Παίζοντας, μαθαίνοντας και γνωρίζοντας
κάποια επαγγέλματα που τους ελκύουν και
ίσως θα ήθελαν να κάνουν όταν μεγαλώσουν
Του Χρήστου Χαραλάμπους
Όλοι μας όταν ήμασταν παιδιά, στα 12-13 ή ακόμα και πιο μικρά, δεν μπορεί να μην είχαμε ακούσει εκείνο το «τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;», που μας ρωτούσαν κάποιοι μεγαλύτεροι, συνήθως συγγενείς που μας έβλεπαν ύστερα από πολύ καιρό. Κι εμείς, αν και ντροπαλοί στην αρχή (αυτό συνέβαινε περισσότερο στα παιδιά που μεγάλωναν στα χωριά), καθώς ξεθαρρεύαμε ακούγοντας και τη στερεότυπη φράση «πόσο μεγάλωσες…» (τα παιδιά συνήθως θέλουν να φαίνονται μεγαλύτερα από την ηλικία τους), αραδιάζαμε τους στόχους και τα επαγγελματικά μας όνειρα…
Άλλος ήθελε να γίνει μπακάλης, άλλος γιατρός, οι πιο «σκληροί» ονειρεύονταν μια στολή αστυνομικού ή πυροσβέστη… τα κοριτσάκια συνήθως προτιμούσαν το ρόλο της δασκάλας, της νοσοκόμας ή της κομμώτριας… Και βέβαια ήταν και κάποιοι με καλλιτεχνικές ανησυχίες και βλέψεις που ήθελαν να γίνουν ηθοποιοί και πολύ περισσότερο τραγουδιστές…
Το πόσο μείναμε σταθεροί στον επαγγελματικό προσανατολισμό και τα όνειρα των παιδικών μας χρόνων ή αν μας το επέτρεψαν οι οικογενειακές, οικονομικές και άλλες συνθήκες… αυτό το ξέρουμε ο καθένας μας… Το μόνο σίγουρο είναι ότι εκείνοι οι παιδικοί προσανατολισμοί και οι επαγγελματικές επιθυμίες, γεννιούνταν μέσα από κάποιες αόριστες εικόνες ή ακόμα και από κάποια πρότυπα που είχαν τα παιδιά των περασμένων δεκαετιών.
Αντίθετα, η νέα γενιά, τα σημερινά παιδιά, με την επαφή που έχουν με την τεχνολογία, τους δίνεται η ευκαιρία της λεπτομερούς πληροφόρησης για το κάθε τι, οπότε και οι επιλογές τους είναι πιο συγκεκριμένες και οι επαγγελματικοί στόχοι τους έχουν ένα διαφορετικό υπόβαθρο για να προχωρήσουν και να υλοποιηθούν.
Με βασικό στόχο να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο μιας γκάμας επαγγελμάτων υπό «πραγματικές» συνθήκες, άρχισε να λειτουργεί στη Λεμεσό ένας διαφορετικός διαδραστικός χώρος, στον οποίο παιδιά από 5-15 ετών μπορούν, με βάση τις επαγγελματικές τους ανησυχίες και προτιμήσεις, να δραστηριοποιηθούν έχοντας την εποπτεία ειδικών για κάθε επάγγελμα.
Το Masterland, όπως έχει ονομαστεί, αποτελεί ουσιαστικά ένα ξεχωριστό θεματικό πάρκο με όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό όπου τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, να δραστηριοποιηθούν παίζοντας, μαθαίνοντας και γνωρίζοντας κάποια επαγγέλματα που τους ελκύουν και ίσως θα ήθελαν να κάνουν… όταν μεγαλώσουν.
Στον κόσμο του Masterland, όπως μας αναφέρουν οι εμπνευστές και δημιουργοί αυτού του πρωτοπόρου για τα κυπριακά δεδομένα χώρου, τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν ως οικοδόμοι, υπάλληλοι τράπεζας και άλλων εμπορικών καταστημάτων, πυροσβέστες, οδοντίατροι, αστυνομικοί, ταχυδρόμοι και ζωγράφοι, λαμβάνοντας παράλληλα «μισθό», γεγονός που κάνει την… επαγγελματική τους ασχολία ακόμα πιο αληθινή και πάντως πολύ ενδιαφέρουσα.
70 επαγγελματικοί χώροι
και 27 εργαστήρια
Το Masterland περιλαμβάνει 70 συνολικά επαγγελματικούς χώρους και 27 εργαστήρια που λειτουργούν σε πραγματικές συνθήκες, με τη συνεργασία διαφόρων οργανισμών και επιχειρήσεων και βέβαια εξειδικευμένων ατόμων σε κάθε επαγγελματικό τομέα.
Τα προγράμματα διαρκούν περίπου 30 λεπτά και τα μαθήματα διδάσκονται στην ελληνική, αγγλική και ρωσική γλώσσα.
Κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων, η είσοδος στα εργαστήρια επιτρέπεται μόνο για τα παιδιά και είναι κλειστή για τους γονείς και άλλους ενήλικες, οι οποίοι μπορούν να παρακολουθήσουν τις δραστηριότητες των παιδιών μέσα από τζαμαρία που υπάρχει έξω από κάθε εργαστήριο.
Η μικρή αυτή «πολιτεία» έχει αναπτυχθεί στην κεντρική οδό Σπύρου Κυπριανού 48 και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποτείνονται και στο τηλέφωνο 25310012, όπου πάντα βρίσκεται κάποιος υπεύθυνος για την παροχή κάθε λεπτομερούς ενημέρωσης.
Γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρίες
Στην πόλη του Masterland τα παιδιά μαθαίνουν με την καθοδήγηση επαγγελματιών διάφορες δεξιότητες με έντονο το στοιχείο της εκπαίδευσης και της γνώσης, ιδιαίτερα σε τομείς που αφορούν ακόμα και δύσκολα συμβάντα της καθημερινότητας.
Για παράδειγμα, στον πυροσβεστικό σταθμό, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν τον εαυτό τους και να υποβληθούν σε δοκιμασίες, όπως ακριβώς συμβαίνει στην περίπτωση μιας αληθινής πυρκαγιάς. Τα παιδιά μαθαίνουν, μεταξύ άλλων, πώς πρέπει να ανταποκρίνονται άμεσα για την παροχή βοήθειας σε ανθρώπους που κινδυνεύουν από πυρκαγιά μέσα στην πόλη, μαθαίνουν να περνούν μέσα από συντρίμμια, να τυλίγουν τα «μανίκια» και να τοποθετούν σωλήνες οι οποίοι βοηθούν τους πυροσβέστες αλλά και τον κόσμο να κατέβουν γρήγορα από τους επάνω ορόφους ενός κτιρίου χωρίς να χρησιμοποιήσουν τις κανονικές σκάλες, αφού με αυτό τον τρόπο εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο κατά τη διάρκεια μιας πυρκαγιάς.
Παίζοντας τα παιδιά αναλαμβάνουν ταυτόχρονα και διάφορους ρόλους, που αφορούν τη ζωή και την εργασία στον πραγματικό κόσμο, αποκτώντας σημαντικές γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρία. Στο «νοσοκομείο», για παράδειγμα, μαθαίνουν για τις Πρώτες Βοήθειες και για όλα τα όργανα του ανθρώπινου σώματος, στην «τράπεζα» θα μάθουν τα χρήματα και τη χρήση τους και γενικά σε κάθε επαγγελματικό χώρο που θα επιλέξουν θα αντλήσουν όλες τις βασικές πληροφορίες που μπορεί ένα παιδί να αντιληφθεί ώστε να κατανοήσει μέσω παιχνιδιού το κάθε επάγγελμα.
Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy