Άπιαστο όνειρο… η πρόσβαση στην εκπαίδευση

131

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Κάποια παιδιά συνεχίζουν να παραμένουν στο σπίτι τους χωρίς πρόσβαση στα σχολεία. Δυστυχώς το ζήτημα, το οποίο είχε αναδειχθεί λίγο μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και αφορούσε τη στέρηση σε παιδιά με αναπηρίες του δικαιώματος στην ίση πρόσβαση και γενική εκπαίδευση, συνεχίζει να αποτελεί εφιάλτη για αρκετές οικογένειες.

Την ίδια ώρα και παιδιά που είναι ενταγμένα κάποιες φορές μέσα στα σχολεία αντιμετωπίζουν ένα σωρό προβλήματα με τον εξοπλισμό τους -για παράδειγμα ειδικό τροχοκάθισμα θα έρθει τον Φεβρουάριο- ενώ άλλοι φοιτούν χωρίς ουσιαστική βοήθεια από ειδικούς προσοντούχους εκπαιδευτικούς.

Επίσης υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν υποστηρικτική τεχνολογία για να μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα στο μάθημα. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Αλίνας, μητέρας ενός 8χρονου παιδιού, το οποίο έχει διαγνωστεί με μαθησιακές δυσκολίες και βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, όπως της αναφέρθηκε.

Η ίδια αναγκάζεται να έχει το παιδί της στο σπίτι, αν και δέχεται πιέσεις, όπως καταγγέλλει, για να ενταχθεί ο 8χρονος σε ειδική μονάδα.

Η ίδια επιθυμεί το παιδί της να φοιτήσει στα σχολεία της γειτονιάς, να γνωρίσει φίλους, να μπορέσει να ανοίξει τα φτερά του για το αύριο.

Πριν λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε συνεδρία της Κεντρικής Επιτροπής του Υπουργείου Παιδείας για να αποφασίσουν, μετά από ενστάσεις της οικογένειας, εάν θα επιτρέψουν στο παιδί να φοιτήσει στο σχολείο της γειτονιάς του. Η απόφαση όμως για ακόμη μια φορά αποτελεί μαχαιριά στην καρδιά αυτής της οικογένειας.

Συγκεκριμένα, η Κεντρική Επιτροπή ειδοποίησε τη μητέρα πως επικύρωσαν την απόφαση της επαρχιακής επιτροπής, όπως το παιδί συνεχίσει τη φοίτησή του σε ειδική μονάδα. Όπως καταγγέλλει για την περίπτωση αυτή η ακούραστη μαχήτρια, Γιούλα Πιτσιάλη, από την Παγκύπρια Οργάνωση Γονέων και Φίλων Παιδιών με εγκεφαλικές και άλλες παραλύσεις «Αγκαλιά Ελπίδας», οι αρμόδιοι στερούν από ένα παιδί να φοιτήσει κανονικά, σε τάξη σε σχολείο στη γειτονιά του, καταπατώντας του το δικαίωμα σε ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση και αγνοώντας τις συστάσεις των επιτρόπων.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Γιούλα Πιτσιάλη, «η μητέρα έχει και αξιολογήσεις από ιδιώτες, οι οποίοι εισηγούνται ότι το παιδί μπορεί να φοιτήσει κανονικά στο ενιαίο πλαίσιο εκπαίδευσης και ούτε αυτό λήφθηκε υπόψιν.

Αυτή είναι η πολιτική τους; Το παιδί βρίσκεται στο σπίτι από την αρχή της σχολικής χρονιάς και το ίδιο θέλει να πάει στο σχολείο που είναι οι φίλοι του μαζί τους». Παράλληλα υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις όπου παιδιά με αναπηρίες αδικούνται από το σύστημα παιδείας.

Περίπτωση παιδιού, το οποίο παραπέμφθηκε σε μονάδα χωρίς όμως να βελτιώνεται, μένοντας σε επίπεδο προδημοτικής.

Μετά που η οικογένεια απευθύνθηκε στην «Αγκαλιά Ελπίδας» στάληκε το παιδί σε αξιολόγηση, η οποία είχε να γίνει για χρόνια, όπου διαπιστώθηκε πρόβλημα όρασης! Σύμφωνα με τη Γιούλα Πιτσιάλη μετά την αξιολόγηση και με προσαρμογή κειμένων σε μεγάλα γράμματα με τη βοήθεια της μητέρας του, το παιδί έμαθε να διαβάζει και όταν φέτος ζήτησε να ενταχθεί σε τάξη, του το αρνήθηκαν…

Ελένη Κωνσταντίνου
Δημοσιογράφος στην "διάλογος Media Group". Τηλ: +357 22864539, Φαξ: +357 22332205 email: e.constantinou@dialogos.com.cy f: Eleni Nikolaou Constantinou t:@ConstantinouEle