Ο κοινός παρονομαστής

225

Του

Νίκου Γ. Σύκα*

Η καινοτομία αποτελεί τον κοινό παρονομαστή μεταξύ της μεταρρύθμισης, της αειφόρου διακυβέρνησης, της υψηλής στρατηγικής, της έξυπνης άμυνας, της επιχειρηματικής αριστείας και της αποτελεσματικότητας της εμπορικής διαφήμισης και του πολιτικού μάρκετινγκ.

Η αποτελεσματικότητα των προεκλογικών εκστρατειών στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές κρίνεται εκ του αποτελέσματος –η αποχή άγγιξε το 28,12% στον πρώτο γύρο και 26,03% στο δεύτερο γύρο (ιστορικά υψηλά ποσοστά). Οι συχνές εκλογικές αναμετρήσεις ενθαρρύνουν την τέχνη του εφικτού και των βραχυπρόθεσμων λύσεων εις βάρος της επιστημοσύνης και των μακρόπνοων λύσεων. Στο πλαίσιο μιας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας, οι αλλαγές/βελτιώσεις πρέπει να είναι μη αναστρέψιμες. Το ζητούμενο είναι να υπάρχουν οι δομές, η οργανωσιακή κουλτούρα και η δημιουργική ηγεσία που να διασφαλίζουν τη σωστή πορεία και επέκταση των αποτελεσμάτων και στο προβλεπτό μέλλον.

Μετά από πολύχρονη έρευνα έχω αναπτύξει ένα σύγχρονο εργαλείο στρατηγικής το οποίο βοηθά τους οργανισμούς να παράγουν περισσότερες και καλύτερες καινοτομίες. Το νέο μοντέλο καινοτομίας –παρουσιάζεται αναλυτικά σε ένα πρακτικό οδηγό 100 σελίδων ο οποίος θα εκδοθεί σύντομα– ουσιαστικά αποτελεί μια πρωτοποριακή μέθοδο η οποία:

1. Συνδυάζει δημιουργικά τους τέσσερις βασικούς τύπους καινοτομίας (καινοτομία προϊόντος, καινοτομία διαδικασίας, οργανωσιακή καινοτομία και καινοτομία μάρκετινγκ).

2. Πολλαπλασιάζει τους πιθανούς συνδυασμούς ιδεών και αυξάνει τις δυνατότητες ανάπτυξης πολύτιμων καινοτομιών.

3. Χρησιμοποιεί τη Μεταφορική Αναλογία ως δημιουργική τεχνική για την ανάπτυξη νέων ιδεών και καινοτόμων λύσεων.

4. Στηρίζεται στη διατμηματική (cross-functional) προσέγγιση και στη συμμετοχή όλων των εταίρων της καινοτομίας.

5. Αξιοποιεί τις τεράστιες δυνατότητες της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης –Διαδίκτυο των Πραγμάτων, ανάλυση δεδομένων, αλγόριθμοι πρόβλεψης, εντοπισμός μοτίβων– για να παράγει καινοτομίες σε πραγματικό χρόνο και με σχεδόν μηδενικό οριακό κόστος.

6. Ενισχύει τη δημιουργικότητα και την ικανότητα για καινοτομία παράλληλα σε όλους τους τομείς (εκπαίδευση, δημόσια διοίκηση, επιχειρηματικότητα, εθελοντισμός) και σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης (κεντρική κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση).

Οι επιχειρήσεις και ο ιδιωτικός τομέας είναι οι μηχανές της καινοτομίας. Όμως οι καινοτομικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων επηρεάζονται, σε μεγάλο βαθμό, από τις πολιτικές καινοτομίας και το ρόλο των θεσμών. Η ένταση της καινοτομίας εξαρτάται από την αλληλεπίδραση μεταξύ των στρατηγικών του ιδιωτικού τομέα και των πολιτικών του δημόσιου τομέα –ρυθμιστικό πλαίσιο, κίνητρα κ.ά.

Η Κύπρος χρειάζεται ευρείες μεταρρυθμίσεις που να διαχέονται σε όλους τους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Οι κανονισμοί και οι διαδικασίες πρέπει να ανασχεδιαστούν, ώστε να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο και λιγότερα διοικητικά βάρη. Απαιτούνται θεσμικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την απλοποίηση της γραφειοκρατίας και τη δημιουργία ενός φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

*Σύμβουλος Στρατηγικής & Καινοτομίας

 

 

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.