Το 2018 και αν… οι προσφορές για λιμάνι – μαρίνα Λάρνακας

Έπεσε και πάλι έξω στις δεσμεύσεις του ο Μάριος Δημητριάδης

 

Του Τάσου Περδίου
Κενές περιεχομένου αποδεικνύονται και πάλι οι δεσμεύσεις του Υπουργού Μεταφορών και Έργων, Μάριου Δημητριάδη, σε σχέση με την ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας. Οι αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις του αρμόδιου υπουργού ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα γνωρίζουμε τον επενδυτή που θα αναλάβει το έργο, με την κατακύρωση της προσφοράς, αποδεικνύονται επιταγή χωρίς αντίκρισμα, αφού με βάση τις διαδικασίες είναι παντελώς ανέφικτη η υποβολή, έστω, των προσφορών μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Ο λόγος είναι ότι οι τρεις κοινοπραξίες-εταιρείες που προκρίθηκαν στη δεύτερη και τελική φάση του διαγωνισμού δεν έχουν καν παραλάβει τα έγγραφα του διαγωνισμού, τα οποία βρίσκονται στα συρτάρια της Νομικής Υπηρεσίας.
Υπενθυμίζουμε ότι οι τρεις επιτυχόντες προσφοροδότες στην πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων από τις 19 Ιουνίου 2017. Πέντε μήνες μετά, όμως, δεν έχουν καν παραδοθεί τα έγγραφα του διαγωνισμού στους υποψήφιους επενδυτές, αφού εκκρεμούν για νομοτεχνικό έλεγχο στη Νομική Υπηρεσία. Η αιτιολογία είναι ο μεγάλος φόρτος εργασίας της Νομικής Υπηρεσίας. Ωστόσο, ανεξάρτητα από το δικαιολογημένο ή μη της καθυστέρησης, πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η υποβολή προσφορών μετατίθεται για το 2018. Αν συνυπολογιστεί ο χρόνος που χρειάζεται για αξιολόγηση των προσφορών πριν την κατακύρωση και ενδεχόμενες προσφυγές μετά την κατακύρωση, γίνεται κατανοητό ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην υπάρξει τελική κατάληξη ως προς την εταιρεία ή κοινοπραξία που θα αναλάβει το έργο ούτε εντός του 2018!

 

Οι μνηστήρες
Όπως έχουμε προαναφέρει οι υποψήφιοι επενδυτές έγιναν γνωστοί επίσημα από τις 19 Ιουνίου 2017, όταν το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανακοίνωσε τις τρεις εταιρείες που συνθέτουν τη λίστα των υποψήφιων στρατηγικών επενδυτών, όπως προέκυψε μέσα από το διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το Νοέμβριο του 2016. Πρόκειται, πράγματι, για μεγάλου βεληνεκούς πολυεθνικές εταιρείες, η προέλευση των οποίων αρχίζει από την Κίνα, φτάνει στο Ισραήλ, στο Ντουμπάι και καταλήγει στις ΗΠΑ. Οι μνηστήρες του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας είναι οι εξής:

DP World – IGY Marinas
Κοινοπραξία “Peninsular and Oriental Steam Navigation Company (P&O) and Cabo Marina S. de R.L. de C.V”. Στην πραγματικότητα πρόκειται για κοινοπραξία της εταιρείας Dubai Port World, η οποία ήδη κατέχει και διαχειρίζεται το λιμάνι της Λεμεσού μαζί με την αμερικανική IGY Marinas, μέσω θυγατρικών εταιρειών.
H P&O έλκει την καταγωγή της από το πρώτο μισό του 19ου αιώνα, όταν ιδρύθηκε στη Βρετανία ως ναυτιλιακή και εταιρεία εφοδιασμού και μεταφορών αρχικώς ανάμεσα στο Λονδίνο και την Ιβηρική Χερσόνησο, εξ ου και το όνομα Peninsular.
Το 2006 η εταιρεία, ενώ κατείχε την τέταρτη θέση στον κόσμο στη διαχείριση λιμανιών, εξαγοράστηκε από την Dubai Ports World, κρατική εταιρεία του Ντουμπάι, έναντι 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και έκτοτε λειτουργεί ως θυγατρική της DP World. Η μητρική και η θυγατρική εταιρεία αποτελούν τον τρίτο μεγαλύτερο διαχειριστή λιμανιών στον κόσμο.
Η DP World, η οποία έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό στην Κύπρο όταν κέρδισε το διαγωνισμό για τη διαχείριση του λιμανιού της Λεμεσού, ιδρύθηκε το 2005 με συγχώνευση των εταιρειών Dubai Ports Authority και Dubai Ports International. Σήμερα έχει στην κατοχή της 78 θαλάσσιους και χερσαίους τερματικούς σταθμούς σε 40 χώρες σε όλες τις ηπείρους. Πρόκειται για εταιρεία κολοσσό με 37 χιλιάδες υπαλλήλους και έσοδα της τάξης των 3,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2016.
Η IGY Marinas ιδρύθηκε το 2005 και έχει την έδρα της στο Φορτ Λόντερντεϊλ στη Φλόριντα. Ειδικεύεται στη διαχείριση μαρίνων μέσα από ένα μεγάλο δίκτυο εταιρειών ανά τον κόσμο. Σήμερα έχει υπό τη διαχείρισή της 15 μαρίνες στις ΗΠΑ (Φλόριντα, Maryland και Νέα Υόρκη), στην Κολομβία, Μεξικό, Παναμά και Καραϊβική (Άγιο Μαρτίνο, Άγιο Θωμά, St Lucia).

China Communications Construction Company Limited
Ιδρυθείσα επίσης το 2005, είναι ο μεγαλύτερος από τους τρεις «παίκτες» στη διεκδίκηση του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας με έσοδα της τάξης των 54,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2016. Ο αριθμός των υπαλλήλων ξεπερνά τις 100 χιλιάδες! Πρόκειται για κρατική εταιρεία, προϊόν συγχώνευσης άλλων δύο κρατικών εταιρειών και σήμερα είναι ο μεγαλύτερος σχεδιαστής και κατασκευαστής λιμανιών στην Κίνα και τρίτος μεγαλύτερος στον κόσμο. Είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ από το 2006. Η κατασκευαστική εταιρεία δραστηριοποιείται στα λιμάνια, στη βυθοκόρηση, στους τερματικούς σταθμούς, δρόμους, γέφυρες, σιδηροδρόμους, τούνελ, γερανούς, βαριά θαλάσσια βιομηχανία, μεταλλικές κατασκευές. Είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής γερανών εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και έχει στο πορτφόλιό της τεράστια έργα στη Μαλαισία, στο Σουδάν, Αιθιοπία, Μάλτα, Ουζμπεκιστάν, Ινδονησία, Πακιστάν, Μαυριτανία.

Ampa Ltd & Israel Shipyards Ltd.
Είναι δύο ισραηλινές εταιρείες από τις οποίες η Ampa ειδικεύεται σε χερσαίες αναπτύξεις και η Israel Shipyards είναι πρώην κρατική εταιρεία με ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία στην Ανατολική Μεσόγειο.
H Ampa Ltd, μέσω θυγατρικών της εταιρειών έχει ειδικότητα στην ανάπτυξη και διαχείριση εμπορικών κέντρων, γραφείων και γενικά κτιρίων, ενώ παρέχει και συμβουλευτικές χρηματοδοτικές υπηρεσίες. Δραστηριοποιείται επίσης στη φαρμακευτική βιομηχανία, στις συσκευασίες προϊόντων, στη βιομηχανία ψυκτικών θαλάμων. Από το 2005 λειτουργεί ως θυγατρική εταιρεία της αμερικανικής Jordache Enterprises, ισραηλινών επίσης συμφερόντων, η οποία ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον τομέα του ρουχισμού και της μόδας το 1969 από τα αδέλφια Joe, Ralph και Avi Nakash και στη συνέχεια επεκτάθηκε. H Jordache έχει επίσης πορτφόλιο με επιχειρήσεις ανάπτυξης γης, ξενοδοχεία, τουριστικά θέρετρα καθώς και την αεροπορική εταιρεία Arkia. Διαχειρίζεται επίσης το λιμάνι της πόλης Εϊλάτ στην Ερυθρά Θάλασσα. Το 2016 κατέγραψε έσοδα 413 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το δεύτερο μέλος της κοινοπραξίας, η εταιρεία Israel Shipyards, λειτουργεί από το 1959 και δραστηριοποιείται τόσο στο εμπορικό όσο και στο πολεμικό ναυτικό.

Κατά λάθος τα φιλέτα προς πώληση!
Οι τρεις εταιρείες ή κοινοπραξίες αναμένουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε όλες τις λεπτομέρειες των υπό παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου, ώστε να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Ο επιτυχών προσφοροδότης θα κληθεί να υπογράψει τη Σύμβαση Παραχώρησης με την Κυπριακή Δημοκρατία για την υλοποίηση και τη διαχείριση του ενιαίου έργου.
Το έργο αποτελείται από τη μαρίνα της Λάρνακας, το λιμάνι της Λάρνακας και τον χερσαίο χώρο και έχει συνολικό εμβαδόν 510 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Επιπρόσθετα με τις εγκαταστάσεις του λιμανιού και της μαρίνας, προσφέρεται προς παραχώρηση και χερσαία έκταση 280 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, η οποία, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, είναι διαθέσιμη για ανάπτυξη οικιστικών και τουριστικών χρήσεων, εγκαταστάσεων λιανικού εμπορίου και αναψυχής, γραφειακών χώρων και πολιτιστικής-εκπαιδευτικής υποδομής.

Επί του σημείου αυτού έχει προκαλέσει σύγχυση και απορίες η απόφαση της κυβέρνησης να συμπεριλάβει στα κρατικά φιλέτα προς πώληση δύο τεμάχια δίπλα στη μαρίνα Λάρνακας, τα οποία προσφέρονται ταυτόχρονα στους επίδοξους επενδυτές! Μετά τη σχετική αποκάλυψη από την εφημερίδα μας, έγιναν διαβήματα προς την κυβέρνηση, η δικαιολογία της οποίας είναι ότι τα δύο τεμάχια στη μαρίνα της Λάρνακας συμπεριλήφθηκαν στον κατάλογο κατά λάθος!

Το ζήτημα χρήζει άμεσης διευκρίνισης, καθώς η γη έχει τεθεί στη διάθεση των προσφοροδοτών. Το πρότζεκτ έχει πάρει το όνομα Αμφιτρίτη, θεά της θάλασσας κατά την ελληνική μυθολογία και η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος στην πρώτη φάση διεξήχθη στη βάση μελέτης που ετοίμασε για λογαριασμό της κυβέρνησης ο οίκος Ernst and Young. Η συγκεκριμένη μελέτη έθεσε τρία προτιμητέα σενάρια ενώπιον των υποψήφιων επενδυτών και πλέον αναμένεται να μπουν στο χαρτί οι ιδέες των τριών πιο πάνω εταιρειών ή κοινοπραξιών, ως προς τη μορφή που θα πάρει το ενοποιημένο έργο του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας.

 

 

 

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.