Με τις συγκλίσεις διασφαλίζονται τα συμφέροντα των Τ/κ μετά τη λύση

ΔΥΟ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ – ΧΡΙΣΤΟΦΙΑΣ

Δυο άκρως ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις φιλοξενεί σήμερα η «Χαραυγή». Από τον νυν Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη και τον τέως Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια. Και το ενδιαφέρον εστιάζεται στο πού συμφωνούν και πού διαφωνούν στο ζήτημα του φυσικού αερίου ως ζήτημα που ενδιαφέρει και Ε/κ και Τ/κ.

Ποια κοινά έχουν οι προτάσεις τους για τη συνδιαχείριση με τους Τ/κ και ποιες οι διαφορές τους. Συμφωνούν και οι δύο στο μείζον: Οτι τα συμφέροντα των Τ/κ, εφόσον βρεθεί λύση του Κυπριακού, διασφαλίζονται με τα συμφωνηθέντα Χριστόφια-Ταλάτ και Χριστόφια -Ερογλου.

Κάτι που για πρώτη φορά δηλώνει ευθαρσώς δημόσια ο κ. Αναστασιάδης, ενώ αποκαλύπτει ότι αυτές τις συγκλίσεις κατέθεσε η τ/κ πλευρά ως προτάσεις της τον περασμένο Μάιο.

Ο τέως Πρόεδρος Δημήτρης Χριστόφιας κακίζει τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για τους χειρισμούς του που οδήγησαν «στο σημερινό κατάντημα της εξίσωσης του θύματος με το θύτη».

Καλεί όμως τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να δηλώσει χωρίς περιστροφές ότι τιμά τις συγκλίσεις Χριστόφια –Ταλάτ και Χριστόφια – Ερογλου και να καλέσει το Συμβούλιο Ασφαλείας, τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, την Ευρωπαϊκή Ενωση και τη διεθνή κοινότητα γενικά να ασκήσει επιρροή και να πιέσει την Τουρκία να αποσύρει τις όποιες NAVTEX και να αρχίσει ένας δημιουργικός διάλογος για λύση του Κυπριακού.

Συνεντεύξεις στη ΝΙΚΗ ΚΟΥΛΕΡΜΟΥ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

1. Πότε για πρώτη φορά και από ποιον ηγέρθη- αν ηγέρθη- ζήτημα φυσικού αερίου στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων;

2. Αν τα συμφέροντα των Τουρκοκυπρίων διασφαλίζονται με τα συμφωνηθέντα- για τη διαχείριση των θαλάσσιων ζωνών από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και για το διαμοιρασμό των κρατικών εσόδων- τότε γιατί ο Πρόεδρος δεν το βροντοφώναξε για να προλάβει την εισβολή στη νότια ΑΟΖ;

3. Πού οδηγεί η επιμονή της Τουρκίας και της τ/κ ηγεσίας για συνδιαχείριση του φυσικού αερίου και πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί;

4. Ποια είναι τελικά η πρόταση μέσα από την οποία διασφαλίζεται από τώρα το μερίδιο των Τ/κ στα έσοδα από το φυσικό αέριο;

5. Νομίζετε ότι η μνημονιακή υποχρέωση που επικαλείται η κυβέρνηση απαντά στην πρόταση Τσαβούσογλου για λογαριασμό υπό τον ΟΗΕ ή την ΕΚΤ;

Νίκος Αναστασιάδης, Πρόεδρος της Δημοκρατίας

2

«Τα δικαιώματα των Τ/κ διασφαλίζονται, με τη λύση, στη βάση των συμφωνηθέντων Χριστόφια-Ταλάτ και Χριστόφια-Ερογλου»

1. Η  βασική αρχή ότι ο φυσικός πλούτος ανήκει στο κράτος και η διαχείριση και εκμετάλλευσή του αποτελούν αρμοδιότητα της νόμιμης κυβέρνησης, υπήρξαν ανέκαθεν αντικείμενο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Κατά τον προηγούμενο γύρο των διαπραγματεύσεων, μεταξύ 2008-2012, το θέμα του φυσικού πλούτου τέθηκε και πάλι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και συμφωνήθηκε ότι οι θαλάσσιες ζώνες και οι φυσικοί πόροι θα αποτελούν ομοσπονδιακή αρμοδιότητα με βάση τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε προτάσεις που κατέθεσε η τουρκοκυπριακή πλευρά στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων τον περασμένο Μάιο, στο κεφάλαιο των ομοσπονδιακών αρμοδιοτήτων επαναλαμβάνονται οι προαναφερθείσες συγκλίσεις.

Σε καμία φάση των διαπραγματεύσεων για την Κοινή Διακήρυξη αλλά ούτε και στη μετέπειτα πορεία των διαπραγματεύσεων τέθηκε από τουρκικής πλευράς θέμα άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ της και τούτο γιατί με τις πιο πάνω συγκλίσεις θεωρούσαν ότι υπήρχε επαρκής διασφάλιση και των συμφερόντων των Τουρκοκυπρίων.

2. Να υπενθυμίσω ότι η τουρκική εισβολή στην κυπριακή ΑΟΖ έγινε όλως αιφνίδια και μόνο έξι μέρες προ της καθορισμένης έναρξης της τρίτης φάσης των διαπραγματεύσεων.

Συνεπώς δεν ετέθη θέμα, ώστε να απαιτείτο η όποια διακήρυξη για τα συμφωνηθέντα. Αν έπραττα αυτό που ρωτάτε θα δημιουργούσα το ίδιο θέμα εκ του μη όντος.

Εξάλλου μετά τις απαράδεκτες τουρκικές ενέργειες, σε κατ’ επανάληψη δηλώσεις μου επαναλάμβανα με έμφαση ότι ο φυσικός πλούτος ανήκει στο κράτος και ότι στην περίπτωση λύσης η διαχείριση και εκμετάλλευσή του ήταν αρμοδιότητα της κεντρικής κυβέρνησης και ότι συμμέτοχοι και δικαιούχοι στα οφέλη θα ήταν και οι Τουρκοκύπριοι συμπατριώτες μας.

3. Χωρίς αμφιβολία οδηγεί σε μια ανεπιθύμητη στασιμότητα, αφού κάτω από τις δεδομένες συνθήκες είναι αδύνατη η συνέχιση τού κατά τ’ άλλα απολύτως αναγκαίου διαλόγου.

Η απόφαση για αναστολή συμμετοχής στις συνομιλίες ήταν το αποτέλεσμα της συναπόφασης του συνόλου των πολιτικών δυνάμεων.

Την ίδια ώρα, η επιμονή για συνδιαχείριση με τους Τουρκοκυπρίους του φυσικού αερίου πριν από τη λύση θεωρείται απαράδεκτη και τούτο γιατί θα καταντήσει το φυσικό αέριο από κίνητρο σε αντικίνητρο στις προσπάθειες λύσης του Κυπριακού, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο από τη μια οι Τ/κ να γίνουν συνέταιροι στο φυσικό πλούτο μιας χώρας που δεν αναγνωρίζουν, ενώ από την άλλη να προβάλλουν ως επιλογή ένα σχέδιο Β’ που θα οδηγεί στη λύση δύο κρατών, έχοντας ήδη καταστεί συνδιαχειριστές του φυσικού αερίου.

Θέλω να επαναλάβω πως όχι μόνο είμαι εναντίον της παρούσας κατάστασης πραγμάτων αλλά και εμπράκτως απέδειξα ότι επιδίωξή μου είναι η επανέναρξη των συνομιλιών και ενός ουσιαστικού διαλόγου που θα μας οδηγήσει το συντομότερο σε μια αποδεκτή και από τις δύο κοινότητες λύση.

Προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε, ούτως ώστε μακριά από απειλές και εκβιασμούς να επαναρχίσουν οι συνομιλίες μέσα σε ένα κλίμα αλληλοσεβασμού.

4. Τα δικαιώματα των Τ/κ διασφαλίζονται, εφόσον φυσικά εξευρεθεί λύση, στη βάση των όσων έχουν συμφωνηθεί μεταξύ Χριστόφια-Ταλάτ και Χριστόφια-Ερογλου.

Επιπλέον, η δημιουργία ενός εθνικού ταμείου υδρογονανθράκων, αντλώντας και από το παράδειγμα του νορβηγικού μοντέλου και με βάση τις μνημονιακές μας υποχρεώσεις, διασφαλίζουν μια συνετή διαχείριση προς όφελος των μελλουσών γενεών του συνόλου των νομίμων κατοίκων της χώρας και συνεπώς και των Τ/κ μετά τη λύση.

Η μεγαλύτερη όμως διασφάλιση των ωφελημάτων που προκύπτουν ή που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων είναι η οριστική λύση του κυπριακού προβλήματος.

5. Ουδείς καλόπιστος μπορεί να αμφισβητήσει ότι με τα όσα έχω προαναφέρει τα δικαιώματα των Τ/κ διασφαλίζονται πλήρως.

Η πρόταση Τσαβούσογλου δίδει εκ των προτέρων δικαίωμα συνδιαχείρισης του φυσικού πλούτου κάτι που, όπως έχω ήδη επεξηγήσει, δεν θα υποβοηθήσει στην επίτευξη το συντομότερο δυνατό της επιδιωκόμενης λύσης.

Δημήτρης Χριστόφιας, τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας

1

«Ο Πρόεδρος θα έπρεπε να κάνει σημαία του τις συγκλίσεις και να ζητήσει να συνεχιστούν οι συνομιλίες από εκεί που έμειναν…»

1. Ηγέρθη ζήτημα φυσικού αερίου από τον κύριο Ερογλου δυο φορές μετά που εξελέγη αρχηγός της τουρκοκυπριακής κοινότητας. Και τις δύο φορές απερρίφθη η οποιαδήποτε συζήτηση του θέματος από εμάς.

Εξηγήσαμε στον κύριο Ερογλου ότι η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, περιλαμβανομένων και των υδρογονανθράκων ως φυσικού πόρου, ήταν ήδη συμφωνημένη και περιλαμβάνεται στις συγκλίσεις Χριστόφια –Ταλάτ, στην πτυχή της Διακυβέρνησης.

Εμενε ανοικτό το θέμα της κατανομής των εσόδων ή μέρους των εσόδων της Κεντρικής Κυβέρνησης προς τα δύο συστατικά μέρη της ομοσπονδίας. Κάναμε ξεκάθαρο ότι η δική μας πλευρά θεωρεί το θέμα αυτό κυριαρχικό δικαίωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας με βάση το δίκαιο της θάλασσας.

Τονίσαμε ότι το θέμα της κατανομής είναι θέμα, το οποίο θα υλοποιηθεί μετά τη λύση του Κυπριακού. Κατά συνέπεια, αρνηθήκαμε να συζητήσουμε θέμα υδρογονανθράκων.

2. Ασφαλώς και διασφαλίζονται και καλύπτονται από τη σύγκλιση Χριστόφια – Ερογλου σ’ ό,τι αφορά στο διαμοιρασμό των κρατικών εσόδων, ο οποίος θα γίνεται από την κεντρική κυβέρνηση προς τις περιφερειακές διοικήσεις με τη λύση του Κυπριακού.

Οι λεπτομέρειες αυτού του διαμοιρασμού στη συμφωνία Χριστόφια – Ερογλου είναι ήσσονος σημασίας και δεν αλλάζουν την ουσία. Το ότι ο πρόεδρος δεν το βροντοφώναξε για να προλάβει την εισβολή στη νότια ΑΟΖ, είναι πολλά που δεν έκανε ο Πρόεδρος, περιλαμβανομένου και αυτού του ζητήματος.

Ευθύς εξ αρχής, φρονούμε ότι ο Πρόεδρος θα έπρεπε να κάνει σημαία του τις συγκλίσεις Χριστόφια-Ταλάτ, Χριστόφια- Ερογλου και να ζητήσει να συνεχιστούν οι συνομιλίες από εκεί που έμειναν, παρά να χάνει χρόνο αμφισβητώντας για λόγους εξυπηρέτησης πολιτικών σκοπιμοτήτων τις συγκλίσεις και χάνοντας πολύτιμο χρόνο στη συζήτηση και κατάληξη στο κοινό ανακοινωθέν, που υπολείπεται σε βασικότατα ζητήματα των συγκλίσεων Χριστόφια – Ταλάτ.

Οι χειρισμοί του Προέδρου οδήγησαν στο σημερινό κατάντημα της εξίσωσης του θύματος με το θύτη.

3. Στόχος της Τουρκίας είναι να επιβάλει την ύπαρξη δύο κρατών, τα οποία θα συνδιαχειρίζονται το φυσικό αέριο πριν από τη λύση του Κυπριακού. Καθήκον την κυβέρνησης και ολόκληρης της πολιτικής ηγεσίας είναι να προβάλει σθεναρή αντίσταση και να απορρίψει τις μεθοδεύσεις της Τουρκίας.

Πρέπει ο Πρόεδρος να δηλώσει χωρίς περιστροφές ότι τιμά τις συγκλίσεις Χριστόφια –Ταλάτ, Χριστόφια – Ερογλου και να καλέσει το Συμβούλιο Ασφαλείας, τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, την Ευρωπαϊκή Ενωση και τη διεθνή κοινότητα γενικά να ασκήσει επιρροή και να πιέσει την Τουρκία να αποσύρει τις όποιες NAVTEX και να αρχίσει ένας δημιουργικός διάλογος για λύση του Κυπριακού.

4. Αυτό είναι ήδη αποφασισμένο από τις συγκλίσεις Χριστόφια-Ταλάτ και Χριστόφια – Ερογλου. Και θα διασφαλιστεί με τη λύση του Κυπριακού.

5. Οι τοποθετήσεις Τσαβούσογλου είναι τοποθετήσεις σκοπιμότητας και δεν πρέπει να μπούμε σε τέτοιες συζητήσεις και να παίξουμε το παιχνίδι της Αγκυρας.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy