Σάντρη Περδίου: Το ερασιτεχνικό θέατρο είναι σημαντικό από την ίδιά του την κοινωνική και την πολιτική φύση

Συνέντευξη στον Αντώνη Γεωργίου

Η Θεατρική Πορεία Λεμεσού δημιουργήθηκε το 1990 από μια ομάδα νέων ανθρώπων που ήθελαν να ασχοληθούν με το ερασιτεχνικό θέατρο. Μιλάμε με την Σάντρη Περδίου, Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Θεατρικής Πορείας, για όλα αυτά τα χρόνια, όπου παρουσίασε ένα αξιόλογο έργο, που δεν περιοριζόταν στο ανέβασμα μιας ερασιτεχνικής παράστασης, αλλά στη διοργάνωση εκδηλώσεων, θεατρικών εργαστηριών, ημερίδων, συνεδριών, αφιερωμάτων, αφήνοντας έντονο το στίγμα της στην πολιτιστική ζωή της Λεμεσού και όχι μόνο. Σημαντικό μέρος της ιστορίας της, η έκδοση για 15 χρόνια θεατρικών ημερολόγιων, τα οποία φώτισαν πτυχές της ιστορίας της θεατρικής ζωής στον τόπο μας και αναγνωρίστηκαν ως μια αξιόλογη κατάθεση στην καταγραφή της ιστορίας του θεάτρου μας. Η Θεατρική Πορεία Λεμεσού συνεργάστηκε με αξιόλογους δημιουργούς από Κύπρο αλλά και το εξωτερικό και συνεχίζει, παρά τις δυσκολίες και την «μη ικανοποιητική στήριξη από την Πολιτεία», να δίνει το «παρών» της στα πολιτιστικά δρώμενα της Λεμεσού.

ΣΑΝΤΡΗ ΠΕΡΔΙΟΥ

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο είναι σημαντικό από την ίδιά του την κοινωνική και την πολιτική φύση

Πότε ιδρύθηκε η Θεατρική Πορεία Λεμεσού και από ποιους;

Η Θεατρική Πορεία Λεμεσού δημιουργήθηκε το 1990 από μια ομάδα νέων ανθρώπων που, όχι μόνο αγαπούσαν το θέατρο, αλλά ήθελαν να ανεβάζουν και να παίζουν θέατρο. Τότε στη Λεμεσό δεν υπήρχαν ομάδες ερασιτεχνικού θεάτρου που να ασχολούνται σταθερά και να ανεβάζουν συχνά θεατρικές παραστάσεις. Το 1992 η Θεατρική Πορεία έγινε σωματείο και από τότε μέχρι σήμερα, για 27 χρόνια, συνεχίζει ενεργά να δίνει το «παρών» της στα θεατρικά δρώμενα της Λεμεσού. Το πρώτο έργο που ανέβασε ήταν Το Ματς του Γιώργου Μανιώτη σε σκηνοθεσία Αντρέα Βασιλείου. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στο Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο. Hταν ταυτόχρονα και η συμμετοχή μας στο Παγκύπριο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου του ΘΟΚ.

Στα 27 χρόνια παρουσίας της Θεατρικής Πορείας πολλά άτομα, δεν μπορώ να πω ακριβή αριθμό, έχουν πάρει μέρος στις παραστάσεις και αρκετοί συνεχίζουν ακόμα, αν όχι σαν ηθοποιοί, συμμετέχουν σε εργαστήρια ή σαν θεατές στις παραστάσεις και στις εκδηλώσεις μας.

Με ποιους συνεργάζεστε για το ανέβασμα των παραστάσεών σας; Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιους συνεργάτες;

Στη Θεατρική Πορεία Λεμεσού υπάρχει η θεατρική ομάδα, η οποία αποτελείται από ερασιτέχνες ηθοποιούς. Ο σκηνοθέτης και οι υπόλοιποι συντελεστές είναι όλοι επαγγελματίες και συνήθως είναι διαφορετικοί για κάθε έργο. Συνεργαστήκαμε με τον Αντρέα Βασιλείου, την Eλενα Ευσταθίου, τον Αντρέα Μελέκκη, τον Aδωνη Φλωρίδη, τον Ανδρέα Ιακώβου, τον Μηνά Τίγγιλη, την Χλόη Μελίδου, τον Παναγιώτη Λάρκου, τον Μαρίνο Ανωγυριάτη και με άλλους. Υπάρχουν επίσης άτομα της ομάδας που αργότερα ασχολήθηκαν επαγγελματικά με το θέατρο, όπως η Δανάη Χρίστου, ο Παναγιώτης Λάρκου, o Xάρης Ευριπίδου, η Χριστίνα Κωνσταντίνου κ.ά.

Ποιες είναι οι κυριότερες δραστηριότητες της Θεατρικής Πορείας Λεμεσού;

Το ανέβασμα θεατρικού έργου, η διοργάνωση θεατρικών εργαστηρίων, αλλά και άλλων εκδηλώσεων, όπως σεμινάρια, ημερίδες, αφιερώματα κ.ά.. Για παράδειγμα διοργανώνει τον Οκτώβρη κάθε Πέμπτη στο οίκημά της το 4χΘέατρο, που είναι σειρά δωρεάν διαλέξεων. Εφέτος ήταν η πέμπτη χρονιά. Πρόκειται για διαλέξεις με πιο εξειδικευμένα θέματα σχετικά με το θέατρο. Eχουν σχέση πολλές φορές με πράγματα που θα θέλαμε να ρωτήσουμε σε σχέση με το θέατρο και δεν έχουμε κάποιον πιο ειδικό για να τα μάθουμε. Παράλληλα όμως, δίνεται η ευκαιρία σε νέους ανθρώπους- και υπάρχουν πολλοί, που μάλιστα κάνουν εξαιρετική δουλειά- να έλθουν πιο κοντά μας να τους γνωρίσει ο κόσμος και να μάθει περισσότερα γι’ αυτούς και το αντικείμενό τους. Το σημαντικό είναι ότι μέσα από αυτές τις διαλέξεις καταργούνται οι αποστάσεις και γίνονται πολύ ωραίες συζητήσεις.

Πείτε μας λίγα λόγια για τη σειρά των θεατρικών ημερολογίων που εκδίδατε.

Τα ημερολόγιο αυτό ξεκίνησε το 2000 με ένα μικρό ημερολόγιο με φωτογραφικό υλικό που ήταν αφιερωμένο στα θεατρικά έργα που είχε ανεβάσει μέχρι τότε η Θεατρική Πορεία. Τα επόμενα, μέχρι το 2014 που για οικονομικούς λόγους έπαψε να γίνεται η έκδοση των ημερολογίων, ήταν αφιερωμένα στην ιστορία του κυπριακού θεάτρου και σε διάφορα θέματα, όπως Σκηνογράφοι στο Κυπριακό Θέατρο, το παιδικό θέατρο, το Θεατράκι ΡΙΚ, το Θέατρο των Τουρκοκυπρίων , η κυπριακή θεατρική γραφή, η ΕΘΑΛ, αλλά και σε πρόσωπα όπως ο Εύης Γαβριηλίδης, ο Νίκος Παντελίδης και το τελευταίο στον Νίκο Σιαφκάλη.

Για αρκετά ημερολόγια έγινε παρουσίαση, όπου συμμετείχαν αξιόλογοι άνθρωποι του θεάτρου όπως ο Γιώργος Κιτρομηλίδης, ο Γιάννης Κατσούρης, η Νόνα Μολέσκη, ο Γιώργος Νεοφύτου, η Aντρη Κωνσταντίνου κ.ά., αλλά και άλλες δράσεις όπως η έκθεση θεατρικής μακέτας με την ευκαιρία της παρουσίασης του ημερολογίου Σκηνογράφοι στο Κυπριακό Θέατρο. Συνεργαστήκαμε με αξιόλογους μελετητές του κυπριακού θεάτρου όπως ο Μιχάλης Μουστερής, ο Γιάννης Κατσούρης, ο Μιχάλης Πιτσιλλίδης, ο Εύης Γαβριηλίδης, ο Κωστής Κολώτας, η Aντρη Κωνσταντίνου. Η έρευνα και το στήσιμο του ημερολογίου γινόταν από μια ομάδα εθελοντών της Θεατρικής Πορείας, οι οποίοι για αρκετά χρόνια συνεργαζόταν με πολύ μεράκι, προσπαθώντας να έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με όλες τις δυσκολίες που συναντούσαν πολλές φορές.

Η Θεατρική Πορεία Λεμεσού έχει ταξιδέψει όμως και εκτός Κύπρου και συνεργάστηκε με ομάδες και καλλιτέχνες από το εξωτερικό, πείτε μας λίγα λόγια για αυτό.

Ναι, στη Σύρο στο Φεστιβάλ Αιγαίου το 1998, με τον Αρχοντοχωριάτη του Μολιέρου σε σκηνοθεσία της Eλενας Ευσταθίου. Το έργο αυτό είχε διακριθεί τότε στο Παγκύπριο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου του ΘΟΚ και με αυτό εκπροσώπησε την Κύπρο παρουσιάζοντάς το στο Θέατρο Απόλλων . Επίσης συμμετείχε το 2003 στη Διεθνή Συνάντηση Θεάτρου στη Ζάκυνθο, όπου και παρουσίασε Δραματοποιημένα Δημοτικά Ποιήματα. Το 2008 παρουσίασε πάλι στη Ζάκυνθο το Καλιφόρνια Ντρίμιν σε σκηνοθεσία Aδωνη Φλωρίδη.

Το 1999 ασχολήθηκε με το Αναγεννησιακό Θέατρο και γι’ αυτό συνεργάστηκε με τον Ζακυνθινό σκηνοθέτη Κώστα Καποδίστρια για τη διοργάνωση εκδηλώσεων , συζητήσεων και εργαστηρίου στη Λεμεσό. Επιστέγασμα της εμβάθυνσης στην Commedia Dell’arte ήταν το ανέβασμα της θεατρικής παράστασης Μανδραγόρας. Η συνεργασία με τη Ζάκυνθο συνεχίστηκε με τη φιλοξενία του «Θεάτρου Τση Ζάκυνθος» στη Λεμεσό το 2000, ενώ συνεργάστηκε και με το ιταλικό θέατρο Astragali.

Το 2006 διοργάνωσε θεατρικό εργαστήρι με θέμα «Παραμύθι και Μύθος στο Θέατρο», στο οποίο δίδαξαν η Φίλια Δέντρινου – παιδαγωγός θεάτρου και ο Τάκης Τζαμαργιάς – σκηνοθέτης. Το 2007 συνεργάστηκε ξανά με τον Ελλαδίτη σκηνοθέτη Τάκη Τζαμαργιά σε ένα θεατρικό εργαστήρι που κατέληξε σε πειραματικό δρώμενο με τίτλο Νυν Εστί Ξένος, (βασισμένο στο παραμύθι Ο ΣΠΑΝΟΣ ΤΖΙ ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΔΡΑΤΖΙΟΙ) και παρουσιάστηκε στο Μεσαιωνικό Κάστρο Λεμεσού.

Η δημιουργία ενός φορέα, που να συσπειρώνει και να συντονίζει τα ερασιτεχνικά θέατρα, ίσως να βοηθούσε περισσότερο την ανάπτυξή του, ώστε και πιο οργανωμένα να μπορεί να διεκδικεί.

Πόσο εύκολο είναι το ανέβασμα μιας καινούργιας παραγωγής από μια ερασιτεχνική ομάδα;

Εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Παίζει ρόλο το πόσο έμπειρη είναι μια ομάδα και η ομάδα της Θεατρικής Πορείας αποτελείται στην πλειοψηφία της από άτομα που έχουν παίξει σε πολλά από τα έργα που ανέβασε. Παίζει ρόλο ακόμα ο αριθμός των ηθοποιών , τα έργα με πολλά πρόσωπα είναι συνήθως πιο δυσκίνητα και χρονοβόρα. Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης και ο σκηνοθέτης, η προσέγγισή του, η σχέση που δημιουργεί με την ομάδα και γενικότερα το κλίμα συνεργασίας και υποστήριξης ανάμεσα στους ηθοποιούς. Εκτός από αυτά όμως, σήμερα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, γιατί δεν είναι εύκολο να έχεις χορηγούς. Προσπαθείς να περιορίσεις τις ανάγκες, όπου είναι δυνατόν, κρατώντας κάποιες σταθερές, ώστε να μπορείς να έχεις ένα καλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και μια αξιοπρεπή παρουσία σε αυτό που κάνεις.

Eχετε ικανοποιητική στήριξη από την Πολιτεία, τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες και τον ΘΟΚ;

Από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες και την Πολιτεία γενικότερα όχι. Ο ΘΟΚ όταν λάβουμε μέρος στο Παγκύπριο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου που διοργανώνει, σύμφωνα με τους κανονισμούς του 2016, χορηγεί με το μίνιμουμ ποσό των 500 ευρώ και ανάλογα με τον αριθμό των ομάδων που συμμετέχουν το ποσό αυτό μπορεί να αυξηθεί. Το ποσό όμως, είναι πολύ μικρό για να καλύψει στοιχειώδεις ανάγκες του ανεβάσματος μιας θεατρικής παράστασης.

Πόσο σημαντικό θεωρείτε πως είναι το ερασιτεχνικό θέατρο;

Το ερασιτεχνικό θέατρο είναι σημαντικό από την ίδιά του την κοινωνική και την πολιτική φύση. Αποτελεί ένα υγιή τρόπο απασχόλησης για όλες τις ηλικίες και προσφέρει παιδεία και πολιτισμό. Μπορεί να παρουσιαστεί οπουδήποτε και μάλιστα σε χώρους που το επαγγελματικό θέατρο αδυνατεί να πάει. Hδη στην Κύπρο υπάρχουν παρά πολλές θεατρικές ομάδες. Αρκεί να παρακολουθήσει κάποιος το Παγκύπριο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου του ΘΟΚ για να διαπιστώσει πόσες πολλές συμμετοχές υπάρχουν.

Για την περαιτέρω ανάπτυξή του χρειάζεται να έχει ευκαιρίες να παρουσιάζεται, να τυγχάνει υποστήριξης από τους δήμους και τις κοινότητες, οι οποίοι θα μπορούσαν να δημιουργήσουν θεατρικά τμήματα, να γίνονται μαθήματα και θεατρικά εργαστήρια και να ανεβάζονται θεατρικά έργα που να παρουσιάζονται στις συνοικίες. Να γίνονται ανταλλαγές ανάμεσα στα ερασιτεχνικά θέατρα και να υπάρχουν πιο προσιτές τιμές στους θεατρικούς χώρους, ειδικά για τα ερασιτεχνικά θέατρα.

Η δημιουργία ενός φορέα, που να συσπειρώνει και να συντονίζει τα ερασιτεχνικά θέατρα, ίσως να βοηθούσε περισσότερο την ανάπτυξή του, ώστε και πιο οργανωμένα να μπορεί να διεκδικεί.

Eχετε επαφές με άλλες ερασιτεχνικές ομάδες, συντονίζεστε, συνεργάζεστε;

Eχουμε, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό και όσο θα θέλαμε. Συμμετέχουμε στο Φεστιβάλ Θεάτρου, που διοργανώνεται από τη θεατρική ομάδα Παράβαση Ολυμπίας Λυμπιών.

Πώς είναι η σημερινή κατάσταση; Ποια είναι η τελευταία σας παράγωγη;

Το παλεύουμε. Συνεχίζουμε να δίνουμε το «παρών» μας στα δρώμενα της Λεμεσού με τη νέα παραγωγή της Θεατρικής Πορείας. Είναι η κωμωδία του Βασίλη Ζιώγα ΤΟ ΠΡΟΞΕΝΙΟ ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ. Το έργο αυτό θεωρείται ένα από τα καλύτερα του νεοελληνικού ρεπερτορίου. Η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Ανδρονίκου, η μουσική του Δημήτρη Σπύρου και η σκηνογραφία του Στέλιου Ανδρονίκου και της Ματίνας Λαμάρη.

Η πρεμιέρα θα γίνει την Παρασκευή 5 Μαΐου στον Πολυχώρο Συνεργείο, στις 8.30 μ.μ.. Θα ακολουθήσουν 4 ακόμα παραστάσεις, οι οποίες θα γίνουν τα δύο Σαββατοκύριακα που ακολουθούν- 6 και 7, 13 και 14 Μαΐου- στον ίδιο χώρο. Τα Σάββατα οι παραστάσεις θα είναι στις 8.30μ.μ. και τις Κυριακές στις 7μ.μ..

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy