Με αφορμή… το προτεινόμενο ρεπερτόριο ΕΘΑΛ και οι θέσεις της για το Θυμέλη

Με αφορμή… την ετοιμασία των προτάσεων της ΕΘΑΛ για το πρόγραμμα επιχορήγησης θεατρικής δημιουργίας ΘΥΜΕΛΗ του ΘΟΚ, ο Χρίστος Μελίδης, Πρόεδρος του Δοικητικού Συμβουλίου της ΕΘΑΛ, μιλάει στον Ορίζοντα:

Στην απουσία καλλιτεχνικού διευθυντή πώς έγινε η επιλογή των προτάσεων για το ΘΥΜΕΛΗ; Η ΕΘΑΛ, από τον Ιανουάριο του 2017, παρά την απουσία καλλιτεχνικού διευθυντή, έχει ανεβάσει, με επιτυχία, τρία έργα μέχρι σήμερα, ενώ προχωρεί με τις δοκιμές του τέταρτου και, σύντομα και του πέμπτου έργου για τη φετινή χρονιά. Τόσο το ικανότατο και έμπειρο προσωπικό της ΕΘΑΛ όσο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά και τα μέλη των διαφόρων Επιτροπών της ΕΘΑΛ δούλεψαν σκληρά για την υλοποίηση του φετινού προγράμματος της ΕΘΑΛ. Παράλληλα, μέσα από μια συγκεκριμένη διαδικασία η Καλλιτεχνική Επιτροπή επέλεξε και τις προτάσεις που η ΕΘΑΛ θα υποβάλει στο πλαίσιο του σχεδίου Θυμέλη 2018. Στη συνέχεια το Διοικητικό Συμβούλιο επικύρωσε τις επιλογές αυτές.

Πόσες προτάσεις υποβλήθηκαν και ποιοι αποτελούσαν επιτροπή επιλογής; Η ΕΘΑΛ προέβη σε ανοικτή πρόσκληση σε σκηνοθέτες για να υποβάλουν έργα που θα ήθελαν να ανεβάσουν. Υποβλήθηκαν 66 προτάσεις από 36 σκηνοθέτες και από αυτές επιλέχθηκαν 5. Μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής είναι θεατρολόγοι, μουσικοί, εκπαιδευτικοί και γενικά άνθρωποι που ασχολούνται με τα γράμματα και τις τέχνες.

Ποιες προτάσεις επιλέχθηκαν; Ποια ήταν τα βασικά κριτήρια στην επιλογή σας; Επιλέχθηκαν οι εξής προτάσεις: Νύχτα της Ιγκουάνα του Τ. Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Ανθ. Δημοσθένους, το κυπριακό έργο Κοιμήσου αγγελούδι μου των Στ. Θεοχάρους και Μ. Φραγκεσκίδου, σε σκηνοθεσία Β. Κυριαζή, Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Μποστ, σε σκηνοθεσία Κ. Σιλβέστρου, Κρεβάτι από ψευδάργυρο του Ντ. Χέαρ, σε σκηνοθεσία Α. Αραούζου και η πρώτη κυπριακή οπερέτα Το όνειρο του Τζυπρή του Λευκαρίτη του Κώστα Χαράκη, σε σκηνοθεσία Τ. Χριστοφάκη.

Βασικά κριτήρια για την επιλογή ήταν η ρεπερτοριακή σημασία που έχουν για το σημερινό λεμεσιανό και γενικότερα το κυπριακό- κοινό, καθώς και η σκηνοθετική προσέγγιση. Υπήρχαν και άλλες παρά πολύ αξιόλογες προτάσεις, ήταν όμως αδύνατο να επιλεγούν όλες ή περισσότερες από πέντε, λόγω των περιορισμών του σχεδίου «Θυμέλη».

Ο ΘΟΚ ανακοίνωσε κάποιες αλλαγές στο ΘΥΜΕΛΗ για φέτος. Πώς τις αξιολογείτε; Οι αλλαγές που ανακοίνωσε ο ΘΟΚ δεν μας βρίσκουν σύμφωνους και πιστεύουμε ότι αποτελούν τη χαριστική βολή για θέατρα συνεχούς λειτουργίας όπως η ΕΘΑΛ, αλλά και ότι θα επηρεάσει δυσμενώς το κυπριακό θεατρικό τοπίο. Πραγματικά δεν είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε γιατί ο ΘΟΚ κατέληξε σε αυτές τις αλλαγές, στο ήδη αντιθεατρικό σχέδιο «Θυμέλη». Γιατί περιορίστηκε το ήδη μη επαρκές ποσό των €45.000 στις €40.000; Γιατί σταμάτησαν να επιβραβεύονται οι συμπαραγωγές; Τι εξυπηρετεί η αφαίρεση του ποσού των €4.000 που ελάμβανε το κυπριακό έργο; Γιατί μειώθηκε σε πέντε ο αριθμός των έργων που μπορούν να υποβάλλονται από ένα φορέα;

Παραμένουν δηλαδή οι θέσεις σας για το πρόγραμμα ΘΥΜΕΛΗ και το διαχωρισμό των σχεδίων για τη λειτουργία θεάτρων διαρκείας και τη θεατρική δημιουργία; Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι το σχέδιο «Θυμέλη» είναι καταστροφικό για θέατρα όπως η ΕΘΑΛ, αλλά και γενικότερα για τα θεατρικά πράγματα του τόπου. Δυστυχώς, ο χρόνος θα δείξει ότι έχουμε δίκαιο. Η Πολιτεία δεν είναι σε θέση ή δεν θέλει να διαχωρίσει τη στήριξη της θεατρικής ανάπτυξης από την απλή επιχορήγηση παραστάσεων και δεν λαμβάνει υπόψη τις διαφορές και τις ιδιαιτερότητες των διαφόρων φορέων. Νομίζουμε ότι είναι πέρα από ξεκάθαρο το ότι δεν θα μπορεί ποτέ να είναι ανταγωνιστικό ένα θέατρο συνεχούς λειτουργίας, με δικό του χώρο και με μηνιαία λειτουργικά έξοδα, προς μιαν ομάδα που συστήνεται για να ανεβάσει -πολλές φορές με επιτυχία- μία ή δύο παραστάσεις το χρόνο. Είναι ακόμη προφανές ότι τα πράγματα είναι δυσκολότερα στη Λεμεσό, τη Λάρνακα ή την Πάφο, απ’ ό,τι είναι στη Λευκωσία, όσον αφορά τη βιωσιμότητα των θεάτρων και το ενδιαφέρον του κοινού για να τα συντηρήσει. Αυτά όμως δεν φαίνεται να προβληματίζουν την Πολιτεία ή τον ΘΟΚ.

Τι μέτρα μπορείτε να πάρετε για εξεύρεση οικονομικών πόρων και αύξηση του κοινού; Έχουμε λάβει, και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε, όλα τα μέτρα για την εξεύρεση οικονομικών πόρων και την αύξηση του αριθμού των θεατών, με ικανοποιητική θα έλεγα επιτυχία, αλλά το θέατρο είναι πολυδάπανη τέχνη και δεν μπορεί να γίνονται απαράδεκτες εκπτώσεις, γι’ αυτό και τα πράγματα είναι πολύ δύσκολο να βελτιωθούν με τον τρόπο που θα θέλαμε. Πιστεύουμε ότι το φετινό μας ρεπερτόριο, εάν τελικά, εγκριθεί, από τον ΘΟΚ, στο πλαίσιο του σχεδίου «Θυμέλη», θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.

Πώς βλέπετε το μέλλον της ΕΘΑΛ αλλά και γενικότερα του κυπριακού θεάτρου; Το μέλλον της ΕΘΑΛ και του κυπριακού θεάτρου, επειδή είναι κατά την άποψή μας προφανές ότι δεν απασχολεί σοβαρά την Πολιτεία -και τον ΘΟΚ- θα είναι γεμάτο με μεγάλες δυσκολίες και τεράστια προβλήματα. Ελπίζουμε, να είμαστε σε θέση να ξεπερνούμε τις δυσκολίες και να επιλύουμε τα προβλήματα, με στόχο οι Λεμεσιανοί να συνεχίσουν να θεωρούν την ΕΘΑΛ, που είναι το πρώτο επαγγελματικό θέατρο της πόλης μας, ως το δικό τους θέατρο.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy