Συναντήσεις/ Ορίζοντας

Αθηνά Κάσιου: Ο Σέπαρντ ξέρει πολύ καλά το θέατρο

Ο Αντώνης Γεωργίου συναντάει την Αθηνά Κάσιου που σκηνοθετεί στην Ομάδα Open Arts το έργο του Σαμ Σέπαρντ Θαμμένο Παιδί

Το θέατρο είναι αναγκαίο γιατί μας παίρνει πίσω στον άνθρωπο

 

Αγαπημένος συγγραφἐας ο Σαμ Σέπαρντ; Γιατί;

Ένας από τους αγαπημένους – υπάρχει η Κάρολ Τσέρτσιλ, Τσέχοφ και … Ο Σεπαρντ ξέρει πολύ καλά το θέατρο, τα εργαλεία που χρειάζονται για να ακουμπήσεις τον θεατή, αλλά όλα χρησιμοποιούνται να εκφράσουν κάτι που είναι βγαλμένο από την ίδια του την ζωή,   ευάλωτο, εύθραυστο  και αυτό δεν μπορεί να μην σε ταρακουνήσει.

 Τι είναι αυτό που σε συνεπαίρνει στο συγκεκριμένο έργο «Θαμμένο Παιδί» που ανεβάζεις τώρα;

Είναι ωμό – έχει θάρρος – η τραγωδία και το χιούμορ συνυπάρχουν – τα έχει όλα. Μια οικογένεια στην μέση του πουθενά έχει ένα μυστικό. Θαμμένο παιδί είναι ο τίτλος αλλά το μυστικό είναι μια πρόφαση για τον Σέπαρντ για να κοιτάξουμε πραγματικά αυτή την οικογένεια – τις λειτουργίες και συμπεριφορές που ανέπτυξε για να επιβιώσει μέσα από τις σκληρές πραγματικότητες της. Όλοι οι χαρακτήρες προσπαθούν να υπάρξουν σε μια οικογένεια που τους έχει απορρίψει.

Το μυστικό είναι μια πρόφαση για τον Σέπαρντ για να κοιτάξουμε πραγματικά αυτή την οικογένεια – τις λειτουργίες και συμπεριφορές που ανέπτυξε για να επιβιώσει μέσα από τις σκληρές πραγματικότητες της.

Ο Σέπαρντ έγραψε, κυρίως,  για την Αμερική αλλά τα έργα του δεν αφορούν μόνο την Αμερική, έτσι είναι;

Ο Σέπαρντ στο Θαμμένο Παιδί μας δείχνει μια οικογένεια που είναι σε αποσύνθεση, που και αυτή πίστεψε κάποτε σε ένα ψέμα – δείπνο με γαλοπούλα, μια φάρμα, καλαμπόκι, όλα τα παιδιά κουνούσαν ψάθινα καπέλα – ωραίες εικόνες για ένα όνειρο που δεν είναι αληθινό. Το Αμερικάνικο Όνειρο δεν είναι μόνο Αμερικάνικο. Επίσης ο Σέπαρντ γράφει για μια αναζήτηση ταυτότητας.

Δουλεύεις κυρίως με μια σχετικά σταθερή ομάδα συνεργατών, πόσο σημαντικό είναι για σένα αυτὀ;

Πολύ σημαντικό, γιατί συνεχίζεις να κτίζεις από εκεί που το άφησες. Υπάρχουν κώδικες επικοινωνίας, η σχέση αναπτύσσεται και αυτό βοηθά να σπρώξει ο ένας τον άλλον ακόμη περισσότερο για να πετύχουμε τον στόχο. Ένιωθα πολύ τυχερή σε αυτές τις πρόβες με αυτούς τους συνεργάτες –  you are as good as your team – και ένιωθα ότι με αυτή την ομάδα μπορούσα να κάνω λάθη, είχαν υπομονή μαζί μου. Πραγματικά τους ευχαριστώ όλους για την δουλειά τους και το δόσιμο τους σε αυτό το project.

Έχω πάρει πολλά και από τον Κύριο Σπύρο και από την Κυρία Λένια, και επιδιώκω να είναι μέρος της ομάδας γιατί ξέρω πως αν είναι δίπλα μας θα γίνουμε και εμείς καλύτεροι.

Πως είναι η συνεργασία με ηθοποιούς με την εμπειρία και την ιστορία ενός Σπύρου Σταυρινίδη και μιας Λένιας Σορόκου;

Είναι δώρο να συνεργάζεσαι με αυτούς του ανθρώπους γιατί συνέχεια μαθαίνεις από αυτούς. Εγώ έχω πάρει πολλά και από τον Κύριο Σπύρο και από την Κυρία Λένια, και επιδιώκω να είναι μέρος της ομάδας γιατί ξέρω πως αν είναι δίπλα μας θα γίνουμε και εμείς καλύτεροι.

Η περίοδος της πανδημίας πόσο επηρέασε τις πρόβες; Πως βίωσες αυτή την περίοδο, ένα χρόνο τώρα;

Σταματήσαμε τις πρόβες για το δεύτερο lockdown λίγο μετά που ανακοινώσαμε τη μέρα  της πρεμιέρας. Παρόλο που ήταν δύσκολο, πιστεύω ότι μας έκανε καλό, αυτός ο χρόνος μεταξύ άφησε τα πράγματα να ωριμάζουν χωρίς το άγχος και την πίεση. Με έκανε να καταλάβω ακόμη περισσότερο πόσο σημαντικό είναι να έχεις χρόνο για πρόβα.

Πιστεύεις πως μας αφήνει «διαφορετικούς» αυτή η περίοδος τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και τον κόσμο γενικότερα; 

Σίγουρα και το ελπίζω. Η ανθρώπινη επαφή, η συνεύρεση, στερηθήκαμε βασικά πράγματα  που είναι πολύτιμα. Επίσης βγήκαν στο προσκήνιο προβλήματα που μπορεί χωρίς την πανδημία να μην έβγαιναν – σαν μια pressure cooker –  ελπίζω να μπορούμε να αντιδράσουμε ουσιαστικά σε αυτά.

Είναι ωμό – έχει θάρρος – η τραγωδία και το χιούμορ συνυπάρχουν – τα έχει όλα.

Ποια η σημασία του θεάτρου μέσα σ’ αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες; Αφορά και ποιους;

Το θέατρο έχει σαν επίκεντρο τον άνθρωπο. Στις πιο δύσκολες στιγμές πιστεύω το θέατρο είναι αναγκαίο γιατί μας παίρνει πίσω στον άνθρωπο.

Έχουν έρθει και στην Κύπρο στο προσκήνιο καταγγελίες για παρενοχλήσεις στο θέατρο και εργασιακή βία. Τι θεωρείς ότι πρέπει να γίνει για αυτό το θέμα;

Παίρνω αυτά που είπε η Χριστίνα Καϊλή λειτουργός στο Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου. “ Δεν είναι αρκετό να επικαλούμαστε απλώς την ύπαρξη νομοθεσίας και να εναποθέτουμε όλη την ευθύνη στις γυναίκες που έχουν βιώσει αυτά τα εγκλήματα να καταγγείλουν, η ευθύνη είναι συλλογική και κυρίως το κράτος έχει την ευθύνη εφαρμογής όλων των νομοθεσιών και διαδικασιών που οφείλουν να εφαρμόζουν οι επαγγελματίες της αλυσίδας αυτής. Πρέπει να πάρουμε ολιστικά και προληπτικά μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου, της ατιμωρησίας και της κατάχρησης θέσεων εξουσίας και σχέσεων εμπιστοσύνης. Για παράδειγμα, οι εργοδότες, οι ομοσπονδίες, και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις έχουν την υποχρέωση να εφαρμόσουν διαδικασίες και μηχανισμούς έτσι ώστε να καλλιεργήσουν ένα περιβάλλον στήριξης των γυναικών και των κοριτσιών. Ας μην ξεχνάμε ότι αποτελεί νομική υποχρέωση για τους εργοδότες (Νόμος Περί Σεξουαλικής Παρενόχλησης στον Χώρο Εργασίας) η δημιουργία κώδικα αντιμετώπισης της σεξουαλικής παρενόχλησης και διαχείρισης των καταγγελιών. Για παράδειγμα, η παραπομπή τους στην αστυνομία, σε επιθεωρητές/τριες εργασίας, στο Γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ταυτόχρονα, πρέπει να υπάρχει η ανάλογη ενημέρωση μέσω εκπαίδευσης των υπαλλήλων, των μελών ομοσπονδιών, νεαρών ατόμων εντός και εκτός της εκπαίδευσης. Πρέπει να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον μηδενικής ανοχής, μόνο έτσι θα μπορούμε να προλαμβάνουμε τέτοια εγκλήματα και θα υπάρξει αξιοπρέπεια και πρόσβαση στα δικαιώματα για όλες και όλους.”

Σκηνοθεσία – Αθηνά Κάσιου,  Σκηνικά & Κοστούμια – Λύδια Μανδρίδου, Σχεδιασμός Φωτισμού – Καρολίνα Σπύρου, Σχεδιασμός Ήχου– Αντρέας Τραχωνίτης, Mαλλιά – Μάριος Νεοφύτου, Φωτογραφία – Στέλιος Καλλινικού.
Σε μετάφραση ομάδας
Παίζουν: Σπύρος Σταυρινίδης, Λένια Σορόκου, Αλέξανδρος Παρίσης, Βαλεντίνος Κόκκινος, Γιάννης Καραούλης, Αντωνία Χαραλάμπους και Θανάσης Γεωργίου.

 

SPACE, Κωστή Παλαμά 12, 1096, ΛευΚωσία

5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 23, 24 και 25 Απριλίου

Για κρατήσεις και πληροφορίες: 96216188

θαμμενο παιδι1

 

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.