Φόρος τιμής στα θύματα του Μάντσεστερ από τις Κάννες

Η τρομοκρατική επίθεση στο Μάντσεστερ είχε τον αντίκτυπό της και στις Κάνες, με τα μέτρα ασφαλείας να εντείνονται, ενώ, στις 3 μ.μ. ύστερα από έκκληση της διεύθυνσης του φεστιβάλ, όλοι οι παρευρισκόμενοι στις διάφορες αίθουσες προβολής ή και αλλού, ως ένδειξη αλληλεγγύης προς τα θύματα, τις οικογένειές τους και το βρετανικό λαό, κράτησαν ενός λεπτού σιγή.

Ο διευθυντής του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό, βγήκε μαζί με μέλη της ομάδας διοργάνωσης του φεστιβάλ, στο κόκκινο χαλί, στην είσοδο του Μεγάρου του Φεστιβάλ, για να κρατήσουν τη δική τους ενός λεπτού σιγή για τα θύματα της άνανδρης αυτής επίθεσης, που, όπως τη χαρακτηρίζει στην ανακοίνωσή του το φεστιβάλ, είναι «ακόμη μια επίθεση ενάντια στην κουλτούρα, τα νιάτα και τη χαρά της ζωής, ενάντια στην ελευθερία μας, την γενναιοδωρία μας και την ανοχή μας, όλα όσα το φεστιβάλ και όσοι συμβάλλουν στη διεξαγωγή του – οι καλλιτέχνες, οι επαγγελματίες και οι θεατές – το κάνουν τόσο προσφιλή.»

Στο ίδιο πνεύμα αλληλεγγύης, το φεστιβάλ ακύρωσε την αποψινή χρήση πυροτεχνημάτων που θα υποστήριζαν τις σημερινές εορταστικές εκδηλώσεις για τα 70 χρόνια του φεστιβάλ, περιορίζοντάς τις απλά σε μια ειδική εκδήλωση, σήμερα το μεσημέρι, με την παγκόσμια προβολή της ταινίας «24 Frames», τελευταίο έργο που πρόλαβε να γυρίσει ο διάσημος Ιρανός σκηνοθέτης (τακτικός στα προγράμματα των Κανών), Αμπάς Κιαροστάμι, πριν από το θάνατό του, πέρσι τον Ιούλιο.

Χτες το βράδυ το γεύμα που έγινε προς τιμή του ειδικού προγράμματος «CARNE y ARENA», μιας εγκατάστασης virtual reality που έφτιαξε ο σκηνοθέτης Αλεχάντρο Ιναρίτου, παρευρέθηκαν γνωστά αστέρια και προσωπικότητες που βρίσκονται αυτές τις μέρες στις Κάνες, ανάμεσά τους και οι: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τζέσικα Τζαστέιν, Ούμα Θέρμαν, Γκάελ Γκαρσία Μπερνάλ, Ντιέγκο Λούνα, Σέρτζιο Καστελίτο, Φατίχ Ακίν, Αλφόνσο Γκουαρόν, Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, Ανιές Βαρντά, Νίκολας Γουάιντινγκ Ρεφν, Ελ Φάνινγκ, και άλλοι.

Η δύναμη του κινηματογράφου αλλά και γενικότερα της τέχνης να βοηθά το άτομο να διευρύνει τη ζωή του και να τους δίνει τη λάμψη που πιθανό τους λείπει είναι το θέμα της ιαπωνικής ταινίας «Λάμψη» (Radiance) της Γιαπωνέζας σκηνοθέτριας Ναόμι Καβάζε, που είδαμε σήμερα στο διαγωνιστικό τμήμα του 70ου φεστιβάλ. Η ηρωίδα, η Μισάκο, καταπιάνεται με το γράψιμο ηχητικών περιγραφών για να βοηθούν άτομα με προβλήματα ακοής όταν παρακολουθούν ταινίες. Με αφορμή τη δουλειά της, θα γνωρίσει, σε μια ειδική προβολή, τον Νακαμόρι, ένα αρκετά μεγαλύτερό της σε ηλικία φωτογράφο που τώρα έχει αρχίσει να χάνει την όρασή του.

Η συνάντησή τους θα τους φέρει κοντά και θα τους βοηθήσει να ανακαλύψουν, ο καθένας με τον τρόπο του, την ομορφιά και τη λάμψη της ζωής που μέχρι τότε τους έλειπε. Η Καβάζε (που το 2007 είχε κερδίσει το Μέγα Βραβείο των Κανών για την ταινία της «Το δάσος Μοντάρι») εκμεταλλεύεται το φως αλλά και τους ήχους για να τονίσει πράγματα και καταστάσεις που συνήθως ο απλός άνθρωπος δεν προσέχει και που η Μισάκο, με τη βοήθεια του Νακαμόρι, αρχίζει να «βλέπει» και να ακούει, ώστε να μπορέσει να τα εκτιμήσει όσο πρέπει. Εμμεση αναφορά στην ίδια την Καβάζε που ως σκηνοθέτρια προσπαθεί να βρει την ισορροπία ανάμεσα στην αφήγηση μιας ιστορίας και της κινηματογραφικής της ανάπτυξης με χρήση συμβόλων αλλά και εικαστικά συναρπαστικών πλάνων.

Η εικαστική ομορφιά είναι το κυρίαρχο στοιχείο και στην ταινία ντοκιμαντέρ «24 πλάνα» (24 Frames) του Αμπάς Κιαροστάμι. Είκοσι τέσσερα πλάνα των 4,6 λεπτών, πανέμορφες 24 μινιατούρες με σκηνές με ζώα (άλογα, βόδια, πρόβατα, περιστέρια, χήνες, γλάρους, ελάφια), από παράθυρα, σε ανοικτούς χώρους με δέντρα, με βροχή και χιόνι, χωρίς καμιά αφήγηση, μόνο με μουσική σε ορισμένα (μαζί και το Ave Maria που τραγουδά η Κάλας). Από τα καλύτερα είναι εκείνο με τα πρόβατα μαζεμένα κάτω από ένα δέντρο για να ζεσταθούν ενώ πέφτει το χιόνι, ένα άλλο με το γλάρο που πέφτει νεκρός από κάποιο πυροβολισμό και το σύντροφό του να πετάει και να κάθεται δίπλα του αρχίζοντας το δικό του θρήνο, ή ακόμη εκείνο με το μοναχικό ελάφι που τρώει στην άκρη ενός δάσους ώσπου, η σφαίρα κάποιου – εκτός πλάνου – κυνηγού, το ρίχνει νεκρό. Συνολικά ένα είδος άλμπουμ σχεδίων και αναμνήσεων, ένα όμορφο αντίο από ένα μεγάλο, εμπνευσμένο δημιουργό που θα μας λείψει.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy