Ο Υπουργός δεν κατάφερε να πείσει για τις εξετάσεις τετραμήνων

284

Σε αναβολή ενός έτους προσανατολίζονται τα κοινοβουλευτικά κόμματα

 

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Στην τελευταία συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής στις 13 Ιουλίου θα κριθεί η τύχη των εξετάσεων ανά τετράμηνο, αφού δεν υπάρχει συμβιβαστική λύση μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας από τη μια και των εκπαιδευτικών από την άλλη. Παράλληλα, την αντίθεσή τους στη βεβιασμένη, όπως θεωρούν, εφαρμογή εκφράζουν και κόμματα, ενώ την ίδια ώρα δεν φαίνεται να έπεισε ούτε η συμβιβαστική πρόταση του Υπουργού Παιδείας, Κώστα Χαμπιαούρη, για πιλοτική εφαρμογή στην Α’ Λυκείου.

Σε ό,τι αφορά τις βελτιωτικές προτάσεις οι οποίες συνοδεύουν τις εισηγήσεις του και οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κατάργηση των μεγάλων διαγωνισμάτων στα εξεταζόμενα μαθήματα, καθορισμό του προφορικού βαθμού από την εργασία στην αίθουσα διδασκαλίας, την κατ’ οίκον εργασία και πρότζεκτ μεταφοράς της γνώσης σε πραγματικές καταστάσεις ζωής, τα εξεταστικά δοκίμια να αναπτύσσονται ενιαία και κεντρικά, η εβδομάδα ανατροφοδότησης να καταργηθεί εφόσον θα είναι συνεχής και στοχευμένη και η αντιστοιχία γραπτής βαθμολογίας στα δύο εξάμηνα να είναι 40-60%, δεν αποκλείονται από τους εκπαιδευτικούς. Όμως, όπως είχε υποδειχθεί στον κ. Χαμπιαούρη από τους βουλευτές της Επιτροπής Παιδείας στην τελευταία συνεδρία, οι βελτιωτικές προτάσεις έρχονται σε αντίθεση με τους κανονισμούς λειτουργίας, συνεπώς και θα πρέπει να φέρει τροπολογίες ή να δοθεί η αναβολή για ένα χρόνο.

Στη διάρκεια του έτους οι βουλευτές ζητούν όπως υπάρξει συνέχεια στο διάλογο μεταξύ των δύο πλευρών, καθώς και να τεθούν χρονοδιαγράμματα, με τον Νοέμβριο να ορίζεται ως ο μήνας που το Υπουργείο Παιδείας θα καταθέσει τις τροπολογίες για να συνάδουν οι αλλαγές με τους νέους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων, που απ’ ό,τι φαίνεται στο τέλος δεν υπολογίσουν σημαντικές παραμέτρους, όπως για παράδειγμα την κατάργηση των μεγάλων διαγωνισμάτων. Υπενθυμίζουμε τη βιασύνη με την οποία κατατέθηκαν και ψηφίστηκαν οι νέοι κανονισμοί από τα κόμματα ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, Αλληλεγγύη, Συμμαχία Πολιτών και τον Χαράλαμπο Θεοπέμπτου των Οικολόγων. Εναντίον είχαν ταχθεί το ΑΚΕΛ και ο Γιώργος Περδίκης των Οικολόγων. Σήμερα ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου επανέρχεται με τροπολογία για να αναβολή ενός έτους, κάτι που θα στηριχθεί σίγουρα από το ΑΚΕΛ, το οποίο αρχικά είχε καταθέσει πρόταση νόμου για κατάργηση των ενδιάμεσων εξετάσεων στο τέλος του Α’ τετραμήνου στα δημόσια σχολεία μέσης εκπαίδευσης.

sotiris xaralampous

Σωτήρης Χαραλάμπους: Δυστυχώς… απέτυχαν πριν καν αρχίσουν

Ο πρώην πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ και σήμερα λυκειάρχης, Σωτήρης Χαραλάμπους, επισημαίνει ότι δυστυχώς οι εξετάσεις τετραμήνων απέτυχαν πριν καν αρχίσουν. Μάλιστα τονίζει ότι τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα δεν υπάρχει πουθενά. «Εξετάσεις στο πρώτο τετράμηνο. Εξετάσεις και στο δεύτερο. Εξετάσεις τελικές. Εξετάσεις Απόλυσης. Εξετάσεις Παγκύπριες. Εξετάσεις και κατά τη διάρκεια των τετραμήνων (διαγωνίσματα). Είμεθα ή δεν είμεθα έθνος ανάδελφον, κατά τον τότε Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Σαρτζετάκη; Τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα δεν υπάρχει πουθενά. Δεν εμφανίζεται μάλιστα σε καμιά σύγχρονη εκπαιδευτική θεωρία, σε καμιά παιδαγωγική φιλοσοφία, σε καμιά βιβλιογραφία.

Αντίθετα, τα πιο προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα, όπως π.χ. το Φινλανδικό, η Σουηδικό, τα οποία συχνά επικαλούμαστε, πόρρω απέχουν από αυτές τις προσεγγίσεις και πρακτικές. Τις έχουν εγκαταλείψει προ πολλού στα πλαίσια των μεταρρυθμιστικών τους εγχειρημάτων και των εκσυγχρονιστικών τους αλλαγών: Νέες μορφές αξιολόγησης του μαθητή. Δημιουργική γνώση που οδηγεί στην κριτική σκέψη και όχι στον παπαγαλισμό. Αναδόμηση Αναλυτικών Προγραμμάτων. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών. Συνολική Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση που οδηγεί σε ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο για όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς. Αυτό δηλαδή που η παρούσα κυβέρνηση είχε στα χέρια της το 2013 και το ακύρωσε εν μια νυκτί. Και εκεί άρχισαν οι προχειρότητες και οι αποσπασματικές ρυθμίσεις. Όταν ακυρώνεις κάτι και δη μια έτοιμη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αυτή της εμβέλειας, πρέπει να δείξεις κάτι άλλο. Και γρήγορα! Αντί να κτίσεις σ’ αυτό που παρέλαβες, χαλάς ό,τι είχε δημιουργηθεί με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων και προπάντων του συνόλου των εκπαιδευτικών».

Έτσι λοιπόν, κάποιοι, πίσω από κλειστές πόρτες, σημειώνει ο Σωτήρης Χαραλάμπους, επινόησαν και τις εξετάσεις στα τετράμηνα. «Βρήκαν φυσικά και ανέλπιστους συμμάχους, όπως η προηγούμενη (φιλοκυβερνητική) ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ. Ξεγέλασαν και κάποια κόμματα στη Βουλή. Πολύ γρήγορα όμως φάνηκαν οι ανεπάρκειες των αλλαγών, όχι μόνο στις εξετάσεις τετραμήνων, αλλά και στο σύνολο των νέων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων. Γίναμε όλοι μάρτυρες του τι έγινε την επαύριον της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων των Παγκυπρίων Εξετάσεων. Οι ασάφειες, οι ελλείψεις και οι αντιφάσεις τους οδήγησαν σε αλαλούμ. Βγήκαν τα αποτελέσματα, συνεδρίασαν οι καθηγητικοί σύλλογοι, αποφάσισαν ποιοι θα περάσουν και ποιοι όχι, την ίδια μέρα στάλθηκε εγκύκλιος οδηγία από το Υπουργείο που ερμήνευε αλλιώς τον κανονισμό και καλούσε τα σχολεία να ειδοποιήσουν τα παιδιά ότι δεν πέρασαν, μετά ήλθε άλλη προφορική οδηγία που τους έλεγε “πράξετε κατά το δοκούν”, μετά άλλη οδηγία που καλούσε τα παιδιά, στη βάση άλλης ερμηνείας, ότι δεν τα πέρασαν και πως την άλλη μέρα έπρεπε να δώσουν ξανά εξετάσεις. Και όλα αυτά στην πιο κρίσιμη φάση της πιο ευαίσθητης ομάδας μαθητών: των τελειοφοίτων μας. Και ακόμα δεν έχουν εφαρμοστεί και οι εξετάσεις στα τετράμηνα».

 

exetaseis


Τα αποτελέσματα των Παγκύπριων επισφράγισαν την αποτυχία της «μεταρρύθμισης» Καδή

Αυτοί οι τελειόφοιτοί μας, προσθέτει ο Σωτήρης Χαραλάμπους, είναι η γενιά των μαθητών που φοίτησαν και στις τρεις τάξεις του «νέου» λυκείου της υπουργίας Κώστα Καδή, των λεγόμενων Δεικτών Επιτυχίας και των προχειροτήτων των Αναλυτικών Προγραμμάτων. «Τα αποτελέσματα των Παγκύπριων επισφράγισαν την αποτυχία της «μεταρρύθμισης» Καδή, που κατά τ’ άλλα επεδίωκε τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Αντί αυτού είχαμε την κάθετη πτώση. Όλες οι προηγούμενες προειδοποιήσεις έπεσαν στο κενό. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που το θέμα τέθηκε στη Βουλή. Δεν είναι τυχαίο που όλα τα κόμματα, και αυτά ακόμα που ψήφισαν τους κανονισμούς και τις εξετάσεις στα τετράμηνα, κάνουν δεύτερες σκέψεις. Μοναδική εξαίρεση το κυβερνών κόμμα. Ακόμα και ο Υπουργός διαπιστώνει πολλά προβλήματα. Ακόμα και η θεωρητικός των εξετάσεων στα τετράμηνα, κα Κουτσελίνη, θα παραδεχθεί πρόσφατα στη Βουλή ότι υπάρχουν προβλήματα και ότι «έχουν παρεισφρήσει απαράδεκτες πρόνοιες». Αλλά ο Υπουργός, αγκυλωμένος, παγιδευμένος και με τα βαρίδια του προκατόχου του, επιμένει στην άμεση ή έστω στην πιλοτική εφαρμογή. Αν είναι δυνατόν! Κύριε Υπουργέ, αφήστε τους πειραματισμούς, τις προχειρότητες».

Να μη θυματοποιηθούν και οι επόμενες γενιές μαθητών
Η Βουλή, προσθέτει ο Σωτήρης Χαραλάμπους, οδεύει για αναβολή της εφαρμογής των εξετάσεων τετραμήνων την ώρα που ο Υπουργός Παιδείας προσπαθεί να πείσει για το αντίθετο. «Δεν πείσατε εαυτόν. Αυτή τη μάχη την χάσατε κ. Υπουργέ, γιατί ποτέ δεν την δώσατε. Κρίμα γιατί ήταν και η πρώτη σας μάχη με τα ουσιαστικά προβλήματα της εκπαίδευσης.

Εσείς πρώτος έπρεπε ν’ αναβάλετε την εφαρμογή, να μπείτε μπροστά, να οδηγήσετε τα πράγματα σε ένα δομημένο διάλογο με όλους τους φορείς, στην ανάγκη να λέγατε και mea culpa. Χρειάζεται παρρησία, δεν λέω. Θα μπορούσατε όμως. Τώρα, τι γίνεται; Θα πειθαναγκαστείτε από τη συντριπτική πλειοψηφία της Βουλής να «συρθείτε» στο διάλογο. Χάσατε, όμως, χρόνο. Χάσατε αξιοπιστία. Χάσατε τη στήριξη των εταίρων σας στην εκπαίδευση. Το ότι και σεις και η κα Κουτσελίνη παραδεχτήκατε τα σοβαρά προβλήματα των αποτυχημένων αλλαγών, σας πιστώνεται. Αυτή σας η στάση βοήθησε και τα κόμματα -πλην του κυβερνώντος- να πάρουν τη σωστή απόφαση για αναβολή. Απ’ αυτή την άποψη θα σας είναι ευγνώμονες. Θεωρώ ακόμη ότι η τελευταία απέλπιδα προσπάθειά σας στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, για πιλοτική εφαρμογή, για διάλογο κ.λ.π. έγινε καθηκόντως. Καλά ολ’ αυτά, αλλά μετά την αναβολή.

Και αν έχετε ιδέες βελτιωτικές και την πολιτική βούληση να ακούσετε όλους στα πλαίσια ενός δομημένου και ουσιαστικού διαλόγου και να φτάσετε στη συναίνεση, ιδού η Ρόδος. Διαφορετικά, κ. Υπουργέ, δεν είναι σίγουρο ότι η αναβολή θα είναι ενός έτους. Πρέπει να δώσετε δείγματα γραφής και αξιοπιστίας, έτσι ώστε να μη θυματοποιηθούν και οι επόμενες γενιές μαθητών».

 

 

Σχολιάστε

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.