Ηθική, Νίκος Αναστασιάδης και απερχόμενη 5ετία

288

Του Θεοχάρη Μασούρα*

Η πολιτική οργάνωση και η αριστοτέλεια διάκριση των εξουσιών ρυθμίζουν τη συμβίωση των ανθρώπων, η δε κοινωνία ακυρώνεται αν δεν στηρίζεται σε ακλόνητες πανανθρώπινες ηθικές αξίες.

Οι ηθικές αξίες δεν είναι μεταφυσικές αρχές. Αποτελούν χειροπιαστούς κανόνες που υπαγορεύουν τη συμπεριφορά και καθορίζουν τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

Οι βασικότερες ηθικές αξίες είναι: χρηστότητα, αξιοκρατία, αφιλοχρηματία, ανιδιοτέλεια, φιλαλήθεια, εντιμότητα, τιμιότητα, φιλοκαλία, σεμνότητα κ.ά. Οι πιο βασικές όμως ηθικές αξίες, που πρέπει να διακρίνουν ένα πολιτικό, είναι η χρηστότητα και η αξιοκρατία. Η χρηστότητα είναι έννοια αντίθετη της διαφθοράς, ενώ η αξιοκρατία παραπέμπει στο διορισμό των πραγματικά άριστων και όχι των ημέτερων.

Η απαξίωση των ηθικών αξιών από τους πολίτες και από τους πολιτικούς δεν είναι φαινόμενο της εποχής. Δεν πείθουν, λοιπόν, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος και ο Νίκος Αναστασιάδης όταν αναφέρονται σε μηδενική ανοχή στη διαφθορά και σε προώθηση της αξιοκρατίας.

Η διαφθορά στην άμυνα, στα δημόσια έργα, η κακοδιαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσιών, η χαλάρωση των πολεοδομικών ζωνών, η δήθεν αθώα επένδυση της ρωσικής εταιρείας στο Πέρα Πεδί, δε συνιστούν καραμπινάτη διαφθορά;

Δεν είναι ο Γενικός Ελεγκτής, που αγανακτισμένος από την έκτασή της, αναφώνησε «διαφθορά παντού και ισχυρή αντίσταση από το κατεστημένο»;

Για ποιο κατεστημένο άραγε μιλούσε;

Τι θα πούμε για το μέγεθος της αναξιοκρατίας, σε βαθμό που εξόργισε τον Γενικό Εισαγγελέα, κραυγάζοντας για «αναξιοκρατικούς διορισμούς παντού»;

Χωρίς ηθική δεν μπορούμε να ζήσουμε, όπως δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς άλλους ανθρώπους. Ως εκ τούτου είναι ανάγκη όπως οι ηθικές αξίες  αναστηλωθούν.

Το βάρος αυτής της ευθύνης πρέπει να το σηκώσουν οι φορείς αγωγής: οικογένεια, σχολείο, μέσα μαζικής ενημέρωσης, πνευματικοί και πολιτικοί ηγέτες.

Για την ανόρθωση όμως των ηθικών αξιών δεν αρκεί η θεωρία, αλλά χρειάζεται έμπρακτη αφοσίωση στα ιδεώδη της ηθικής. Τότε και μόνο θα αποφύγουμε μια άλλη παράμετρο της ανηθικότητας, την υποκρισία, που ευδοκιμεί στους κυβερνώντες.

Κύριε Πρόεδρε, δε νομίζω να πιστεύετε ότι κατά την πενταετή σας θητεία υπήρξατε πρότυπο ηθικής και παράδειγμα προς μίμηση για τους νέους. Η κοινωνία πιστεύει πως ό,τι είχατε να προσφέρετε, το προσφέρατε κατά την απερχόμενη πενταετία. Πιστεύει επίσης την αλήθεια, που εμπεριέχεται στην παροιμία «τον πλούτον πολλοί εμίσησαν, την δόξαν ουδείς».

Οι αρχαίοι Έλληνες έλεγαν πως η «αρχή άνδρα δείκνυσι». Ίσως να   επαναδιεκδικείτε την προεδρία για να υπερασπιστείτε τη δεξιά ιδεολογία, που θεωρεί ότι η οικονομική κρίση είναι αποτέλεσμα του υψηλού κρατικού μισθολογίου, των επιδομάτων προς τους χαμηλοσυνταξιούχους και της υπερφορολόγησης  των εταιρειών.

Η Κύπρος χρειάζεται πολιτικό που να υπερασπίζεται έμπρακτα την ηθική, να είναι διαλεκτικός και πάνω απ’ όλα να είναι ευαίσθητος προς τον απλό άνθρωπο. Ο πολιτικός αυτός λέγεται Σταύρος, του γένους Μαλά.

Το 1930 ο νεαρός τότε Γιάννης Ρίτσος απέστειλε την ποιητική του συλλογή «Τρακτέρ» στον μεγαλύτερο ποιητή της Ελλάδας, Κωστή Παλαμά, για να ακούσει τη γνώμη του.

Ο Κωστής Παλαμάς συγκλονισμένος από τους στίχους του νεαρού Ρίτσου, αντί άλλων σχολίων, του έγραψε:

«Παραμερίζομαι, ποιητή, για να περάσεις»!

Μήπως η άποψη Παλαμά, εν έτει 1930, έχει οποιαδήποτε ομοιότητα με τους Αναστασιάδη και Μαλά, εν έτει 2017, και γι’ αυτό τη θυμήθηκα;

* Φιλόλογος, πρώην διευθυντής σε σχολεία Μ.Ε.

 

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.

Στην ίδια κατηγορία

431

530