Κομβικό το 2018 για τους εκπαιδευτικούς

Ανοικτά παραμένουν σημαντικά ζητήματα που αφορούν τη μεταρρύθμιση, η οποία δεν ήρθε…

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Ιδιαίτερα κομβική χρονιά αναμένεται να είναι το 2018 για τον τομέα της παιδείας, αφού κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης παραμένουν ανοιχτά στο τραπέζι.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Γιάννος Σωκράτους, και ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, σημειώνουν τις προκλήσεις που σημάδεψαν τον εκπαιδευτικό τομέα τη φετινή χρονιά που εκπνέει καθώς και όλα αυτά τα θέματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα και βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα καθηγητών και δασκάλων.

Γιάννος Σωκράτους: «Εν τη γενέσει της πλήγηκε η διαδικασία του ΝΣΔΕ»

Ερωτηθείς για το ποιες προκλήσεις ξεχωρίζει αυτή τη χρονιά και το πώς αποτιμά τα αποτελέσματά τους, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Γιάννος Σωκράτους σημειώνει πως ο όρος «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» κυριάρχησε στα της εκπαίδευσης και αυτή τη χρονιά. «Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2017-2018 τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα έκαναν την εμφάνισή τους και στην Γ΄ Λυκείου, ενώ, όπως είναι γνωστό, από τον περασμένο Σεπτέμβριο τέθηκαν σε εφαρμογή οι νέοι Κανονισμοί Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης». Σημαντικότερη όμως πρόκληση ήταν, κατά την άποψή του, η ψήφιση από τη Βουλή των Κανονισμών που αφορούσαν στην εφαρμογή του νόμου σχετικά με το νέο Σύστημα Διορισμού στην Εκπαίδευση. «Μια διαδικασία, η οποία δυστυχώς πλήγηκε εν τη γενέσει της, και ως προς το αδιάβλητο, κατά τη γνώμη μου ανεπανόρθωτα, εξαιτίας της προχειρότητας και της ανευθυνότητας του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και όχι μόνο. Αυτό που σίγουρα θα θυμάται η κοινωνία, αλλά κυρίως οι πέντε χιλιάδες των υποψηφίων που παρακάθισαν σε αυτές τις εξετάσεις, είναι τα όσα τραγελαφικά εκτυλίχθηκαν εκείνες τις μέρες του Νοέμβρη του 2017. Ασφαλώς, η μεγάλη πρόκληση που έχει τώρα να διαχειριστεί το ΥΠΠ είναι η επούλωση των πληγών, στο βαθμό που αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα από μια διαδικασία επαναξιολόγησης του θεσμού και των διαδικασιών στο σύνολό τους. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο, αν το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ενδιαφέρεται, και θα πρέπει να ενδιαφέρεται, για τη θωράκιση του αξιόπιστου και του αδιάβλητου του θεσμού».

Σε ό,τι αφορά τα θέματα που παραμένουν στο τραπέζι, ο Γιάννος Σωκράτους τονίζει πως η νέα χρονιά θα είναι μια ιδιαίτερα κομβική χρονιά για την ΟΕΛΜΕΚ, ίσως σημαντικότερη από τις προηγούμενες, για μια σειρά από λόγους. «Στην ατζέντα της ΟΕΛΜΕΚ θα βρίσκονται σίγουρα εκπαιδευτικά ζητήματα όπως η αξιολόγηση του νέου Ωρολογίου Προγράμματος, καθώς ολοκληρώνεται το ερχόμενο καλοκαίρι η ανάπτυξή του σε όλο το φάσμα της Μέσης Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο – Λύκειο). Ήδη το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού παραδέχεται πλέον τις στρεβλώσεις που διαπιστώνουμε κι εμείς καθημερινά στα σχολεία (βλ. Κατευθύνσεις Μαθημάτων, Πλαίσια Πρόσβασης κ.λπ.). Επίσης, η αξιολόγηση του συνόλου των Αναλυτικών Προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού υλικού που σχετίζεται άμεσα και με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως και η έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς 2018-2019», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Και οικονομικής φύσεως διεκδικήσεις

Την ίδια στιγμή, ψηλά στην ατζέντα της ΟΕΛΜΕΚ θα βρίσκονται και ζητήματα που αφορούν οικονομικής φύσεως διεκδικήσεις. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, προτεραιότητα θα είναι η τήρηση της Συμφωνίας-Πλαισίου που θα δεσμεύει Υπουργείο Οικονομικών και Εκπαιδευτικές Οργανώσεις (ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ), αν και εφόσον τελικά υπογραφεί. Ένα πλαίσιο με το οποίο οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις θα κατοχυρώσουν για πρώτη φορά θεσμικά το ρόλο τους στις διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Οικονομικών. Η ίδια Συμφωνία-Πλαίσιο θα προνοεί ακόμα, μεταξύ άλλων, και τη δημιουργία Ταμείου Προνοίας για τους νεοεισερχόμενους στην Εκπαίδευση μετά τον Οκτώβριο του 2011. «Επ’ αυτού, δυστυχώς, η κυβερνητική πρόταση που μας έχει παρουσιαστεί πρόσφατα είναι απαράδεκτη και αν μέσα από το διάλογο που θα αρχίσει πολύ σύντομα και θα πρέπει να έχει σύντομο χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης δεν μας ικανοποιεί, τότε η αντίδρασή μας θα είναι πολύ έντονη», σημειώνει.

Προσθέτει δε ότι στη Συμφωνία «υπάρχουν όμως και πρόνοιες οι οποίες αφορούν το σύνολο των μελών μας, όπως η σταδιακή αποκατάσταση των μισθών, οι γενικές αυξήσεις εντός του 2018, καθώς και πρόνοιες που αφορούν το θέμα των επιβαρύνσεων που επιβάλλονται σε περίπτωση πρόωρης αφυπηρέτησης των εκπαιδευτικών». Σημαντικότατο θέμα, υποδεικνύει, «είναι και αυτό που αφορά τους εκπαιδευτικούς που συμπληρώνουν τριάντα μήνες υπηρεσίας στη Δημόσια Εκπαίδευση και στους οποίους θα πρέπει να αναγνωριστεί το καθεστώς του Αορίστου Χρόνου».

Φίλιος Φυλακτού: «Ο μάχιμος εκπαιδευτικός δεν έχει βιώσει καινοτομία και μεταρρύθμιση»

Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις βρίσκονται στο μικροσκόπιο και της ΠΟΕΔ, η οποία, αν και τρία σχεδόν χρόνια μετά, χωρίς να μηδενίζει τις προσπάθειες που έγιναν, δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένη από το τι τελικά έχει επιτευχθεί. Τα τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, γίνεται μια προσπάθεια για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές με απώτερο σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Το 2017 συζητήθηκαν σημαντικά εκπαιδευτικά ζητήματα, όπως η αλλαγή των Κανονισμών Λειτουργίας των Σχολείων Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης, τροποποιήσεις του Νέου Συστήματος Διορισμών, οι κανονισμοί διεξαγωγής των εξετάσεων για το ΝΣΔ, η αλλαγή της ηλικίας εισδοχής στη Δημοτική και Προδημοτική Εκπαίδευση, παράμετροι του Νέου Συστήματος Αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, η αναδιαμόρφωση του Αναλυτικού Προγράμματος κ.ά.

Αλλαγές που δεν λύνουν τα καθημερινά προβλήματα

«Ως ΠΟΕΔ, για όλα τα θέματα έχουμε εκφράσει γραπτώς και προφορικώς εμπεριστατωμένες, τεκμηριωμένες και ξεκάθαρες θέσεις, απόψεις αλλά και προβληματισμούς με μοναδικό σκοπό να συμβάλουμε θετικά και ουσιαστικά στην προσπάθεια για μεταρρυθμίσεις που θα υποβοηθήσουν στην επίτευξη των σκοπών της Εκπαίδευσης.

Η ΠΟΕΔ τάχθηκε και τάσσεται ανεπιφύλακτα υπέρ των σωστών μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν, πρωτίστως, αυτή καθαυτή την καθημερινή λειτουργία των σχολικών μονάδων (νηπιαγωγείων, δημοτικών και ειδικών σχολείων) και ειδικότερα την καθημερινή εκπαιδευτική/μαθησιακή διαδικασία. Οι αλλαγές που επιχειρήθηκαν δεν σχετίζονται άμεσα με τα καθημερινά προβλήματα των σχολείων, όπως η αυξημένη παραβατικότητα, η διαχείριση των αλλόγλωσσων παιδιών και των παιδιών με αυξημένη πιθανότητα αναλφαβητισμού στα Μαθηματικά ή/και στα Ελληνικά, χρονίζοντα ζητήματα της Προδημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης κ.ά. Από τον Μάρτιο του 2014 με επιστολή που αποστείλαμε στον Υπουργό Παιδείας εκφράσαμε την ετοιμότητά μας για έναρξη εποικοδομητικού θεσμικού διαλόγου με σκοπό την ουσιαστική μεταρρύθμιση στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας σε δύο βασικούς πυλώνες: α) Της καθημερινής λειτουργίας των σχολικών μονάδων και β) Των δομών της Εκπαίδευσης. Τρία, σχεδόν, χρόνια μετά, ασφαλώς και δεν μπορούμε να μηδενίσουμε τις προσπάθειες που έγιναν, αλλά την ίδια ώρα δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι από το τι τελικά έχει επιτευχθεί.

Οι αλλαγές που θα υποβοηθούσαν τον κάθε εκπαιδευτικό στην καθημερινότητά του, στο ουσιαστικό έργο που καλείται καθημερινά να επιτελέσει μέσα στην τάξη, μέσα στο σχολείο, με το κάθε παιδί ξεχωριστά, δεν έγιναν στον ελάχιστο, έστω, βαθμό που αναμέναμε και προσδοκούσαμε», αναφέρει συγκεκριμένα. Οι όποιες αλλαγές έχουν υλοποιηθεί, συμπληρώνει ο Φίλιος Φυλακτού, δεν αφορούν, στην ουσία, τους μάχιμους εκπαιδευτικούς και τα καθημερινά προβλήματα που καλούνται να διαχειριστούν καθημερινά και για τα οποία χρειάζονται υποστηρικτικές δομές, ξεκάθαρες διαδικασίες, επιπλέον επιμόρφωση.

«Με απλά λόγια, ο μάχιμος εκπαιδευτικός εάν κληθεί να απαντήσει στο ερώτημα τι άλλαξε μέσα στο σχολείο, στην τάξη, στην καθημερινή εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία ως αποτέλεσμα των μεταρρυθμίσεων που έγιναν, θα δυσκολευτεί να απαντήσει. Δεν υπάρχει κάτι που τόσο άμεσα να το έχει βιώσει ως αλλαγή, ως καινοτομία, ως μεταρρύθμιση.

Σε μια σχολική μονάδα, η διευθυντική ομάδα παλεύει καθημερινά με το χρόνο για να μπορέσει να ανταποκριθεί, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, στα πάρα πολλά καθήκοντα και στις πολυδιάστατες ευθύνες που απορρέουν τόσο από το Σχέδιο Υπηρεσίας και τους Κανονισμούς Λειτουργίας όσο και από όλα όσα αναδύονται καθημερινά σε μια σχολική μονάδα».

Οι εκπαιδευτικοί της Δημοτικής Εκπαίδευσης, όπως τονίζει ο Φίλιος Φυλακτού, κάνουν τον δικό τους «άνισο» αγώνα για την κάλυψη της ύλης ενός ομολογουμένως παραφορτωμένου Αναλυτικού Προγράμματος. Ενώ στην Προδημοτική Εκπαίδευση, οι νηπιαγωγοί, με σωρεία ζητημάτων που παρέμειναν -με διάφορες δικαιολογίες και προφάσεις ερμητικά κλειστά στα συρτάρια του Υπουργείου, υπερβάλλουν καθημερινά εαυτόν προκειμένου να κτίσουν τις βάσεις πάνω στις οποίες το κάθε παιδί θα στηρίξει ολόκληρη τη σχολική του σταδιοδρομία.

Δημοψήφισμα πιθανώς εντός Ιανουαρίου για τις εξετάσεις

Στο μικροσκόπιο της ΟΕΛΜΕΚ με τη νέα χρονιά θα τεθούν και οι εξετάσεις στο τέλος των τετραμήνων. Η Παγκύπρια Συνδιάσκεψη των Γενικών Αντιπροσώπων της ΟΕΛΜΕΚ που συνήλθε πρόσφατα (14 Δεκεμβρίου 2017), όπως αναφέρει ο Γιάννος Σωκράτους, τοποθετήθηκε ξεκάθαρα εναντίον του συγκεκριμένου θεσμού. Προκειμένου όμως να αποφανθεί το σύνολο των μελών της ΟΕΛΜΕΚ, η Παγκύπρια Συνδιάσκεψη Γενικών Αντιπροσώπων αποφάσισε τη διενέργεια δημοψηφίσματος, το οποίο ενδεχομένως να πραγματοποιηθεί εντός του Ιανουαρίου του 2018.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy