Νέο Σύστημα Εξετάσεων: Θα μειώσει τα ιδιαίτερα και θα αυξήσει τα φροντιστήρια

Του Γεώργιου Χατζημιχαήλ*

Για πρώτη φορά γίνεται επίσημη παραδοχή ότι το Νέο Σύστημα Εξετάσεων στοχεύει μεταξύ άλλων και στη μείωση της παραπαιδείας, που εξελίσσεται σε μια από τις μεγαλύτερες «βιομηχανίες» του τόπου μας. Η παραπαιδεία, εκμεταλλευόμενη τα κενά και τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αποτελεί το φόρο υποτέλειας για τους γονείς και στερεί τον ελεύθερο χρόνο των νέων μας.

Η βιομηχανία των παράνομων και νόμιμων φροντιστηρίων εκμεταλλεύεται τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος που αφορούν: α) στο ανταγωνιστικό και εξοντωτικό σύστημα εισδοχής στα Πανεπιστήμια Κύπρου και Ελλάδας β) στην αδυναμία ορισμένων εκπαιδευτικών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διδασκαλίας γ) στη βραδυμάθεια μεγάλης μερίδας παιδιών, στα οποία το σύστημα προσφέρει μόνο το παυσίπονο χάπι της στήριξης και δ) στη δυσαναλογία ανάμεσα στο διδακτικό χρόνο και την κάλυψη της ύλης του Αναλυτικού Προγράμματος.

Η μετακίνηση των ανεξετάσεων Σεπτεμβρίου στην εξεταστική περίοδο Ιουνίου αποτελεί σίγουρα θετική εξέλιξη που στοχεύει στον έγκαιρο προγραμματισμό και στη στελέχωση των σχολείων. Δεν μπορεί όμως να θεωρηθεί μέτρο που μειώνει την παραπαιδεία.

Το νέο σύστημα εξετάσεων των τετραμήνων θα επισφραγίσει τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Θα το απομακρύνει ακόμη περισσότερο από τον βασικό του στόχο, που δεν είναι άλλος από την προσφορά ανθρωπιστικής παιδείας. Οι εξετάσεις θα αναδείξουν τα σοβαρά μαθησιακά προβλήματα που παρουσιάζονται στη Μέση Εκπαίδευση και θα έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση της μαθητικής αποτυχίας και την ενίσχυση της παραπαιδείας.

Την ίδια κατάληξη αναμένεται να έχει και το νέο σύστημα εξετάσεων για τους τελειόφοιτους, το οποίο καταργεί την κοινή εξέταση που στοχεύει στην απόλυση και στην πρόσβαση στα Πανεπιστήμια. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, προβλέπονται δύο χωριστές εξετάσεις, μία για απόλυση και μία για πρόσβαση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σύστημα ίσχυε στο παρελθόν και κρίθηκε ακατάλληλο, πριν δεκατρία περίπου χρόνια, γιατί η διπλή εξέταση θεωρήθηκε αχρείαστη και εξοντωτική για τους τελειόφοιτους.

Ο βασικός λόγος που επαναφέρεται το αποτυχημένο σύστημα των δύο εξετάσεων, έγκειται ξεκάθαρα στην αδυναμία των θεματοθετών να σταθμίσουν τη δυσκολία των εξεταστικών δοκιμίων.

Ανεπιφύλακτα, το νέο σύστημα θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την παραπαιδεία.

Το μεγαλύτερο δώρο που προσφέρεται στην παραπαιδεία είναι η αισθητή μείωση του διδακτικού χρόνου, λόγω των πολλών εξετάσεων και η παράλληλη αύξηση της διδακτέας ύλης και του βαθμού δυσκολίας της. Η πιο πάνω διαπίστωση προκύπτει αβίαστα από τα πρόσφατα δημοσιευμένα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα της Γ’ τάξης Λυκείου. Πώς αναμένεται να καλυφθεί η ύλη, όταν ο διδακτικός χρόνος μειώνεται, λόγω εξετάσεων, κατά 10/100;

Η εφαρμογή των πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στη Μέση Εκπαίδευση σίγουρα θα αναδείξει τα σοβαρά προβλήματα που συντηρούνται εδώ και χρόνια στο δημόσιο σχολείο. Αν αυτά τα προβλήματα θα πάρουν το δρόμο προς επίλυση ή θα αποσιωπηθούν για ακόμα μια φορά, είναι ένα σοβαρό θέμα για το οποίο φέρουν τεράστια ευθύνη και τα μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων, που υπερψήφισαν τόσο σοβαρές αλλαγές.

Το γεγονός ότι η παραπαιδεία στον τόπο μας μετατρέπεται σε συνεργάτη του δημοσίου σχολείου, θα έπρεπε να συζητηθεί σε βάθος στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, γιατί πρόκειται για ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα. Το πιο λυπηρό όλων είναι πως επηρεάζονται περισσότερο τα παιδιά των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων, που καλούνται να καταθέτουν κάθε μήνα από το υστέρημά τους στο βωμό των φροντιστηρίων.

*Διευθυντής Τεχνικής Σχολής Μακάριος Γ’

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy