Μορφάκης Σολομωνίδης: Απαίτηση των γονιών να προχωρήσει η αξιολόγηση μαθητή αλλά και εκπαιδευτικού

Συνέντευξη στην Ελένη Κωνσταντίνου

Παρόντες στα όσα απασχολούν τη Δημοτική Εκπαίδευση δηλώνουν οι οργανωμένοι γονείς, διά του προέδρου της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μορφάκη Σολομωνίδη. Ξεκάθαρες θέσεις και απόψεις από πλευράς γονέων σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Μέσω του διαλόγου με τους αρμόδιους μπορούν να βρεθούν λύσεις σε όλα τα ζητήματα, τονίζει ο κ. Σολομωνίδης, διαβεβαιώνοντας ότι στόχος παραμένει η αλλαγή στο εκπαιδευτικό τοπίο, πάντα προς το καλύτερο και το συμφέρον των ίδιων των παιδιών.

Νέα σχολική χρονιά, νέοι στόχοι και για τους οργανωμένους γονείς. Πώς αξιολογείτε τη μέχρι σήμερα πορεία;

Από τον περασμένο Νοέμβρη που εξελέγη η νέα ηγεσία αποφασίσαμε ότι πρέπει να θέσουμε νέους στόχους. Να προβάλλονται τόσο οι θέσεις μας, αλλά και να έχουμε άποψη σε καίρια ζητήματα που αφορούν την παιδεία. Άλλωστε ο ρόλος των Συνδέσμων Γονέων, αλλά και της Ομοσπονδίας κατ’ επέκταση, δεν είναι μόνο η διοργάνωση διαφόρων δραστηριοτήτων ψυχαγωγικού χαρακτήρα. Ήδη βλέπαμε ότι βρίσκονταν σε εξέλιξη διάφορα θέματα από πλευράς Υπουργείου Παιδείας και τα οποία θα έρχονταν ενώπιόν μας. Όπως για παράδειγμα η πρόταση για αξιολόγηση του μαθητή, η πρόταση για αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και οι κανονισμοί Δημοτικής. Τρία σημαντικά θέματα που επηρεάζουν τους γονείς αλλά και τις σχολικές μονάδες. Επίσης εκκρεμούσε και το άλλο σοβαρό θέμα που είναι το Νέο Σχέδιο Διορισίμων στην Εκπαίδευση για το οποίο έχουμε άποψη και την εκφράσαμε.

Όλο αυτό το χρονικό διάστημα είχαμε διαβουλεύσεις και απαιτήσαμε, επίσης, να κατατεθεί ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας της Ειδικής Εκπαίδευσης που είναι ένα θέμα που επηρεάζει σημαντικά μαθητές και γονείς. Έτσι σήμερα και με δική μας παρέμβαση αναμένουμε την πρόταση του Υπουργείου. Αξίζει επίσης να σημειώσω πως για όλα τα θέματα έγιναν έρευνες και καταγράφηκαν απόψεις ακόμη και τοπικών Συνδέσμων.

Σε ό,τι αφορά την πρόταση για αξιολόγηση του μαθητή υπάρχουν κάποια σημεία τα οποία ξεχωρίζετε και υιοθετείτε και εσείς ως γονείς;

Να αρχίσουμε από το σημείο ότι είναι αναγκαία η αξιολόγηση του μαθητή και πρέπει να υπάρχει τουλάχιστο στη Δ’, Ε’ και Στ’ τάξη. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ανεξαιρέτως, στην περίπτωση της Δημοτικής Εκπαίδευσης, καταγράφονται και τηρούνται επίσημα στοιχεία που αφορούν την επίδοση του μαθητή στο δημοτικό σχολείο είτε περιγραφικά είτε με βαθμούς. Η εισήγησή μας είναι να μην είναι αριθμητική η αξιολόγηση, υπό την έννοια του βαθμού, αλλά να μπορεί να γίνει με εναλλακτικούς τρόπους όπως σύμβολα συν, πλην κ.λπ.. Αυτό δίνει κίνητρο και στον μαθητή να προοδεύει. Επίσης με αυτόν τον τρόπο θα μικραίνει και η μετάβαση μεταξύ δημοτικού και γυμνασίου. Κακά τα ψέματα, σήμερα οι μαθητές μπαίνουν στο γυμνάσιο και αντικρίζουν ένα διαφορετικό τοπίο, με εκθέσεις, διαγωνίσματα, απρόοπτα διαγωνίσματα. Προχωρεί η αξιολόγηση, όπως πληροφορούμαστε, και περιμένουμε…

Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Πόσο σας απασχολεί το ζήτημα αυτό;

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ένα μεγάλο φάσμα. Αφορά, για παράδειγμα, πότε θα γίνονται οι εκπαιδεύσεις, αν θα είναι σε πρωινό ή άλλο χρόνο. Ποιος θα αξιολογεί κ.λπ.. Εμείς θεωρούμε ότι αυτός που αξιολογεί θα πρέπει να αξιολογείται. Ακόμη, άποψη των γονέων είναι ότι θα πρέπει να δίδεται περισσότερη έμφαση στον διευθυντή του σχολείου, αφού έχει άποψη για τους εκπαιδευτικούς, δεδομένου ότι είναι καθημερινά μαζί τους. Χρειάζεται παράλληλα και αναδιοργάνωση και του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τις βαθμίδες. Ο Διευθυντής του σχολείου θα πρέπει να ασκεί διοικητικά καθήκοντα, τα οποία αναπόφευκτα τα ασκεί και σήμερα. Μια εισήγηση είναι να υπάρξει ένας διαχωρισμός των ρόλων ή άλλου είδους προαγωγή στη θέση του διευθυντή, για παράδειγμα διοικητικός διευθυντής ή εκπαιδευτικός διευθυντής. Υπάρχει πρόβλημα, δεν μπορεί σήμερα ένας διευθυντής ή μια διευθύντρια να τα κάνει και τα δυο. Αυτά που ανέφερα είναι κάποια ενδεικτικά ζητήματα. Κρατάμε το ότι ως οργανωμένοι γονείς είμαστε υπέρ της αξιολόγησης των ίδιων των εκπαιδευτικών καθώς και των εκπαιδευτικών μονάδων. Θεωρώ ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι υπέρ τους, αφού, όταν μπουν κάποια κριτήρια και μετά από διαβούλευση, θα υπάρξει περισσότερη διαφάνεια σε κάποια ζητήματα.

Επίσης πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι αλλαγές που τροχοδρομούνται πρέπει να γίνουν αλληλένδετα.

Νέο Σχέδιο Διορισμών. Από την αρχή ταχθήκατε υπέρ της αλλαγής του υφιστάμενου συστήματος.

Η συζήτηση για το ΝΣΔΕ έχει εξαντληθεί. Βρεθήκαμε με έναν κατάλογο πέραν των 40 χιλιάδων να περιμένουν διορισμό. Άνθρωποι πέραν των 50 ετών να καλούνται να μπουν στις τάξεις. Να σημειώσω πως το θέμα δεν είναι ηλικιακό, όμως έχει και αυτό το δικό του ρόλο για διάφορους λόγους, όπως η εξέλιξη της διδασκαλίας, το χάσμα μεταξύ μαθητών-δασκάλων κ.λπ..

Το ΝΣΔΕ είναι η καλύτερη δυνατή λύση που έχουμε στο τραπέζι, αν και υπάρχουν διαφωνίες από πλευράς εκπαιδευτικών σε ό,τι αφορά και το θέμα με την υπηρεσία, εάν δηλαδή το 30μηνο θα υπολογίζεται αθροιστικό ή όχι. Ως οργανωμένοι γονείς δεν μπήκαμε σε αυτή τη λογική να εξετάσουμε το ζήτημα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να εφαρμοστεί η σχετική νομοθεσία.

Δεν μπορείτε όμως να αγνοείτε το γεγονός ότι υπάρχουν αντιδράσεις.

Είναι αλήθεια ότι ακόμη η νομοθεσία δεν έχει εφαρμοστεί και ερχόμαστε να την αναιρέσουμε. Η λύση δεν είναι να αυξάνονται οι κατάλογοι, αλλά η μέθοδος του καταλόγου να σταματήσει. Στην εφαρμογή του ίσως υπάρξουν προβλήματα, αλλά πρέπει να βρεθεί εκείνη η συναινετική λύση ώστε να εκσυγχρονιστεί το όλο σύστημα. Με το νέο σύστημα ήδη έχουν δηλώσει συμμετοχή στις εξετάσεις πέραν των 5.500 εκπαιδευτικών, από τους οποίους το μεγαλύτερο ποσοστό είναι κάτω των 35 χρονών και με αρκετά προσόντα. Εμείς θέλουμε να διδάσκουν τα παιδιά μας οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί.

Το ζήτημα της καταλληλότητας ή της ακαταλληλότητας των εκπαιδευτικών σάς απασχολεί. Μάλιστα πολλές φορές γινόμαστε μάρτυρες διαφόρων περιστατικών με καταγγελίες εκατέρωθεν. Πώς αντιμετωπίζεται τελικά;

Αυτό θα το αντιμετωπίσουμε μέσα από την πρόταση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. Υπάρχουν οι τρόποι αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων. Μέχρι σήμερα δεν έχουμε ακούσει αποπομπή εκπαιδευτικού για σοβαρό παράπτωμα, πέραν από ζητήματα που έχουν να κάνουν με με παρενοχλήσεις κ.λπ.. Πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες. Πρόσφατα ακούσαμε και από την ΠΟΕΔ να λέει ότι πρέπει να περιοριστούν οι καταγγελίες των γονιών έναντι των δασκάλων. Συμφωνούμε ότι αυτές οι καταγγελίες πρέπει πρώτα να περνούν από την ΠΟΕΔ και τη Συνομοσπονδία.

Όμως την ίδια ώρα παραδεχόμαστε ότι ναι, υπάρχουν προβληματικοί δάσκαλοι, προβληματικοί διευθυντές, δεν πρέπει να τα ρίχνουμε όλα πάνω στους γονείς. Στόχος να βρεθούν εκείνες οι φόρμουλες που, εάν κριθεί ότι είναι ακατάλληλοι, να απομακρύνονται από τα σχολεία. Μπορούν, για παράδειγμα, να τοποθετούνται κάπου αλλού, όπως στο Υπουργείο Παιδείας και όχι από σχολείο σε σχολείο, κάτι που δημιουργεί άλλα προβλήματα.

Στα θετικά καταγράφεται η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος για την απρόσκοπτη μετακίνηση παιδιών Δημοτικής Εκπαίδευσης με κινητικές αναπηρίες, μία πρόταση και πρωτοβουλία των οργανωμένων γονιών.

Ναι, μετά από πολύμηνη έρευνα, αρκετές συναντήσεις και μελέτη διαφόρων παραμέτρων, η πρόταση των οργανωμένων γονιών εφαρμόστηκε πιλοτικά με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς σε 21 σχολεία. Η ρύθμιση εξασφαλίζει την απρόσκοπτη διακίνηση των μαθητών με κινητικές αναπηρίες για όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητές τους, με λεωφορεία πλήρως προσβάσιμα και χωρίς διακρίσεις. Το πρόγραμμα το οποίο γίνεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας δεν μπορούσε να μην αρχίσει πιλοτικά, απαντώντας έτσι και σε κάποιες φωνές που ακούγονται. Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που πρέπει να συνυπολογιστούν, αλλά και διαδικασίες που θα τρέξουν για πρώτη φορά και σε καμιά περίπτωση θα ρισκάρουμε την αποτυχία του προγράμματος απλά και μόνο για να εφαρμοστεί άμεσα και σε άλλες πόλεις. Στόχος μας είναι να το εφαρμόσουμε σωστά σε παγκύπρια βάση και γιατί όχι σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

 

Ειδική εκπαίδευση

Ειδική εκπαίδευση. Ποια θέση έχει το κεφάλαιο αυτό στη Συνομοσπονδία των οργανωμένων γονέων;

Η Συνομοσπονδία έχει ευθύνη αλλά και υποχρέωση να διασφαλίζει τα δικαιώματα και των μαθητών που τυγχάνουν στήριξης αλλά και των μαθητών που είναι ενταγμένοι στις ειδικές μονάδες των δημοτικών σχολείων της Κύπρου. Έχει πραγματοποιήσει μάλιστα μεγάλη έρευνα μέσω των επαρχιακών ομοσπονδιών και των τοπικών Συνδέσμων για την καταγραφή όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ειδικές μονάδες σε κτιριακές ανάγκες, ηλεκτρονικό εξοπλισμό αλλά και προβλήματα διαδικασιών.

Να τονίσουμε ότι η Συνομοσπονδία συναντήθηκε με διάφορους Συνδέσμους που εκπροσωπούν άτομα με αναπηρίες, με σκοπό την αλληλοενημέρωση αλλά και την καταγραφή προβλημάτων και εισηγήσεων που αφορούν δημοτικά σχολεία. Μάλιστα με πρωτοβουλία μας Σύνδεσμοι μαζί με τη Συνομοσπονδία μετέφεραν εισηγήσεις και προβλήματα και προς τον Υπουργό Παιδείας.

Ως οργανωμένοι γονείς δεν κάνουμε διακρίσεις, αγκαλιάζουμε όλα τα παιδιά. Υπόσχεση του Δ.Σ. αλλά και εμένα προσωπικά προς όλους τους γονείς είναι ότι θα είμαστε πάντα δίπλα τους, ακούραστοι για να ακούμε και να διαφυλάσσουμε τα δικαιώματα όλων των παιδιών με αναπηρίες. Την ίδια ώρα, όμως, θα πρέπει να αντιληφθούν κάποιοι ότι όλα έχουν τα όριά τους. Καλά κάνουν οι διάφοροι ιδιωτικοί Σύνδεσμοι που διεκδικούν και επισημαίνουν προβλήματα. Ως οργανωμένοι γονείς είμαστε υπέρ του διαλόγου, υπέρ της κριτικής -να γίνεται εκεί και όπου πρέπει- και υπέρ της σοβαρής παρέμβασης εκεί που πρέπει. Εγώ δεν θα επιτρέψω ως πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας υποδείξεις ούτε πώς θα ιεραρχήσω τα προβλήματα ούτε και πώς θα τα αντιμετωπίσω.

Δεν μπορώ από τη στιγμή που υπάρχουν προβλήματα στην παιδεία να σταματήσω το διάλογο είτε με τον Υπουργό είτε με τη Βουλή . Εμείς ως θεσμικό όργανο, που εκπροσωπούμε πέραν των 50.000 μαθητών και άλλων τόσων γονιών, οφείλουμε να διεκδικούμε και μέσα από το διάλογο. Παράλληλα δεν συμφωνούμε με τη μεμονωμένη επίλυση προβλημάτων. Αυτή είναι η εύκολη οδός. Στόχος μου να βρω λύση για συνολική διευθέτηση, ώστε να επωφελείται το σύνολο. Ηδη, όπως προανέφερα, έχει γίνει μια παγκύπρια έρευνα και έχουμε απόψεις και θέσεις, οι οποίες θα κατατεθούν στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας.

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.