Υγραέριο: Το φθηνό και οικολογικό καύσιμο

Του Σπύρου Σωτηρίου

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη χρήση υγραερίου στα οχήματα

Στο εξωτερικό η χρήση του υγραερίου στα οχήματα είναι διαδεδομένη. Εκατομμύρια αυτοκίνητα διακινούνται με υγραέριο αντί βενζίνης ή πετρελαίου. Είναι πιο οικονομικό και οικολογικό. Στην Κύπρο η χρήση του υγραερίου είναι κάτι νέο.

Η “Χ” συνομίλησε με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Τεχνικών Υγραεριοκίνησης, Μάρκο Μάρκου, ο οποίος απαντά σε βασικά ερωτήματα για τη χρήση του υγραερίου στα οχήματα.

Πόσο πιο οικονομικό είναι από τη βενζίνη, πόσα στοιχίζει η μετατροπή στο αυτοκίνητο, ποια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα; Απλά ερωτήματα με απλές απαντήσεις για όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για την υγραεριοκίνηση.

Είναι χαμηλότερο το κόστος από τη χρήση υγραερίου στα οχήματα;

Υπάρχει μια εξοικονόμηση της τάξης του 40 με 50% αναλόγως και της οδήγησης του αυτοκινήτου. Η τιμή του υγραερίου είναι 78 σεντς το λίτρο και η βενζίνη 1,21 ευρώ ανά λίτρο.

Επηρεάζεται η ιπποδύναμη του αυτοκινήτου;

Όχι εάν η μετατροπή γίνει σωστά. Μπορεί να γίνει σε όλα τα αυτοκίνητα η μετατροπή; Είναι συμβατο το 95% των οχημάτων που λειτουργούν με βενζίνη. Το υπόλοιπο 5% που δεν είναι συμβατό είναι μοντέλα αυτοκινήτων για τα οποία οι εταιρείες δεν έχουν ολοκληρώσει τα προγράμματά τους για να μπορεί να γίνει αυτή η μετατροπή.

Πόσο κοστίζει η μετατροπή;

Η μετατροπή σε ένα ταετρακύλινδρο αυτοκίνητο κοστίζει 1.000 με 1.200 ευρώ. Η τελική τιμή εξαρτάται από την ιπποδύναμη του αυτοκίνητου, τα χαρακτηριστικά της μηχανής, τις τροποποιήσεις που θα γίνουν στο αυτοκίνητο και τις χρεώσεις των τεχνικών.

Πόσος χρόνος χρειάζεται για να γίνει η μετατροπή από τον τεχνικό;

Μέσο όρο χρειάζεται 2 με 3 μέρες.

Υπάρχει εγγύηση από τους τεχνικούς για αυτή τη μετατροπή;

Τα εργοστάσια δίνουν δύο με τρία χρόνια στα εξαρτήματα. Από κει και πέρα εξαρτάται από τον εγκαταστάτη πόσα χρόνια εγγύηση θα δώσει στον πελάτη του.

Τι αλλάζει ως προς τη χρήση που κάνει ο οδηγός στο όχημά του;

Η εγκατάσταση υγραερίου δεν επηρεάζει το σύστημα της βενζίνης. Το σύστημα αυτό έχει αυτονομία. Ο οδηγός έχει την επιλογή να χρησιμοποιεί το ένα ή το άλλο σύστημα. Το όχημα ξεκινά με τη βενζίνη μέχρι να φτάσει 30 βαθμούς η μηχανή και γυρίζει αυτόματα στο υγραέριο. Όταν λείψει το υγραέριο, το όχημα χρησιμοποιεί αυτόματα τη βενζίνη.

Εάν ο οδηγός του οχήματος θέλει να λειτουργήσει το όχημα με βενζίνη, πατά απλά ένα κουμπί και το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί τη βενζίνη.

Τι διαδικαστικά χρειάζονται για να μην υπάρχει πρόβλημα με την άδεια κυκλοφορίας; Με την εγκατάσταση του συστήματος υγραερίου αναλαμβάνει ο εγκαταστάτης με την άδειά του ως ειδικός τεχνίτης συστημάτων υγραεριοκίνησης να αποστείλει τα απαραίτητα έγγραφα στην Αρχή Αδειών αλλάζοντας στον τίτλο ιδιοκτησίας το καύσιμο που χρησιμοποιείται. Στον τίτλο ιδιοκτησίας θα αναγράφεται ότι το όχημα κινείται με δύο καύσιμα.

Πληρώνει την ίδια άδεια κυκλοφορία;

Ο Σύνδεσμος Τεχνικών Υγραεριοκίνησης ζητά όπως η άδεια κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών να μπει στην κατηγορία των υβριδικών. Μεταξύ του 2010 και 2013 όσα τροποποιημένα αυτοκίνητα ήρθαν στην Κύπρο και είχαν τροποποιηθεί σε συνεργεία του εξωτερικού, μπήκαν στην κατηγορία υβριδικών και επωφελούνται με 50% έκπτωση.

Από το 2013 καταργήθηκε η κατηγορία των υβριδικών και πλέον η άδεια κυκλοφορίας υπολογίζεται με τους ρύπους της εργοστασιακής μηχανής με τη βενζίνη. Αυτή η αλλαγή έγινε μετά που ξεκίνησαν να γίνονται αυτές οι μετατροπές στην Κύπρο.

Είναι οικολογικό το υγραέριο σε σχέση με τη βενζίνη;

Το υγραέριο είναι οικολογικό. Δεν εκπέμπει καθόλου ρύπους και διοξείδιο του άνθρακα. Η χρήση του δεν έχει καμία επίπτωση στο περιβάλλον.

Τι συντήρηση χρειάζεται το σύστημα υγραεριοκίνησης;

Κάθε χρόνο ή κάθε 10.000 χιλιόμετρα έχει κόστος περίπου 30 ευρώ.

Είναι επικίνδυνη χρήση του υγραερίου στα οχήματα;

Σαν καύσιμο είναι κατά 80% πιο ασφαλές από τη βενζίνη. Λειτουργεί σε κλειστό κύκλωμα και δεν μπορεί να βγει προς τα έξω. Αν ακόμα αποκοπεί κάποια σωλήνα τροφοδοσίας, υπάρχουν βαλβίδες αντεπίστροφες οι οποίες κλείνουν αυτόματα διότι υπάρχει και βαλβίδα υπερροής. Υπάρχουν τρεις βαλβίδες ασφαλείας. Επίσης, ακόμα και σε περίπτωση πυρκαγιάς δεν εκρήγνυται η δεξαμενή καυσίμων.
• Ποια είναι τα μειονεκτήματα της χρήσης υγραερίου στα οχήματα; Το μόνο μειονέκτημα είναι ο χώρος που καταλαμβάνει η δεξαμενή υγραερίου. Τοποθετείται στο πορτ μπαγκάζ μέσα στο χώρο της ρεζέρβας ή έξω από αυτόν πίσω από τα πισινά καθίσματα του αυτοκινήτου. Σε κάποιες περιπτώσεις τοποθετείται και εξωτερικά του οχήματος, αναλόγως με το αυτοκίνητο. Επίσης οι διαστάσεις της δεξαμενής είναι ανάλογα με το αυτοκίνητο.
• Πωλούνται στη χώρα μας εργοστασιακά μοντέλα υγραερίου; Υπάρχουν πολλά μοντέλα μεσαίας κατηγορίας, τα οποία ωστόσο δεν εισάγονται στην Κύπρο. Μειονεκτούν σε σχέση με τα συστήματα που έχουμε στην Κύπρο. Τα δικά μας συστήματα βγαίνουν από ένα αυτοκίνητο και τοποθετούνται σε άλλο, ενώ των εργοστασιακών αυτοκινήτων δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε άλλα αυτοκίνητα. Επίσης είναι πολύ υψηλά τα κόστη συντήρησης των μοντέλων αυτών.
• Πόσα πρατήρια με υγραέριο λειτουργούν αυτή τη στιγμή στην Κύπρο και πού; Σήμερα υπάρχει υγραέριο κίνησης μόνο σε τρία πρατήρια. Δύο στη Λευκωσία και ένα στην Πάφο. Θα λειτουργήσουν στους επόμενους τρεις μήνες ακόμα 10 σε όλες τις επαρχίες.
• Οι τιμές είναι ίδιες και στα τρία πρατήρια; Ένας είναι ο προμηθευτής υγραερίου κίνησης και η τιμή είναι η ίδια σε όλα τα πρατήρια, 78 σεντς το λίτρο.
• Πόσα αυτοκίνητα κινούνται σήμερα με υγραέριο στην Κύπρο; Κυκλοφορούν πέραν των 1.500 αλλά στο Τμήμα οδικών Μεταφορών είναι γραμμένα περίπου 400 με 450 οχήματα. Υπάρχουν αρκετά άλλα οχήματα που κινούνται με υγραέριο, τα οποία δεν εγγράφηκαν ακόμα. Υπάρχουν επίσης πολλά αυτοκίνητα Ελλήνων αξιωματικών που κινούνται με υγραεριοκίνηση και είναι γραμμένα στην Ελλάδα.
• Υπάρχει ενδιαφέρον από αρκετό κόσμο για τη μετατροπή αυτή; Ο κόσμος ενδιαφέρεται, αλλά λόγω του ότι δεν υπάρχουν αρκετά πρατήρια δεν προχωρούν στη μετατροπή. Στη Λάρνακα, Λεμεσό και ελεύθερη Αμμόχωστο δεν υπάρχουν πρατήρια που να πωλούν υγραέριο κίνησης. Αναμένεται ότι μόλις λειτουργήσουν τα πρατήρια στις υπόλοιπες πόλεις θα γίνουν αρκετές μετατροπές.
• Πόσοι τεχνικοί μπορούν να κάνουν αυτή τη μετατροπή στη χώρα μας; Υπάρχουν 260 άδειες, αλλά μεταξύ αυτών το 80% δεν θα εξασκήσει το επάγγελμα. Πήραν την άδεια για να γνωρίζουν τι σημαίνει υγραεροκίνηση όταν χρειαστεί να επιδιορθώσουν ένα αυτοκίνητο με υγραέριο. Δεν ασχολούνται, ωστόσο, με την εγκατάσταση του συστήματος υγραεριοκίνησης.
• Δικαιούνται κι άλλοι τεχνικοί να πάρουν τη σχετική άδεια; Είναι δύσκολο σήμερα γιατί εξέπνευσε το χρονικό περιθώριο που μπορούσαν οι εξ επαγγέλματος τεχνικοί να πάρουν την άδεια. Σήμερα για να πάρει κάποιος την άδεια πρέπει να είναι απόφοιτος ανώτερης ή ανώτατης σχολής, ή να είναι απόφοιτος εξατάξιας σχολής και να έχει τέσσερα χρόνια πείρα στα συστήματα υγραεροκίνησης. Ακολούθως θα εκπαιδευτεί με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα για άλλες 100 ώρες και μετά είναι υποχρεωμένος να παρακαθίσει σε εξετάσεις για να πάρει την άδεια ως ειδικός τεχνίτης συστημάτων υγραεριοκίνησης.

 

 

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.