Βραβεία απομίμησης προϊόντων – Οι «μαϊμούδες» βελτιώνονται αλλά οι καταναλωτές κινδυνεύουν

345
ΠΗΓΗ lifo.gr

Η διάκριση της απομίμησης από το πρωτότυπο γίνεται όλο και πιο δύσκολη για τους καταναλωτές. Αυτό φαίνεται από τα πιο «ανόητα αντίγραφα» του έτους που δεν βλάπτουν μόνο τους δημιουργούς αλλά και τους καταναλωτές.

Το Nicer Dicer Plus είναι ένα πολυεργαλείο κουζίνας. Τουλάχιστον αυτή είναι η υπόσχεση της διαφήμισης. Μια συσκευή “Όλα σε ένα”. Είναι πιο εύκολη, ταχύτερη και βοηθάει στην εξοικονόμηση χώρου κατά την προετοιμασία του μαγειρέματος, διαβεβαιώνει ο κατασκευαστής. Εφόσον βέβαια έχετε την αυθεντική.

«Οι παραχαράκτες αντιγράφουν αμέτρητα προϊόντα, κάθε ένα από τα οποία περιλαμβάνει το εμπορικό σήμα και το όνομα του προϊόντος», λέει η Κριστίν Λακρουά της δράσης Plagiarius.

Και αυτό θα μπορούσε να είναι επικίνδυνο για τους καταναλωτές. «Οι λεπίδες κοπής της απομίμησης είναι θαμπές και σπάνε εύκολα» λέει η Λακρουά. Επιπλέον, το πλαστικό που χρησιμοποιείται περιέχει επιβλαβείς ουσίες.

Η εταιρία παραγωγής προϊόντων «μαϊμού» Pingyang County Leyi Gift Co στο Ζιγιάνγκ της Κίνας, έλαβε προειδοποίηση από το ινστιτούτο “Plagiarius” για πλαστογράφηση και παραποίηση προϊόντων αλλά αυτό δεν σταμάτησε την παραγωγή.

Βραβεία παραποίησης

Τα τελευταία 41 χρόνια, η Plagiarius δίνει μάλιστα αρνητικά βραβεία – έναν επιτραπέζιο, μαύρο νάνο με χρυσή μύτη – σύμβολο των υπέρογκων κερδών από τις απομιμήσεις σε βάρος των δημιουργικών σχεδιαστών και καινοτόμων παραγωγών.

Η δραστηριότητα της απομίμησης και της παραποίησης είναι εξαιρετικά προσοδοφόρα. Η γκάμα των παραβατών κυμαίνεται από απλούς ανταγωνιστές ως τους αδίστακτους εμπόρους και το οργανωμένο έγκλημα. «Θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή σε αυτό» λέει η Λακρουά.

Οι πλαστογραφίες γίνονται καλύτερες, τουλάχιστον οπτικά

Το 2018 θα υπάρχουν συνολικά τρία κύρια βραβεία παραποίησης και επτά μικρότερα, που θα δοθούν στο περιθώριο της έκθεσης καταναλωτικών αγαθών “Ambiente” στη Φρανκφούρτη.

Οι απομιμήσεις, εκτός από σκεύη κουζίνας περιλαμβάνουν παιχνίδια όπως το αυτοκίνητό Puky ή ένα φουσκωτό πάρκο νερού Wibit, ένας ελβετικός σουγιάς από την Victorinox, είδη οικιακής χρήσης, όπως ένας τρίφτης τυριού και ένα κουτί αποθήκευσης , καθώς αξεσουάρ μπάνιου.

Αν βάλουμε το πρωτότυπο και το πλαστό αντίγραφο δίπλα-δίπλα, δεν φαίνεται να υπάρχει σχεδόν καμία διαφορά.

Αλλά με μια προσεκτική ματιά μπορεί να διαπιστωθεί – για παράδειγμα σε ένα πολυεργαλείο κουζίνας – ότι τα μαχαίρια είναι ελαφρύτερα.

Σε μια σειρά αξεσουάρ μπάνιου είναι ακόμη πιο δύσκολο να διακρίνει κανείς το πρωτότυπο από το προϊόν-μαϊμού, π.χ στα κουτιά αποθήκευσης, ή τις σαπουνοθήκες.

«Παρά τις ελάχιστες διαφορές σε δύο από τα αξεσουάρ, η συνολική εντύπωση της σειράς είναι πανομοιότυπη», είναι η γνώμη της εννεαμελούς κριτικής επιτροπής Plagiarius.

Το πρωτότυπο έρχεται από την Ασία, από την Ταϊβάν. Το προϊόν-μαϊμού πωλείται, ωστόσο, από Γερμανό έμπορο στην αγορά στο Amazon.de.

Ωστόσο, η πλειονότητα των παραχαρακτών εξακολουθεί να βρίσκεται στην Κίνα, όπως εμφανίζονται οι καταχωρίσεις απομίμησης και οι αντίστοιχες τελωνειακές στατιστικές. Περίπου το 70% των προϊόντων-μαϊμού που κατασχέθηκαν στη Γερμανία προέρχονται από την Κίνα.

«Η δράση Plagiarius δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον νόμο. Αλλά μπορεί να επιστήσει την προσοχή στην αδικία» λέει η Λακρουά: Πρόκειται για δημόσια και ηθική ενοχή. Και αυτό φαίνεται να λειτουργεί: πολλοί παραγωγοί προϊόντων-μαϊμού πριν από την τελετή απονομής των βραβείων αναγκάστηκαν να έλθουν σε συμφωνία με τον αρχικό κατασκευαστή και να αποσύρουν από την αγορά τις «μαϊμούδες».

Εξαιρετικά κερδοφόρα επιχείρηση

Ωστόσο, πρόκειται για εξαιρετικές ευκαιρίες κέρδους. Σύμφωνα με την ομάδα δράσης για την καταπολέμηση της παραποίησης / απομίμησης (APM), ο παγκόσμιος όγκος συναλλαγών των προϊόντων παραποίησης φτάνει περίπου 440 δισεκ. ευρώ.

Σύμφωνα με μία μελέτη του ΟΟΣΑ, σήμερα, κυκλοφορούν στην Ευρώπη περισσότερα προϊόντα-μαϊμού από ποτέ. Άλλωστε το 2,5% του συνολικού παγκόσμιου εμπορίου και ακόμη και το 5% των εισαγωγών της ΕΕ είναι πλέον απομιμήσεις.

«Μέσω του διαδικτύου και της ψηφιακής επικοινωνίας πολλοί αφελείς κυνηγούν τις δήθεν ευκαιρίες χωρίς να υπάρχει τιμωρία για τους δράστες της εκρηκτικής εξάπλωσης του προβλήματος,» λέει η Λακρουά.

Αυτό που ξεκίνησε ως ερασιτεχνική προσπάθεια αντιγραφής στα εργαστήρια, έχει αναπτυχθεί στην εποχή του διαδικτύου και της παγκοσμιοποίησης σε μια παγκοσμίως δικτυωμένη και επαγγελματική βιομηχανία παραποίησης / απομίμησης.

Τα παραποιημένα εμπορεύματα μπορούν να βρεθούν σε όλες τις κατηγορίες τιμών και ποιότητας, εκτιμά το ινστιτούτο Plagiarius. Αυτό ξεκινά με επικίνδυνα φθηνά προϊόντα απομίμησης, από μολυσμένα καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης ή νοθευμένα τρόφιμα και φάρμακα και φτάνει σε υψηλής ποιότητας προϊόντα «μαϊμού», φθηνότερα από ό, τι το αρχικό προϊόν.

Δυστυχώς το διαδίκτυο βοηθάει σε αυτή την περίπτωση το παραεμπόριο.

Σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας, μόνο οι επιστήμονες στη Γερμανία αριθμούσαν περισσότερα από 6.000 ηλεκτρονικά καταστήματα που φέρονται να διαθέτουν προϊόντα παραποίησης/απομίμησης.

Ακόμη και αξιόπιστες πλατφόρμες όπως το Amazon και το Ebay εμπορεύονται προϊόντα μαϊμού.

Ο κατασκευαστής υποδημάτων Birkenstock δεν πωλεί πλέον τα προϊόντα του στο Amazon – επειδή ο έμπορος λιανικής πώλησης στο Διαδίκτυο δεν κάνει αρκετά εναντίον των παραποιητών μάρκας κατά την άποψη της εταιρείας.

«Οι πλατφόρμες εμπορίου πρέπει να διασφαλίζουν με μεγαλύτερη συνέπεια ότι οι υπηρεσίες τους δεν χρησιμοποιούνται για τη διανομή πλαστών προϊόντων», λέει ο πρόεδρος της APM, κ. Volker Bartels.

Η Lacroix απευθύνει έκκληση στους καταναλωτές να συμπεριφέρονται υπεύθυνα ενώ ψωνίζουν ώστε να μην αγοράζουν απομιμήσεις.

Κάθε καταναλωτής θα πρέπει να εξετάζει προσεκτικά, να ακούει την κοινή λογική και να μην είναι βιαστικός κάνοντας άκριτα κλικ στο «Buy».

Για το δικό σας συμφέρον, αξίζει να ελέγξετε προσεκτικά τις απομιμήσεις, τους όρους πληρωμής, τις επιλογές ανάκλησης και τη γενική ακεραιότητα του παρόχου.

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.