Αίρεται το όριο για καταγγελίες στο φορέα επίλυσης χρηματοοικονομικών διαφορών

Ψηφίστηκε ομόφωνα σε νόμο το εναρμονιστικό νομοσχέδιο που εισαγάγει τον ορισμό της καταγγελίας στο πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία του φορέα επίλυσης χρηματοοικονομικών διαφορών και αίρει τον περιορισμό ως προς το ύψος του ποσού στο οποίο ανέρχεται η διαφορά στις καταγγελίες που θα καλείται να εξετάσει ο χρηματοοικονομικός επίτροπος, σε σχέση με συμβάσεις πίστωσης καταναλωτών για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία.
 
Σκοπός του νόμου είναι η τροποποίηση του περί της Σύστασης και Λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσεως Νόμου, ώστε να  επιτευχθεί εναρμόνιση με το άρθρο 39 της Οδηγίας 2014/17/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση των Οδηγιών 2008/48/ΕΚ και 2013/36/EE και του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1093/2010.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην επιτροπή, με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται το πλαίσιο διαδικασίας υποβολής καταγγελίας και επανόρθωσης για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών των καταναλωτών με πιστωτές ή/και μεσίτες πιστώσεων μέσω της ανάθεσης σχετικής αρμοδιότητας στο Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης.
 
Ειδικότερα, ο νόμος ρυθμίζει μεταξύ άλλων, το δικαίωμα καταναλωτή να υποβάλλει καταγγελία στο Χρηματοοικονομικό Επίτροπο για σκοπούς επίλυσης διαφοράς του με πιστωτή ή/και μεσίτη πιστώσεων χωρίς οποιοδήποτε περιορισμό ως προς το ύψος της διαφοράς, η οποία σχετίζεται με τα δικαιώματα του καταναλωτή και τις υποχρεώσεις του πιστωτή ή/και μεσίτη πιστώσεων.
 
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, ο καταναλωτής έχει δικαίωμα υποβολής παραπόνου στο Χρηματοοικονομικό Επίτροπο εναντίον χρηματοοικονομικής επιχείρησης για επίλυση διαφοράς με τον περιορισμό ότι το ύψος αυτής δεν πρέπει να υπερβαίνει τις €170.000, ενώ με βάση την Οδηγία 2014/14/ΕΕ δεν προβλέπεται οποιοσδήποτε χρηματικός περιορισμός για την υποβολή καταγγελίας προς επίλυση διαφορών καταναλωτών με πιστωτικούς φορείς και μεσίτες πιστώσεων. 
 
Με τον νόμο, καθορίζεται η δικαιοδοσία του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου να επιλαμβάνεται καταγγελίας καταναλωτή και προβλέπεται η διαδικασία υποβολής καταγγελίας από καταναλωτή και η διαδικασία έκδοσης σχετικής απόφασης από το Χρηματοοικονομικό Επίτροπο.
 
Ο νόμος καθορίζει επίσης, την υποχρέωση πιστωτή και μεσίτη πιστώσεων να καταβάλλουν ποσά σχετικά με την καταγγελία που υποβάλλεται από καταναλωτή και για την κάλυψη του κόστους παροχής υπηρεσιών εμπειρογνωμόνων προς το Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης κατά την εξέταση καταγγελίας καταναλωτή. 
 
Στην έκθεση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, σημειώνεται ότι οι ρυθμίσεις θα εφαρμόζονται αυτόνομα σε σχέση με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας που ρυθμίζουν το δικαίωμα των καταναλωτών να υποβάλλουν παράπονο στο Χρηματοοικονομικό Επίτροπο υπό το χρηματικό περιορισμό των €170.000. 
 
Η Κυπριακή Δημοκρατία όφειλε να εναρμονιστεί με το κοινοτικό κεκτημένο μέχρι τον Ιανουάριο του 2017 και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λόγω της μη ολοκλήρωσης της εναρμόνισης αποφάσισε να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Δημοκρατίας.
 
Κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή, ο πρόεδρος του Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης είχε εκφράσει επιφυλάξεις ως προς τις επιπτώσεις των ρυθμίσεων στη λειτουργία του φορέα αλλά και σε σχέση με την υποβολή καταγγελίας στο Χρηματοοικονομικό Επίτροπο χωρίς χρηματικό περιορισμό, καθότι, υποστήριξε ότι η ρύθμιση ενδεχομένως να αποβεί εις βάρος των μικρομεσαίων καταναλωτών. 
         
Ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος Παύλος Ιωάννου, είχε εκφράσει συμφωνία με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του νομοσχεδίου.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy