Τα κυπριακά τα παραμύθκια είναι κατακρίβειαν τζαι αληθινά ταξίθκια της ψυσιής.

Τα κυπριακά τα παραμύθκια είναι κατακρίβειαν τζαι αληθινά ταξίθκια της ψυσιής.

Με αφορμή… τη θεατρική παράσταση κυπριακών παραμυθιών Κυπριαμύθια που παρουσιάζει η «Υπόγεια Σκηνή» στο Συνεργείο στη Λεμεσό, ο σκηνοθέτης της παράστασης Στέλιος Ανδρονίκου μιλάει στον Ορίζοντα:

«Τι θα δούμε: Στα Κυπριαμύθια θα δούμε τέσσερις ερμηνευτές να αφηγούνται τρεις διαφορετικές ευτράπελες-κωμικές κυπριακές λαϊκές ιστορίες-παραμύθια, ανωνύμου συγγραφέως. Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με αυτό το είδος μετά από εισήγηση/προτροπή της συναδέλφου Γιολάντας Χριστοδούλου, αλλά και τη σύμφωνη γνώμη και των υπολοίπων που αποτελούν την ομάδα μας. Αφού διαβάσαμε τις ιστορίες που συγκέντρωσε ο λαογράφος Νέαρχος Κληρίδης και μάζεψε πολλά παραμύθια και ιστορίες που του αφηγήθηκαν άνθρωποι από πολλά και διαφορετικά μέρη της Κύπρου πριν από πολλά χρόνια, μας γεννήθηκε η ανάγκη να ασχοληθούμε με κάποια από αυτά καθαρά από το ένστικτό μας σαν ομάδα. Μας γεννήθηκε μια κοινή ανάγκη να μοιραστούμε τα συναισθήματα και την ψυχαγωγία που βιώσαμε μελετώντας τις ιστορίες αυτές.

Οι ιστορίες-παραμύθια: Ο Τυρίμος, Οι τρεις οκνιάρηες, Το πιδκιαβλούιν που εντάσσονται στη συλλογή του Νέαρχου Κληρίδη “Ευτράπελες διηγήσεις, Μέρος Α’” και “Διηγήσεις με δράκους”. Η επιλογή τους έγινε τόσο από ένστικτο όσο και από μελέτη όσον αφορά την παραστατικότητα που πηγάζει από τις ιστορίες και από το γεγονός ότι αφορούν όλες τις ηλικίες θεατών, καθώς και τη διαχρονικότητα που τις διέπει. Τις συνδέουν κοινά σύμβολα-πρόσωπα όπως π.χ. του αφηγητή, του βασιλιά, του παπά κ.λπ.

Η δραματοποίηση: Ήταν δύσκολη η δραματοποίηση, καθώς θέλαμε ακριβώς να υπάρξει μια παράσταση που γεννιέται για να ψυχαγωγεί κι όχι απλά για να αναμασήσει κάποιες γνωστές πάνω-κάτω ιστορίες της Κύπρου. Σκηνοθετικά η γραμμή δόθηκε μέσα από την υποκριτική του κλόουν, ο οποίος γελά με το τραγικό και κλαίει με το κωμικό. Η ομάδα με τα πιο λιτά μέσα όπως ένα κομμάτι ρούχο ή ένα ζευγάρι γυαλιά μεταμορφώνει το χώρο, την κατάσταση και επιτρέπει σε κοινοτοπίες να γίνουν ποίηση με τον πιο κωμικό τρόπο. Η μουσική του Δημήτρη Σπύρου συμβάλλει τα μέγιστα και λειτουργεί ως συμπαίκτης από την αρχή ως το τέλος της παράστασης.

Η χρήση της κυπριακής διαλέκτου στο θέατρο: Ένας πολλά παλιός μύθος κυπριακός που μου είπε ένας δράκος καλός λέει ότι τα κυπριακά τα παραμύθκια είναι κατακρίβειαν τζαι αληθινά ταξίθκια της ψυσιής. Κυπριαμύθια χωρίς περίτεχνα στολίθκια μα με την καρκιάν τζαι την χαρά όπως τα παιχνίθκια που έπαιζαμε μιτσιοί κάμνει το θέατρο μ’ ένα μόνο ρούχο παννί να φτάνει στον θεατή η πραγματικότητα τζαι η φαντασία ότι η σκόνη γίνεται για λίο χρυσόσκονη. Χα, χα, χα. Κλαψ, κλαψ, κλαψ».

Παραγωγή: Υπόγεια Σκηνή

Σκηνοθεσία: Στέλιος Ανδρονίκου, Μουσική: Δημήτρης Σπύρου, Τεχνική υποστήριξη (φώτα και ήχος): Πολυχώρος Συνεργείο, Βοηθός Σκηνοθέτη: Άνδρεα Αγαθοκλέους.

Επί σκηνής: Γιολάντα Χριστοδούλου, Ανδρέας Μακρής, Δημήτρης Σπύρου, Χρήστος Κυριάκου.

Η παράσταση απευθύνεται σε άτομα από 6 μέχρι 96 ετών.

Παραστάσεις: 13, 15, 17, 22, 24 και 27 Ιουνίου, Τετάρτη και Παρασκευή: 20:30, Κυριακή: 19:00.



Είσοδος: 10 ευρώ και 5 ευρώ για παιδιά. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 99 960 710

Σχολιάστε

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.