Επί τάπητος τα θέματα ασφάλειας και υγείας

224

Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ζητούν αλλαγές προς όφελος των μαθητών

Με το κλίμα να είναι βαρύ μεταξύ των δύο πλευρών οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ, ΟΛΤΕΚ και ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης θα έχουν συνάντηση αύριο Τρίτη για τα θέματα ασφάλειας και υγείας. Το προκαθορισμένο ραντεβού είναι για τις 11 το πρωί.

Την ίδια ώρα οι εκπαιδευτικές οργανώσεις προσέρχονται στη συνάντηση με συγκεκριμένες θέσεις για τα θέματα ασφάλειας και υγείας, τις οποίες και θα καταθέσουν γραπτώς στον Υπουργό Παιδείας.

Όπως δήλωσε στη «Χαραυγή» ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, οι δάσκαλοι είναι έτοιμοι τη δεδομένη χρονική στιγμή να συζητήσουν το κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας και υγείας στα σχολεία με μοναδικό σκοπό την κάλυψη των όποιων κενών ενδεχομένως υπάρχουν. Συζήτηση που επιβάλλεται να ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, τον Σεπτέμβριο.

Ερωτηθείς για το αν η ΠΟΕΔ είναι διατεθειμένη να έχει συναντήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών ο κ. Φυλακτού σημείωσε ότι αν αυτό χρειαστεί θα το πράξει. Παράλληλα, όπως είπε, αναμένουν συγκεκριμένες απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας όπως για παράδειγμα αν τα γήπεδα αθλοπαιδιών με τα υφιστάμενα υποστρώματα (πρέμιξ, χώμα, χαλίκια), τις ακάλυπτες μεταλλικές δοκούς για την καλαθόσφαιρα, το ποδόσφαιρο, τη χειροσφαίριση κ.λπ. είναι κατάλληλα για τη διεξαγωγή του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, αλλά και γενικότερα για να παίζουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και αν πληρούν τις προδιαγραφές. Με συγκεκριμένες θέσεις αναμένεται να προσέλθει και η ΟΕΛΜΕΚ.

Ο πρόεδρος της οργάνωσης, Γιάννος Σωκράτους, είπε στη «Χαραυγή» πως θα τεθούν θέματα όπως η ασφάλεια και φύλαξη των σχολικών κτιρίων, σε μια προσπάθεια να απωθηθεί η είσοδος εξωσχολικών μέσα στα σχολεία. Επίσης οι Εκπαιδευτικοί Μέσης θέλουν να γνωρίζουν ποιοι θα πραγματοποιούν πλέον τους λεπτομερείς ελέγχους και βάσει ποιων προδιαγραφών θα δίδονται πιστοποιητικά καταλληλότητας. Ένα ακόμη μεγάλο θέμα που πρόκειται να θέσει η ΟΕΛΜΕΚ είναι αυτό της ασφάλειας μέσα στα εργαστήρια.

Συγκεκριμένα ο Σύνδεσμος Καθηγητών Σχεδιασμού και Τεχνολογίας θέτει το συγκεκριμένο ζήτημα εδώ και 3 χρόνια χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα. Το πρόβλημα αφορά την καταλληλότητα των εργαστηρίων του Σχεδιασμού και Τεχνολογίας και τη μη εφαρμογή των Περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία Νόμων του 1996 και 2002. Ένα πρόβλημα, το οποίο έγινε πιο έντονο με την εφαρμογή των Νέων Ωρολογίων Προγραμμάτων (ΝΩΠ) τη σχολική χρονιά 2015-16, η οποία οδήγησε στη δημιουργία ομάδων με μεγάλο αριθμό μαθητών στο Λύκειο.

Αποτέλεσμα των ΝΩΠ ήταν να προκύπτουν ομάδες 20 μαθητών σε εργαστηριακά μαθήματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι κατά τη σχολική χρονιά 2016-17, ποσοστό πέραν του 50% των ομάδων της Α’ Λυκείου αποτελείτο από 15 μέχρι 20 μαθητές, ενώ πέραν του 30% αποτελείτο από 18 μέχρι 20 μαθητές. Με αυτά τα δεδομένα, δεν μπορεί να επιτευχθεί η σωστή επίβλεψη των μαθητών, με αποτέλεσμα η ασφάλειά τους να τίθεται σε άμεσο κίνδυνο, ομολογούν οι ίδιοι οι καθηγητές, αφού στα εργαστήρια Σχεδιασμού και Τεχνολογίας, τόσο στα Γυμνάσια όσο και στα Λύκεια, οι μαθητές χρησιμοποιούν αυτόνομα διάφορα επαγγελματικά μηχανήματα και εργαλεία.

Ανάλογους κινδύνους αντιμετωπίζουν και οι μαθητές σε άλλα μαθήματα όπως αυτό της Βιολογίας όπου πραγματοποιούνται πειράματα από τους ίδιους τους μαθητές. Οι ασκήσεις αυτές απαιτούν τη χρήση υλικών και μέσων που ενέχουν σοβαρούς κινδύνους.

Για τους κινδύνους αυτούς έχουν κατ’ επανάληψη ενημερωθεί εκτενώς με επιστολές οι αρμόδιοι φορείς του ΥΠΠ. Ενώ όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιολόγων Φυσιογνωστών ΟΕΛΜΕΚ, Ανδρέας Σοφοκλέους, το μάθημα την περίοδο 20072008 εργαστηριοποιήθηκε για τη Γ’ Λυκείου, ωστόσο 10 χρόνια μετά δεν έχει προχωρήσει καθόλου στις υπόλοιπες τάξεις.

Ελένη Κωνσταντίνου

Εκτός συζήτησης η αξιολόγηση

Μόνο στα θέματα ασφάλειας και υγείας περιορίζεται ο διάλογος μεταξύ εκπαιδευτικών οργανώσεων και Υπουργού Παιδείας.

Η ατζέντα μεταξύ των δύο πλευρών περιελάμβανε και το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ώστε να ανοίξει ο διάλογος ο οποίος εκκρεμεί, αφού δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί από τον προκάτοχο του κ. Χαμπιαούρη, Κώστα Καδή. Όπως δήλωσε στη «Χαραυγή» ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, ο διάλογος με τον Υπουργό Παιδείας περιορίζεται μόνο στα θέματα ασφάλειας και υγείας και ήδη έχουν δηλώσει δημοσίως ότι δεν θα προσέλθουν για τη συζήτηση που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Να σημειώσουμε ότι η πρόταση αξιολόγησης έτσι όπως είχε αρχικά διαμορφωθεί από το Υπουργείο Παιδείας περιελάμβανε μεταξύ άλλων μια σειρά από αλλαγές όπως εσωτερική αλλά και εξωτερική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων.

Οι υποψήφιοι για θέσεις προαγωγής θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει συγκεκριμένη διάρκεια προϋπηρεσίας στη θέση. Στόχος της διαδικασίας αυτής είναι η επιλογή και προαγωγή των ικανοτέρων κατά θέση. Τα χρόνια υπηρεσίας δεν θα είναι πλέον το κυρίαρχο κριτήριο για την προαγωγή των εκπαιδευτικών.

Σε ό,τι αφορά τη μονιμοποίηση των επί δοκιμασία εκπαιδευτικών, η διαδικασία που προτείνεται αποσκοπεί στη μονιμοποίηση αυτών που κρίνονται επαρκείς και αποτελεσματικοί στο έργο και τα καθήκοντά τους. Παράλληλα, λειτουργεί προληπτικά στην προσπάθεια για αντιμετώπιση του φαινομένου της ανεπάρκειας, με τον έγκαιρο εντοπισμό περιπτώσεων ανεπαρκών εκπαιδευτικών.

Έτοιμοι για διάλογο δηλώνουν οι Επιθεωρητές Δημοτικής

Στηρίζουν Υπουργό Παιδείας και νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών

Σε αντίθεση με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, οι επιθεωρητές αναμένεται να ανταποκριθούν στην πρόσκληση του Υπουργού Παιδείας, Κώστα Χαμπιαούρη και να συζητήσουν το μεγάλο κεφάλαιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Συγκεκριμένα οι Επιθεωρητές Δημοτικής Εκπαίδευσης σε σχετική ανακοίνωσή τους χαιρετίζουν την εξαγγελθείσα πρόθεση του Υπουργού Παιδείας να προχωρήσει στη διαμόρφωση νέου Συστήματος Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου και των Εκπαιδευτικών.

«Ένα τέτοιο σύστημα προσδοκούμε ότι θα εκσυγχρονίσει το θεσμικό πλαίσιο και θα μας δώσει επιτέλους όλα εκείνα τα σύγχρονα εργαλεία που διαθέτει σήμερα η Επιστήμη της Αξιολόγησης, τα οποία ζητούσαμε εδώ και δεκαετίες ως επιθεωρητές, ώστε να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά πολλά από τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις που ταλανίζουν σήμερα το εκπαιδευτικό μας σύστημα».

Στη σχετική πρόσκληση που απηύθυνε ο υπουργός, οι Επιθεωρητές Δημοτικής δηλώνουν ότι θα ανταποκριθούν θετικά, καταθέτοντας συγκεκριμένες θέσεις και απόψεις, όπως το έχουν πράξει επανειλημμένα και στο παρελθόν κάτω από παρόμοιες συνθήκες, χωρίς όμως να έχουν κάποιο θετικό αποτέλεσμα. «Προσδοκούμε αυτή τη φορά, με τη στήριξη όλων, η κατάληξη να είναι θετική.

Ταυτόχρονα κάνουμε έκκληση σε όλους ανεξαίρετα τους εμπλεκόμενους με τα θέματα Παιδείας, θεσμούς και φορείς, να παραμερίσουμε όλοι όλα εκείνα που πιθανό να μας χωρίζουν και να επικεντρωθούμε στα σημαντικά που πρέπει να μας ενώνουν, ώστε μέσα από συναίνεση, σύνθεση, εποικοδομητικές προτάσεις, τεκμηρίωση, αλληλοσεβασμό, νηφαλιότητα και καθαρό μυαλό, να μπορέσουμε επιτέλους να βρούμε λύσεις στα προβλήματα που μας ταλανίζουν», αναφέρουν.