«Πανόραμα ελληνικού κινηματογράφου» για πρώτη φορά στην Κύπρο

422

Για πρώτη φορά μια πλημμυρίδα από ελληνικές ταινίες που καλύπτουν την περίοδο από τις απαρχές του Ελληνικού Κινηματογράφου την δεκαετία του 1950 μέχρι και το τέλος της χιλιετίας που μας άφησε, θα προβληθούν στο κυπριακό κοινό, όπως σημειώνεται στο δελτίο Τύπου. Πρόκειται για το «Πανόραμα ελληνικού κινηματογράφου 1950-2000», το οποίο διοργανώνει στη Λευκωσία το Κέντρο Λόγου και Τέχνης ΑΕΙΠΟΛΙΣ σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο και την Σχολή Καλών Τεχνών του Μετσόβειου Πολυτεχνείου, με τη χορηγία των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Το ΠΑΝΟΡΑΜΑ στηρίζουν επίσης, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, το Ίδρυμα Κακογιάννη και η Ένωση Σκηνοθετών Κύπρου, ενώ τελεί υπό την αιγίδα του Πρέσβη της Ελλάδας στην Κύπρο. Οι προβολές θα γίνουν στον κινηματογράφο Πάνθεον και στο αμφιθέατρο του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου από τις 11 μέχρι τις 20 του Δεκέμβρη, σύμφωνα με πρόγραμμα που θα ανακοινωθεί σύντομα.
Οργανωτική Επιτροπή Πανοράματος: σκηνοθέτες ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ, ΘΕΚΛΑ ΚΙΤΤΟΥ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ, σκηνοθέτης-κριτικός κινηματογράφου ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ, δημοσιογράφος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Ταινίες όπως, το ΠΙΚΡΟ ΨΩΜΙ, ο ΔΡΑΚΟΣ, η ΣΤΕΛΛΑ, η ΕΥΔΟΚΙΑ, το ΚΙΕΡΙΟΝ η ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ, η ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ, το ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ, ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, συνολικά 24 μεγάλου μήκους και 20 μικρού, θα περιλαμβάνονται στο πλούσιο αυτό ΠΑΝΟΡΑΜΑ που παρουσιάζει και δυό μεγάλες εκπλήξεις.
Το Πανόραμα θα ανοίξει η σημαντική αλλά άγνωστη ταινία του Γιώργου Σταμπουλόπουλου ΔΥΟ ΗΛΙΟΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ, της οποίας μεγάλο μέρος γυρίστηκε στην Κύπρο. Πρωταγωνιστές δυό οικείοι χώροι: οι Τάφοι των Βασιλέων στην Πάφο και η Παληά Ηλεκτρική στη Λεμεσό, όταν ακόμα ήταν μια τεράστια εγκαταλελειμένη αποθήκη, πριν μεταμορφωθεί από την οικογένεια Λανίτη στον σημερινό Πολιτιστικό Πολυχώρο. Θέμα της πολυεπίπεδης αυτής ταινίας είναι η σύγκρουση ανάμεσα σε δύο κόσμους στο τέλος του 4ου μ.Χ αιώνα, κατά την βασιλεία του Θεοδοσίου Α΄: τον ελληνισμό που φεύγει και τον χριστιανισμό που έρχεται.
Η δεύτερη έκπληξη είναι ότι Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Πανοράματος είναι ο Έλληνας σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης. Έκπληξη γιατί ο σπουδαίος αυτός δημιουργός είναι κυπριακής καταγωγής, γεγονός σχεδόν παντελώς άγνωστο στην Κύπρο. Σ’ αυτό προστίθεται και το βιβλίο – έκπληξη «Η ΑΛΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ» που συνέγραφε επί σαράντα χρόνια (1970-2010) και το οποίο θα παρουσιάσει ο ίδιος στις παράλληλες εκδηλώσεις του ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ Από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα αποτελεί την αποκάλυψη ενός στοχαστή που με άνεση ξεδιπλώνει την κινηματογραφική γλώσσα, κινούμενος με μαεστρία από την ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ στην ΤΕΧΝΗ-ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ και στην ΠΟΙΗΣΗ- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.
«Στο Πανόραμα θα δούμε δυό βραβευμένες ταινίες του την ΦΟΝΙΣΣΑ και το ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ, ενώ τιμητικά θα του παραδοθεί αντίγραφο από το Κυπριακό Μουσείο, εις αναγνώριση του κινηματογραφικού του έργου και της συνολικής του προσφοράς στην Τέχνη του Κινηματογράφου. Επίσης θα τον απολαύσουμε στα εξαιρετικά κινηματογραφικά Master Classes που ο ίδιος θα παραδώσει σε φοιτητές και όχι μόνο και τα οποία αυτή τη στιγμή είναι περιζήτητα στα Ελληνικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα», προστίθεται στο δελτίο Τύπου.
Πληροφορίες: 22660988, 97822228, http://kentronaeipolis.blogspot.com.cy, www.facebook.com/aeipolis.

Παράλληλες Εκδηλώσεις
• ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ
• Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΑΠΟ ΤΟ Α ΜΕΧΡΙ ΤΟ Ω, Master Classes με τον ΚΩΣΤΑ ΦΕΡΡΗ
• ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, δύο διαλέξεις του σκηνoθέτη και καθηγητή στην Σχoλή Καλών Τεχνών ΘΑΝΑΣΗ ΡΕΝΤΖΗ
• Η ΑΛΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ του Κώστα Φέρρη, παρουσίαση βιβλίου

MASTER CLASSES ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΦΕΡΡΗ
Στα μαθήματα αυτά ο Κώστας Φέρρης θα αναπτύξει το Συντακτικό, τη Γραμματική, ακόμα και την Ορθογραφία αυτού του «κινησιογραφικού» ή «οπτικοακουστικού» Λόγου, με τη δική του «αναλογική» πρακτική των συνδέσεων, των πληροφοριών σε διαφορετικά επίπεδα, αλλά και την πυκνή χρήση παραδειγμάτων από ταινίες και σκηνές.
Τα MASTER CLASSΕS θα αναπτυχθούν σε τρία τρίωρα μαθήματα, τα οποία μπορεί κανείς να παρακολουθήσει με μια απλή εγγραφή που καλό είναι να γίνει από τώρα. Τα μαθήματα θα καλύψουν, ακολουθώντας και τη δομή του βιβλίου ΑΛΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ, επτά Κεφάλαια:
1. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ. Μύηση στον Κινηματογράφο.
2. ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ (ΤΡΙΤΟΥ) ΛΟΓΟΥ. Από τις σπηλαιογραφίες, ως τους αδελφούς Λυμιέρ.
3. Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ
4. ΣΕΝΑΡΙΟ και αντιστοιχίες με την Τεχνολογία και την Αλχημική Σκέψη.
5. Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, η ανάσταση του προφορικού λόγου.
6. ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ, η ανασύνθεση ενός διασπασμένου κόσμου.
7. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ όπως αυτή προκύπτει από τον ίδιο το Λόγο του.
photo Ferris
Ο Κώστας Φέρρης είναι Σκηνοθέτης και Σεναριογράφος Κινηματογράφου, Τηλεοράσεως, σκηνοθέτης Θεάτρου, Πολυμέσων και άλλων Θεαμάτων. Συγγραφέας, Θεατρικός, Λιμπρετίστας, Στιχουργός, Θεωρητικός του Οπτικοακουστικού, Παραγωγός Ταινιών και Μουσικών Έργων, Μοντέρ και ενίοτε Ηθοποιός ή… Τραγουδιστής, κατά καιρούς δημοσιογράφος, εκδότης, τηλεοπτικός παρουσιαστής και δάσκαλος σκηνοθεσίας, με τέσσερα Διεθνή Βραβεία και περισσότερα από 40 Εθνικά, μέλος της Ακαδημίας Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, της Alliance Mondiale du Cinema και άλλων Οργανώσεων, εκπρόσωπος της Ε.Ε.Σ. στη FERA, ο Κώστας Φέρρης άν μη τι άλλο, είναι ο πλέον πολυπράγμων Αναγεννησιακός καλλιτέχνης-δημιουργός της Ευρώπης.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ « Η ΑΛΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ»
Πρόκειται για βιβλίο – έργο ζωής του Κώστα Φέρρη, στο οποίο καταθέτει την πολύχρονή του εμπειρία και έρευνα σ’ ό,τι αφορά τον Κινηματογράφο και όχι μόνο. Στην ουσία, πρόκειται για την πρώτη στα παγκόσμια χρονικά « Γενική Θεωρία του Κινηματογράφου» που εντάσσει όλες τις επί μέρους Ειδικές Θεωρίες σε μία και μοναδική ενότητα, για να αρθρώσει πολυεπίπεδα μια Οντολογία του Κινηματογράφου. Εγχείρημα το οποίο υποστηρίζεται από τη μεγάλη ελληνική παιδεία του συγγραφέα.
Στη «Θεωρία του 3ου Λόγου», όπως την ονομάζει ο σκηνοθέτης, καταθέτει την άποψη ότι το «Σινεμά», πέρα από «Τέχνη» (7η ή άλλη), «Θέαμα», «Εργαλείο» είναι σε τελική ανάλυση Λόγος, με την αρχαία ελληνική σημασία του όρου. Είναι ο τρίτος Λόγος του ανθρώπου, αφού προηγήθηκαν (αν προηγήθηκαν) ο προφορικός και ο γραπτός.
Η εικονογράφηση ακολουθεί μιάν αντιστικτική και παράλληλη με το κείμενο αφήγηση, στη βάση των συνειρμών που προκαλεί το ίδιο το κείμενο.

poster panorama

Προβολές ταινιών μεγάλου μήκους

1. Πικρό Ψωμί 1951 Γ. Γρηγορίου
2. Στέλλα 1955 Μ. Κακογιάννης
3. Δράκος 1956 Ν. Κούνδουρος
4. Ηλέκτρα 1962 Μ. Κακογιάννης
5. Αναπαράσταση 1970 Θ. Αγγελόπουλος
6. Ευδοκία 1971 Α. Δαμιανός
7. Ένας ήρωας με το μνημοσκόπιο 1973 Γ. Φιλής
8. Φόνισσα 1974 Κ. Φέρρης
9. Κιέριον 1974 Δ. Θέος
10. Βιογραφία 1975 Θ. Ρεντζής
11. Θίασος 1975 Θ. Αγγελόπουλος
12. Κύπρος η άλλη πραγματικότητα 1976 Θ. Κίττου, Λ. Παπαδημητράκης
13. 1922 1978 Ν. Κούνδουρος
14. Παραγγελιά 1980 Π. Τάσιος
15. Τον καιρό των Ελλήνων 1981 Λ. Παπαστάθης
16. Ρεμπέτικο 1983 Κ. Φέρρης
17. Καρκαλού 1984 Σ. Τορνές
18. Πέτρινα Χρόνια 1985 Π. Βούλγαρης
19. Μετέωρο και σκιά1985 Τ Σπετσιώτης
20. Ο ψύλλος 1990 Δημήτρης Σπύρου
21. Δυο Ήλιοι στον Ουρανό 1991 Γιώργος Σταμπουλόπουλος
22. Σφαγή του κοκκορα 1996 Α. Πάντζης
23. Στη γωνιά του παραδείσου 1998 Λ. Βουδούρη
24. Αγέλαστος Πέτρα 2000 Φ. Κουτσάφτης

Προβολές ταινιών μικρού μήκους

1. Μακεδονικός Γάμος 1960 Τ. Κανελόπουλος
2. ΟΙ 100 ΩΡΕΣ ΤΟΥ ΜΑΗ 1960 ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΣ
3. Γράμμα απ’ το Σαρλερουά 1965 ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ
4. Τζίμης ο Τίγρης 1966 Βούλγαρης
5. Θηραικός Όρθρος 1967 Κ. Σφήκας
6. Μήδεια 70 1969 Μιχάλης Παπανικολάου
7. Υπογράψτε παρακαλώ 1973 Λάμπρος Παπαδημητράκης
8. Ακρόπολις Εξπρές 1973 Θόδωρος Καλομοιράκης
9. Μοναστηράκι 1976 Αγγελή – Γκαίη
10. Ελληνική κοινότητα Χαϊδελβέργης 1976 Λευτέρης Ξανθόπουλος
11. Καρβουνιάρηδες 1977 Αλίντα Δημητρίου
12. 22 Πρωτοχρονιές 1978 Βαγγέλης Δημητρίου
13. Λάκης ο Τραβόλτας 1979 Βαγγέλης Δημητρίου
14. Απεταξάμην 1980 Φρίντα Λιάππα
15. Bleu – noir 1987 Γιάννης Λεοντάρης
16. Κλείσε τα μάτια και χρωμάτισε 1996 Γιάννης Λεοντάρης
17. Ο Ηρακλής ο Αχελώος και η γιαγιά μου 1997 Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
18. Ύψωμα 33 1998 Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
19. Εγώ ασχολούμαι με το ωραίον 2000 ΛΕΝΑ ΒΟΥΔΟΥΡΗ
20. Merry Kitschmas 2000 Ηλίας Δημητρίου

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.