Ποιοι και πώς εξυπηρετούν τους τουρκικούς σχεδιασμούς

Συνεντεύξεις στον Μιχάλη Μιχαήλ

Εκ διαμέτρου αντίθετες είναι οι εκτιμήσεις του ΑΚΕΛ και της ΕΔΕΚ αναφορικά με τα όσα τεκταίνονται μετά το ναυάγιο των συνομιλιών στο Κρανς-Μοντάνα.

Το μέλος του Π.Γ. του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης τονίζει ότι δόθηκε η ευκαιρία στην Τουρκία να μιλά για απεγκλωβισμό από λύση ομοσπονδίας. Ταυτόχρονα, επισημαίνει, τον ίδιο στόχο έχουν και πολιτικές δυνάμεις στην ε/κ πλευρά, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι αυτό εξυπηρετεί τους τουρκικούς σχεδιασμούς.

Αντίθετα, το μέλος του Π.Γ. της ΕΔΕΚ Μαρίνος Θεοδώρου θεωρεί πως μέσω της λύσης Δ.Δ.Ο. η Τουρκία στοχεύει στην άσκηση πλήρους ελέγχου της Κύπρου.

Οι δύο πολιτικοί αναφέρονται και στο τι πρέπει να γίνει για αποφυγή των τετελεσμένων που δημιουργούνται στην Κύπρο.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

1. Μετά το ναυάγιο στο Κρανς-Μοντάνα η Τουρκία αλλά και φωνές στα κατεχόμενα αναφέρονται πλέον σε λύση του Κυπριακού εκτός παραμέτρων του ΟΗΕ. Πώς ερμηνεύετε αυτή την αναφορά;

2. Η τουρκοκυπριακή πλευρά προχωρεί με τα σχέδια για επιστροφή των Μαρωνιτών στα κατεχόμενα χωριά τους υπό τ/κ διοίκηση. Υπάρχει, επίσης, πρόθεση και για κάτι ανάλογο με τους Βαρωσιώτες. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτή η ενέργεια;

3. Όσες φορές είχαμε αδιέξοδο ή στασιμότητα στο Κυπριακό, είχαμε νέα τετελεσμένα. Θεωρείτε ότι με την κατάσταση όπως εξελίχθηκε υπάρχει προοπτική επανέναρξης του διαλόγου;

Χρίστος Χριστοφίδης, μέλος Π.Γ. ΑΚΕΛ

Μεγάλο λάθος η απομάκρυνση από τη λύση Δ.Δ.Ο.

xristos xristofidis (1)1. Το ΑΚΕΛ προειδοποίησε πολλές φορές τα τελευταία χρόνια για διαδικασία σταδιακής ενσωμάτωσης των κατεχομένων στην Τουρκία. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να αντικρίσουμε και το γεγονός ότι μερικά λεπτά μετά το ναυάγιο στο Κρανς-Μοντανά ο Τσαβούσογλου αναφέρθηκε στην ανάγκη για απεγκλωβισμό από το πλαίσιο του ΟΗΕ. Δυστυχώς, δεν είναι μόνο η Τουρκία που ζητά απεγκλωβισμό από την ομοσπονδία, αλλά και κόμματα, δυνάμεις στην ελληνοκυπριακή κοινότητα, οι οποίοι δεν κατανοούν ότι κάτι τέτοιο τον μόνο που εξυπηρετεί είναι την Τουρκία και τους σχεδιασμούς της. Κινήσεις καταγγελίας του ομοσπονδιακού πλαισίου είναι κινήσεις αυτοκτονίας για την Κυπριακή Δημοκρατία και τον κυπριακό λαό. Το μεγάλο πρόβλημα είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά η Τουρκία καταγγέλλει δημόσια το πλαίσιο λύσης του ΟΗΕ, τη Διζωνική, Δικοινοτική Ομοσπονδία, ενώ ταυτόχρονα ο ΟΗΕ, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η διεθνής κοινότητα σφυρίζουν αδιάφορα. Η Τουρκία είναι εκτός κάδρου των ευθυνών και προχωρά αμέριμνη στην υλοποίηση των επεκτατικών της σχεδιασμών. Πρόκειται για μια ιστορική ήττα της δικής μας πλευράς. Οι χειρισμοί Αναστασιάδη δεν είναι άσχετοι με αυτή τη θλιβερή και τραγική εξέλιξη.

2. Η Τουρκία είχε έτοιμο σχέδιο Β´. Στο οποίο δυστυχώς συνδράμει και η τουρκοκυπριακή ηγεσία. Την ώρα που η Τουρκία υλοποιούσε το σχέδιο Β’ ο κ. Αναστασιάδης σπαταλούσε το χρόνο του στο φιάσκο με την περιβόητη δημοσιοποίηση των πρακτικών και σε άγονες αντιπαραθέσεις με τον ΟΗΕ. Έκανε ζημιά στον τόπο. Όπως και οι χειρισμοί των τελευταίων μηνών. Οι απίστευτες παλινωδίες που πολλές φορές έχουμε καταγγείλει. Έφυγε από το Μοντ Πελεράν καταγγέλλοντας ουσιαστικά τη διαδικασία. Για να πάει ξαφνικά σε διάσκεψη μια εβδομάδα μετά, χωρίς την παρουσία των μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας. Μια διάσκεψη απροετοίμαστη που δεν έδωσε κανένα αποτέλεσμα. Μετά οι κυβερνώντες επί τρεις μήνες προσπαθούσαν να αποφασίσουν αν ήταν υπέρ, κατά ή αποχή για το ενωτικό δημοψήφισμα δίνοντας όπλα στην τουρκική προπαγάνδα. Και κατασπαταλώντας το χρόνο. Μετά ο κ. Αναστασιάδης έθεσε προϋποθέσεις για να πάει ξανά στη διαπραγμάτευση, οι οποίες πετάχθηκαν στον κάλαθο των αχρήστων λίγο μετά. Με το επιχείρημα ότι θα υπάρχει «κοινό έγγραφο» για την Ασφάλεια και τις Εγγυήσεις. Μετά κατήγγειλαν και το περιβόητο «Κοινό Έγγραφο»! Κάποιοι άλλοι, βέβαια, υποστήριζαν ουσιαστικά αποχώρηση από τις συνομιλίες και κάποιοι καταγγελία της Ομοσπονδίας, κάτι το οποίο ζητά και η Τουρκία επίσημα σήμερα. Κρίμα! Στην πιο ιστορική συγκυρία για τον τόπο μετά το ’74, ο κ. Αναστασιάδης υπήρξε πολύ κατώτερος των περιστάσεων.

Πολλά πρέπει να γίνουν: να μεθοδευτεί επανέναρξη της διαπραγματευτικής διαδικασίας. Να δούμε πώς επιτέλους αξιοποιούμε το χαρτί της Ευρώπης και του φυσικού αερίου. Να καταδειχθεί η τουρκική μεθόδευση για την οριστική διχοτόμηση. Κυρίως όμως χρειάζεται μια σοβαρή διαχείριση. Η οποία σήμερα δεν υπάρχει.

3. Το Ηνωμένα Έθνη επιρρίπτουν την ευθύνη για το αδιέξοδο και την ευθύνη στα «μέρη στην Κύπρο». Εξίσου. Και χωρίς οποιαδήποτε αναφορά στην Τουρκία. Τραγικό και θλιβερό. Αναφέρονται σε περίοδο περισυλλογής. Πόσο θα κρατήσει αυτή η περίοδος; Κανένας δεν ξέρει. Και οι δύο πλευρές λένε θεωρητικά ότι αποδέχονται το «πλαίσιο Γκουτέρες». Άρα θεωρητικά υπάρχει κοινή βάση. Αντί αυτού η τουρκοκυπριακή ηγεσία προωθεί το σχέδιο Β´ της Τουρκίας και ο κ. Αναστασιάδης ετοιμάζεται για τις εκλογές. Θεωρητικά οι συνομιλίες μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα και σε πολύ συγκεκριμένη βάση. Πρακτικά αυτό φαίνεται πολύ δύσκολο. Όποτε δεν υπάρχουν διαπραγματεύσεις, ιδιαίτερα όταν μέρος της ευθύνης φορτώνεται στη δική μας πλευρά, νέα αρνητικά τετελεσμένα δημιουργούνται στο Κυπριακό. Είμαστε μισό βήμα πριν την οριστική διχοτόμηση. Η κατοχική Τουρκία δεν έχει λόγο να στεναχωριέται. Είναι ουσιαστικά, μέχρι τώρα, απενοχοποιημένη. Εμείς έχουμε το πρόβλημα που κοντεύουμε να χάσουμε για πάντα τη μισή μας πατρίδα. Ο κ. Αναστασιάδης σε αυτή τη συγκυρία φάνηκε κατώτερος των περιστάσεων. Κατώτερες των περιστάσεων είναι και δυνάμεις που ταυτίζονται με την τουρκική επιδίωξη για απεγκλωβισμό από το πλαίσιο ομοσπονδιακής λύσης του ΟΗΕ.

Μαρίνος Θεοδώρου, μέλος Π.Γ. ΕΔΕΚ

Με τη Δ.Δ.Ο. η Τουρκία θα ελέγχει ολόκληρη την Κύπρο

marinos theodorou1. Η προκλητική και αδιάλλακτη συμπεριφορά της Τουρκίας και του εκπροσώπου του κατοχικού καθεστώτος οδήγησαν δυστυχώς και αυτή την προσπάθεια όχι μόνο στην κατάρρευση αλλά και σε περαιτέρω υποβάθμιση του Κυπριακού και σε κληροδότηση στην Τουρκία πρόσθετου πολιτικού κεκτημένου και παράγωγου δικαίου για τα θέματα.

Στόχος της Τουρκίας είναι να ενισχύσει τον γεωστρατηγικό της ρόλο στην ευαίσθητη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, ώστε να καταστεί περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια εμβέλεια. Ο στόχος αυτός γίνεται εφικτός με τη νομιμοποίηση και μονιμοποίηση της παρουσίας της στην Κύπρο και άσκησης πλήρους πολιτικού και στρατιωτικού ελέγχου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια διαμέσου της λύσης Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ).

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η κυβέρνηση οφείλουν να κάνουν προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας και να ζητήσουν από τα Ηνωμένα Έθνη να εγκαταλείψουν το ρόλο του γεφυροποιού ανάμεσα στις προτάσεις που κατατίθενται και να προωθήσουν διατάξεις λύσης του Κυπριακού στη βάση του διεθνούς δικαίου και των αποφάσεων του διεθνούς Οργανισμού.

Πρέπει επιτέλους να πάψουμε να ακολουθούμε την Τουρκία σπασμωδικά. Αυτή η τακτική δεν οδηγεί πουθενά παρά μόνο από το να εδραιώνει τα τετελεσμένα της κατοχής.

Ήδη αυτή η κυβέρνηση καθυστέρησε 4,5 χρόνια σε σχέση με τις γεωτρήσεις στα οικόπεδα της ΑΟΖ της Κύπρου με αποτέλεσμα να στερήσει από την Κυπριακή Δημοκρατία μία ισχύ, ένα τεράστιο διαπραγματευτικό χαρτί. Πρέπει να ξεκινήσει άμεσα η υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου EastMed και να προωθηθεί και ο αγωγός ηλεκτρικού ρεύματος (Euro-Asia-Interconnector). Πρέπει να γίνει η πώληση φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο από το οικόπεδο Αφροδίτη, όπως είχε συμφωνηθεί.

Πρέπει επίσης να κάνουμε όλες τις στρατιωτικές συμμαχίες του θώρακα υπεράσπισης της Κυπριακής Δημοκρατίας (Ισραήλ, Αίγυπτος, Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία) και να ζητήσουμε και να απαιτήσουμε από την ΕΕ να σταθεί δίπλα από κράτος μέλος της και μάλιστα του σκληρού πυρήνα της ΟΝΕ, ούτως ώστε να αντιμετωπιστούν οι αιτιάσεις της Τουρκίας περί εκλιπούσας Κυπριακής Δημοκρατίας.

Τέλος, είναι καιρός να δοθεί μέρος των αδιάθετων οικοπέδων της ΑΟΖ και σε ρωσικές εταιρείες. Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλίσουμε την ασφάλεια των φυσικών μας πόρων και του κράτους μας.

2. Η συγκεκριμένη τακτική της Τουρκίας και του κατοχικού καθεστώτος για την επιστροφή των Μαρωνιτών είναι πολύ καλά γνωστό ότι αποσκοπεί στην επέκταση και νομιμοποίηση της κατοχής.

Ως πρώτες κινήσεις εισηγούμαστε στην κυβέρνηση τα εξής:

Να ανασταλεί η διάνοιξη του οδοφράγματος Δερύνειας και Απλικίου, να απαγορευτεί η δίοδος των Τουρκοκυπρίων για τα πανηγύρια στα Κόκκινα με αφορμή τους βομβαρδισμούς της αεροπορίας εναντίων αμάχων το 1964.

Για το θέμα της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου, τα Η.Ε. οφείλουν να προωθήσουν και να απαιτήσουν, στη βάση των σχετικών ψηφισμάτων του ίδιου Οργανισμού, άμεση επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της υπό την αιγίδα και διοίκηση του ΟΗΕ και την εφαρμογή της 3ης Βιέννης για τους εγκλωβισμένους.

Ταυτόχρονα, υπενθυμίζουμε πως υπάρχει προηγούμενη Συμφωνία Κυπριανού – Ντενκτάς του 1979 (πρόνοια 5) και το ψήφισμα 550 και 789 του Συμβουλίου Ασφαλείας, το οποίο επίσης μιλά για την επιστροφή της Αμμοχώστου.

Επικρίνουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας διότι αντί να διεκδικεί την επιστροφή της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα την έχει διασυνδέσει με τη λύση του Κυπριακού παραβιάζοντας τη Συμφωνία του 1979 και τα σχετικά ψηφίσματα του ΟΗΕ.

3. Δεν είναι η πρώτη φορά που είχαμε αδιέξοδο στις συνομιλίες για το Κυπριακό και ασφαλώς μόνο με συνομιλίες θα λυθεί το πρόβλημα.

Είναι γνωστά τα σχέδια της Τουρκίας για την Κύπρο και ο έλεγχος που θέλει να εξασκεί σε ολόκληρη την επικράτεια.

Αλλά τι κάναμε μέχρι στιγμής για να καταγγείλουμε τον εποικισμό ως έγκλημα πολέμου; Τι κάναμε για να αποτρέψουμε τον αγωγό νερού από την Τουρκία, γνωστό ως «έργο του αιώνα»; Αντ’ αυτού ήμασταν σε συνεννόηση με τον Ταλάτ ότι το έργο θα είναι προς όφελος και των Ελληνοκυπρίων.

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.