Ιδιωτικοποίηση με ποινικές προεκτάσεις

97

Υπερεξουσίες και κέρδη σε βάρος του δημοσίου στο λιμάνι Λεμεσού

Ένα σχεδόν χρόνο μετά την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του λιμανιού της Λεμεσού, διάχυτη είναι η διαπίστωση και τεκμηριώνεται για μια ακόμα φορά το σκάνδαλο που έχει συντελεστεί με τις συμφωνίες της κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη με τη διαχειρίστρια εταιρεία, στην οποία είναι πασιφανές ότι παραχωρήθηκαν κάποιες υπερεξουσίες.

Αντιπροσωπεία του κόμματος με επικεφαλής τον Γ.Γ. Άντρο Κυπριανού, στη διάρκεια περιοδείας στους χώρους του λιμανιού, είχε την ευκαιρία να συσκεφθεί με τις διοικήσεις των διαφόρων υπηρεσιών αλλά και να συνομιλήσει με εργαζόμενους και άλλους χρήστες του λιμανιού.

Η περιοδεία περιελάμβανε τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Eurogate, την εταιρεία EDT, την Αρχή Λιμένων και το τελωνείο.

Σε σχετικές δηλώσεις του ο Άντρος Κυπριανού εξέφρασε έντονη δυσαρέσκεια για το χειρισμό των θεμάτων του λιμανιού από την κυβέρνηση και τον τρόπο με τον οποίο έχει προωθήσει και έχει υπογράψει τα συμβόλαια με την ιδιωτική εταιρεία.

«Είναι προφανές ότι υπάρχει μια σκανδαλώδης προνομιακή μεταχείριση της εταιρείας, η οποία φαίνεται ότι χαριστικά και σε βάρος του δημοσίου παίρνει λεφτά τα οποία δεν θα έπρεπε να παίρνει», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι «ακόμα και οι νέες προσφορές που θα γίνουν, φαίνεται ότι τυγχάνουν τέτοιου χειρισμού από την πλευρά της κυβέρνησης, που μεθοδεύουν ουσιαστικά την έγκριση προς την εταιρεία να εγκρίνει την οποιαδήποτε άλλη προσφορά άλλης εταιρείας σχετικά με το λιμάνι».

Ενδεικτικά ο Α. Κυπριανού ανέφερε την περίπτωση του συμβολαίου της EXXONMOBIL. Ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ ανέφερε ότι το θέμα των όρων που διέπουν τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού θα επαναφερθεί στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής αφού, όπως είπε, «αυτά που γίνονται έχουν περάσει τα όρια του σκανδάλου» γι’ αυτό και «θα ζητηθεί έρευνα από τις διωκτικές Αρχές».

Όπως υπέδειξε, ο Γ. Εισαγγελέας και η Νομική Υπηρεσία πρέπει να μελετήσουν την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, ώστε να καταλήξουν σε συμπεράσματα για το πώς έχει χειριστεί η κυβέρνηση τα συμβόλαια ιδιωτικοποίησης.

Όπως είναι γνωστό στην Έκθεση (ημερ. 6/4/2017) του Γενικού Ελεγκτή για την αποκρατικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του λιμανιού Λεμεσού, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης, πέραν όλων των άλλων παρατηρήσεων και επισημάνσεων που αφορούν στα έσοδα του κράτους έναντι των κερδών που θα έχει η εταιρεία, θέτει και θέμα εμπλοκής του Υπουργού Μεταφορών, Μάριου Δημητριάδη, στον καταρτισμό των όρων της συμφωνίας για την εμπορικοποίηση του λιμανιού, διατυπώνοντας έντονες αμφιβολίες κατά πόσον είναι νόμιμο ένας Υπουργός να έχει εμπλοκή σε καθορισμό των λεπτομερών όρων της συμφωνίας, η οποία θα ετίθετο ενώπιον των προσφοροδοτών.

Μιλώντας μάλιστα ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου, που συζήτησε τον περασμένο Απρίλιο την Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ο κ. Μιχαηλίδης είχε χαρακτηρίσει «απαράδεκτο» να συμμετέχει ο Υπουργός στον καταρτισμό οικονομικών και τεχνικών όρων της συμφωνίας.

Στις παρατηρήσεις, ωστόσο, του Οδ. Μιχαηλίδη συγκαταλέγονται και: τα υψηλά τέλη, η μη συμφέρουσα διαχείριση του λιμανιού συγκριτικά με τα έσοδα που θα είχε η Κυπριακή Δημοκρατία, εάν η διαχείριση παρέμενε στα χέρια της Αρχής Λιμένων, η αλλαγή του χώρου του αγκυροβολίου από τον αρχικό που είχε υποδειχθεί στους προσφοροδότες κ.ά.. Αναφορικά με τα υψηλά τέλη η έκθεση παρατηρεί ότι στις Συμβάσεις Παραχώρησης περιλήφθηκαν προβληματικές πρόνοιες, μέσω των οποίων εισάγονται απαγορευτικά τέλη, με αποτέλεσμα να καθίσταται ασύμφορη η προσέγγιση πλοίων που έρχονται με σκοπό να εξυπηρετηθούν στο εν λόγω αγκυροβόλιο.

Απογοήτευση εξέφρασε ο Άντρος Κυπριανού και για το καθεστώς που επικρατεί στην Αρχή Λιμένων μετά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, καθώς αυτή «έχει αφεθεί να φθίνει συνεχώς αντιμετωπίζοντας σωρεία προβλημάτων».

Όπως είπε, «υπάρχει προσωπικό που ενώ είχαν δοθεί υποσχέσεις για το ρόλο που θα ασκούσε, δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν ξέρει ποια καθήκοντα πρέπει να ασκεί, με αποτέλεσμα να κάθεται στα γραφεία και να μην εργάζεται».

Χρήστος Χαραλάμπους

Θέμα κρατικών ενισχύσεων στις ιδιωτικοποιήσεις για λιμάνι και λαχείο

Είναι το πλαφόν στο λιμάνι Λάρνακας κρατική ενίσχυση στον ιδιώτη επενδυτή;

Θέμα κρατικών ενισχύσεων στις ιδιωτικοποιήσεις για τα λιμάνια και το Κρατικό Λαχείο εγείρει ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων.

Σύμφωνα με σημείωμα το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, το γραφείο του Εφόρου εξετάζει κατά πόσο η επιβολή πλαφόν στο λιμάνι της Λάρνακας, ώστε να μην επηρεαστούν τα κέρδη του ιδιώτη επενδυτή στο λιμάνι της Λεμεσού, συνιστά κρατική ενίσχυση προς τον ιδιώτη…

Η κυβέρνηση επέβαλε πλαφόν στο λιμάνι της Λάρνακας, καθορίζοντας ότι η ανώτατη επιτρεπόμενη μεταφορική κίνηση δεν δύναται να υπερβαίνει τους 900.000 τόνους.

Μάλιστα περιέλαβε πρόνοια στο συμβόλαιο με τον ιδιώτη επενδυτή στο λιμάνι της Λεμεσού, ότι θα του καταβάλλει αποζημιώσεις «για υπερβάσεις πέραν των 100.000 τόνων από το όριο των 900.000 τόνων».

Το θέμα ανέδειξε η εφημερίδα μας από τον Ιούνιο του 2016. Όπως αναφέρει ο Έφορος στο σημείωμα το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, «εξετάζεται κατά πόσον συνιστά κρατική ενίσχυση» η συμπερίληψη του όρου για καταβολή αποζημιώσεων προς τον ιδιώτη επενδυτή.

Όπως σημειώνει «το άρθρο 73(1) του περί Συμβάσεων Νόμου (Κεφ.149) προνοεί ότι ο συμβαλλόμενος έχει δικαίωμα αποζημίωσης για την πραγματική ζημιά ή απώλεια που υπέστη, λόγω της παράβασης της σύμβασης».

Ωστόσο, όπως τονίζει, δεν προνοεί αποζημιώσεις «για απομακρυσμένη ή έμμεση απώλεια». Όσον αφορά τη δρομολογούμενη παραχώρηση σε ιδιώτη του αποκλειστικού δικαιώματος παροχής παιχνιδιών εθνικής λοταρίας (σ.σ.: ιδιωτικοποίηση Κρατικού Λαχείου), ο Έφορος σημειώνει ότι «η φύση του προσχεδίου νομοσχεδίου, ως γενικού ρυθμιστικού πλαισίου, δεν εγείρει ζητήματα ασυμβατότητας με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων».

«Ωστόσο», προσθέτει, «σε όμοια ή συναφή ζητήματα κρίσιμοι παράμετροι από πλευράς κρατικών ενισχύσεων είναι, μεταξύ άλλων, η διαδικασία επιλογής και ανάθεσης, ο καθορισμός της αξίας των περιουσιακών στοιχείων τής υπό ιδιωτικοποίηση κρατικής επιχείρισης και η μεθοδολογία υπολογισμού του μισθώματος/τέλους».

Σκόπελοι για ΓεΣΥ

Ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων Θεοφάνης Θεοφάνους παρέστη χθες στη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, όπου συζητήθηκε ο προϋπολογισμός του γραφείου για το 2018.

Όπως ανέφερε, το γραφείο ασχολήθηκε μεταξύ άλλων με το ΓεΣΥ και την αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων.

Αναφέρθηκε μάλιστα σε προβλήματα τα οποία αναφύονται, με πιο σημαντικό ότι, με βάση τους κανόνες για τις κρατικές εγγυήσεις, μετά την αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων το κράτος δεν θα έχει δικαίωμα να τα επιδοτεί, εκτός εάν τα κηρύξει ως «Δημόσιου Οικονομικού Ενδιαφέροντος».

Πρόβλημα με κρατικές ενισχύσεις σε πρόσωπα με οφειλές προς το κράτος

Ο Θ. Θεοφάνους ήγειρε επίσης ζήτημα για την παραχώρηση κρατικών ενισχύσεων σε πρόσωπα τα οποία έχουν οφειλές προς το κράτος, αλλά και την εφαρμογή των διαδικασιών συμψηφισμού.

Δηλαδή την πρακτική της παραχώρησης κρατικών ενισχύσεων και την αποκοπή από το ποσό των οφειλών του εμπλεκόμενου προς το κράτος.

Όπως είπε, «με την εφαρμογή του συμψηφισμού αλλοιώνεται ο χαρακτήρας κινήτρου της ενίσχυσης, καθώς και η αρχή της αναγκαιότητας της ενίσχυσης».

Μάλιστα αποκάλυψε ότι προτίθεται να συζητήσει το θέμα σε σύσκεψη με τον Γενικό Ελεγκτή και τη Γενική Λογίστρια την Τετάρτη, 1η Νοεμβρίου 2017.

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου