Το άβατο στο «σαλόνι των ξένων» σπάζει στις Αποθήκες του ΘΟΚ

Toυ Νικόλα Νικόλα

«Υπάρχει σε κάθε σπίτι ένα δωμάτιο κλειστό στους ενοίκους του. Ένα δωμάτιο με απαγορευμένη την πρόσβαση, σκοτεινό, χωρίς ζωή. Ένα άβατο. Είναι το σαλόνι των ξένων». Αυτό το άβατο επιδιώκουν να σπάσουν ο Παναγιώτης Λάρκου και οι συνεργάτες του, ανοίγοντας τις πόρτες στις Αποθήκες του ΘΟΚ στα Λατσιά και ξαναγράφοντας τους κανόνες του παιχνιδιού. Το δεύτερο τρίμηνο δράσεων στις Αποθήκες του ΘΟΚ, υπό τον τίτλο «Το Σαλόνι των Ξένων», παρουσιάστηκε σήμερα το πρωί σε διάσκεψη στο χώρο και μάλιστα στο ίδιο το σαλόνι που φτιάχτηκε επί σκηνής και το οποίο άνοιξε για πρώτη φορά υποδεχόμενο τους δημοσιογράφους. Το Σαλόνι θα φιλοξενήσει και Τ/κ δημιουργούς (So Kolektif), καθώς και παράσταση από την Αθήνα (Bijoux de Kant).

Ανοίγουν οι πόρτες το Σάββατο

Το «Σαλόνι των Ξένων» ανοίγει τις πόρτες του το προσεχές Σάββατο 17 του Φλεβάρη (με τα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης «Μπογιές στο χαλί» και μουσικό tea party) και μέχρι τις 12 του Μάη θα φιλοξενήσει επί σκηνής 30 καλλιτέχνες, οι οποίοι «προσφέρουν χρόνο και χώρο, συνομιλούν, αναρωτιούνται και δημιουργούν μια ολοκληρωτική θεατρική εμπειρία». «Πλαστικές τέχνες, εργαστήρια, ποίηση, χορός και μουσική. Οκτώ θεατρικές παραστάσεις, κατασκευασμένες αποκλειστικά για το τρίμηνο αυτό», προσθέτουν οι διοργανωτές.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΘΟΚ, Σάββας Κυριακίδης, σημείωσε ότι σε συνέχεια του προηγούμενου τριμήνου δράσεων στις Αποθήκες ΘΟΚ, παραδίδεται ο χώρος σε έναν νέο, ταλαντούχο καλλιτέχνη. Εξέφρασε την ικανοποίησή του που ο Π. Λάρκου και η ομάδα του ανέλαβαν να δημιουργήσουν ένα νέο σύμπαν και σημείωσε ότι είναι συνέχεια στη λογική από το τρίμηνο δράσεων Dubitanda (υπό την επιμέλεια του Στέφανου Δρουσιώτη) που προηγήθηκε, αλλά είναι αρκετά διαφορετικό. Την ίδια ώρα ο κ. Κυριακίδης δεν έκρυψε ότι θα ήθελε τα βήματα της Dubitanda που προηγήθηκε να «αφήσουν πιο ισχυρές πατημασιές», ξεκαθαρίζοντας ότι αναφέρεται αποκλειστικά στην ανταπόκριση του κοινού και όχι επί καλλιτεχνικών ζητημάτων και των ελκυστικών δράσεων που προσέφερε. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΘΟΚ, τόνισε ότι θα κάνει τα πάντα για να ριζώσει η ιδέα των τρίμηνων δράσεων που φιλοξενούν νέους δημιουργούς υπό πρόκληση, οι οποίες εισήχθηκαν με την θεατρική σεζόν 2017-18.

Να σπάσει η εικόνα της βιτρίνας

Ο ίδιος ο Π. Λάρκου, που έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια του «σαλονιού», ανέφερε ότι παρακινούμενος από αναφορά του Καστοριάδη, «άγγιξε» τα όρια της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Κύπρο σε σχέση με την κοινωνία. Όπως επισήμανε, αυτή η ιδέα ήρθε να δέσει με το σαλόνι των ξένων που υπάρχει στα κυπριακά σπίτια, ως η βιτρίνα του εαυτού μας προς τα έξω, οι οποίοι μένουν προσεκτικά κλειστοί για την οικογένεια. «Προσπαθούμε να σπάσουμε αυτή την εικόνα της βιτρίνας και του καθώς πρέπει», είπε χαρακτηριστικά κάνοντας και τον θεατρικό παραλληλισμό του ανοίγματος ενός προγράμματος προς τον θεατή. Σε αυτά τα πλαίσια έθεσε ως στόχο των δράσεων του τριμήνου το να τεθούν ερωτήματα προς τον θεατή και να ανοίξει ένας διάλογος μαζί του, που θα συνεχίζεται στο φουαγέ μετά τις παραστάσεις. Ως μεγαλύτερη πρόκληση για τον ίδιο, ανέδειξε το να δώσει στον κ. Κυριακίδη εφόδια για να συνεχιστεί ως θεσμός αυτή η πρωτοβουλία των τρίμηνων προγραμμάτων.

Πάρτε όλα ή μερικά σοκολατάκια…

Ο κ. Λάρκου, περιστοιχισμένος από τους συνεργάτες του, σημείωσε ότι το ρεπερτόριο του τριμήνου δίνει την ευκαιρία στον θεατή να πάρει το μήνυμα, ακόμη κι αν δεν δει όλες τις παραστάσεις. Υποδεικνύοντας ότι η κάθε δράση έχει αυτόνομη βάση, σημείωσε ότι ταυτόχρονα είναι αντιπροσωπευτική του όλου εγχειρήματος. Κάνοντας τον παραλληλισμό με την απαγόρευση στα παιδιά να αγγίξουν τις σοκολάτες στο βαζάκι στο «σαλόνι των ξένων» σε κάθε σπίτι, κάλεσε το κοινό να σπάσει το άβατο και να πάρει τα σοκολατάκια που θα του προσφέρονται στις Αποθήκες. Έστω μερικά, ακόμη κι ένα…
Ο κ. Λάρκου, υπέδειξε ότι το πρόγραμμα άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά παράλληλα με το Dubitanta και είπε χαρακτηριστικά: «Δεν ανακάλυψα κάτι παραπάνω. Την ίδια ζαριά που έριξε το Dubitanta, ρίχνουμε κι εμείς».
Ανάμεσα σε άλλα, ο κ. Λάρκου, σε σχέση με τη φιλοξενία της τ/κ ομάδας So Kolektif, ανέφερε ότι επιλέχθηκε να υπάρχει το φράγμα της διαφορετικής γλώσσας. «Τα παιδιά έκτισαν μια παράσταση που εκμεταλλεύεται αυτό το φράγμα για να μας δείξουν τρόπους που μπορούμε να το προσπεράσουμε», είπε χαρακτηριστικά.
«Το Σαλόνι των Ξένων» αρχίζει το Σάββατο 17 του Φλεβάρη (16:00-19:00) με τα εγκαίνια της έκθεσης «Μπογιές στο χαλί» και μουσικό tea party από τις 16:00 έως τις 19:00. Η μόνιμη ομάδα ηθοποιών του τριμήνου αποτελείται από τους Βασιλική Κυπραίου, Γιώργο Κυριάκου, Παναγιώτη Μπρατάκο, Τζωρτζίνα Τάτση και Παναγιώτη Τοφή, oι οποίοι «αναμένουν τους τολμηρούς θεατές που θα θελήσουν να
εξερευνήσουν τα σκοτεινά όρια του σαλονιού των ξένων».
To τρίμηνο χωρίζεται στις εξής υποενότητες: «μπογιές στο χαλί», «σαλόνι ανοιχτό», «στίχοι στους τοίχους», «μεγάλη γιορτή», «Θ72» και «πέντε μικροί ξένοι». Θα πραγματοποιηθούν επίσης εργαστήρια (masterclass) και το «σαλόνι στο δρόμο» (11/3 και 22/4) που θα παρουσιάσει αποσπάσματα από τις παραστάσεις του τριμήνου σε δρόμους στη Λευκωσία και στη Λεμεσό.

salonithok

Πρόγραμμα

• «μπογιές στο χαλί»

Εικαστική έκθεση (17 Φλεβάρη – 24 Φλεβάρη).
Πέντε νέοι καλλιτέχνες δημιουργούν το σκηνικό περιβάλλον για το σαλόνι των ξένων. Μια εξερεύνηση των ορίων της χαράς, της απώλειας, της ανάμνησης. Της πληγής.
H Αλεξάνδρα Πάμπουκα, η Δήμητρα Καλλίτση, η Μαρία Λεωνίδου, η Μικαέλα Κυθρεώτη-Μχλάπα και ο Χριστόφορος Χριστοδούλου εκθέτουν τα έργα τους και δημιουργούν το σκηνικό χώρο έμπνευσης για ό,τι θα ακολουθήσει.

