Η ρύπανση της θάλασσας δεν εξέλειπε

Του Χρήστου Χαραλάμπους

Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν χρειάζονται διεύρυνση και άμεση αυστηρή εφαρμογή.

Το παραλιακό μέτωπο της Λεμεσού αποτελεί αναμφίβολα το καμάρι των Τοπικών Αρχών και των κατοίκων της, τόσο για τα έργα υποδομής και ανάπτυξης που την πλαισιώνουν όσο και για το ότι βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την ενδοχώρα της πόλης, κάτι που δίνει την ευκαιρία της εύκολης και γρήγορης πρόσβασης. Το γεγονός ότι έχει διακριθεί η παραλία της Λεμεσού με την απονομή Γαλάζιων Σημαιών, της προσδίδει ακόμα περισσότερη αίγλη και ελκυστικότητα. Όλα αυτά όμως αμαυρώνονται από τη ρύπανση, η οποία εδώ και αρκετό καιρό παρατηρείται σε όλο σχεδόν το μήκος του παραλιακού μετώπου.

Το πρόβλημα, που έγινε ακόμα πιο έντονο τον τελευταίο τουλάχιστον μήνα, προκάλεσε τις δικαιολογημένες διαμαρτυρίες των χιλιάδων λουομένων που αυτή την περίοδο προσπαθούν να «εκμεταλλευτούν» στο μέγιστο δυνατό βαθμό τη δροσιά και όλα τα άλλα οφέλη που προσφέρει η επαφή με το νερό. Αντιδράσεις και διαμαρτυρίες που, ομολογουμένως, δεν άφησαν αδιάφορους τόσο το δήμο όσο και άλλες αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και φορείς.

Από πλευράς δήμου, με την επίκληση και της σχετικής έρευνας που είχε γίνει παλαιότερα από το ΤΕΠΑΚ και η οποία είχε καταδείξει ότι βασική πηγή της ρύπανσης είναι τα πλοία που αναμένουν στο αγκυροβόλιο μέχρι την είσοδό τους στο λιμάνι, έγιναν διαβήματα και γραπτές παραστάσεις προς τα αρμόδια υπουργεία, ζητώντας ανάληψη ευθυνών και λήψη μέτρων καταστολής του φαινομένου της ρύπανσης.

Είχαμε, μεταξύ άλλων, την ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών με τη συμμετοχή του Υπουργού Γεωργίας, του Δήμαρχου Λεμεσού και όλων των εμπλεκομένων φορέων, όπου συζητήθηκε το πρόβλημα της πρόληψης και του συντονισμού των υπηρεσιών για γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί. Στη σύσκεψη, αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφώνησαν ότι το πρόβλημα της ρύπανσης της θάλασσας επιβάλλεται να κτυπηθεί στη ρίζα του, αποφασίστηκε η δημιουργία ενιαίου φορέα συντονισμού των ενεργειών των διαφόρων εμπλεκόμενων υπηρεσιών και τμημάτων υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων καθώς και μια σειρά δράσεων και ενεργειών που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

-Ελέγχους από ξηράς και αέρος της προβληματικής θαλάσσιας περιοχής, ώστε έγκαιρα να ενημερώνονται οι αρμόδιοι φορείς

-Χημική ανάλυση δειγμάτων θαλάσσιου νερού

-Συλλογή των λυμάτων από τα πλοία από αδειοδοτημένη εταιρεία και μεταφορά τους σε κατάλληλες δεξαμενές στο λιμάνι και από εκεί, μετά τους απαραίτητους ελέγχους, θα μεταφέρονται στο κεντρικό αποχετευτικό σύστημα του ΣΑΛΑ.

-Επί τόπου έλεγχοι από το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας στα πλοία που βρίσκονται στο αγκυροβόλιο με στόχο την εξακρίβωση της ορθής περιβαλλοντικής διαχείρισης των αποβλήτων τους.

Όλα αυτά, ωστόσο, φαίνεται ότι θα εφαρμοστούν και θα φέρουν αποτέλεσμα σε μελλοντικό στάδιο. Αν δηλαδή εφαρμοστούν, αφού η μέχρι τώρα εμπειρία έχει αποδείξει ότι κάθε άλλο παρά μπορεί να υπάρξει συνεργασία και συνεννόηση όταν εμπλέκονται κρατικοί φορείς και υπηρεσίες.

Το πρόβλημα όμως έχει ήδη κάνει τη μεγάλη ζημιά του στον τουρισμό και ακόμα χειρότερα, εξακολουθεί να υπάρχει και να ταλαιπωρεί τον κόσμο. Και θεωρείται βέβαιο ότι στον ένα και πλέον μήνα που μαζικά ο κόσμος θα αναζητεί ακόμα τη δροσιά της θάλασσας, η ρύπανση από τα λύματα δεν θα έχει εξαλειφθεί, έστω κι αν σταδιακά θα παρατηρείται, ίσως, κάποιος περιορισμός του φαινομένου. Ως εκ τούτου, δεν είναι καθόλου αδικαιολόγητη η επιμονή του Δήμου Λεμεσού για εφαρμογή άμεσων και πιο πρακτικών μέτρων αντιμετώπισης του προβλήματος.

Ήδη ο δήμος έχει υποβάλει τις θέσεις του στο Υπουργείο Μεταφορών, όπως ζητήθηκε στην ευρεία  σύσκεψη και οι οποίες αφορούν μέτρα αύξησης της επιτήρησης και πιο στενή προσωπική παρουσία στη διαδικασία των ελέγχων όλων των πιθανών πηγών ρύπανσης.

Οι προτάσεις αυτές, σύμφωνα με τον δήμαρχο, βασίζονται σε τρεις δέσμες μέτρων που έχουν να κάνουν με τον εντοπισμό της αιτίας της ρύπανσης, την έγκαιρη επέμβαση όταν εμφανίζεται η ρύπανση και την καταπολέμηση της ρύπανσης με τα κατάλληλα μέσα τα οποία, όπως χαρακτηριστικά υποδεικνύει ο Νίκος Νικολαΐδης, «αυτή τη στιγμή είναι περιορισμένης έκτασης». Επιπλέον, επισημαίνεται η ανάγκη για επέκταση των ελέγχων και κατά τη διάρκεια της νύκτας, δεδομένου ότι, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο, υπάρχουν αρκετά σκάφη αναψυχής που κάνουν νυχτερινές βόλτες και κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει πώς διαχειρίζονται τα λύματά τους.

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.