Ψευδεπίγραφοι

2959

Του δρος Ιωάννη Σ. Χριστοδούλου

Τα γεγονότα της τρέχουσας εσωτερικής πολιτικής πραγματικότητας είναι εν πολλοίς παραπλανητικά, ψευδεπίγραφα, πράξεις ψευδεπίγραφων πολιτικών και άλλων. Ηχηρά, καθώς εκρήγνυνται στο ναρκοπέδιο της κοινωνικής διαπλοκής, δίνουν την εντύπωση ότι σημαίνουν, κιόλας, οτιδήποτε. Ο πολιτικός ορυμαγδός παίρνει τη μορφή στρατιωτικής παρέλασης, στην οποία αγήματα και οχήματα εναλλάσσονται με τον άτεγκτο ρυθμό των εμβατηρίων.

Οι παρελάσεις, όμως, σύντομα τελειώνουν, οι θεατές φεύγουν και ο δρόμος που όργωσαν τα οχήματα της παρέλασης, επανέρχεται στη συνήθη του χρήση. Η εντύπωση της συνήθειας εγκυμονείται από την αντίληψη του φαινομενικά ίδιου που, ωστόσο, αλλάζει. Όμως, η κατά τα άλλα αδιάφορη εναλλαγή της καθημερινότητας ενέχει τα όντως πολιτικά και ιστορικά διακυβεύματα. Αυτό είναι διαπίστωση μιας ιστοριογνωστικής αντίληψης για την κοινωνική πραγματικότητα και εξέλιξη. Σε μια τέτοια καταγραφή κανένα εφήμερο πολιτικό γεγονός δεν διασώζεται, κανένας πολιτικός δεν αναφέρεται επειδή προκάλεσε την κοινωνική χλεύη και αγανάκτηση ή ενδεχομένως, και σπάνια, τον ειλικρινή θαυμασμό και σεβασμό του κοινωνικού σώματος.

Το κοινωνικό σώμα μεγαλώνει και γερνάει όπως το φυσικό μας σώμα. Στο τελευταίο μένουν, με το πέρασμα του χρόνου, σημάδια που άφησαν γεγονότα και περιστάσεις του βίου που ξεχνιούνται γρήγορα. Το σώμα, όμως, και εξαιτίας τους, αλλάζει. Αυτό έχει σημασία. Αυτό οφείλουμε να θεωρούμε σημαντικό και στην κοινωνική, πολιτική και πολιτειακή μας ιστορία: την αλλαγή που συντελείται στη διάρκεια του οργανικού βίου μιας κοινωνικής ομάδας, ενός πολιτειακού σώματος, ενός έθνους.

Οι δείκτες της κοινωνικής αλλαγής είναι δύο, διαφορετικοί αλλά όχι άσχετοι: οικονομικοί και φυσιολογικοί. Οι κοινωνικές ομάδες κατηγοριοποιούνται σε σχέση και ανάλογα με την οικονομική τους ευρωστία ή ασθένεια και οι συμμετέχοντες στις ομάδες αυτές προσδιορίζονται από τη δύναμη ή την αδυναμία της ομάδας να επιπλεύσει στον ανήσυχο ρου του κοινωνικού γίγνεσθαι. Η άλλη παράμετρος αφορά στη φυσική αντοχή των ανθρώπων που διάγουν και διανύουν τη μια ή την άλλη περίοδο της κοινωνικο-ιστορικής εξέλιξης. Αυτή η αντοχή απηχεί και την ηθική διάπλαση του κοινωνικο-πολιτικού μορφώματος στην εκάστοτε ιστορική συγκυρία, αυτό που συνήθως αναφέρεται ως αξιακή διάσταση στην περιγραφή μιας κοινωνικής κατάστασης.

Οι αξίες για το φυσικό σώμα είναι ό,τι και οι μύες. Οι μύες αναπτύσσονται ένδοθεν, με την άσκηση και την επιλεκτική διατροφή και η ευρωστία τους συμβάλλει στη μακροζωία και την ευζωία. Την ίδια ακριβώς ευεργετική δράση για το σώμα, το φυσικό του καθενός σώμα, έχουν οι ηθικές αξίες. Έτσι, η ηθική απαξία της συμπεριφοράς προβεβλημένων του κοινωνικού σώματος μελών μαρτυρεί και για την απαξία της φυσικής τους ύπαρξης. Ιστορικά ασήμαντο στοιχείο, φυσικά, εκτός κι αν είναι δείκτης και σύμπτωμα καθολικότερης παρακμής, η θέα της οποίας, όμως, χάνεται, όταν εστιάζουμε την προσοχή μας στα ψευδεπίγραφα γεγονότα, που προκαλούν ψευδεπίγραφοι άνθρωποι…

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.