Ένα λιμάνι σκάνδαλα και μάλιστα ατιμώρητα…

Του Κωνσταντίνου Ζαχαρίου

Εισαγγελία – Ελεγκτής εντόπισαν σωρεία ατασθαλιών, αλλά έμειναν στα συρτάρια

Έξι μήνες μετά την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για τις ιδιωτικοποιήσεις στο λιμάνι της Λεμεσού -η οποία είναι καταπέλτης κατά της κυβέρνησης- δεν έχει γίνει καμιά περαιτέρω έρευνα για καταλογισμό ευθυνών.Οι ζημιές φορτώθηκαν στο δημόσιο και οι ευθύνες μπήκαν στα συρτάρια. Η έκθεση δόθηκε στη δημοσιότητα στις 5 Απριλίου 2017 και σ’ αυτήν καταγράφονται σωρεία ατασθαλιών κατά το στάδιο του διαγωνισμού, αλλά και προβληματικοί όροι στα συμβόλαια με τους ιδιώτες επενδυτές. Μάλιστα, ο Γενικός Ελεγκτής επεσήμανε ότι δεν διασφαλίστηκαν τα συμφέροντα του κράτους, ενώ σε συνεδρία που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή στις 4 Μαΐου 2017 και η Γενική Εισαγγελία επεσήμανε ότι τα συμβόλαια περιλαμβάνουν πρόνοιες οι οποίες είναι «ετεροβαρείς υπέρ των αναδόχων». Μάλιστα, όλα τα κόμματα, πλην του ΔΗΣΥ, ζήτησαν όπως η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή αποσταλεί στον Γενικό Εισαγγελέα για διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών. Παρά ταύτα έξι μήνες μετά δεν υπάρχει οτιδήποτε νεότερο, ενώ ούτε ο αρμόδιος Υπουργός Μεταφορών, Μάριος Δημητριάδης, ανέλαβε τις πολιτικές ευθύνες που του αναλογούν. Η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή επιρρίπτει βαρύτατες ευθύνες στον Μ. Δημητριάδη. Αναφέρει ότι ο Υπουργός Μεταφορών «είχε ενεργό ρόλο κατά τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την ετοιμασία εγγράφων/όρων των Συμφωνιών Παραχώρησης, πολλές φορές μάλιστα επί θεμάτων τεχνικής φύσεως», κάτι που σύμφωνα με τον Γενικό Ελεγκτή ενδεχομένως να είναι αντισυνταγματικό. Επίσης χαρακτηρίζει την εμπλοκή του ως «εντελώς απαράδεκτη».

Ακόμη ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρει στην έκθεσή του ότι η απόφαση για κατοχύρωση των προσφορών στους ιδιώτες επενδυτές λήφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, χωρίς να προηγηθεί απόφαση του Ειδικού Συμβουλίου Αξιολόγησης του Διαγωνισμού, το οποίο είχε την ευθύνη για το χειρισμό τού υπό αναφορά διαγωνισμού.

Επιπρόσθετα αναφέρει ότι δεν λήφθηκαν υπόψιν ούτε οι θέσεις της Γενικής Εισαγγελίας, η οποία είχε εκφράσει σοβαρές διαφωνίες για όρους των συμβολαίων. Σε συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, Ρένα Παπαέτη, σημείωσε ότι η Υπηρεσία είχε αποστείλει γραπτώς σειρά παρατηρήσεων αφού έκρινε ότι υπάρχουν «πρόνοιες ετεροβαρείς υπέρ των αναδόχων», αλλά πολλές από αυτές δεν υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση. Αντίθετα, όπως είπε, «σε όλες τις περιπτώσεις (που υπήρχαν διαφορές) το Υπουργείο ανέλαβε την ευθύνη του ρίσκου». Ο Υπουργός Μεταφορών, Μ. Δημητριάδης, παραδέχτηκε ότι δεν υιοθετήθηκαν όλες οι παρατηρήσεις της Νομικής Υπηρεσίας επειδή, όπως είπε, «θα άλλαζαν το balance of risk (ισορροπία των κινδύνων)». Μεταξύ των προβληματικών όρων που εντόπισαν η Γενική Εισαγγελία και ο Γενικός Ελεγκτής είναι η επιβολή πλαφόν στο λιμάνι της Λάρνακας ώστε να μην επηρεαστούν τα κέρδη του ιδιώτη επενδυτή στο λιμάνι της Λεμεσού. Επιπλέον, το Υπουργείο Μεταφορών περιέλαβε πρόνοια στο συμβόλαιο όπως το κράτος καταβάλλει αποζημιώσεις στον ιδιώτη επενδυτή, σε περίπτωση που η κίνηση στο λιμάνι της Λάρνακας υπερβαίνει το πλαφόν. Πρόνοια που πιθανόν να ισοδυναμεί με κρατική ενίσχυση και γι’ αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα από τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων.

Επίσης η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή επισημαίνει ότι η κυβέρνηση παραχώρησε στους ιδιώτες το 48% των εισπράξεων από το συμβόλαιο της UNIFIL (3,5 εκατ. ευρώ), ενώ μετά την υπογραφή της συμφωνίας άλλαξαν οι χάρτες. Για το συγκεκριμένο θέμα ζήτησε τη διεξαγωγή έρευνας για πιθανές ευθύνες. Ακόμη σημειώνεται ότι λόγω των κακών σχεδιασμών που έγιναν το κράτος ενοικιάζει γερανογέφυρες από τον ένα επενδυτή, έναντι 1,75 εκατ. ευρώ και τις παραχωρεί για χρήση στον άλλο επενδυτή. Επιπρόσθετα αναφέρεται ότι το 40% των ταριφών στο λιμάνι έχουν αυξηθεί, κάποιες εκ των οποίων σε σημαντικό βαθμό και μέχρι δέκα φορές πιο πάνω.

ΑΚΕΛ: Διερεύνηση του σκανδάλου από Νομική Υπηρεσία για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες

Το ΑΚΕΛ ζητά διερεύνηση από τη Νομική Υπηρεσία του σκανδάλου με τις ιδιωτικοποιήσεις στο λιμάνι της Λεμεσού για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες.

Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, υπέδειξε χθες ότι «οι σκανδαλώδεις όροι ιδιωτικοποίησης του λιμανιού Λεμεσού και το φέσωμα του δημοσίου με πολλά εκατομμύρια προς όφελος των ιδιωτικών εταιρειών στις οποίες παραδόθηκε ο εθνικός μας πλούτος, όπως αυτά καταγράφονται και στη σχετική έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, θα πρέπει να διερευνηθούν από τη Γενική Εισαγγελία ως προς την πιθανότητα ύπαρξης ποινικών ευθυνών, πέραν των προφανών πολιτικών ευθυνών».

Όπως τόνισε «προς αυτή την κατεύθυνση, ως ΑΚΕΛ θα επιδιώξουμε την επαναφορά του θέματος στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή και αντίστοιχα την εμπλοκή της Νομικής Υπηρεσίας στη διερεύνηση του σοβαρού αυτού σκανδάλου σε βάρος του δημοσίου». Σημειώνεται ότι στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου στις 4 Μαΐου σχεδόν όλα τα κόμματα ζήτησαν για να διερευνηθεί το ενδεχόμενο ποινικών ευθυνών.

Το ΑΚΕΛ διά του Ανδρέα Φακοντή είχε υποδείξει ότι η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι καταπέλτης κατά της κυβέρνησης και τόνισε την ανάγκη να διερευνηθεί το ενδεχόμενο ποινικών ευθυνών. Επίσης ο Ζαχαρίας Κουλίας του ΔΗΚΟ έκανε λόγο για πιθανή παραβίαση της νομοθεσίας από πλευράς του υπουργού. Ακόμη ο Γιώργος Περδίκης των Οικολόγων έκανε λόγο για «σμήνος από ατασθαλίες» και για «παράτυπη και ύποπτη προσωπική εμπλοκή υπουργού». Αντίθετα ο ΔΗΣΥ διά της Αννίτας Δημητρίου είπε πως η διαδικασία ήταν διαφανής.

 

Διαβάστε το κύριο θέμα της εφημερίδας αλλά και όλα τα θέματα στη ζώνη συνδρομητών. Μπορείτε να βρείτε παλαιότερες εκδόσεις στο αρχείο της εφημερίδας.





Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy