Πολύπλοκο εγχείρημα ο τεχνητός ύφαλος Λάρνακας

Το μέγεθος του σκάφους καθυστερεί ελαφρώς την πόντιση

Πιο πολύπλοκο από ό,τι αρχικώς είχε υπολογιστεί αποδεικνύεται το εγχείρημα για δημιουργία τεχνητού υφάλου στη θαλάσσια περιοχή Ορόκλινης.

Όπως πληροφορούμαστε, ενάμιση μήνα μετά την άφιξη στην Κύπρο του σκάφους που θα ποντιστεί, δεν έχει ακόμα αρχίσει ο καθαρισμός του ώστε να καταλήξει καθαρό στο βυθό. Ο λόγος είναι ότι το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων, λόγω του μεγάλου μεγέθους του πλοίου, κυρίως, διεξάγει μελέτη για τον ακριβή τρόπο καθαρισμού ώστε να προκηρύξει προσφορά με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Το ΤΑΥ χρειάζεται να απευθυνθεί σε εξειδικευμένες εταιρείες για τον καθαρισμό με όρους για αφαίρεση συγκεκριμένων υλικών από το παλιό εμπορικό πλοίο.

Επίσης, όπως πληροφορούμαστε, το πολύ μεγάλο μέγεθος του πλοίου καθιστά αναγκαία τη διεξαγωγή μελέτης για την επιχείρηση πόντισης, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη εμπειρία, αφού τα πλοία που έχουν ποντιστεί μέχρι στιγμής στις θάλασσες της Κύπρου ήταν πολύ μικρότερα. Ως εκ τούτου, μελετάται η ακριβής μέθοδος βύθισης ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα.

Όλα αυτά έχουν ήδη προκαλέσει καθυστέρηση στη διαδικασία. Εκεί που η πόντιση τοποθετείτο χρονικά μέχρι τον Μάρτιο του 2018, πληροφορούμαστε ότι μετατίθεται μέχρι τον Απρίλιο του ερχόμενου έτους.

Το εμπορικό πλοίο “Ελπίδα” αγοράστηκε από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης από την Ελλάδα και έφτασε στην Κύπρο στις αρχές περασμένου Οκτωβρίου. Ελλιμενίστηκε στο Ζύγι στις 9 Οκτωβρίου και όπως προαναφέραμε, αυτό το διάστημα διεξάγεται η διαδικασία προκήρυξης προσφορών για τον καθαρισμό του από καύσιμα, μηχανέλαια και ρύπους ώστε να καταλήξει ολοκάθαρο στο βυθό της θάλασσας της Ορόκλινης.

Το “Ελπίδα” είναι εμπορικό σκάφος, ναυπηγημένο το 1965 στη Γερμανία, και αγοράστηκε από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Λάρνακας έναντι ποσού που συγκεντρώθηκε από χορηγίες. Ο λόγος είναι ότι η δαπάνη αγοράς του σκάφους τέθηκε εκτός επιλέξιμων δαπανών του Επιχειρησιακού Προγράμματος Θάλασσα 2014-2020, μέσω του οποίου χρηματοδοτείται ο Τεχνητός Ύφαλος της Λάρνακας από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών. Οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται περί τις 300 χιλιάδες ευρώ.

Ο ριζικός καθαρισμός της “Ελπίδας” ώστε να εκλείψει κάθε πιθανότητα θαλάσσιας ρύπανσης θα διαρκέσει περίπου 3-4 μήνες και, σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι να είναι βυθισμένο πριν την έναρξη της νέας καταδυτικής σεζόν.

Το σκάφος, μήκους 63 και πλάτους 10 μέτρων, είναι το μεγαλύτερο που ποντίζεται στις θάλασσες της Κύπρου για σκοπούς δημιουργίας τεχνητού υφάλου. Θα βυθιστεί σε σημείο πίσω από το ξενοδοχείο Palm Beach. Όπως πληροφορούμαστε, έχει καθοριστεί και το ακριβές σημείο πόντισης το οποίο έχει βάθος 30 μέτρα.

Ιδανικό σημείο

Το συγκεκριμένο σημείο επιλέχθηκε μετά από χαρτογράφηση των οικότοπων και καταγραφή της βιοποικιλότητας από το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών. Το σημείο κρίθηκε ιδανικό για διάφορους λόγους. Ένας από τους βασικότερους είναι ότι σε απόσταση πιο κοντά στην ακτή, κάθετα προς το ξενοδοχείο Palm Beach, υπάρχει φυσικός ύφαλος σε βάθος 7-10 μέτρων, κάτι που θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην τάχιστη ανάπτυξη θαλάσσιας ζωής στον τεχνητό ύφαλο σε συνδυασμό με τα τεχνητά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν.

Επίσης, η δημιουργία τεχνητού υφάλου στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή εκτιμάται ότι θα συμβάλει γενικά στην αναπαραγωγή ψαριών η οποία είναι μειωμένη λόγω του αμμώδους της περιοχής. Η επιστημονική μελέτη έκανε επίσης μετρήσεις για τα θαλάσσια ρεύματα, την καθαρότητα του νερού και την προσβασιμότητα, και στη βάση των αποτελεσμάτων επιλέχθηκε η συγκεκριμένη περιοχή έναντι των άλλων δύο που εξετάστηκαν, που ήταν η παραλία Καστέλλας και η θάλασσα στο αεροδρόμιο Λάρνακας.

Ο Τεχνητός Ύφαλος της Λάρνακας αποφασίστηκε να πάρει το όνομα του σκάφους, θα ονομάζεται δηλαδή “Ελπίδα”.

Πέραν της Ελπίδας, έχει αποφασιστεί η πόντιση και δεύτερου σκάφους στην ίδια περιοχή. Το παλιό σκάφος με την ονομασία LEF 1 δωρίστηκε στην Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης από την Πετρολίνα και θα ποντιστεί στο σημείο του φυσικού υφάλου που υπάρχει στη θάλασσα πίσω από το ξενοδοχείο Palm Beach, σε βάθος περίπου 7-10 μέτρων.

Το σκάφος αυτό θα χρησιμεύσει στη δημιουργία Πάρκου Snorkelling (κατάδυση με μάσκα θαλάσσης) μέσα στην περιοχή του τεχνητού υφάλου η οποία θα κηρυχθεί προστατευόμενη.

Τάσος Περδίος

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy