Μετ’ εμποδίων η διάνοιξη των οδοφραγμάτων Λεύκας και Δερύνειας

Του Μιχάλη Μιχαήλ

Αγκάθια οι νεκρές ζώνες

Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται ότι θα ανοίξουν τα οδοφράγματα της Λεύκας και της Δερύνειας.

Η επίσημη πληροφόρηση είναι ότι οι εργασίες προχωρούν κανονικά και με βάση τους σχεδιασμούς. Ωστόσο η ανεπίσημη πληροφόρηση αναδεικνύει προβλήματα και καταστάσεις που δεν δίνουν την ίδια εικόνα.

Παράγοντες των περιοχών Τηλλυρίας και Δερύνειας εκφράζουν φόβους για κωλυσιεργία, πότε από τη μια και πότε από την άλλη πλευρά, ενώ κοινή συνισταμένη των καθυστερήσεων αποτελούν, εξ όσων φαίνεται, τα δύο σημεία που εμπίπτουν στις νεκρές ζώνες και υπάγονται στη διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών.

Ένα κομμάτι 300 μέτρων καθυστερεί

 Το οδόφραγμα Λεύκας στην Τκ πλευρά
Το οδόφραγμα Λεύκας στην Τκ πλευρά

Την περασμένη βδομάδα δημοσιεύθηκε ένα κείμενο στο ΚΥΠΕ, στο οποίο αναφερόταν ότι εντατικοποιούνται οι ρυθμοί των εργασιών στο οδόφραγμα της Λεύκας, για την κατασκευή του τμήματος του δρόμου που διέρχεται από τις ελεύθερες περιοχές, με την παράδοση του έργου να υπολογίζεται στα μέσα Δεκεμβρίου.

Οι εργασίες για το οδικό τμήμα μήκους περίπου 2,7 χλμ. είναι ήδη σε εξέλιξη και όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο μηχανικός του έργου, Χρίστος Κουνιαΐδης, η προσπάθεια είναι να ολοκληρωθεί εντός του χρονικού πλαισίου που προβλέπεται στο συμβόλαιο, συνολικής διάρκειας 34 εβδομάδων. Το κόστος των εργασιών ανέρχεται σε 2,3 εκ. ευρώ περίπου.

Μιλήσαμε με παράγοντες της περιοχής, οι οποίοι μας ανέφεραν ότι οι εργασίες στο ελληνοκυπριακό μέρος ξεκίνησαν πριν από περίπου ένα μήνα. Μας λέχθηκε μάλιστα ότι το κομμάτι των έργων που αφορά την τ/κ πλευρά είναι σχεδόν ολοκληρωμένο.

Εργοτάξιο ακόμη η Λεύκα
Εργοτάξιο ακόμη η Λεύκα

Παράλληλα υπάρχει και ένα κομμάτι γης που υπάγεται στη νεκρή ζώνη, έκτασης περίπου 300 μέτρων, για το οποίο ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει οι διεργασίες. Η περιοχή εντάσσεται στη διοίκηση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ και, όπως μας λέχθηκε, ακόμα δεν έχουν δοθεί τα χρήματα για να ξεκινήσουν τα έργα, ενώ, όπως μας αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, δεν διαφαίνεται πρόθεση και από τις δύο πλευρές για να πιέσουν τα Ηνωμένα Έθνη να αρχίσουν οι εργασίες στη νεκρή ζώνη.

Παράγοντες της περιοχής έλεγαν στην εφημερίδα μας ότι οι δύο εργολάβοι των έργων, ένας Ε/κ και ένας Τ/κ, θα αναλάβουν και οι ίδιοι πρωτοβουλία για άσκηση πίεσης. Σύμφωνα δε και με το ρεπορτάζ του ΚΥΠΕ, όντως τμήμα του δρόμου βρίσκεται εντός της νεκρής ζώνης που έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για την Ανάπτυξη (UNDP) με πιστώσεις από την ΕΕ, αλλά οι εργασίες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.

Αυτό προσθέτει στην ανησυχία των κατοίκων της περιοχής, ότι ενδεχομένως οι εργασίες να μην ολοκληρωθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων, δηλαδή μέχρι το τέλος του χρόνου που προγραμματίζεται να ανοίξει το οδόφραγμα.

Περιοχή “Natura”

Μεταφορά μπετόν στα Κόκκινα
Μεταφορά μπετόν στα Κόκκινα

Ο κ. Κουνιαΐδης αναφέρθηκε, παράλληλα, στην ιδιαίτερη προσοχή που απαιτείται κατά την εκτέλεση των εργασιών σε ό,τι αφορά τα διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα, προσθέτοντας ότι το έργο βρίσκεται εντός περιοχής “Natura”, γεγονός που καταδεικνύει την προσοχή που απαιτείται στην εκτέλεση των εργασιών. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στην περιοχή έχουν εντοπιστεί αγρινά, τα οποία κατεβαίνουν από το βουνό. Το έργο «θέλει πολύ μεγάλη προσοχή», σημείωσε ο κ. Κουνιαΐδης.

Οι παράγοντες με τους οποίους συνομιλήσαμε αναγνωρίζουν ότι η περιοχή εντάσσεται στο σχετικό σχέδιο, όμως θεωρούν ότι όλο αυτό το διάστημα σημειώθηκε κωλυσιεργία, προτάσσοντας τα οικολογικά ως δικαιολογία.

Πάντως πρέπει να σημειώσουμε ότι οι κάτοικοι της περιοχής Τηλλυρίας αναγνωρίζοντας τη θέληση της ε/κ πλευράς για διάνοιξη του οδοφράγματος της Λεύκας, θεωρούν ότι υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις που δημιουργούν υπόνοιες σε ορισμένους ότι «κάτι παίζεται» στην περιοχή.

Οι παράγοντες της περιοχής απορρίπτουν επίσης τον ισχυρισμό ότι ένας άλλος λόγος της

Εκτέλεση έργων στα Κόκκινα
Εκτέλεση έργων στα Κόκκινα

καθυστέρησης που παρατηρείται από ε/κ πλευράς είναι η μορφολογία του εδάφους, αφού, όπως λένε, η μορφολογία της περιοχής είναι η ίδια.

Σημειώνουν πάντως την αναφορά από τους αρμόδιους ότι τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων.

 

 

 

Όλα έτοιμα αλλά…

Παρόμοιοι προβληματισμοί επικρατούν και στη Δερύνεια, όπου εκεί τα πάντα είναι σχεδόν έτοιμα.
Αρμόδιες πηγές δήλωσαν στην εφημερίδα μας ότι αν οι Τ/κ το επιθυμούν, οι εργασίες στο οδόφραγμα μπορούν ολοκληρωθούν εντός 15 ημερών, αναφέροντας σαφώς ότι η κωλυσιεργία αφορά την τ/κ πλευρά.

Από τις εργασίες στο οδόφραγμα Δερύνειας
Από τις εργασίες στο οδόφραγμα Δερύνειας

Μιλήσαμε με παράγοντες και της περιοχής αυτής, οι οποίοι μας είπαν ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως παρουσιάζονται. Δυστυχώς δεν κατέστη δυνατό να έχουμε και την επίσημη θέση από πλευράς δημαρχείου.

Όπως μας λέχθηκε, οι εργασίες στην ε/κ περιοχή συνεχίζονται, έγινε η ασφαλτόστρωση, τοποθετήθηκε ο φωτισμός, είναι έτοιμα τα πεζοδρόμια, ενώ αυτές τις μέρες τοποθετήθηκαν και τα σπιτάκια που θα χρησιμοποιηθούν για τις εργασίες του οδοφράγματος.

Όπως μας έχει επισημανθεί, κι εδώ το πρόβλημα βρίσκεται στα 150 μέτρα της νεκρής ζώνης που δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί ποιος έχει την ευθύνη να επιληφθεί του θέματος και να προχωρήσει τα έργα. Όπως τονίστηκε, το θέμα είναι πολιτικό και όχι τεχνικό.

Το αίτημα για να αρχίσουν εργασίες από κοινοπραξία Ε/κ και Τ/κ βρίσκεται ενώπιον των αρμοδίων των Ηνωμένων Εθνών, τα οποία δεν έχουν ακόμη απαντήσει τι προτίθενται να κάνουν με το συγκεκριμένο κομμάτι.

Η διάνοιξη των διόδων Κοκκίνων και Πυροΐου

Τις τελευταίες μέρες οι επικεφαλής των κοινοτήτων της περιοχής του κατεχόμενου χωριού Πυρόι επισκέφθηκαν τους πολιτικούς αρχηγούς και ζήτησαν τη στήριξή τους και την άσκηση πίεσης για τη διάνοιξη της διόδου.

Μάλιστα ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ, Άντρος Κυπριανού, έστειλε και επιστολή προς την κυβέρνηση για το θέμα αυτό, μετά από συνάντηση που είχε με τους παράγοντες της περιοχής.

Σημειώνεται ότι τόσο στο Πυρόι όσο και στα Κόκκινα δεν γίνεται λόγος για οδοφράγματα, αλλά για τη διάνοιξη διόδων. Επειδή και στις δύο περιοχές ένα κομμάτι του δρόμου κρατείται από τον τουρκικό στρατό, οι ενέργειες που γίνονται είναι να οπισθοχωρήσει μερικά μέτρα (ο τουρκικός στρατός), ώστε να ελευθερωθούν οι δρόμοι και να επιτραπεί η ελεύθερη διέλευση. Ο έλεγχος των διόδων αυτών θα γίνεται με κάμερες και από τις δύο πλευρές.

Όλοι πάντως αναγνωρίζουν ότι η διάνοιξη αυτών των δύο διόδων θα ωφελήσει τους κατοίκους των περιοχών και όχι μόνο, αφού θα μειώσει αισθητά το χρόνο μετάβασης στην μια περίπτωση από τη Λευκωσία προς την Αθηένου και στην άλλη από τον Πύργο προς τον Παχύαμμο.
Αρμόδιοι από την ε/κ πλευρά προβάλλουν τον ισχυρισμό ότι υπάρχει άρνηση από τ/κ πλευράς για τη διάνοιξη των δύο διόδων.

Παράλληλα υπάρχει και απροθυμία συνεργασίας από την τ/κ πλευρά για τη διάνοιξη της οδού Ερμού εντός της Λευκωσίας.

Μάλιστα, όπως μας λέχθηκε χαρακτηριστικά, οι κατοχικές αρχές αρνήθηκαν και τη διευθέτηση, ακόμα και υπό το σημερινό καθεστώς, να διέρχονται των Κοκκίνων οχήματα έκτακτης ανάγκης, όπως π.χ. ασθενοφόρα.

Σύμφωνα με τους ίδιους αρμόδιους, το πρόβλημα έγκειται στο ότι ο κατοχικός στρατός είναι απρόθυμος να κάνει έστω κι ένα βήμα πίσω.

Ωστόσο παράγοντες της περιοχής Τηλλυρίας δήλωσαν στη «Χαραυγή» ότι έχουν διαβεβαιώσεις από πλευράς Μουσταφά Ακιντζί ότι δεν υφίσταται τέτοιο θέμα και ότι η τουρκική πλευρά επιδιώκει τη διάνοιξη, τουλάχιστον των Κοκκίνων.

Μάλιστα, προσθέτουν, τελευταία οι κατοχικές αρχές μετέφεραν με μεταγωγικό πλοίο δέκα μπετονιέρες για την εκτέλεση έργων στα Κόκκινα. Οι πληροφορίες αλλά και οι εργασίες, όπως οι ίδιοι βλέπουν, μας είπαν, αφορούν την αποχώρηση του στρατού κάποιες δεκάδες μέτρα προς τα πίσω, εργασίες διόρθωσης του δρόμου και συντήρηση υφιστάμενων κτιρίων τους, όπως δείχνουν και οι φωτογραφίες που εξασφάλισε η «Χαραυγή».

Ταυτόχρονο άνοιγμα;

Ένα άλλο θέμα είναι ότι η τουρκική πλευρά απαιτεί να ανοίξουν ταυτόχρονα τα οδοφράγματα Λεύκας και Δερύνειας, κάτι που οι παράγοντες της περιοχής διαψεύδουν.

Οι συνομιλητές μας εξέφρασαν διαφορετική άποψη. Για τα Κόκκινα μάς είπαν ότι δεν συσχετίζουν το άνοιγμα των δύο οδοφραγμάτων, αλλά ότι θα πρέπει να ανοίξει όποιο τελειώσει πρώτο.

Όσον αφορά τη Δερύνεια μάς είπαν ότι οι Τ/κ επιθυμούν την άμεση διάνοιξή του, όμως κάποιοι στην ε/κ πλευρά φοβούνται ότι θα επηρεαστεί η πελατεία στις ελεύθερες περιοχές. Κι αυτό παρόλο που οι στατιστικές αποδεικνύουν ότι ο αριθμός των Τ/κ που επισκέπτονται τις ελεύθερες περιοχές είναι διπλάσιος από αυτές των Ε/κ στα κατεχόμενα, ενώ ξοδεύουν στις ελεύθερες περιοχές τριπλάσια απ’ ό,τι οι Ε/κ στα κατεχόμενα.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy