Έρευνα δείχνει μικρή συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία

Μύθο χαρακτηρίζει τη συνεισφορά της εμπορικής ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, έρευνα του ειδησεογραφικού πρακτορείου «Ρόιτερς», που δημοσιοποιήθηκε την Τετάρτη 24 Νοεμβρίου, και υπολογίζει τη συνεισφορά της στο ΑΕΠ της Ελλάδας μόλις σε 1%, αν και τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ κάνουν λόγο για 4 έως 7.5%.

Η έρευνα ξεκινά με ένα περιστατικό, που αναφέρεται ότι χαρακτηρίζει τη νοοτροπία του Έλληνα εφοπλιστή, όπως διαμορφώθηκε με το πέρασμα των χρόνων. Όταν τον Ιούνιο του 2012 ο βουλευτής της ΝΔ Κωστής Μουσουρούλης ανέλαβε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δέχτηκε την επίσκεψη ενός γηραιού εφοπλιστή. Θυμάται ακόμη τα λόγια του 92χρονου καραβοκύρη: «Μην ξεχνάς ότι ο καλύτερος υπουργός Ναυτιλίας είναι αυτός που δεν κάνει απολύτως τίποτα για την εμπορική ναυτιλία. Είναι αυτός που μας αφήνει ήσυχους».

Οι ‘Ελληνες εφοπλιστές, που διαχειρίζονται έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, απειλούν ότι αν φορολογηθούν θα μετακομίσουν από τη χώρα, κάτι που θα έχει ανεπανόρθωτες συνέπειες για την ελληνική οικονομία – ήδη πολλά ναυτιλιακά γραφεία έχουν κάνει εγγραφή στην Κύπρο.

Τα τελευταία χρόνια οι διεθνείς οργανισμοί, αλλά και πρόσφατα οι δανειστές πιέζουν για να αυξηθεί η φορολόγησή τους. Αυτοί όμως αντιστέκονται σθεναρά σε κάθε προσπάθεια να αφαιρεθούν τα προνόμια και οι φοροαπαλλαγές τους, που καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε να τα αγγίξει.

Για την Ελλάδα, το κόστος των φορολογικών ελαφρύνσεων, που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αναφέρει το Ρόιτερς. Μπορεί τα ποσά αυτά να είναι μικρά σε σχέση με το συνολικό χρέος της χώρας, συνεχίζει, όμως όλοι οι πολίτες κλήθηκαν να σφίξουν το ζωνάρι, μετά την κρίση. Την ίδια στιγμή, οι εφοπλιστές έχουν κατοχυρωμένες από το Σύνταγμα τις φοροαπαλλαγές τους, που εξηγείται ιστορικά και ανάγεται στις αρχές της δεκαετίας του πενήντα, όταν οι κυβερνήσεις της εποχής προσπαθούσαν να ανακόψουν το κύμα φυγής των καραβιών προς σημαίες ευκαιρίας.

Από την πλευρά τους, οι εφοπλιστές ισχυρίζονται ότι από την αρχή της κρίσης οκταπλασιάστηκαν τα έσοδα του κράτους. Αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες και γιατί προθυμοποιήθηκαν το 2013 να καταβάλουν 420 εκατομμύρια επιπλέον φόρους. «Η ναυτιλία είναι ο στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας και η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα το άστρο της παγκόσμιας ελληνικής επιτυχίας», υποστηρίζει η ‘Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, που δεν θέλησε να απαντήσει στην έρευνα του «Ρόιτερς», όπως και το Υπουργείο Οικονομικών.

Η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) με τη σειρά της υπολογίζει ότι η ναυτιλία εισφέρει περίπου 9 δισεκατομμύρια ευρώ στην ελληνική οικονομία, ή το 4% στο ΑΕΠ. Αν συμπεριληφθούν και οι συναφείς επιχειρήσεις, τότε το ποσοστό εκτοξεύεται στο 7,5% του ΑΕΠ ή περίπου 17 δισεκατομμύρια ετησίως. Οι συνολικά απασχολούμενοι σε όλες αυτές τις επιχειρήσεις υπολογίζονται περίπου σε 192.000 εργαζόμενους, δηλαδή το 4% του συνόλου των εργαζομένων.

Όμως οι επίσημες μετρήσεις δεν αντικατοπτρίζουν την αλήθεια, σύμφωνα με το «Ρόιτερς», και ο πρωτεύων ρόλος της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία είναι ένας μύθος. Και αναφέρει ως παράδειγμα την συνεισφορά του τουρισμού, που είναι μεγαλύτερη από αυτή της εμπορικής ναυτιλίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Ρόιτερς» που βασίζονται στους ισολογισμούς των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών, αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια, που περιλαμβάνονται στις επίσημες στατιστικές μετρήσεις δεν εισέρχονται ποτέ στην ελληνική οικονομία. Αν η Ελλάδα υπολόγιζε μόνο τα ποσά που πληρώνονται σε ελληνικές εταιρείες και ιδιώτες, όπως κάνουν οι άλλες χώρες, η συμβολή της εμπορικής ναυτιλίας στο ΑΕΠ δεν θα ξεπερνούσε το 1% .

Ο ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα είχαν υποσχεθεί προεκλογικά ότι θα έβαζαν φρένο γενναιόδωρο φορολογικό καθεστώς των εφοπλιστών. Ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας παραδέχεται ότι ο τρόπος που η Ελλάδα αποτιμά την εφοπλιστική βιομηχανία δεν είναι ο πιο αποτελεσματικός και δηλώνει ότι η κυβέρνηση μελετά το θέμα της φορολόγησης και αναμένεται να προχωρήσει σε αλλαγές το 2016. Παρόλα αυτά φαίνεται απρόθυμη να συγκρουστεί με το εφοπλιστικό λόμπι. «Αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας» τονίζει ο υπουργός.

ΚΥΠΕ

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy