Η Στέγη αποτελεί ένα υπαρκτό σημείο επαφής και υποστήριξης των επαγγελματιών του σύγχρονου χορού

Σκηνη από το "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη που παρουσιάζεται στο 8o Open House Festival που διοργανώνει η Στέγη Συγχρόνου Χορού Λεμεσού

Συνεντεύξεις στον Αντώνη Γεωργίου

Η Στέγη Σύγχρονου Χορού Λεμεσού γιορτάζει δέκα χρόνια λειτουργίας και διοργανώνει το 8ο Open House Festival στη Λεμεσό. Το φεστιβάλ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 5-8 Οκτωβρίου, θα φιλοξενήσει σύγχρονα έργα χορού και περφόρμανς από την εγχώρια και διεθνή σκηνή και θα κλείσει σήμερα Κυριακή 8 Οκτωβρίου στο ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΠΕΛΕΚΑΝΕΑΣ, όπου παρουσιάζεται το All too human – Ρούλα Κλεοβούλου [Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε], ενώ στις 20:30 στο Θέατρο Ριάλτο παρουσιάζεται το Relic του Ευριπίδη Λασκαρίδη, μια πολυσυζητημένη παράσταση που κέρδισε το κοινό διεθνώς, διανύοντας μια αξιοζήλευτη πορεία από την Αθήνα σε δέκα διαφορετικές χώρες της Ευρώπης και φτάνοντας μέχρι το Κέντρο Barbican του Λονδίνου.

Τα ιδρυτικά μέλη της Στέγης Χορού Λεμεσού ήταν: Λία Χαράκη – .pelma.liaharaki, Χλόη Μελίδου/Ρούλα Κλεοβούλου – Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε, Νατάσα Γεωργίου – Ομάδα Ιnteract, Άννα Χαραλάμπους – Solipsism και Εύη Δημητρίου/Έμιλυ Παπαλοΐζου – Εν Δράσει. Μιλούμε μαζί τους για τη Στέγη, τα δέκα αυτά χρόνια, τους στόχους αλλά και την πραγματικότητα. Οι προοπτικές πολλές, αλλά χωρίς τη γενναία οικονομική στήριξη της Πολιτείας απλά η Στέγη δεν μπορεί να συνεχίσει.

ΝΑΤΑΣΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΛΙΑ ΧΑΡΑΚΗ, ΕΥΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΧΛΟΗ ΜΕΛΙΔΟΥ

  • Η Στέγη αποτελεί ένα υπαρκτό σημείο επαφής και υποστήριξης των επαγγελματιών του σύγχρονου χορού

Ποιοι ήταν οι βασικοί στόχοι σας όταν αποφασίζατε να ιδρύσετε τη Στέγη Σύγχρονου Χορού Λεμεσού; Θεωρείτε πως έχουν πραγματοποιηθεί;

Νατάσα Γεωργίου: Να αποτελέσει ένας χώρος για τον επαγγελματία χορευτή, παραστάσεις και προγράμματα για το κοινό που αγαπά τον σύγχρονο χορό και τη σύγχρονη έκφραση, ένας πόλος έλξης για καλλιτέχνες και κοινό, μια στέγη που να αγκαλιάζει ολόκληρη την κοινότητα. Θα ήθελα τόσο πολύ να πω ότι έχουμε καταφέρει να πραγματοποιήσουμε όλους τους στόχους μας και σε γενικές γραμμές και μέχρι σε ένα βαθμό η Στέγη έχει καταφέρει πολλά, αν σκεφτείς την περιορισμένη οικονομική στήριξη.

Με τις συνεχιζόμενες περικοπές από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες δυστυχώς η Στέγη περιορίζεται απλά στο να αναπνέει μέχρι κάποια στιγμή να σβήσει, αν δεν παρθεί άμεσα πολιτική απόφαση για το μέλλον της. Πραγματικά δε μπορώ να καταλάβω το σκεπτικό και τη λογική γύρω από τη χορηγία του Υπουργείου των 16.000 ευρώ για το Open House Festival της Στέγης. Ένα φεστιβάλ που συμπληρώνει φέτος οκτώ χρόνια ζωής. Πώς δηλαδή με αυτό το ποσό η Στέγη θα καταφέρει να βγάλει φεστιβάλ; Να πληρώσει εισιτήρια, διαμονές και μισθούς ομάδων και χορευτών; Πόσο πιο εξευτελιστική μπορεί να γίνει αυτή η χορηγία πια. Και φυσικά η τυπική απάντηση των Πολιτιστικών Υπηρεσιών… «Μας έχουν περικόψει και με τη σειρά μας σας κόβουμε κι εμείς…».

Αγαπητοί βουλευτές, όταν εγκρίνετε κονδύλια για τον πολιτισμό να θυμάστε πως δεν στηρίζετε απλά τους περιθωριακούς, γραφικούς καλλιτέχνες, που και να μη σας δώσουν την ψήφο τους δεν σας πολυ-νοιάζει. Όταν θα πρέπει να ψηφίσετε ξανά κονδύλια για τον πολιτισμό σκεφτείτε ότι ενισχύετε ένα ολόκληρο δυναμικό κόσμο που αλληλο-υποστηρίζεται από εκατοντάδες επαγγελματίες. Από ηθοποιούς, χορευτές, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ηλεκτρολόγους, υφασματέμπορους, ξυλουργούς, τεχνικούς, ηλεκτροκολλητές, εστιάτορες, ξενοδόχους και σωρεία άλλων πολλών επαγγελματιών. Έχουν καταγραφεί άνω των 150 διαφορετικών επαγγελμάτων που απασχολούνται μέσα από πολιτιστικά προγράμματα, εκδηλώσεις και παραστάσεις. Άντε να σας δούμε και πάλι στις εκλογές…

Με τις συνεχιζόμενες περικοπές από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες δυστυχώς η Στέγη περιορίζεται απλά στο να αναπνέει μέχρι κάποια στιγμή να σβήσει, αν δεν παρθεί άμεσα πολιτική απόφαση για το μέλλον της.

Τι είναι το κύριο που πιστεύετε πως πρόσφερε για την ανάπτυξη του σύγχρονου χορού η παρουσία της Στέγης και τι θα μπορούσε να κάνει καλύτερα;

Λία Χαράκη: Νομίζω ότι το κύριο που πρόσφερε η Στέγη είναι να υπάρχει ως ένα υπαρκτό σημείο επαφής και υποστήριξης των επαγγελματιών τους σύγχρονου χορού με το αντικείμενό τους σε πολλά επίπεδα. Μέσα από το χώρο και τα προγράμματα της Στέγης, οι καλλιτέχνες εξελίχθηκαν, καταλαβαίνοντας ότι τα έργα που φτιάχνουν μπορούν να έχουν προοπτική και πέρα από την Κύπρο, σε σχέση με τον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο του χορού. Επίσης με τα προγράμματα φιλοξενίας (χώρος προβών), την επαγγελματική καθοδήγηση (mentoring) σε καθημερινό επίπεδο, οι καλλιτέχνες ξέρουν ότι δεν είναι μόνοι στην έρευνά τους, η ομάδα της Στέγης κατανοεί το τι σημαίνει δημιουργική διαδικασία και πόση φροντίδα χρειάζεται ένας καλλιτέχνης για να περάσει από τα δύσκολα περάσματά της. Σε ένα τόπο που η τέχνη είναι τελευταία στη λίστα προτεραιοτήτων των πολιτικών και της Πολιτείας, η Στέγη δεν ξέρω τι άλλο θα μπορούσε να κάνει για να εκτιμηθεί ο χορός. Ίσως πιο πολλά προγράμματα γνωριμίας και εξοικείωσης του κοινού με το χορό.

Πιστεύετε πως επιτελεί η Στέγη το ρόλο της σήμερα; Τι χρειάζεται περαιτέρω να γίνει;

Εύη Δημητρίου: H Στέγη υπάρχει για να εξυπηρετεί τις ανάγκες των χορευτών και των χορογράφων και να προωθεί την τέχνη του σύγχρονου χορού και αυτό επιτυγχάνεται μέσω μιας σειράς προγραμμάτων. Είναι συγκινητικό να συγκρίνεις το τοπίο που υπήρχε πριν ξεκινήσει η Στέγη με το σήμερα. H τέχνη του σύγχρονου χορού, όμως, εξελίσσεται ραγδαία. Όσο εξελίσσεται ο χορός τόσο αυξάνονται και οι ανάγκες. Μία σημαντική ανάγκη είναι να αποκτήσει η Στέγη ένα χώρο που να έχει συνάμα και το δικό της θέατρο, όπου θα μπορούν πιο εύκολα οι χορογράφοι να παρουσιάζουν την δουλειά τους, αλλά και οι θεατές να ξέρουν πού μπορούν να συναντήσουν το σύγχρονο χορό, να υπάρχει ένας συνεχής προγραμματισμός χορού. Μεγάλη ανάγκη είναι επίσης και η συνέχιση της συμμετοχής της σε ευρωπαϊκά προγράμματα, να μπορεί ο Kύπριος καλλιτέχνης να έχει ανταλλαγές, συνεργασίες με άλλους καλλιτέχνες από διαφορετικές χώρες. Προτάσεις υπάρχουν πολλές, αλλά το οικονομικό θέμα είναι αυτό που δυσκολεύει αυτή τη συνέχεια. Βασικά η γραφειοκρατία που επικρατεί προκαλεί αβεβαιότητα και ρίσκο. Η πιο μεγάλη ανάγκη είναι στ’ αλήθεια η οικονομική ελευθερία. Γιατί η Στέγη έχει το όραμα, τη γνώση, την εμπειρία και τεχνογνωσία για να προωθήσει τους καλλιτέχνες και την τέχνη αυτή. Το τι προσφέρει είναι μία μικρογραφία στο συνολικό της όραμα.

Από την πλευρά των καλλιτεχνών χρειάζεται να υπάρχει συνεχής τριβή με το αντικείμενο που υπηρετούμε αλλά και με την κοινωνία στην οποία ζούμε για να μπορούμε να είμαστε σύγχρονοι, επίκαιροι και να έχουμε να πούμε στο κοινό κάτι που θα το αφορά

Τι θεωρείτε πως χρειάζεται ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο σήμερα για να αναπτυχθεί; (τόσο θεσμικά, από το κράτος, όσο και στο επίπεδο της κοινότητας του χορού).

Χλόη Μελίδου: Από την πλευρά των καλλιτεχνών χρειάζεται κυρίως συνέχεια και συνέπεια σε αυτό που κάνουμε και σε αυτό που εκθέτουμε στο κοινό, χρειάζεται να υπάρχει συνεχής τριβή με το αντικείμενο που υπηρετούμε αλλά και με την κοινωνία στην οποία ζούμε για να μπορούμε να είμαστε σύγχρονοι, επίκαιροι και να έχουμε να πούμε στο κοινό κάτι που θα το αφορά. Όλα αυτά δεν είναι μόνο καθήκον μας, αλλά είναι ταυτόχρονα και η ανάγκη μας. Από το κράτος αυτό που χρειάζεται είναι η ανάπτυξη θεσμών και υποδομών και κυρίως η ενίσχυση αυτών που ήδη υπάρχουν και έχουν αποδείξει τη συνέπεια, την ποιότητα και τη σοβαρότητά τους. Η ανάπτυξη μιας τέχνης επιτυγχάνεται όταν υπάρχει όραμα και στρατηγική από πλευράς της Πολιτείας και όχι μόνο από τους καλλιτέχνες. Αυτή τη στιγμή στην Κύπρο τα διάφορα σχέδια επιχορήγησης που υπάρχουν δεν διαχωρίζουν τους θεσμούς-υποδομές από τις ομάδες και τα άτομα. Επίσης δεν υπάρχει προοπτική ανέλιξης και δεν διασφαλίζεται η συνέχεια της δουλειάς του χορογράφου. Δηλαδή είτε είμαστε 5 χρόνια σε αυτό το επάγγελμα είτε 35 έχουμε τις ίδιες επιλογές και την ίδια περίπου αντιμετώπιση από την Πολιτεία.

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.