• «σαλόνι ανοιχτό»

« καθεστώς ευγενείας» (9, 10, 16 και 17 του Μάρτη).
O σισύφειος αγώνας της Άννας και του Λέανδρου προς την αλήθεια. Η Άννα Φωτιάδου και ο Λέανδρος Ταλιώτης αναλαμβάνουν το ρίσκο να σκηνοθετήσουν μαζί την μόνιμη ομάδα ηθοποιών του τριμήνου υπό «καθεστώς ευγενείας».
Δύο σκηνοθέτες συναντάντε πέντε ηθοποιούς σε μια άδεια σκηνή. Για είκοσι μέρες, ο καθένας συνοδεύει τον προσωπικό του δολοφόνο. Υπάρχει ένα τέλος;
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Λέανδρος Ταλιώτης, Άννα Φωτιάδου.
Επί σκηνής: Βασιλική Κυπραίου, Γιώργος Κυριάκου, Παναγιώτης Μπρατάκος, Τζωρτζίνα Τάτση, Παναγιώτης Τοφή.

• «στίχοι στους τοίχους» (με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Ποίησης στις 21/3)
«Ο ηδονολεξίας» του Δημήτρη Σπύρου μοιράζεται τη σκηνή με το «χρ[on]ε» του Νεκτάριου Ροδοσθένους για δύο μουσικές παραστάσεις που ψάχνουν το νόημα που χάθηκε πίσω από τις λέξεις. Παραστάσεις (μια μετά την άλλη) στις 21, 23 και 24 του Μάρτη.

«ο ηδονολεξίας»
Ποίηση είναι η αντίσταση του λόγου στην τάξη της λογικής.
Μια παράσταση-αφήγηση, μεταμφιεσμένη σε μουσική συναυλία. Δύο ηθοποιοί, ένας χορογράφος και ένας μουσικός στήνουν μια μπάντα και ανταλλάσουν ιστορίες για τραγουδίστριες που προκαλούσαν σεισμό με την πρόσθεση ή αφαίρεση ενός φωνήεντος. Για δάκτυλα που χτυπάνε τον τοίχο, ελπίζοντας πως κάποια μέρα θα τον τρυπήσουν.
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Δημήτρης Σπύρου.
Επί σκηνής: Βασιλική Κυπραίου, Δημήτρης Σπύρου, Τζωρτζίνα Τάτση, Παναγιώτης Τοφή.

«χρ[on]ε»
H ύπαρξη του παρελθόντος-παρόντος-μέλλοντος. (Πιο αργά) Λούπα πρώτη, ο κύκλος της ζωής.
Ένα έργο γραμένο και δομημένο σε 10 + 1 μικρο-σκηνές που έχουν ως κοινή θεματική την έννοια του χρόνου. Οι συντελεστές ερμηνεύουν, αποδομούν και επανασυνδέουν χρονικές έννοιες και αντιλήψεις, μέσα από αυτοβιογραφικές εμπειρίες.
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Νεκτάριος Ροδοσθένους.
Επί σκηνής: Γιώργος Κυριάκου, Παναγιώτης Μπρατάκος, Νεκτάριος Ροδοσθένους, Παναγιώτης Τοφή.

• «μεγάλη γιορτή»
Γιορτάζουμε την παγκόσμια μέρα θεάτρου (27/3) με τους Tουρκοκύπριους So Kolektif και -σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Κύπρου- τους εξ Ελλάδος Bijoux de Kant.

”GRGDN” (28 του Μάρτη)
Eμπνευσμένο από το έργο «Ρινόκερος» του Ευγένιου Ιονέσκο.
Συναντηθήκαμε τη στιγμή που όλοι ψάχναμε ένα μέρος για να πάμε. Δεν φτάσαμε ακόμη εκεί. Ξεχάσαμε πού πηγαίναμε. Αποτυγχάνουμε. Ξανά. Νιώθουμε. Προσπαθούμε ξανά. Δεν κάνουμε τίποτ’ άλλο από το να προσπαθούμε.
GRGDN. Μια παράσταση για τη δοκιμασία.
Σύλληψη/σκηνοθεσία: So Kolektif.
Eπί σκηνής: Ceyda Alçıcıoglu, Kurtulus Altaylı, Mehmet Atun, Erdogan Kavaz.

«Ναπολέων» (ένα εθνικό πορτραίτο από την Bijoux de Kant) (31 του Μάρτη)
Η συνάντηση του καταραμένου ρομαντικού ποιητή, κυπριακής καταγωγής, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη με τον μοναχικό εκπρόσωπο της μεταπολεμικής αστικής ηθογραφίας Γιώργο Ιωάννου.
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης (Bijoux de Kant).
Επί σκηνής: Αντώνης Γκρίτσης.

• «Θ72»
Φιλοξενούνται οι παραστάσεις «ηχώ στο χάος» του Γιώργου Καλογήρου και «το σαλόνι των τρολλ» της ομάδας Λουμπάγκο.

«ηχώ στο χάος» (13 και 14 του Απρίλη)
Και τώρα κλείστε ερμητικά τις θύρες. Τελειώσαν όλα.
Η παράσταση βασίζεται στο προσωπικό ημερολόγιο της ποιήτριας Μαρίας Πολυδούρη.
Έρωτας, ευαισθησία, θηλυκότητα έρχονται σε συνεχή ρήξη με την κοινωνία και τον καθωσπρεπισμό της όποιας εποχής.
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Γιώργος Καλογήρου.
Επί σκηνής: Γιώργος Καλογήρου, Μυρσίνη Χριστοδούλου.

«το σαλόνι των τρολλ» (20 και 21 του Απρίλη)
Εγώ που ήμουν ένα τρολλ, θα φύγω σαν τηλεκοντρόλ, θα φύγω σαν κυνηγημένος. Ξένος; Εγώ. Ξένος.
Εμπνευσμένη από το κείμενο του Dennis Kelly και βασισμένη σε τεχνικές του devised theatre, η ομάδα Λουμπάγκο πειραματίζεται και υπόσχεται να γεμίσει με τρολλ το σαλόνι των ξένων. Τόπε. Τόπε. Τοπελερίγκος!
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Λουμπάγκο.
Επί σκηνής: Τζούλη Γρηγορίου, Μικαέλλα Θεοδουλίδου, Εύα Καλομοίρη, Αντρέας Μακρής, Παντελίτσα Μαυρογιάννη, Θέκλα Φλουρή, Βασίλης Χαραλάμπους.

• «πέντε μικροί ξένοι»

«o τελευταίος να κλείσει την πόρτα» (3, 4, 5, 10, 11 και 12 του Μάη)
Βασισμένο σε μια ιδέα του Erdogan Kavaz.
Σ’ ένα σαλόνι μονίμως σφουγγαρισμένο, επιδείξεις τάπερ αποτυγχάνουν, σοκολατάκια εξαφανίζονται μυστηριωδώς, πτώματα αλλάζουν φύλο και κάποιος επιμένει να ξεκουρδίζει το πιάνο.
Ο Παναγιώτης Λάρκου κλέβει χωρίς ντροπή ιδέες, μουσικές και εικόνες απ’ όλους και φτιάχνει μια παράσταση προσπαθώντας να απαντήσει στο αιώνιο ερώτημα: ποιος άδειασε τελικά το κουτί με τα σοκολατάκια;
Ο Παναγιώτης Λάρκου ανασυντάσσει όσους από τη μόνιμη ομάδα συνεργατών είναι ακόμη όρθιοι και, αντλώντας υλικό από ό,τι προηγήθηκε, καταθέτει ένα συμπέρασμα που παριστάνει την παράσταση.
Σύλληψη/σκηνοθεσία: Παναγιώτης Λάρκου.
Επί σκηνής: Βασιλική Κυπραίου, Γιώργος Κυριάκου, Παναγιώτης Μπρατάκος, Τζωρτζίνα Τάτση, Παναγιώτης Τοφή.

• Masterclass

«Βασικές αρχές δραματουργίας»
Εργαστήριο από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΘΟΚ Σάββα Κυριακίδη σε δυο μέρη. Πρώτο μέρος στις 25 του Φλεβάρη και δεύτερο στις 18 του Μάρτη.

«Ο χρήσιμος ηθοποιός»
Εργαστήριο από τον Καλλιτεχνικό Επιμελητή του τριμήνου Παναγιώτη Λάρκου στις 15 του Απρίλη.
Τα εργαστήρια πραγματοποιούνται στις 17:00-20:00.

Πληροφορίες

Όλες οι παραστάσεις στις Αποθήκες ΘΟΚ (τηλ. 22480300) αρχίζουν στις 20:30.
Πληροφορίες: www.thoc.org.cy
Παραστάσεις: €12 / €6 (Άνεργοι και συνταξιούχοι με την επίδειξη του αντίστοιχου αποδεικτικού εγγράφου και άτομα κάτω των 25 ετών με την επίδειξη πολιτικής ταυτότητας)
Μετακλήσεις: €15
Εισιτήρια: Ταμείο ΘΟΚ Λευκωσία (τηλ. 77772717).

Σχολιάστε

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.