Ο γόρδιος δεσμός των Μέσων Συγκοινωνίας

Του Δρ. Ανδρέα Ν. Μασούρα*

Η εικόνα που παρουσιάζει η Λευκωσία στον τομέα των δημόσιων συγκοινωνιών είναι εδώ και πάρα πολλά χρόνια αρνητική. Τα δημόσια μέσα συγκοινωνίας λειτουργούν με υποτυπώδη τρόπο ενώ τις πλείστες φορές είναι ανύπαρκτα και δεν εξυπηρετούν τους πολίτες. Ο χρόνος που δαπανεί κάποιος περιμένοντας το λεωφορείο στην πρωτεύουσα είναι διπλάσιος και τριπλάσιος του χρόνου ταξιδιού προς τον προορισμό του.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην χρησιμοποιούν οι πολίτες τα δημόσια μέσα συγκοινωνίας και να προτιμούν τη χρήση των ιδιωτικών τους αυτοκινήτων προκαλώντας τεράστια προβλήματα στις κεντρικές, οδικές αρτηρίες της πόλης αλλά και στο κέντρο όπου οι χώροι στάθμευσης είναι ελάχιστοι και οι οδηγοί αναγκάζονται να ανεβάζουν τα αυτοκίνητα τους σε πεζοδρόμια και διαβάσεις πεζών.

Ταυτόχρονα, η συντήρηση των ιδιωτικών οχημάτων και η αύξηση στην τιμή των καυσίμων προκαλούν σωρό οικονομικών προβλημάτων στο μέσο πολίτη της κυπριακής δημοκρατίας. Τεράστια ποσά δαπανούνται από τα νοικοκυριά για την κάλυψη των αναγκών τους αναφορικά με τα αυτοκίνητα και τη συντήρηση τους.

Η ανυπαρξία των δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς είναι σημαντικό, επίσης, εμπόδιο και για τους τουρίστες στην πρωτεύουσα αφού εξαναγκάζονται να νοικιάζουν αυτοκίνητα και να πληρώνουν τεράστια ποσά στις διακοπές τους για τη μετακίνηση τους στη Λευκωσία.

Η πολιτεία οφείλει να δει και την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας της πόλης από την αυξανόμενη χρήση των ιδιωτικών οχημάτων και να κρούσουμε τον κώδωνα του κινδύνου στους αρμόδιους φορείς. Η περιβαλλοντολογική ζημιά από την υπερβολική χρήση του ιδιωτικού αυτοκίνητου είναι τεράστια σε συνδυασμό με την ανυπαρξία χώρων πρασίνου. Ειδικότερα τις ώρες αιχμής η ρύπανση της ατμόσφαιρας που δημιουργούν οι αποπνικτικές εκπομπές των καυσαερίων είναι τεράστια και επιβλαβής.

Με την πάροδο του χρόνου το πρόβλημα θα οξύνεται. Ως κοινωνία εν γένει δεν έχουμε καλλιεργήσει την περιβαλλοντολογική συνείδηση στους νέους ανθρώπους οι οποίοι θεωρούν ότι τα μέσα συγκοινωνίας είναι μέσο μεταφοράς των τουριστών και των μεταναστών σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς λαούς όπου ο μέσος πολίτης χρησιμοποιεί ως επί το πλείστων τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην καθημερινότητα του. Η διαφορά, όμως, είναι ότι εκεί τα δρομολόγια είναι τακτικά και εξυπηρετούν τους πολίτες σε όλες τους τις διαδρομές χωρίς αργοπορίες και ζημιογόνες καθυστερήσεις.

Οι αρμόδιοι φορείς και το κράτος γενικά οφείλουν να λύσουν το γόρδιο αυτό δεσμό βρίσκοντας λύσεις προκειμένου οι πολίτες να προτιμούν τα μέσα συγκοινωνίας στην καθημερινότητα τους. Η αύξηση των δρομολογίων θα επιλύσει το μεγάλο αυτό πρόβλημα της οδικής συμφόρησης, της ανυπαρξίας χώρων στάθμευσης και της περιβαλλοντικής ρύπανσης. Παράλληλα, η καλλιέργεια σωστής κοινωνικής και περιβαλλοντολογικής συμπεριφοράς θα ενισχύσει και την ανάγκη της μαζικής μεταφοράς.

Οι Κύπριοι δεν απορρίπτουν τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς. Αντίθετα, όταν επισκέπτονται ξένες χώρες ως τουρίστες χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό τα λεωφορεία και τα μετρό. Το θέμα είναι να γίνουν πιο προσιτά προς την ευρεία μάζα και να αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο λειτουργίας τους.

*Πανεπιστημιακός. Τμήμα Οικονομικών και Διοίκησης Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy