Συναντήσεις/ Ορίζοντας

Πάρις Ερωτοκρίτου: Η made in Cyprus «ανάπτυξη» κρύβει περισσότερα από όσα δείχνει ανεξαρτήτως τομέα.

O Αντώνη Γεωργίου συναντάει τον Πάρι Ερωτοκρίτου και μιλάνε για  Develop. Develop Again. Develop Better’ (Developing in Cyprus), ένα θεατρικό αναλόγιο τεσσάρων νέων θεατρικών έργων από Κύπριους συγγραφείς, ως αποτέλεσμα ενός εργαστηρίου συγγραφής που πραγματοποιήθηκε από την Fresh Target Theatre Ensemble υπό την καθοδήγηση του, στο πλαίσιο του προγράμματος Συνεργαζόμενος Καλλιτέχνης του Θεάτρου Ριάλτο και παρουσιάζεται στις 21 Φεβρουαρίου.

Να δοθεί χώρος και χρόνος σε συγγραφείς να αναπτύξουν το έργο τους

Ποια είναι η ιδέα πίσω από αυτό πρόγραμμα ανάπτυξης της κυπριακής γραφής; Πως προέκυψε;

Η ιδέα προέκυψε σε συνεργασία με το Θέατρο Ριάλτο. Στόχος της ομάδας ήταν να φέρει συγγραφείς, ηθοποιούς και σκηνοθέτες μαζί στον ίδιο χώρο, σε μακρά διάρκεια χρόνου (η δράση διήρκησε πέντε μήνες) και να δώσουμε στους συγγραφείς την ‘πολυτέλεια’ να δοκιμάσουν τις ιδέες τους πρακτικά μέσω εβδομαδιαίων συναντήσεων/προβών. Βιώνοντας αυτή τη δράση θεωρώ ότι αναπτύχθηκε μια ιδιαίτερη συνθήκη, όπου χωρίς την πίεση μιας παραγωγής μπορούσαμε να επικεντρωθούμε στην ανακάλυψη αλλά και την δημιουργία μέσα από τα κείμενα και τις ιδέες των συγγραφέων. Την ίδια στιγμή αναπτύχθηκε μιας αίσθηση κοινότητας, λόγω του γεγονότος ότι εκτός από τους τέσσερις βασικούς ηθοποιούς προστέθηκαν στις εβδομαδιαίες συναντήσεις πολλοί άλλοι αλλά και παρατηρητές. Και η κοινότητα, η τέλος πάντων, μια αίσθηση της, είναι κάτι που πιστεύω ότι λείπει από το Κυπριακό Θέατρο και κατ’ επέκταση την κοινωνία μας.

Develop. Develop Again. Develop Better’ (Developing in Cyprus). Ποια η σχέση του ονόματος του προγράμματος με την ίδια την θεατρική γραφή /θεατρικό έργο αλλά και τον …Μπέκετ (“Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.)

Η αρχική ιδέα επηρεάστηκε από αυτή την καθαυτή λέξη ‘ανάπτυξη’ η οποία χρησιμοποιείται κυρίως  – αλλά όχι αποκλειστικά – σε οικονομικό πλαίσιο.  Το γεγονός ότι η δράση λάμβανε χώρα στην Λεμεσό η οποία έχει συσχετιστεί με την οικοδομική-οικονομική ‘ανάπτυξη’  συνέτεινε στην επιλογή, παρόλο που η λέξη – και το πως χρησιμοποιείται στην Κύπρο – απλοποιεί σύνθετες καταστάσεις οι οποίες είναι άξιες διερεύνησης. Την ίδια στιγμή η δική μας δράση έχει μέσα την διάσταση της ‘ανάπτυξης’ ενός θεατρικού έργου με την μορφή της διαδικασίας της δημιουργίας, βελτίωσης και ανακάλυψης. Ζούμε σε μια χώρα της οποίας οι οικονομικοί δείκτες – τουλάχιστον μέχρι πρότινος – έδειχναν σημαντικούς αριθμούς «ανάπτυξης» –  όμως όλοι νιώθουμε ότι αυτό δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα της ζωής εδώ. Μόνο και μόνο η χρησιμοποίηση της λέξης με τέτοια συχνότητα, ίσως να δημιουργεί ανεπαίσθητα ένα αίσθημα υπ-αναπτυξης – ότι δεν είμαστε ακόμα ‘ανεπτυγμένοι’ ότι και αν σημαίνει ο ασαφής τούτος όρος. Το πλαίσιο που δώσαμε στους συγγραφείς είναι να ερμηνεύσουν τον τίτλο με όποιον τρόπο αυτοί επιθυμούν: της οικονομικής ανάπτυξης, της προσωπικής ανάπτυξης, της θεατρικής ανάπτυξης, της οικογενειακής ανάπτυξης κ.ο.κ. Με κάπως σκωπτική διάθεση παραφράσαμε την Μπεκετική ρήση σε μια χώρα όπου η ανάπτυξη είναι το ζητούμενο διαρκώς  – ανεξαρτήτως κόστους και όπου συνήθως επιφέρει αποτελέσματα που πιο πολύ στάση θυμίζουν.

Στόχος της ομάδας ήταν να φέρει συγγραφείς, ηθοποιούς και σκηνοθέτες μαζί στον ίδιο χώρο, σε μακρά διάρκεια χρόνου και να δώσουμε στους συγγραφείς την «πολυτέλεια» να δοκιμάσουν τις ιδέες τους πρακτικά μέσω εβδομαδιαίων συναντήσεων/προβών

Πώς πήγε η συνεργασία με τους συγγραφείς, πόσο πρόθυμοι είναι θεωρείς οι συγγραφείς για τέτοια προγράμματα; 

Η συνεργασία με τους συγγραφείς πήγε πολύ καλύτερα από ότι θα ανέμενε κάποιος ο οποίος έχει στο μυαλό του μια στερεοτυπική αντίληψη της ιδιοσυγκρασίας ενός συγγραφέα. Η δική μας διαδικασία παρείχε πλήρη ελευθερία στους συγγραφείς, εντός της θεματικής της δράσης. Οι συγγραφείς μπορούσαν να πάρουν όσα στοιχεία πίστευαν ότι τους βοηθούσαν από τις συναντήσεις και τις πρόβες μας μέχρι το τελικό τους κείμενο.

Έχοντας αυτή την εμπειρία υπόψη, τι θα μπορούσες προτείνεις για ανάπτυξη της κυπριακής θεατρικής γραφής;

Να ανοίξουν οι θεατρικές στέγες τις πόρτες τους και να εγκαθιδρύσουν παρόμοια προγράμματα τα οποία να τρέχουν ολόχρονα και όχι περιστασιακά. Να δώσουν χώρο και χρόνο σε συγγραφείς να αναπτύξουν το έργο τους και την ίδια στιγμή να εργοδοτήσουν – σε παρόμοιες δράσεις μικρής διάρκειας –  επαγγελματίες του θεάτρου, ειδικά αυτή την εποχή που το πεδίο στις παραστασιακές τέχνες επανακαθορίζεται. Να δούμε το θέατρο όχι μόνο από την σκοπιά της παραγωγής αλλά από την σκοπιά της δημιουργίας έργου αλλά και κοινοτήτων. Και τέλος συνέργειες με άλλους φορείς (ΜΜΕ, ραδιόφωνα, τηλεοράσεις) για την παρουσίαση του αποτελέσματος τέτοιων προγραμμάτων.

Ζούμε σε μια χώρα της οποίας οι οικονομικοί δείκτες – τουλάχιστον μέχρι πρότινος – έδειχναν σημαντικούς αριθμούς «ανάπτυξης» –  όμως όλοι νιώθουμε ότι αυτό δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα της ζωής εδώ.

Πώς αντικρίζεις σήμερα το Developing in Cyprus μετά το This is Cyprus που ακούσαμε στο γνωστό βίντεο του Αλ Τζατζίρα;

Ακόμα μια απόδειξη ότι η made in Cyprus ‘ανάπτυξη’ κρύβει περισσότερα από όσα δείχνει ανεξαρτήτως τομέα.

Θέατρο Ριάλτο 21/2/2021, 19:00, Διαδικτυακά και ζωντανά

Πληροφορίες / Εισιτήρια: www.rialto.com.cy, boxoffice@rialto.com.cy

Έργα που θα παρουσιαστούν:

  • Μεταθανάτιος Διάλογος της Μαρίας Α. Ιωάννου
  • Έργο σε Εξέλιξη της Αυγής Λίλλη
  • Ένα Γουρούνι Λιγότερο του Στέφανου Σταυρίδη
  • Gate 8 του Γιώργου Τριλλίδη

Σκηνοθετική επιμέλεια: Πάρις Ερωτοκρίτου και Μαρία Κυριάκου,  Δραματολόγος: Άννα Κάλβαρη

Ηθοποιοί: Έλενα Καλλινίκου, Γιώργος Κυριάκου, Παναγιώτα Παπαγεωργίου, Βασίλης Χαραλάμπους και Βαρβάρα Χριστοφή.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy