Το ταξίδι θέλει τον πράκτορά του, όπως ο ασθενής τον γιατρό του

Συνέντευξη στον Σπύρο Σωτηρίου

Χρειάζεται σωστή διαχείριση των αριθμών μαζικού τουρισμού, γιατί όπως ανεβαίνουν μπορούν και να κατεβούν

Το 2017 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών, ενώ την επόμενη χρονιά αναμένεται περαιτέρω αύξηση. Πρέπει, ωστόσο, να γίνει διαχείριση αυτών των αριθμών, γιατί, όπως ανεβαίνουν, μπορούν και να κατεβούν, υπογραμμίζει στην Κυριακάτικη Χαραυγή ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων (ACTA), Βασίλης Σταματάρης. Διαμηνύει ότι πρέπει να καταγράψουμε τα τυχόν προβλήματα που υπάρχουν και να βρούμε λύσεις, έτσι ώστε την επόμενη χρόνια να μην έχουμε λόγους πιθανής μείωσης αφίξεων τουριστών.

Σημειώνει ότι υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες που τον χειμώνα παρατείνουν τα δρομολόγιά τους, υποδεικνύοντας ωστόσο πως δεν μπορούμε να πετύχουμε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με κλειστά ξενοδοχεία.

Ο κ. Σταματάρης τονίζει ότι δεν πρέπει να περιοριζόμαστε μόνο στην υψηλή ποιότητα των ξενοδοχείων, αλλά έξω από αυτά να μην υπάρχει το αντίστοιχο επίπεδο υπηρεσίας.

  • Ο γαμήλιος τουρισμός έχει δημιουργήσει μεγάλους αριθμούς αφίξεων
  • Μπορούμε να προσφέρουμε ένα ποτήρι νερό χωρίς να το πωλήσουμε

 

Το 2017 αποτελεί χρονιά ρεκόρ αφίξεων τουριστών στη χώρα μας. Με ποιους τρόπους θα καταφέρουμε ως χώρα να διατηρήσουμε αυτό το τουριστικό ρεύμα;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι η διαχείριση αυτών των αριθμών, γιατί, όπως ανεβαίνουν, μπορούν και να κατεβούν. Πρέπει σήμερα που έχουμε την οικονομική ευχέρεια να μελετήσουμε καθαρά όλα τα σημεία που περνά ο τουρίστας και να καταγράψουμε τα τυχόν προβλήματα που υπάρχουν και να βρούμε λύσεις, έτσι ώστε την επόμενη χρόνια να μην έχουμε λόγους πιθανής μείωσης αφίξεων τουριστών ένεκα μικρών ή μεγάλων προβλημάτων.

Για παράδειγμα, όταν ξεκίνησε απότομα αυτή η άφιξη προέκυψε πρόβλημα στο αεροδρόμιο. Υπήρχε έλλειψη προσωπικού στον έλεγχο διαβατηρίων, δεν υπήρχε συντονισμός, πολλές αεροπορικές εταιρείες μαζεύονταν τις ίδιες μέρες και ώρες και οπωσδήποτε χρειαζόμασταν δεύτερο αεροδρόμιο ή δεύτερο κτίριο για τις αφίξεις. Λήφθηκαν μέτρα τα οποία χρειάζονται στενή παρακολούθηση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτούς τους μεγάλους αριθμούς αφίξεων, οι οποίες θα συνεχιστούν.

Πώς γνωρίζετε ότι θα αυξηθούν περαιτέρω οι αφίξεις το 2018;

Αυτό φαίνεται από τις εταιρείες που εμπλουτίζουν τα δρομολόγιά τους, που συνδέουν την Κύπρο με τρίτες χώρες, πέραν από τις σημερινές που υπάρχουν ήδη δρομολόγια. Υπάρχουν εταιρείες που τον χειμώνα παρατείνουν τα δρομολόγιά τους, ενώ προηγούμενα χρόνια τα τερμάτιζαν νωρίτερα.

Από ποιες χώρες προέρχονται αυτά τα δρομολόγια;

Περισσότερο από ευρωπαϊκές χώρες. Πέραν από τους παραδοσιακούς προορισμούς, υπάρχει κίνητρο για τις εταιρείες να ανοίξουν νέα δρομολόγια. Υπάρχουν χώρες όπως Γερμανία και Γαλλία, στις οποίες υπάρχουν μεγάλες περιφέρειες και από εκεί μπορούν να έρθουν μεγάλοι αριθμοί τουριστών.

Είναι εφικτή η επέκταση της τουριστικής περιόδου και για τους χειμερινούς μήνες;

Εδώ και πολλά χρόνια συζητάμε την επέκταση του χειμερινού τουρισμού. Δεν μπορούμε να το πετύχουμε με κλειστά ξενοδοχεία χωρίς να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα στις αεροπορικές εταιρίες για δρομολόγια. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε χώρους και πόλεις που, παρά τους χαμηλούς αριθμούς τουριστών, να μπορούν να εργάζονται. Να μην έρχεται δηλαδή ο τουρίστας στην Κύπρο και να πηγαίνει, π.χ., προς τον Πρωταρά και την Αγία Νάπα και να μην βρίσκει κάτι ανοιχτό.

Σε ποιους τομείς παρατηρήσατε προβλήματα, τα οποία ενδεχομένως να χρήζουν βελτίωσης;

Όταν αναφερόμαστε στον τουρισμό δεν πρέπει να ασχολούμαστε μόνο με τα ξενοδοχεία και τα αεροδρόμια. Το προϊόν αυτό περιλαμβάνει πάρα πολλές άμεσες και έμμεσες υπηρεσίες. Βγαίνεις έξω από το αεροδρόμιο, θα πάρεις ένα λεωφορείο, ένα ταξί, θα φας σε ένα εστιατόριο, θα πας μια περιήγηση ή οργανωμένη εκδρομή, σε ένα αρχαιολογικό χώρο, θα χρησιμοποιήσεις μια δημόσια τουαλέτα. Όλα αυτά περιλαμβάνονται στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα του τουρίστα. Δεν πρέπει να περιοριζόμαστε μόνο στην υψηλή ποιότητα των ξενοδοχείων και έξω από αυτά να μην υπάρχει το αντίστοιχο επίπεδο υπηρεσίας.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να δούμε είναι η νοοτροπία έξω από αυτούς τους χώρους. Το κάθε ξενοδοχείο πρέπει να έχει εκπαιδευμένο προσωπικό σε όλους τους χώρους, σίτισης, καθαριότητας κ.λπ.. Το αεροδρόμιο πρέπει να έχει εκπαιδευμένο προσωπικό να μπορεί να διαχειριστεί μεγάλο όγκο αφίξεων και τυχόν προβλήματα. Πέραν τούτου και ο οδηγός ταξί, και ο ξεναγός, και ο τουριστικός πράκτορας, πρέπει να συμβάλουν για να έχουμε ολοκληρωμένη συνεργασία όλων των ατόμων που ασχολούνται με αυτό το λεγόμενο τουριστικό πακέτο.

Ποιο θα λέγατε ότι θεωρείται ως το μεγαλύτερο μειονέκτημα που έχουμε ως χώρα για τον τουρίστα;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στο να διατηρήσουμε την ποιότητα και τη φιλοξενία μας. Αυτή χάνεται πολλές φορές γιατί στα ξενοδοχεία, στα εστιατόρια, χρησιμοποιείται μεγάλος αριθμός ξένου προσωπικού.

Επίσης ο τουρίστας κάνει συγκρίσεις. Δεν μπορείς για παράδειγμα να πουλάς το νερό ανεξέλεγκτα. Είναι ένα φυσικό αγαθό. Μπορούμε να προσφέρουμε ένα ποτήρι νερό χωρίς να το πωλήσουμε.

Επίσης υστερούμε στο καλής ποιότητας και τιμής φαγητό. Έχουμε μάθει τους ξένους σε μεγάλη ποσότητα, η οποία μπορεί να περιοριστεί, να φτηνίσει και να ικανοποιήσει τον τουρίστα. Πρέπει να υπάρχουν και εναλλακτικές τιμές. Να μπορεί ο τουρίστας να έχει επιλογές. Σε αυτό τον τομέα βλέπουμε πολλά καταστήματα κλειστά στις τουριστικές περιοχές και άλλα που είναι γεμάτα συνεχώς. Ο λόγος που εργάζονται κάποιοι είναι πως προσαρμόστηκαν στις ανάγκες. Έχουν επενδύσει στην καθαριότητα, στο χαμόγελο, στη φιλοξενία και στη λογική τιμή.

Στο παρελθόν είχαμε ακούσει για θρησκευτικό τουρισμό, αθλητικό τουρισμό κ.λπ.. Έγιναν βήματα για καινούρια είδη τουρισμού;

Νέο θέμα που έχει δημιουργήσει μεγάλους αριθμούς αφίξεων είναι ο γαμήλιος τουρισμός. Έγινε σοβαρή μελέτη προώθησης από τον ΚΟΤ και μέσα από πρωτοβουλίες ιδιωτών, π.χ. ξενοδοχεία που έχουν δημιουργήσει προγράμματα για γαμήλιο τουρισμό. Για να διαφημίσεις όμως ένα πράγμα και να αναπτυχθεί, πρέπει να είσαι σίγουρος ότι υπάρχει η απαιτούμενη προπαίδεια, να έχει ένα ωραίο γάμο ο ενδιαφερόμενος, π.χ. σε ένα απόμερο εκκλησάκι πάνω στη θάλασσα. Αυτό το είδος τουρισμού θα κερδίσει περισσότερους ενδιαφερόμενους και ήδη γίνονται διαφημίσεις και παρουσιάσεις σε εκθέσεις του εξωτερικού.

Άλλες μορφές τουρισμού είναι ο γαστρονομικός, οι διαδρομές του κρασιού, θρησκευτικός τουρισμός, ο περιπατικός τουρισμός, ο αθλητικός τουρισμός. Μέσα από όλα αυτά -έχουν γίνει και μελέτες- έχουν δημιουργηθεί πακέτα για τους τουρίστες. Υπάρχει έδαφος για ανάπτυξη και άλλων ειδών τουρισμού.

Φέτος εντάθηκαν τα παράπονα από τους Κυπρίους ότι δεν βρίσκουν φθηνά ξενοδοχεία και ότι οι ξενοδόχοι προτιμούν τους ξένους τουρίστες.

Δεν έχουν προτίμηση στους ξένους τουρίστες οι ξενοδόχοι. Ο τρόπος που δουλεύει ο μαζικός τουρισμός από το εξωτερικό είναι η προαγορά και η δέσμευση ένα χρόνο πριν. Γίνονται συμφωνίες για μεγάλο αριθμό δωματίων, δίνονται προκαταβολές και ένα ξενοδοχείο για να μπορεί να έχει βιωσιμότητα πρέπει να έχει κατανομή όχι αποκλειστικά σε ένα οργανισμό, αλλά κάνει διαμοιρασμό των κλινών. Υπάρχουν και οι περιπτώσεις όπου μεγάλοι οργανισμοί έχουν συμβόλαια για ολόκληρες μονάδες. Με αυτό τον τρόπο πέφτει και η τιμή. Απ’ εκεί και πέρα ο ξενοδόχος κατηγοριοποιεί τα έσοδα από τη διάθεση των δωματίων του. Εφόσον κλείνει τα μισά δωμάτια με συμβόλαια ένα χρόνο πριν, ένα άλλο αριθμό δωματίων θα τον διαθέσει με άλλο τρόπο ίσως με πιο ψηλό κόστος. Συνήθως οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είναι σε πιο ψηλές τιμές.

Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι σε κάποιες περιπτώσεις κοστίζει φθηνότερα στους Κυπρίους να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό αντί στο νησί μας.

Υπάρχει τόσο μεγάλη προσφορά αεροπορικών εισιτήριων σε πολύ καλές τιμές και ολόχρονα μπορούν να ταξιδέψουν οι Κύπριοι. Υπάρχουν όντως περιπτώσεις που κοστίζει φθηνότερα ένα ταξίδι στο εξωτερικό.

Υπάρχουν όμως αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες στην Κύπρο με καλές τιμές και μπορεί ο Κύπριος να δημιουργήσει τις συνθήκες για οικονομικές και ποιοτικές διακοπές.

Πόσο επηρεάστηκαν οι ταξιδιωτικοί πράκτορες από τη δυνατότητα που παρέχεται σήμερα στους ταξιδιώτες να οργανώσουν μόνοι τους, μέσω διαδικτύου, τις διακοπές τους;

Το διαδίκτυο σήμερα παρέχει πρόσβαση των πολιτών σε όλους τους τομείς της αγοράς. Ωστόσο υπάρχει μια ανεξέλεγκτη κατάσταση πραγμάτων ειδικά στη δική μας περίπτωση. Ακούσαμε πολλά προβλήματα και βεβαίως ακούσαμε και θετικά, ότι βρίσκουν καλύτερες τιμές κ.λπ.. Το ταξίδι όμως θέλει τον πράκτορά του, όπως ο ασθενής τον γιατρό του. Ο ταξιδιωτικός πράκτορας έχει γνώση των διαδικασιών, υπάρχουν νομοθεσίες, υπάρχουν υπηρεσίες που έχουν μεγάλη καλυπτική δύναμη αν γίνονται μέσω του πρακτορείου, είμαστε αδειοδοτημένα γραφεία με πολλές υποχρεώσεις έναντι του νόμου και του καταναλωτή.

Ο πράκτορας είναι που έβγαλε τον κόσμο από τα προβλήματα που προέκυψαν με το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών ή σε περιπτώσεις που υπάρχει μια απεργία, ένα συμβάν σε μια ξένη χώρα. Ο πράκτορας είναι που θα διεκδικήσει τα δικαιώματα του καταναλωτή. Οι έρευνες που έχουμε είναι πως αεροπορικές εταιρείες είχαν τεράστια κέρδη λόγω ακυρωθέντων εισιτηρίων. Για παράδειγμα κάποιος έκοψε εισιτήριο αρκετό καιρό πριν και δεν κατάφερε να πάρει άδεια από τη δουλειά.

Πολλοί καταναλωτές δεν διεκδικούν κάτι. Εάν η διαδικασία αυτή γίνεται μέσω πρακτορείων ο καταναλωτής έχει επιλογές και αυτές θα τις προσφέρει ο πράκτορας με ένα απλό τηλεφώνημα. Για εμάς το διαδίκτυο δεν είναι fair play, δεν είναι μια καθαρή ανταγωνιστική πράξη.

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.