Ταμείο Υδρογονανθράκων: Μόνο για επενδύσεις στο εξωτερικό και για στήριξη τραπεζών

Το Ταμείο Υδρογονανθράκων θα μπορεί να επενδύει μόνο στο εξωτερικό και για στήριξη των τραπεζών, όχι για σκοπούς ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας ή για στήριξη των ευάλωτων ομάδων.

Η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής συνέχισε σήμερα τη συζήτηση σε σχέση με το νομοσχέδιο το οποίο κατέθεσε η Κυβέρνηση για το Ταμείο Υδρογονανθράκων.

Από πλευράς της αντιπολίτευσης διατυπώθηκαν έντονες ενστάσεις και διαφωνίες σε σχέση με τη διαχείριση των εσόδων του Ταμείου με τον Εκπρόσωπο Τύπου του ΑΚΕΛ Στέφανο Στέφανου να επισημαίνει ότι: Η πρόταση της Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει πρόνοια για δημόσιες επενδύσεις ενώ δεν υπάρχει πουθενά η κοινωνική διάσταση.

Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι για να γίνουν επενδύσεις στην Κύπρο θα πρέπει το δημόσιο χρέος να είναι κάτω από το 60% του ΑΕΠ, αλλά και το αποθεματικό του Ταμείου να υπερβαίνει το 30% του ΑΕΠ.

Επίσης, ακόμη και να ισχύουν τα πιο πάνω το Ταμείο δεν θα μπορεί να επενδύσει πέραν του 1% στην κυπριακή οικονομία.

Το νομοσχέδιο δίνει την ευχέρεια για έκτακτες περιπτώσεις, όπως η στήριξη των τραπεζών, αλλά όχι για στήριξη των ευάλωτων ομάδων.

Όχι για δανεισμό του κράτους ή επενδύσεις

Το νομοσχέδιο καθορίζει ρητά ότι «το Ταμείο δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως εξασφάλιση και/ή εγγύηση για δανεισμό από τη Γενική Κυβέρνηση».

Επίσης, καθορίζει ότι «ο Οργανισμός δεν δύναται να επενδύει τα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου σε:

(α) κινητές αξίες που εκδίδονται από Κύπριο εκδότη, σε ακίνητη ιδιοκτησία στην Κύπρο ή σε εταιρείες ακίνητης ιδιοκτησίας, ταμεία ακίνητης ιδιοκτησίας ή παρόμοιους φορείς των οποίων αρχικός στόχος είναι οι επενδύσεις στην Κύπρο

(β) καλυμμένα χρεόγραφα που είναι εξασφαλισμένα με περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται στην Κύπρο ή

(γ) άλλα περιουσιακά στοιχεία που έχουν οριστεί από τον Υπουργό Οικονομικών με στόχο τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ευρωπαϊκή νομοθεσία ή διεθνείς συμφωνίες.

Που θα πηγαίνουν τα έσοδα Το νομοσχέδιο προνοεί ότι: «οι εισροές στο Ταμείο αξιοποιούνται για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους, λαμβάνοντας υπόψη τα επίπεδα επιτοκίων, προφίλ αποπληρωμών, προνοιών των δανειακών συμβάσεων και το συνολικό ύψος του δημόσιου χρέους ώστε να επιτυγχάνεται η κατάλληλη ισορροπία ανάμεσα στις αποπληρωμές χρέους και τη συσσώρευση περιουσιακών στοιχείων για σκοπούς σταθερότητας, ως εξής:

(α) Όταν ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 80%, ποσοστό μέχρι 50% των εισροών χρησιμοποιείται για μείωση του δημόσιου χρέους

(β) όταν ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ είναι μικρότερο από το 80% του ΑΕΠ, αλλά υπερβαίνει το 60%, ποσοστό μέχρι 25% των εισροών χρησιμοποιείται για μείωση του δημόσιου χρέους.

Οι εισροές στο Ταμείο θα αξιοποιούνται ως εξής:

(α) Όταν ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 80%, κατά ελάχιστο ποσοστό 50% των εισροών χρησιμοποιείται για τη δημιουργία αποθεματικού

(β) όταν ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 60%, αλλά είναι μικρότερο του 80%, κατά ελάχιστο ποσοστό 75% των εισροών χρησιμοποιείται για τη δημιουργία αποθεματικού

(γ) όταν ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ δεν υπερβαίνει το 60%, τότε το σύνολο των εισροών χρησιμοποιείται για τη δημιουργία αποθεματικού.

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο «η διαχείριση των αποδόσεων από επενδύσεις του Ταμείου γίνεται ως εξής:

(α) όταν ο λόγος του συσσωρευτικού αποθεματικού του Ταμείου ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ δεν υπερβαίνει το 30%, οι αποδόσεις των επενδύσεων του Ταμείου χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία αποθεματικού

(β) όταν ο λόγος του σωρευτικού αποθεματικού του Ταμείου ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 30% και ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 60%, οι αποδόσεις των επενδύσεων του Ταμείου χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία αποθεματικού

(γ) όταν ο λόγος του σωρευτικού αποθεματικού του Ταμείου ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 30% και ο λόγος του δημόσιου χρέους ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ βρίσκεται κατά ανώτατο επίπεδο στο 60%, γίνεται χρήση των αποδόσεων του Ταμείου, αντικυκλικά της πορείας της οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη το λόγο της διαφοράς του ΑΕΠ σε πραγματικούς όρους από το δυνητικό ΑΕΠ ως προς το δυνητικό ΑΕΠ, κατά ανώτατο επίπεδο ως 1% του ονομαστικού ΑΕΠ ετησίως για αύξηση των επενδυτικών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης).

Το νομοσχέδιο αναφέρει ακόμη ότι, σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπως:

(α) τάση αποσταθεροποίησης της οικονομίας με σημαντικές επιπτώσεις στα δημόσια οικονομικά της Γενικής Κυβέρνησης ή

(β) ανάγκη στήριξης του χρηματοοικονομικού τομέα και απώλεια πρόσβασης στις αγορές κεφαλαίων ή

(γ) ο λόγος της διαφοράς του ΑΕΠ σε πραγματικούς όρους από το δυνητικό ΑΕΠ, όπως εκτιμάται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή/και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ως προς το δυνητικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 30% και ο πραγματικός ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης είναι αρνητικός, «δύναται να κριθεί σκόπιμη η αξιοποίηση αποθεμάτων του Ταμείου ή εισροών για αντιμετώπιση των εν λόγω εξαιρετικών Περιστάσεων, κατόπιν απόφασης του Υπουργικού Συμβούλιου που βασίζεται σε σύσταση του Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος λαμβάνει υπόψη συστάσεις του Δημοσιονομικού Συμβούλιου και του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας».

Ηθικός κίνδυνος

Το ΑΚΕΛ επεσήμανε ότι η ευχέρεια που δίνεται για στήριξη των τραπεζών ενδεχομένως να δημιουργεί «ηθικό κίνδυνο» υπό την έννοια ότι οι τράπεζες θα γνωρίζουν ότι σε κάθε σενάριο θα τους στηρίξει το κράτος.

Η Κεντρική Τράπεζα παραδέχθηκε ότι υπάρχει αυτός ο «ηθικός κίνδυνος»

Κωνσταντίνος Ζαχαριού

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy