ΓΙΑΝΝΟΣ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ: Λήφθηκαν αποφάσεις που υποθηκεύουν την εκπαίδευση

 

Ποιες λύσεις μπορεί να δώσει στα προβλήματα η νέα ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ, στο επίκεντρο της προσοχής της Οργάνωσης

Συνέντευξη στην Ελένη Κωνσταντίνου
Αρκετές είναι οι προκλήσεις που έχει ενώπιόν της η νέα ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Οργάνωσης των εκπαιδευτικών, Γιάννος Σωκράτους, η προηγούμενη τριετία ήταν πολύ σημαντική για το εκπαιδευτικό σύστημα, γιατί σε αυτό το χρονικό πλαίσιο λήφθηκαν αποφάσεις που στην ουσία το υποθηκεύουν για τα επόμενα αρκετά χρόνια, ενώ προβλήματα ήδη έχουν αρχίσει να αναφύονται από τις αλλαγές που έγιναν. Ωστόσο, όπως τονίζει ο Γ. Σωκράτους, αυτή την ώρα δεν έχει σημασία τι παρέλαβαν, αλλά ποιες λύσεις μπορούν να δώσουν στα προβλήματα. Αδιοριστία, 30μηνοι και νέα αναλυτικά προγράμματα είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες της νέας ηγεσίας.
Μια ακόμη σχολική χρονιά έχει ολοκληρωθεί. Τι σας αφήνει ο πρώτος απολογισμός, δεδομένου ότι ήταν μια «γεμάτη» χρονιά με αλλαγές, όπως για παράδειγμα οι νέοι Κανονισμοί Λειτουργίας των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης;

Ως νέα ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ ξεκινήσαμε ευθύς εξαρχής μια προσπάθεια εμπειρικής, κατά βάση, αξιολόγησης όλων των εκπαιδευτικών πολιτικών που υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Ας μην ξεχνάμε ότι με βάση το καταστατικό της Οργάνωσής μας η ΟΕΛΜΕΚ δεν είναι μόνο συνδικαλιστικό όργανο αλλά και εκπαιδευτικό. Μία από αυτές λοιπόν τις εκπαιδευτικές πολιτικές, όπως έχετε ήδη αναφέρει, είναι και οι νέοι Κανονισμοί Λειτουργίας των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης. Ήδη από μια πρώτη εμπειρική, όπως προανέφερα, αποτίμηση των πραγμάτων εντοπίσαμε κάποιες πολύ σοβαρές στρεβλώσεις, όπως η εντατικοποίηση της εργασίας και συνακόλουθα η διαμόρφωση ενός ασφυκτικού σχολικού προγράμματος για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Η μεταφορά, για παράδειγμα, των ανεξετάσεων Σεπτεμβρίου τον Ιούνιο έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο φόρτο εργασίας. Οι σχολικές μονάδες καλούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα να φέρουν σε πέρας σειρά εξετάσεων (εξετάσεις μετάταξης, παγκύπριες εξετάσεις για σκοπούς πρόσβασης και απόλυσης, εξετάσεις για σκοπούς προαγωγής, ανεξετάσεις), να προχωρήσουν σε εξαγωγή αποτελεσμάτων για κάθε περίπτωση ξεχωριστά και να οργανώσουν υποστηρικτική διδασκαλία για την ομάδα των μαθητών που υστερούν στην επίδοση ή παρουσιάζουν ελλιπή φοίτηση. Στο ίδιο περίπου χρονικό πλαίσιο οι σχολικές μονάδες έχουν, μεταξύ άλλων, να ασχοληθούν με τις εγγραφές των μαθητών, τον προγραμματισμό των εκπαιδευτικών αναγκών ενόψει της επόμενης σχολικής χρονιάς και τη διοργάνωση τελετών αποφοίτησης. Γι’ αυτό ακριβώς και ως ΟΕΛΜΕΚ στη συνάντηση που είχαμε με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, κ. Κώστα Καδή, ζητήσαμε την επιστημονική αξιολόγηση του όλου εγχειρήματος από το ΚΕΕΑ, ώστε να διαφανεί αν τελικά αυτό λειτούργησε και σε ποιο βαθμό προς όφελος των μαθητών. Στη συγκεκριμένη συνάντηση συμφωνήθηκε ότι αυτό θα γίνει στο πλαίσιο της Επιτροπής που ήδη συστάθηκε και λειτουργεί και που αφορά στην Αξιολόγηση των Διαδικασιών Αξιολόγησης του Μαθητή.

Κάποιες αποφάσεις βέβαια τις βρήκατε συμφωνημένες από την προηγούμενη ηγεσία και άρα θα υπάρξει μια δυσκολία να αλλάξουν, ιδιαίτερα όταν αυτές έχουν ήδη και την έγκριση της Βουλής…

Η προηγούμενη τριετία ήταν πολύ σημαντική για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, γιατί σε αυτό το χρονικό πλαίσιο λήφθηκαν αποφάσεις που στην ουσία το υποθηκεύουν για τα επόμενα αρκετά χρόνια. Όλοι νομίζω σήμερα αναγνωρίζουν -και αυτοί ακόμα που υποστήριξαν ενθέρμως τις μεταρρυθμίσεις αυτές- τα προβλήματα που ήδη έχουν αρχίσει να αναφύονται σε σχέση, για παράδειγμα, με τα νέα αναλυτικά προγράμματα, το εκπαιδευτικό υλικό και τους Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας, τα νέα ωρολόγια προγράμματα, τη νέα δομή του Λυκείου, τα πλαίσια πρόσβασης, το νέο Σύστημα Διορισίμων στην Εκπαίδευση, τους νέους Κανονισμούς Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης κ.λπ.. Νομίζω ότι αυτή την ώρα δεν έχει σημασία τι παραλάβαμε, αλλά ποιες λύσεις μπορούμε να δώσουμε στα προβλήματα. Τα μέλη μας αυτό περιμένουν από εμάς και δεν μας επιτρέπεται να τα απογοητεύσουμε. Μπορεί αυτή τη στιγμή να τέθηκαν κάποιες προτεραιότητες για συγκεκριμένες ομάδες μελών μας, όμως ο στόχος όλης της Γραμματείας και του ΚΔΣ είναι να προσπαθήσουμε να προωθήσουμε τα αιτήματα του συνόλου του εκπαιδευτικού κόσμου.

Ποιες είναι αυτές οι προτεραιότητες για τις οποίες μιλήσατε;

Ασφαλώς στις προτεραιότητές μας είναι αυτή τη στιγμή το πρόβλημα της αδιοριστίας μεγάλου αριθμού συναδέλφων εξαιτίας του νέου Ωρολογίου Προγράμματος, αλλά και άλλων πολιτικών που υιοθέτησε το ΥΠΠ, αλλά και το σοβαρό θέμα με τους συναδέλφους που έχουν συμπληρώσει αθροιστικά τριάντα (30) μήνες υπηρεσίας στην Εκπαίδευση και συνεπώς θα πρέπει να τους αναγνωριστεί το καθεστώς του αορίστου χρόνου. Επίσης, στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι η άσκηση πίεσης (που ήδη φαίνεται να αποδίδει καρπούς) για αναδόμηση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, ώστε αυτά να καταστούν επιτέλους συμβατά με τον πραγματικά διαθέσιμο διδακτικό χρόνο. Μετά και από οδηγίες του ΥΠΠ το όλο έργο αναμένεται να αποπερατωθεί περί τα μέσα Αυγούστου.
Σε πρόσφατη συνάντησή σας με την ΕΕΥ είχατε εκφράσει τη δυσαρέσκειά σας για το γεγονός ότι η απόφαση της Ν.Υ. για 30μηνους δημιουργεί στρεβλώσεις στη σειρά του καταλόγου διοριστέων. Πώς προχωράτε επί τούτου;

Αυτό είναι αλήθεια. Έχουμε ήδη συναντηθεί με τον νομικό μας σύμβουλο, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι η γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας φαίνεται να πάσχει σε αρκετά της σημεία. Ο ίδιος έχει αναλάβει μια προσπάθεια διευκρίνισης αυτών των σημείων και συνεπώς θα αναμένουμε τις όποιες εξελίξεις, οι οποίες θα καθορίσουν και τα επόμενά μας βήματα. Ανεξάρτητα από τα πιο πάνω, επί της αρχής η θέση της Οργάνωσής μας είναι ξεκάθαρη: Όσοι συνάδελφοι συμπληρώνουν αθροιστικά τριάντα μήνες εκπαιδευτικής υπηρεσίας, με οποιοδήποτε καθεστώς, θα πρέπει να τους αποδίδεται το καθεστώς του αορίστου χρόνου. Από την άλλη, ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, σε συνεργασία με την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, μπορούν και πρέπει να βρουν τους τρόπους, και υπάρχουν αυτοί οι τρόποι, με τους οποίους θα αποφευχθεί η καταστρατήγηση του καταλόγου διοριστέων. Σύντομα θα έχουμε νέα συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού για εκ νέου συζήτηση του θέματος.

Φαίνεται ότι και οι σχέσεις της ΟΕΛΜΕΚ με τις άλλες εκπαιδευτικές οργανώσεις έχουν μπει σε νέα βάση. Έτσι έχουν τα πράγματα;

Είναι αλήθεια ότι το προηγούμενο διάστημα υπήρξε μια κρίση στις σχέσεις των εν λόγω εκπαιδευτικών οργανώσεων. Αυτό το πράγμα ασφαλώς και δεν ήταν ευχάριστο γι’ αυτό με πρωτοβουλία και των τριών οργανώσεων συναντηθήκαμε πρόσφατα με σκοπό να θέσουμε ένα νέο, υγιές πλαίσιο συνεργασίας με βασικές συνιστώσες την αλληλεγγύη, την ενότητα και την ειλικρίνεια. Από τη συζήτηση διαφάνηκε η επιθυμία για συμπόρευση και διεκδίκηση κοινών αιτημάτων. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο συμφωνήθηκε η αποστολή επιστολής στον Υπουργό Οικονομικών, με την οποία να ζητάμε συνάντηση το ταχύτερο δυνατόν, προκειμένου να ζητήσουμε επανεξέταση των προνοιών του Νομοσχεδίου για τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών (π.χ. τερματισμός των μειώσεων που επιβάλλονται στους εκπαιδευτικούς όταν αφυπηρετούν πρόωρα, συνταξιοδοτικά δικαιώματα νεοεισερχομένων μετά την 1/10/2011 κ.ά.). Σε αυτή τη συνάντηση θα τεθεί επίσης και το θέμα για τερματισμό της αποκοπής 0.8 – 2% για δήθεν επαναδιορισμό εκτάκτων/συμβασιούχων εκπαιδευτικών, καθώς επίσης και το θέμα που αφορά στο ταμείο σύνταξης χηρείας.

Κάτι τελευταίο που θα θέλατε να αναφέρετε σχετικά με τους στόχους της νέας ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ;

Ένας πυλώνας στον οποίο θα πρέπει να επενδυθούν πολλά είναι η ανάδειξη του κοινωνικού, του πνευματικού και του ευρύτερου πολιτιστικού προσώπου της ΟΕΛΜΕΚ. Η ΟΕΛΜΕΚ θα πρέπει να κάνει ένα άνοιγμα προς την κοινωνία και να αναδείξει και αυτό της το πρόσωπο. Υπάρχουν πολλά σχέδια και πάρα πολλές ιδέες που αφορούν στο χώρο των γραμμάτων, του θεάτρου, της μουσικής και γενικά των τεχνών, αλλά και στο πεδίο του εθελοντισμού και της ευρύτερης κοινωνικής προσφοράς. Στο αμέσως προσεχές διάστημα ευελπιστώ ότι κάποια από αυτά θα αρχίσουν να υλοποιούνται.

Η Ελεγκτική Υπηρεσία δεν έχει αρμοδιότητα να χαράσσει εκπαιδευτικές πολιτικές

Τον τελευταίο καιρό επανήλθε το ζήτημα με τον Γενικό Ελεγκτή και τις εισηγήσεις του για καλύτερη αξιοποίηση του εκπαιδευτικού χρόνου, των μισθών σε σχέση με τις ώρες εργασίας κ.ά. Πώς τα είσπραττετε όλα αυτά;

Δεν είναι πρώτη φορά που ακούγονται αυτά τα πράγματα. Αυτό που λέμε είναι το αυτονόητο: έκαστος εφ’ ω ετάχθη. Η Ελεγκτική Υπηρεσία δεν έχει ούτε την κατάρτιση, ούτε την εμπειρογνωμοσύνη, ούτε την αρμοδιότητα να χαράσσει εκπαιδευτικές πολιτικές. Αυτές ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ασφαλώς στην εκάστοτε κυβέρνηση. Συνεπώς, θεωρώ ότι ξενίζει κάθε λογικά σκεπτόμενο άνθρωπο να ακούει από την Ελεγκτική Υπηρεσία επιχειρήματα αναφορικά με τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα σε χώρες, όπως για παράδειγμα η τελευταία αναφορά στους 36 μαθητές ανά τμήμα που έχει η Εσθονία και στις υψηλότερες επιδόσεις αυτών των μαθητών στις διεθνείς εξετάσεις PISA. Όπως είναι καλά γνωστό τα μαθησιακά αποτελέσματα δεν εξαρτώνται από ένα και μόνο παράγοντα αλλά είναι πολυπαραγοντικής αιτιολογίας και ειδικά όταν αναφερόμαστε στις συγκεκριμένες εξετάσεις γνωρίζουμε (και το ίδιο το ΥΠΠ γνωρίζει πολύ καλά) τι είναι αυτό που ευθύνεται για τις συγκεκριμένες επιδόσεις. Αν το εκπαιδευτικό μας σύστημα και τα αναλυτικά προγράμματα προσανατολιστούν προς τα όσα απαιτούν οι συγκεκριμένες εξετάσεις, να είναι όλοι σίγουροι ότι τα αποτελέσματα θα είναι πολύ διαφορετικά. Σε ό,τι αφορά τον εξωδιδακτικό χρόνο των εκπαιδευτικών είναι επίσης σαφές ότι αυτός υπηρετεί τους ευρύτερους σκοπούς και στόχους της Εκπαίδευσης. Το Δημόσιο Σχολείο δεν είναι και δεν πρέπει να είναι μόνο διδασκαλία. Μέσα από τις θεατρικές παραστάσεις, τα μαθητικά συνέδρια, τα αθλητικά απογεύματα, τις εκδόσεις, τις Ολυμπιάδες, τις αθλητικές δραστηριότητες, τις εκπαιδευτικές αποστολές, τα ευρωπαϊκά προγράμματα, τα περιβαλλοντικά προγράμματα και άλλα πολλά, τα παιδιά διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους και καλλιεργούν κομβικές δεξιότητες, στάσεις και συμπεριφορές πολύ σημαντικές για τη μετέπειτά τους ζωή. Τέλος, ως προς τα στοιχεία που παρατίθενται σε σχέση με τον εργάσιμο χρόνο των εκπαιδευτικών, το έχουμε ξαναπεί ότι αυτά τα στοιχεία δεν είναι συγκρίσιμα εξαιτίας, μεταξύ άλλων, των ιδιαιτεροτήτων των εκπαιδευτικών συστημάτων.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy