Φ. Φυλακτού: Να μην δημιουργούνται “σχολεία- γκέτο”

Το θέμα των αλλόγλωσσων μαθητών πρέπει να τύχει μιας άλλης διαχείρισης, αναφέρει σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ Φίλιος Φυλακτού, σημειώνοντας ότι τίθεται το θέμα της διαχείρισης με στόχο να αποφεύγεται η δημιουργία “σχολείων – γκέτο”.

Ο κ. Φυλακτού κληθείς από το ΚΥΠΕ, στο περιθώριο εκδήλωσης που διοργάνωσε χθες ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων Εκπαιδευτικών Δημοτικής Εκπαίδευσης – Επαρχιακής Επιτροπής Λευκωσίας – Κερύνειας – Μόρφου, να σχολιάσει την ιδιαιτερότητα της Πάφου στα θέματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, αναφέρθηκε στο θέμα των αλλόγλωσσων μαθητών.

“Γίνεται μια καλή προσπάθεια”, είπε, σημειώνοντας, ωστόσο, πως χρειάζεται περισσότερη στήριξη.
“Το θέμα των αλλόγλωσσων μαθητών να τύχει μιας άλλης διαχείρισης, ώστε να μην δημιουργούνται τα σχολεία-γκέτο”, τόνισε και πρόσθεσε πως “δεν γίνεται σε ένα συγκεκριμένο σχολείο το 90% των παιδιών να είναι αλλόγλωσσα”.

Ερωτηθείς γενικότερα για τα προβλήματα της δημοτικής εκπαίδευσης, ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ επεσήμανε πρώτα τα θετικά, αναφερόμενος στα αποτελέσματα των διεθνών ερευνών της Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) του Οργανισμού International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) για τη Δημοτική Εκπαίδευση, ιδιαίτερα στα μαθηματικά.

Αυτά τα αποτελέσματα, είπε, είναι σημαντικά γιατί μας δείχνουν το δρόμο της επιτυχίας.

Σημειώνεται ότι η έρευνα TIMSS διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια και εξετάζει δύο γνωστικά αντικείμενα, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες. Πραγματοποιείται στη Δ΄ Δημοτικού. Για το 2015, όπως είχε ανακοινωθεί το Δεκέμβριο του 2016, οι Κύπριοι μαθητές κατέλαβαν την 23η θέση στα μαθηματικά και την 36η στις επιστήμες, ανάμεσα σε 49 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.

Αυτό ανέφερε o κ. Φυλακτού, θα πρέπει να τύχει αναφοράς γιατί “έγινε δουλειά τα τελευταία χρόνια, είναι τα παιδιά τα οποία εκπαιδεύτηκαν με βάση τα νέα αναλυτικά προγράμματα, τα νέα βιβλία που έχουν γραφτεί και είναι τα βιβλία που είναι συνυφασμένα με το αναλυτικό πρόγραμμα”.

Σε ότι αφορά τα θέματα που απασχολούν και ανησυχούν τους δασκάλους, ο κ. Φυλακτού έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον αναλφαβητισμό και τη διαχείριση της παραβατικότητας, που σχετίζονται – όπως είπε- με την καθημερινότητα των σχολείων και εξακολουθούν να είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν έντονα την ΠΟΕΔ.

Ενα πρώτο βήμα έχει γίνει, αλλά δεν είναι αρκετό, σημείωσε.

Ακολούθως αναφέρθηκε στα θέματα διοίκησης του σχολείου και στο χρόνο των Διευθυντών, που για την ΠΟΕΔ, ο Διευθυντής – όπως είπε- είναι ο “δάσκαλος των δασκάλων”.

Όπως ανέφερε, πέρα από τα θέματα διοίκησης και διαχείρισης εντός του σχολείου, ο διευθυντής είναι ο άνθρωπος, ο οποίος θα ελέγξει και θα καθοδηγήσει εκπαιδευτικά τους δασκάλους του, και αυτό, δυστυχώς, υπό τις περιστάσεις, δεν έχει το χρόνο να το κάνει.

Πρόσθεσε πως ένας Διευθυντής στο σχολείο έχει διδακτικό χρόνο 12 περιόδους μέχρι και 19 περιόδους που είναι μεγάλος για να καταστεί εφικτό να ασκήσει και το εκπαιδευτικό αλλά και το διοικητικό του έργο, το οποίο, επίσης, είναι πάρα πολύ αυξημένο.

Αναφορικά με τα θέματα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είπε πως η ΠΟΕΔ είναι υπέρμαχος των αλλαγών, αλλά, διευκρίνισε, των σωστών αλλαγών, που πρέπει να γίνουν. Δυστυχώς, βλέπουμε- “ότι όλα μένουν στο επίπεδο των εξαγγελιών και όταν θα εφαρμοστούν στην πράξη υπάρχουν πολλές δυσκολίες”, είπε.

Εκτίμησε ακόμη πως επειδή έχουν ανοίξει τόσα κεφάλαια, το αποτέλεσμα είναι πως πράγματα που έχουν εφαρμοστεί και χρήζουν αυτή τη στιγμή μιας αναδιαμόρφωσης, δεν υπάρχει ο χρόνος να γίνουν.

Ως παράδειγμα, ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, αναφέρθηκε στο θέμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά σε 14 σχολικές μονάδες, έγινε αξιολόγηση, έχουν καταγραφεί συγκεκριμένες παρατηρήσεις και ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί φέτος, γιατί όπως επεξήγησε, θέση της ΠΟΕΔ είναι η βελτίωση των αδυναμιών.

Αναφορικά με το θέμα που και η ΠΟΕΔ στήριξε, με τους δείκτες επιτυχίας και τους δείκτες επάρκειας ο κ. Φυλακτού είπε πως εφαρμόστηκε και πάλι δοκιμαστικά και πιλοτικά, εντοπίστηκαν οι αδυναμίες και πάλι έμεινε στα “συρτάρια”.

Όσον αφορά το νέο σχέδιο αξιολόγησης, ο κ. Φυλακτού είπε πως “οι πρώτοι που το ζητούν να αλλάξει είναι οι εκπαιδευτικοί”, σημειώνοντας ωστόσο πως επί του θέματος θα πρέπει να γίνουν οι σωστές και κλιμακωτές αλλαγές.

Επιπρόσθετα, ανέφερε πως μια άλλη αδυναμία του σχεδίου είναι ότι δεν υπάρχουν μηχανισμοί στήριξης του εκπαιδευτικού, λέγοντας πως για αυτό επιβάλλεται να γίνουν οι αλλαγές που χρειάζεται το σύστημα.

Ο κ. Φυλακτού είπε πως είναι ανάγκη να πάμε σταδιακά και κλιμακωτά, προσθέτοντας πως είναι εξ αυτών που πιστεύουν ότι το Σεπτέμβρη θα μπορούσαν να έχουν 5 με 6 βασικές αλλαγές που δεν θα χρειαστούν ούτε συζήτηση, αφού ήδη είναι συμφωνημένες.

Ακολούθως, αναφέρθηκε στο πρόβλημα των εξετάσεων και το νέο σχέδιο διορισμών. “Αισθανόμαστε ως ΠΟΕΔ”, είπε “ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, απροετοίμαστο προχωρά με αυτό το πολύ σοβαρό νομοσχέδιο, που έχει ψηφιστεί, με πάρα πολλές ελλείψεις”.

Ενδεικτικά, ανέφερε την εκκρεμότητα που αφορά τους κανονισμούς της νομοθεσίας, το τι γίνεται με την ύλη, καθώς αυτή “δεν είναι τίποτε άλλο παρά το αναλυτικό πρόγραμμα”.

Ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ δήλωσε πως το νέο σχέδιο διορισμών με τις εξετάσεις αυτή τη στιγμή ήρθε η ώρα που θα συναντήσει μπροστά του ένα “μεγάλο εμπόδιο” στο να εφαρμοστεί, γιατί είναι η ώρα που πλέον οι εκπαιδευτικοί και η ΠΟΕΔ συντονισμένα πια διεκδικεί το καθεστώς αορίστου χρόνου για όλους όσοι έχουν συμπληρώσει τριάντα μήνες υπηρεσίας στην εκπαίδευση.

Αυτή η προσπάθεια που ξεκινά τώρα από την ΠΟΕΔ, σημείωσε, είναι ένα θέμα που μπορεί να ανατρέψει ακόμα το νέο σχέδιο διορισμών. Πρόσθεσε πως η οργάνωση θα το χειριστεί μέσω δύο οδών, πολιτικά αλλά ταυτόχρονα και δικαστικά.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Φυλακτού είπε πως με το Υπουργείο Παιδείας η Οργάνωση είχε πολύ καλή συνεργασία, προσθέτοντας ωστόσο πως μετά τις αντιδράσεις της ΠΟΕΔ κάπου τα πράγματα έχουν σταλώσει.

Είναι λυπηρό, πρόσθεσε, από το 2005 τούτος ο τόπος να προσπαθεί να μεταρρυθμιστεί εκπαιδευτικά με τον σωστό τρόπο και την καλή έννοια και ακόμη δεν το έχουμε καταφέρει.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy