Όταν όλοι δείχνουν το φεγγάρι κάποιοι κοιτούν το δάκτυλο

195

Του Σωτήρη Χαραλάμπους*

Όταν θέλει κάποιος να δικαιολογήσει απαράδεκτες αποφάσεις και αλλαγές στο χώρο της Παιδείας, τις αποκαλεί Μεταρρύθμιση.

Όταν θέλει να ακυρώσει μια Μεταρρύθμιση, γιατί την προώθησαν κάποιοι άλλοι, ας πούμε οι προηγούμενοι, πάλι Μεταρρύθμιση την αποκαλεί.

Στην ιστορία των Εκπαιδευτικών Μεταρρυθμίσεων, σε Ελλάδα, αλλά και στον ευρωπαϊκό, ιδιαίτερα, χώρο, τέτοια εγχειρήματα δεν καταγράφονται ως Μεταρρύθμιση, αλλά ως Αντιμεταρρύθμιση. Και έχουν πανομοιότυπα χαρακτηριστικά: προχειρότητα, αποσπασματικότητα, απουσία επιστημοσύνης. Οι εμπνευστές, συνήθως, διακατέχονται και από τα ίδια σύνδρομα: ανασφάλεια, καταδίωξη, απροσδιόριστο άγχος.

Ωστόσο, κάποια στιγμή, μοιραία, τα πράγματα θα ακολουθήσουν τη θνησιγενή τους πορεία και κατάληξη, όπως και το Νέο Σχέδιο Διορισίμων και οι εξετάσεις που προβλέπει. Γκάφες, αποτυχίες, ανατροπές … ένα μικρό χάος! Τότε ακριβώς, εμφανίζονται φαινόμενα, όπως η συνωμοσιολογία του στιλ «είναι σαμποτάζ» ή αποποίηση ευθυνών, π.χ.: «Κάποιος λειτουργός διέπραξε λάθος και θα πληρώσει». Ως επιστέγασμα, ορίζεται από τον αρμόδιο Υπουργό και μια Επιτροπή να το διερευνήσει. Αυτός, δηλαδή, που έπρεπε πρώτος να διερευνηθεί, ορίζει ο ίδιος για να διερευνήσει άλλους. «Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει». Έτσι γνωρίζουμε και εκ των προτέρων το αποτέλεσμα της διοικητικής έρευνας: την ευθύνη έχει η παρορμητικότητα του τάδε λειτουργού.

Για την ταμπακιέρα, τίποτε. Τα αμείλικτα ερωτήματα είναι εκεί:

• Γιατί οι θεματοθέτες στις περιβόητες εξετάσεις των διορισίμων ήταν γνωστοί, εδώ και δέκα (10) μήνες, πριν τις Εξετάσεις και στη βάση ποιου νόμου ή κανονισμού;

• Γιατί τα θέματα βρίσκονταν, πολύ πριν τις Εξετάσεις στα συρτάρια κάποιων λειτουργών;

• Πώς διορίστηκαν ως πρόεδρος και ως δύο (2) εκ των μελών της Επιτροπής διεξαγωγής των Εξετάσεων άτομα, τα οποία έχουν σχέση με Ανώτατο Ιδιωτικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, που οργάνωσε φροντιστήρια για τις εν λόγω Εξετάσεις;

• Γιατί τόσα πολλά λάθη, παρατυπίες, ασάφειες στο περιεχόμενο των γραπτών;

• Γιατί οι αλλαγές (μέσω sms) της τελευταίας στιγμής, που προκάλεσαν τεράστια αναστάτωση στους υποψηφίους;

Φυσικά όλα τα πιο πάνω είναι ερωτήματα «δευτερευούσης» σημασίας και -ίσως- θα τα χαρακτήριζε κάποιος και ως παράπλευρες απώλειες, τις οποίες όμως ο Εισαγγελέας θα πρέπει, άμεσα, να εξετάσει.

Δύο είναι όμως, κατά τη γνώμη μου, τα κύρια ερωτήματα, είτε συμφωνεί κανείς είτε όχι με το Σχέδιο και προπάντων με τις Εξετάσεις. Πρώτο: Γιατί τόση βιασύνη να εφαρμοστεί το Νέο Σχέδιο, τη στιγμή που οι πάντες και ιδιαίτερα η Υπηρεσία Εξετάσεων ήταν και δήλωνε ανέτοιμη.

Δεύτερο: Γιατί ο Υπουργός, τελικά, επέκτεινε το εύρος των υπό εξέταση επιστημονικών πεδίων, ενώ είχε διαβεβαιώσει τις οργανώσεις περί του αντιθέτου;

Μπορεί, φυσικά, ο καθένας να εικάζει για ένα έκαστο των δύο πιο πάνω ερωτημάτων. Για το πρώτο το μυαλό και του πλέον καλοπροαίρετου θα πήγαινε στις επικείμενες προεδρικές εκλογές. Ήθελαν να διαφημίσουν τη Μεταρρύθμιση, με τα χαρακτηριστικά, που της προσδώσαμε πιο πριν. Το προϊόν έπρεπε το συντομότερο να βρίσκεται στα ΜΜΕ.

Για το δεύτερο ερώτημα, κάποιος μπορεί να βλέπει διαπλοκή οικονομικών συμφερόντων. Ενδείξεις και εδώ υπάρχουν πολλές. Μεγαλοφροντιστήρια και ιδιωτικοί πανεπιστημιακοί φορείς έστησαν ολόκληρες υποδομές για να «υποδεχτούν» την αναπάντεχη λεία τους. Όσο πιο πολλά τα αντικείμενα εξέτασης, τόσο μεγαλύτερη η πελατεία και η ζήτηση.

Επανερχόμαστε, λοιπόν, και καταλήγουμε. Το ΥΠΠ ψάχνει και βρίσκει τον λειτουργό που ανάρτησε το γραπτό, χαρακτηρίζοντάς τον ως παρορμητικό. Αν, δηλαδή, το αναρτούσε στην ώρα του, όλα τα ερωτήματα, μικρά και μεγάλα, που έχουν παρατεθεί δεν θα έχρηζαν καμιάς έρευνας; Αν ήταν έτσι θα ήταν όντως απλά μια γκάφα. Δεν είναι όμως έτσι, δυστυχώς. Και ενώ είναι έκδηλα τα σημάδια της ανεπάρκειας του Υπουργείου και πρόδηλη η χρεοκοπία της όλης διαδικασίας, κάποιοι ακόμη επιμένουν να προσποιούνται ότι δεν καταλαβαίνουν.

Στο μεταξύ θυματοποιούνται χιλιάδες νέοι που βλέπουν τα όνειρα και τις προσδοκίες τους να ακυρώνονται στο βωμό της προεκλογικής φιέστας.

 

*Εκπαιδευτικός

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.