Τιμές καυσίμων «της ρουκέτας και του φτερού»

324

Της Αθηνάς Ξενοφώντος

Επανερχόμαστε στο θέμα της τιμής των καυσίμων γιατί θα πρέπει οι πιέσεις να είναι συνεχείς και από όλες τις πλευρές, ώστε να υπάρξει πραγματικός ανταγωνισμός στην αγορά. Ο καταναλωτής πρέπει να απεγκλωβιστεί επιτέλους και να του δοθούν επιλογές, που δυστυχώς σήμερα δεν υπάρχουν.

Την πρώτιστη ευθύνη για να βοηθηθούν οι πολίτες την έχει η κυβέρνηση, η οποία εφαρμόζει πολιτικές.

Η εφημερίδα μας θέτει ευθέως το ερώτημα προς το Υπουργείο Ενέργειας γιατί δεν προωθούνται για υλοποίηση οι εισηγήσεις τις οποίες έκανε ο ανεξάρτητος οίκος στη μελέτη την οποία διενήργησε για λογαριασμό του Υπουργείου.

Σύμφωνα με τον οίκο, για να υπάρξει ανταγωνισμός στην αγορά καυσίμων θα πρέπει να δημιουργηθούν 25 έως 30 νέα πρατήρια παγκύπρια, τα οποία θα μπορούσαν να είναι αυτοεξυπηρετούμενα και κατά συνέπεια πολύ πιο χαμηλού κόστους, όπως υπάρχουν στο εξωτερικό.

Αν και η εισήγηση υπάρχει, εντούτοις η κυβέρνηση δεν προχωρεί στην έκδοση νέων αδειών, ώστε να μπουν νέοι παίκτες στην αγορά. Εάν πραγματικά επιθυμεί να επιλύσει το πρόβλημα τότε φέρει και την ευθύνη να εφαρμόσει τις εισηγήσεις της μελέτης, στην οποία προτείνονται λύσεις.

Επίσης, πώς είναι δυνατό να υπάρχει ανταγωνισμός στις τιμές των καυσίμων, όταν και οι τέσσερις εταιρείες προμηθεύονται τα καύσιμα από το ίδιο διυλιστήριο που βρίσκεται στην Ελλάδα; Στην Κύπρο υπάρχει μονοπώλιο καυσίμων, το οποίο ξεκινά και τελειώνει στον προμηθευτή.

Μια άλλη διέξοδος από τα ολιγοπώλια που κρατούν αλυσοδεμένους τους πολίτες στο άρμα τους, είναι η χρήση του υγραερίου κίνησης. Αν και εγκρίθηκαν όλες οι νομοθεσίες και όλα είναι έτοιμα, εντούτοις όλα σκοντάφτουν στις άδειες οικοδομής οι οποίες θα πρέπει να εκδοθούν από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Το υγραέριο κίνησης, όχι μόνο δεν είναι τόσο ρυπογόνο όσο τα άλλα καύσιμα, αλλά και η φορολογία του θα είναι μόνο 7 σεντ το λίτρο, σε αντίθεση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο που ανέρχεται σε 49 σεντ (συν το ΦΠΑ 70).

Δεν είναι τυχαία που και ο Γενικός Ελεγκτής στην έκθεσή του επικρίνει την ολιγοπωλιακή κατάσταση στις λιανικές τιμές των καυσίμων, επισημαίνοντας ρητά ότι στην Κύπρο εξακολουθούν να παρατηρούνται άμεσες αυξήσεις και καθυστερημένες μειώσεις.

Οπως υποδεικνύει, το φαινόμενο «της ρουκέτας και του φτερού», της ασύμμετρης δηλαδή προσαρμογής, καλά κρατεί και δεδομένου ότι ο βαθμός προσαρμογής συνδέεται άμεσα με τα επίπεδα ανταγωνισμού, η ανάγκη δημιουργίας ενός πιο ανταγωνιστικού περιβάλλοντος είναι ακόμα πιο επιτακτική.

Ακούει κανείς;

 

Αθηνά Ξενοφώντος
Δημοσιογράφος στην "διάλογος Media Group". Τηλ: +357 22864542, Φαξ: +357 22332205 e:  a.xenophontos@dialogos.com.cy