου να ολοκληρωθούν όλοι οι έλεγχοι και να υπάρξει ξεκάθαρη εικόνα για να δούμε πώς προχωράμε.

Τι γίνεται με το τραμ στη Λευκωσία; Θα προχωρήσει;

Αν με ρωτάτε αν θέλω ως ιδέα να έχουμε τραμ, θα απαντούσα θετικά. Ομως είναι θέμα χρηματοδότησης. Εγιναν μελέτες βιωσιμότητας, αλλά για να λειτουργήσει το τραμ θα χρειαστεί και μεγάλη κρατική επιχορήγηση και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τα χρήματα. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Χρήματα για τον αυτοκινητόδρομο της Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς υπάρχουν;

Το μεγάλο οικονομικό κόστος συνεχίζει να μας εμποδίζει στην υλοποίηση του έργου. Υπάρχουν και άλλοι μεγάλοι δρόμοι, οι οποίοι δεν θα γίνουν και η κατασκευή τους εξαρτάται ανάλογα από την πορεία των οικονομικών του κράτους.

Πού βρίσκονται οι σχεδιασμοί για το κρατικό μουσείο;

Ετοιμαζόμαστε να προχωρήσουμε σε προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Θα διαφοροποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός, αφού αρχικά μιλούσαμε για 23.000 τ.μ., ενώ τώρα συζητούμε για γύρω στα 15.000 τ.μ. Στόχος είναι να μειωθεί το οικονομικό κόστος στα €50 εκατ. Ελπίζουμε σε κατακύρωση του διαγωνισμού τον επόμενο χρόνο και το έργο αναμένεται ότι θα αρχίσει να κατασκευάζεται το 2018.

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση του διευθυντή του ΤΟΜ, κ. Κωλέττα, δεν έχουν διαπιστωθεί ποινικές ευθύνες και τώρα εξετάζονται πειθαρχικές. Πώς χειρίζεστε το θέμα;

Υπάρχουν νομοθεσίες και Κανονισμοί τους οποίους είμαστε υπόχρεοι να ακολουθήσουμε. Θα αναμένουμε τα αποτελέσματα της πειθαρχικής εξέτασης από την ΕΔΥ και ανάλογα θα πράξουμε.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy